Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei som vasker hos meg. I begynnelsen var det gjennom vaskehjelp.no, men når jeg skjønte hvor lite penger hun får sammenlignet med det jeg betalte så foreslo jeg at vi gikk over til vipps. Jeg betaler henne 4.00,- timen, det er cirka 70,- mer enn hva jeg selv får i lønn.

Jeg jobber gladelig 6 timer i min jobb for at hun skal vaske 4 timer hos i mitt hus. Det er faktisk hun som gjør at det er gjennomførbart for min del, å gå på jobb altså. Respekt til henne, og til alle andre som tar de jobbene andre ikke vil eller klarer å ta! 

Jeg gleder meg alltid til å komme hjem når hun har vært hos meg, og jeg er utrolig takknemlig for at hun gjør det jeg ikke klarer.

Anonymkode: eb2db...538

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.9.2025 den 5.36):

Jeg har jobbet i butikk selv. Det var en drittjobb og man fikk til tider dritt fra kunder, men tungt og vanskelig var det ikke. Så jo, hvem som helst kunne hatt den jobben. 

Har jobbet på lager også (frukt og grønt). Det var fysisk tungt, men hvem som helst med en frisk rygg kan gjøre jobben.

Anonymkode: da8c6...5bb

Da er det jo ikke hvem som helst da! Folk må være egnet og ha kropp og helse til det. 

Anonymkode: 5e5ca...afa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Da er det jo ikke hvem som helst da! Folk må være egnet og ha kropp og helse til det. 

Hvem som helst som klarer å stå oppreist, eller sitte på en stol, da. Og som har to armer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvem som helst som klarer å stå oppreist, eller sitte på en stol, da. Og som har to armer.

Nei,det stemmer ikke. Man må ha skuldre,armer og hender uten lyter, man må være serviceinnstilt. De sitter ikke på en stol,de flyr rundt og setter på plass varer og. Så fysikken må tåle det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei,det stemmer ikke. Man må ha skuldre,armer og hender uten lyter, man må være serviceinnstilt. De sitter ikke på en stol,de flyr rundt og setter på plass varer og. Så fysikken må tåle det. 

Serviceinnstilling? Narr meg ikke til å le. Det er ikke en forutsetning for å jobbe i butikk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Du beskriver meg med dette her, men jeg skal love deg det at jeg hadde aldri i verden klart en butikkjobb!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Serviceinnstilling? Narr meg ikke til å le. Det er ikke en forutsetning for å jobbe i butikk. 

Man kommer lenger med kundene om man er serviceinnstilt. Jeg jobber i faghandel og det krever ganske nye opplæring for å kunne stå alene. Jeg har også selv jobbet med ett menneske som burde holde seg langt unna servicebransjen. Med mine 16 år i servicebransjen vil jeg si det ikke er for alle, hvis du vil ha fornøyde kunder som kommer tilbake

Anonymkode: 01106...548

• Liker 2
Skrevet

Ikke hvis de er eldre eller veldig unge, men jeg ser ned på vanlige folk som har vært late. Selv ofret jeg venner og fritidsaktiviteter for å få studiekompetanse på vgs. Så ble det søvnløse netter som student inntil jeg fant ut at jeg har adhd. Da ble det bra snitt og prestisjeskole. Men poenget her er at jeg har ofret svært mye, og forventer det samme av andre

• Liker 1
Skrevet

Butikkansatte i dagligvare gjør en veldig viktig jobb, på lik linje med andre yrker med viktige samfunnsfunksjoner. Jeg ser ikke ned på dem. Hvorfor skulle jeg det? Alle passer til ulike ting. Hvis man trives med jobben sin, er det jo det som er viktigst. 

Skrevet
Majer skrev (21 minutter siden):

Ikke hvis de er eldre eller veldig unge, men jeg ser ned på vanlige folk som har vært late. Selv ofret jeg venner og fritidsaktiviteter for å få studiekompetanse på vgs. Så ble det søvnløse netter som student inntil jeg fant ut at jeg har adhd. Da ble det bra snitt og prestisjeskole. Men poenget her er at jeg har ofret svært mye, og forventer det samme av andre

🤦‍♀️

• Liker 1
Skrevet
Mezzosoprena skrev (1 time siden):

🤦‍♀️

Ja, det handler ikke om resultater, men at man har gjort det man kan- enten det er å mangle føtter, men fremdeles gå på Mount Everest eller bruker enhver ferie til frivillig arbeid 

• Liker 1
Skrevet
Majer skrev (3 minutter siden):

Ja, det handler ikke om resultater, men at man har gjort det man kan- enten det er å mangle føtter, men fremdeles gå på Mount Everest eller bruker enhver ferie til frivillig arbeid 

Men man skal da også kunne gjøre det man vil! Ikke alle vil ta høyere utdanning og få en jobb deretter. Noen vil bare ha en jobb som de kan stemple inn og ut fra og slippe å tenke mer på den før neste gang de skal på jobb. Det er ikke snakk om latskap, det er er snakk om livsvalg.

• Liker 1
Skrevet
Mezzosoprena skrev (50 minutter siden):

Men man skal da også kunne gjøre det man vil! Ikke alle vil ta høyere utdanning og få en jobb deretter. Noen vil bare ha en jobb som de kan stemple inn og ut fra og slippe å tenke mer på den før neste gang de skal på jobb. Det er ikke snakk om latskap, det er er snakk om livsvalg.

Ja, det ville jeg og mange andre og. Men det var ingen alternativer til utdanning. Alle i klassen begynte på videregående og studier- inkludert en kompis med 3 i snitt, dysleksi og dyskalkuli. Man så ikke for seg noen alternativer. Men for foreldregenerasjonen var det annerledes. Det er derfor jeg spesifiserte alder

AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (3 timer siden):

Hæ? Studiekompetanse er jo ikke krevende. Ofret du så mye for det? 

Anonymkode: 6969a...a69

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
SkjultBruker skrev (På 22.9.2025 den 23.46):

"Så du vil ikke være i pleie? Det trengs flere sykepleiere!"

"Så planen er å være offentlig ansatt, og leve på skattepengene fra oss i det private?"

"Er det ikke kjedelig å bare ta blodprøver hele dagen? Det hadde jeg aldri orket." 

"Valgte du jobben fordi du ikke kom inn på medisin?" 

"Du burde ha siktet på et fag som tilbyr ordentlig lønn."

"Du kaller deg ingeniør, men faget ditt har da ingenting med ingeniørarbeid å gjøre. Dere burde ikke kalle dere det."

"Av alle jobbene på sykehuset er vel din den man først kunne klart seg uten. Andre yrkesgrupper kan gjøre det samme."

"De fleste bioingeniører vurderer å slutte i yrket. Utrolig dumt å velge en jobb du ikke vil trives med på sikt." 

Blant kommentarene hun har fått fra pasienter, familie og andre. Vil du kalle det fremsnakking? 

Hørtes ut som bullshit. Jeg har jobbet på flere sykehus og har hatt flere hundre kollegaer. Ingen har noensinne fått sånne tilbakemeldinger. De fleste vet ikke hva en bioingeniør er engang.

Anonymkode: 43dd5...5c6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2025 den 21.34):

Roboter kan fylle opp butikken med varer. Gi det et par år, så skal du se at de fleste butikker er helautomatiske.

Butikkansatte gjør en jobb som alle andre, fint nok. Synes denne tråden forherliger dem litt vel mye for å gjøre en jobb hvem som helst kan gjøre med 15 minutters opplæring. 

Men det er jo meg… 

Det er deg ja. Jobbet en del i butikk ved sidene av studiene, og det tar litt mer tid enn 15 minutter å lære plu-kodene så de sitter i fingrene. Hvis du skal slå opp alle frukter, grønnsaker, bakevarer, smågodt osv, så lager du laaang kø. Det går ikke. Du må også gjerne mestre kassa effektivt samtidig som du hopper fram og tilbake mellom tipping og post. Det krever ikke en universitetsgrad selvfølgelig, men det tar tid å komme inn i flytsonen. Man skal heller ikke kimse av at det er stressende å være serviceinnstilt mot til tider ufyselige mennesker når man selv er ganske så tissetrengt og ikke har spist på 6 timer.

Det er ikke riktig at hvem som helst kan jobbe i butikk, i hvert fall ikke over tid. 

Anonymkode: e4940...4dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2025 den 21.37):

Tror ikke noe på at noen har snakket ned en bioingeniør 

Anonymkode: 43dd5...5c6

Jo. Jeg vurderte å studere til bioingeniør. Jeg ser det ikke som hensiktsmessig å skrive hva folk sa, men det er definitivt folk som ser ned på bioingeniører. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hæ? Studiekompetanse er jo ikke krevende. Ofret du så mye for det? 

Anonymkode: 6969a...a69

Da jeg var udiagnosridert så ja. Lærte ingenting på skolen så måtte gjøre tilsvarende mye på egenhånd hjemme. Aldri fått med meg hva som blir sagt i forelesninger. Lesing derimot det får jeg til. Kan visualisere 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.9.2025 den 19.55):

For noen er det ekstremt krevende faktisk, jeg var en av dem. Ikke krevende fysisk, men definitivt psykisk. Nå har jeg en helt annen jobb, med mye mer ansvar, høyere krav til egentlig alt, men jeg slipper å gå på jobb og lure på hvor mye kjeft jeg kommer til å få for ting som er utenfor min kontroll. Folk er forskjellige, og hva som er krevende er subjektivt. 

Anonymkode: 0249e...8be

Samme her. Har hatt kontorjobb i noen år nå og har faktisk ikke blitt kjeftet på en eneste gang. Noen av kollegaene mine er mer direkte enn andre, og er ikke redd for å si hva de mener. Men de utviser normal folkeskikk. Gjør jeg feil, så går det an å ha en normal samtale om det. Jeg slipper å høre kunder anklage meg for å være tilbakestående, jeg slipper berusede mennesker som truer meg med vold fordi jeg ikke vil selge de øl, jeg slipper ustabile mennesker som eksploderer fordi panteautomaten er i ustand eller fordi det er utsolgt for en vare. 

De aller fleste kundene var hyggelige altså, men spesielt i den ene butikken i sentrum, der syntes jeg det var krevede. Også fordi folk var mye borte fra jobb, så vi var kronisk underbemannet. Og sjefen mente at vi ekstrahjelper som kun jobbet 6 timer, hadde ikke krav på pause (jeg var ung og kranglet ikke om rettigheter). 

Skrevet

Helt ærlig, nei det gjør jeg ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...