AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #1 Skrevet 13 timer siden Har hørt man ikke skal varme ferdigmat i plastembalasjen den kommer i, men vanlige hardplastboller, går det greit? Anonymkode: 2a9bd...fb4
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #2 Skrevet 13 timer siden Tupperware lager noen som er mikrosikkert, men vanlige boller hadde jeg vært mer usikker på. Sjekk hvilke tegn som er under bollen, der står det om det er microwave safe eller ikke Anonymkode: fd2c4...f91
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #3 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tupperware lager noen som er mikrosikkert, men vanlige boller hadde jeg vært mer usikker på. Sjekk hvilke tegn som er under bollen, der står det om det er microwave safe eller ikke Anonymkode: fd2c4...f91 Microwave safe betyr jo ikke at det ikke avgir mikroplast! Det har stått på sånne plastbokser og boller i flere tiår (så lenge jeg kan huske! minst 25 år), lenge før mikroplast i kropper og havet var en snakkis. Det det betyr å være microwave safe er at beholderen ikke smelter eller blir deformert av varmen i mikrobølgeovnen. Ikke at den er trygg mht at den ikke vil avgi mikroplast. Anonymkode: ad1c7...11b 2 4
Gaia Skrevet 13 timer siden #4 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Microwave safe betyr jo ikke at det ikke avgir mikroplast! Det har stått på sånne plastbokser og boller i flere tiår (så lenge jeg kan huske! minst 25 år), lenge før mikroplast i kropper og havet var en snakkis. Det det betyr å være microwave safe er at beholderen ikke smelter eller blir deformert av varmen i mikrobølgeovnen. Ikke at den er trygg mht at den ikke vil avgi mikroplast. Anonymkode: ad1c7...11b Mulig det ikke betyr at det avgir mikroplast, men det avgir ikke kjemikalier som er farlige, inkludert det med smelting/ deformering.
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #5 Skrevet 12 timer siden Riper I hardplastboller da? Er det uklokt å spise av det? Anonymkode: 2a9bd...fb4
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #6 Skrevet 7 timer siden Jeg ville ikke varmet opp mat i en tilfeldig plastbolle. Du vil få mikroplast i maten, det er jo en ting, men hvis ikke bollen er laget for å varme mat i mikrobølgeovn så vil plasten kunne lekke andre stoffer ut i maten også. Anonymkode: 68698...80b 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #7 Skrevet 7 timer siden Nope. Jeg har kvittet meg med nesten alt plast på kjøkkenet. Plast skal ikke nær mat. Man kan til nød oppbevare tørrvarer i det, men aldri noe vått og aldri varme! Anonymkode: b9927...b02 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #8 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg ville ikke varmet opp mat i en tilfeldig plastbolle. Du vil få mikroplast i maten, det er jo en ting, men hvis ikke bollen er laget for å varme mat i mikrobølgeovn så vil plasten kunne lekke andre stoffer ut i maten også. Anonymkode: 68698...80b AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nope. Jeg har kvittet meg med nesten alt plast på kjøkkenet. Plast skal ikke nær mat. Man kan til nød oppbevare tørrvarer i det, men aldri noe vått og aldri varme! Anonymkode: b9927...b02 Men diverse metaller i maten er ok? Anonymkode: 7e4cf...a4b
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #9 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men diverse metaller i maten er ok? Anonymkode: 7e4cf...a4b Nå trenger vi diverse metaller som jern, sink, kalsium, magnesium osv. Så disse er OK i maten. Jeg steker mat i jernstekepanne for eksempel, og det gir litt ekstra jern til maten. Anonymkode: b9927...b02
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå