AnonymBruker Skrevet 15. september 2025 #1 Skrevet 15. september 2025 Har hørt man ikke skal varme ferdigmat i plastembalasjen den kommer i, men vanlige hardplastboller, går det greit? Anonymkode: 2a9bd...fb4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2025 #2 Skrevet 15. september 2025 Tupperware lager noen som er mikrosikkert, men vanlige boller hadde jeg vært mer usikker på. Sjekk hvilke tegn som er under bollen, der står det om det er microwave safe eller ikke Anonymkode: fd2c4...f91
AnonymBruker Skrevet 15. september 2025 #3 Skrevet 15. september 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tupperware lager noen som er mikrosikkert, men vanlige boller hadde jeg vært mer usikker på. Sjekk hvilke tegn som er under bollen, der står det om det er microwave safe eller ikke Anonymkode: fd2c4...f91 Microwave safe betyr jo ikke at det ikke avgir mikroplast! Det har stått på sånne plastbokser og boller i flere tiår (så lenge jeg kan huske! minst 25 år), lenge før mikroplast i kropper og havet var en snakkis. Det det betyr å være microwave safe er at beholderen ikke smelter eller blir deformert av varmen i mikrobølgeovnen. Ikke at den er trygg mht at den ikke vil avgi mikroplast. Anonymkode: ad1c7...11b 2 5
Gaia Skrevet 15. september 2025 #4 Skrevet 15. september 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Microwave safe betyr jo ikke at det ikke avgir mikroplast! Det har stått på sånne plastbokser og boller i flere tiår (så lenge jeg kan huske! minst 25 år), lenge før mikroplast i kropper og havet var en snakkis. Det det betyr å være microwave safe er at beholderen ikke smelter eller blir deformert av varmen i mikrobølgeovnen. Ikke at den er trygg mht at den ikke vil avgi mikroplast. Anonymkode: ad1c7...11b Mulig det ikke betyr at det avgir mikroplast, men det avgir ikke kjemikalier som er farlige, inkludert det med smelting/ deformering. 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2025 #5 Skrevet 15. september 2025 Riper I hardplastboller da? Er det uklokt å spise av det? Anonymkode: 2a9bd...fb4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2025 #6 Skrevet 15. september 2025 Jeg ville ikke varmet opp mat i en tilfeldig plastbolle. Du vil få mikroplast i maten, det er jo en ting, men hvis ikke bollen er laget for å varme mat i mikrobølgeovn så vil plasten kunne lekke andre stoffer ut i maten også. Anonymkode: 68698...80b 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2025 #7 Skrevet 15. september 2025 Nope. Jeg har kvittet meg med nesten alt plast på kjøkkenet. Plast skal ikke nær mat. Man kan til nød oppbevare tørrvarer i det, men aldri noe vått og aldri varme! Anonymkode: b9927...b02 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2025 #8 Skrevet 15. september 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg ville ikke varmet opp mat i en tilfeldig plastbolle. Du vil få mikroplast i maten, det er jo en ting, men hvis ikke bollen er laget for å varme mat i mikrobølgeovn så vil plasten kunne lekke andre stoffer ut i maten også. Anonymkode: 68698...80b AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nope. Jeg har kvittet meg med nesten alt plast på kjøkkenet. Plast skal ikke nær mat. Man kan til nød oppbevare tørrvarer i det, men aldri noe vått og aldri varme! Anonymkode: b9927...b02 Men diverse metaller i maten er ok? Anonymkode: 7e4cf...a4b 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2025 #9 Skrevet 15. september 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men diverse metaller i maten er ok? Anonymkode: 7e4cf...a4b Nå trenger vi diverse metaller som jern, sink, kalsium, magnesium osv. Så disse er OK i maten. Jeg steker mat i jernstekepanne for eksempel, og det gir litt ekstra jern til maten. Anonymkode: b9927...b02
AnonymBruker Skrevet 16. september 2025 #10 Skrevet 16. september 2025 Ser ut til at en eller flere influensere har skapt et plast-hysteri. Minner meg litt om ultraprossesert-hysteriet. Dog har jeg selv vært noe forsiktig med å bruke plast til oppvarming av ting som ikke kommer i plast. Fjordland og ferdigretter til mikrobølgeovn har jeg ingen problemer med. Men plast med rifter og sånt styrer jeg unna - synes ting føles mye tryggere om dt er i en glassskål. Anonymkode: 77288...e2a 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2025 #11 Skrevet 16. september 2025 Følg ansvisningene på pakkene, så går det nok greit. Må ikke bli hysterisk, heller. Anonymkode: 2ed0a...b45 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2025 #12 Skrevet 16. september 2025 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ser ut til at en eller flere influensere har skapt et plast-hysteri. Minner meg litt om ultraprossesert-hysteriet. Dog har jeg selv vært noe forsiktig med å bruke plast til oppvarming av ting som ikke kommer i plast. Fjordland og ferdigretter til mikrobølgeovn har jeg ingen problemer med. Men plast med rifter og sånt styrer jeg unna - synes ting føles mye tryggere om dt er i en glassskål. Anonymkode: 77288...e2a Ny stor studie om mikroplast i mat: Anonymkode: ed880...3a0 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2025 #13 Skrevet 16. september 2025 Jeg har ingen problem med å varme opp mat i en plastbeholder som det er ment at man skal kunne varme opp, for eksempel ferdigmiddager, feedigsauser og lignende. Evt bokser kjøpt på butikk egnet for frysing og tining. Men jeg ville brukt ting som emballasjen til kjøttdeig, kyllingvinger og annet til mer enn bare tining. Anonymkode: 2e270...055 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2025 #14 Skrevet 16. september 2025 Mat bør ikke varmes opp i plast uansett, og varm mat bør heller ikke puttes i plastbeholder. Studier viser at plasten ikke bare avgir mikroplast, men også en del kjemikalier som man faktisk ikke kan identifisere. Dette øker betydelig ved oppvarming. Anonymkode: 1aa26...0ca 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2025 #15 Skrevet 16. september 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har ingen problem med å varme opp mat i en plastbeholder som det er ment at man skal kunne varme opp, for eksempel ferdigmiddager, feedigsauser og lignende. Evt bokser kjøpt på butikk egnet for frysing og tining. Men jeg ville brukt ting som emballasjen til kjøttdeig, kyllingvinger og annet til mer enn bare tining. Anonymkode: 2e270...055 Ser at noen plastbeholdere som blir solgt, står det er greie angående mikro. Men, hørt at de til ferdigmat ikke er anbefalt Anonymkode: 2a9bd...fb4
Elle Melle Skrevet 16. september 2025 #16 Skrevet 16. september 2025 Det er greit å huske at ingen ting er farlig, før noen finner ut at det faktisk er farlig. Det finnes utallige eksempler på ting man har vært sikker på har vært greit å eksponere seg doe, som siden har vist seg å være alt annet enn greit. Hvorfor varme mat i plast når man vet at det kan avgi fremmedstoffer? Man har ikke bevist at det er skadelig, men det er heller ingen som har bevist at det ikke er det. De aller fleste har nok av boller og fat av glass og steingods man kan bruke i stedet. Og ja, jeg er fremdeles sur for at babyflaskene barna mine brukte som små var "helt trygge" å helle kokende vann i. Helt til man fant ut at bpa faktisk var en greie. Hvorfor ta unødige sjanser, industrien vil oss ikke vel, de vil først å fremst tjene penger på lovlig vis. Og det er mye som ikke er forbudt men heller ikke undersøkt så veldig. 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2025 #17 Skrevet 16. september 2025 Hvorfor ikke varme det opp på tallerken? Anonymkode: 17806...fd4 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2025 #18 Skrevet 16. september 2025 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hvorfor ikke varme det opp på tallerken? Anonymkode: 17806...fd4 For noe er greiest å ha i bolle Anonymkode: 2a9bd...fb4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå