Gå til innhold

Kult og gøy i Bangkok - men vært der før

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen skal en tur til Bangkok. Vi har vært der et par ganger før, så en del ting gidder vi ikke; som Icon Siam. Har noen tips til kule aktiviteter, restauranter eller andre ting vi bør få med oss?

Anonymkode: bd3d0...e58

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tok matlagingskurs da jeg var der sist. Det var kjempegøy!! Sjekk Silom Thai Cooking School.

Anonymkode: 99ecf...3f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nana plaza? Masse kultur der.

Anonymkode: 5e861...8de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg og mannen skal en tur til Bangkok. Vi har vært der et par ganger før, så en del ting gidder vi ikke; som Icon Siam. Har noen tips til kule aktiviteter, restauranter eller andre ting vi bør få med oss?

Luksuriøse kjøpesentre som Icon Siam er jo ikke så veldig spennende i seg selv, hvis du ikke er særdeles velbeslått og bruker klær i små størrelser. Det meste du finner der er uansett mindre dyrt i Oslo eller i London. Men food courten i underetasjen er grunnen til at vi svipper over elva titt og ofte. Det er et par av bodene der som har noen fantastiske retter, og vi reiser over i ens ærend for å spise dem.

Men tilbake til spørsmålet ditt: du kan få 50 gode tips til opplevelser i Bangkok, men de avhenger litt av hvem dere er/hva dere interesserer dere for, hva dere har opplevd av byen tidligere, hvor mye tid dere har til rådighet i byen, hva dere har sett som IKKE fenget og delvis hvor i byen dere bor.

Gigantisk metropol som har alt – hvis du bare aner hva du er ute etter. 

Anonymkode: ede25...0d8

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal bo i Sukhumvit. Har  bla vært på khlongene, sykkeltur, Jim Thompson, What pra , store brudda, lokale markeder, vanlige og rare kjøpesentre. Liker mye rart, derfor jeg tenkte å ikke spesifisere så mye. Kanskje uventede tips dukket opp.

AnonymBruker
Skrevet

Du finner sikkert tusen forslag om du googler «things to do in bangkok». Du kan også se om du finner noe på GetYourGuide.

Anonymkode: 21da8...6fb

AnonymBruker
Skrevet

Uavhengig av hva man gjør, synes jeg det er et must på bo på et hotell med tak-basseng og fancy barområde med gode loungestoler. Det er nydelig å henge litt i bassenget, ta en drink, og se på skyskraperne. 

Anonymkode: 224aa...bf9

AnonymBruker
Skrevet

Ville også anbefalt Patpong-området. Et kjent underholdningsdistrikt i Bangkok. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uavhengig av hva man gjør, synes jeg det er et must på bo på et hotell med tak-basseng og fancy barområde med gode loungestoler. Det er nydelig å henge litt i bassenget, ta en drink, og se på skyskraperne. 

Altfor dyrt og plastic fantastic . Man bør heller bo i hjertet av BKK hvor mer normale folk bor. Ikke sitte der på et takbasseng med drinken og distansere seg fra folk. F.eks. rundt Khao San rd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Altfor dyrt og plastic fantastic . Man bør heller bo i hjertet av BKK hvor mer normale folk bor. Ikke sitte der på et takbasseng med drinken og distansere seg fra folk. F.eks. rundt Khao San rd. 

Når man reiser rundt i Thailand og Vietnam er det nok av normale folk og primitive overnattingssteder. Men i storbyene er det nydelig å nyte skikkelig luksus til en pris du bare kan drømme om i mange andre land. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi skal bo i Sukhumvit. Har  bla vært på khlongene, sykkeltur, Jim Thompson, What pra , store brudda, lokale markeder, vanlige og rare kjøpesentre. Liker mye rart, derfor jeg tenkte å ikke spesifisere så mye. Kanskje uventede tips dukket opp.

Hvis dere skal bo "i Sukhumvit" regner jeg du mener på strekningen mellom Nana og Asok? Det er praktisk pga BTS og MRT, men jeg synes egentlig den stripa har tapt seg en god del de siste 10-15 årene. Men hvis jeg forutsetter at dere skal bo rett ved Asok: Det å få med seg at nattemørket senker seg over byen fra skybaren på Sofitel er å anbefale Nice casual, ikke shorts eller flipflops. Ja, det finnes absolutt langt mer imponerende takbarer i byen, men denne er veldig praktisk hvis dere bor i nærområdet.

Restauranten Suda er enkel, men populær blant fastboende faranger, og ligger i et smug nærmest vis a vis Terminal 21. Apropos Terminal 21: Selv om det nærmest er uhørt å tipse om italiensk mat i Bangkok: pizzaplassen Pala Pizza ved nedgangen til MRT har en fantastisk god potet(!)pizza.

Insider-tips til lunsjplass like ved Asok, og egentlig mest aktuell hvis dere har smakt herlige Pad Krapao et par ganger: Gå opp soi 23 og besøk den vesle plassen Gapow Tapae. Bestill en Krapao med homemade pork belly og minced pork. Husk speilegget! Dette er en av de beste du får i byen tror jeg. Pass på åpningstidene!

Nede på Soi 11/1 ligger Krua Khun Puk på hjørnet ut mot Sukhumvit. Et av få  (i alle fall lett tilgjengelige) steder i Bangkok som serverer en god Khao Soi. Dette er en rett fra nord som absolutt er verdt å prøve! Alltid mye folk og kø her.

Er det varmt (og det er det jo stort sett alltid i en eller annen form) liker vi å sette oss på lokalbåten opp til Nonthaburi – tilnærmet kjemisk fritt for turister, og veldig lokalt, gå opp til Non Bakery og kjøpe godsaker og knaske disse på veien nedover igjen. Fin båttur!

Er dere oppe i "Khao San-land" anbefaler vi å heller gå opp til soiene mellom Samsen 2 og 4. En rekke enkle og hyggelige spiseplasser – litt samme vibe som Khao San for 30+ år siden. Her oppe ligger også den legendariske bluesbaren Adhere.

Det å se solen gå ned bak Wat Arun fra en av barene/spisestedene langs elva på Chinatown-siden er et godt minne.

Kaotisk shopping i Sampheng lane i Chinatown er stas for mange.

Hvis dere vil til et nattmarked så er Talad Rot Fai Srinakarin stedet. Ingen over, og egentlig ingen ved siden. Kun på kveldstid i helgene. Passer aller best hvis dere er litt unge (til sinns). En opplevelse. Kan være et lite prosjekt å ta seg dit, men verdt det. NB: Det finnes flere såkalte nattmarkeder i byen, men flere av disse er skuffende turistfeller.

Chatuchak market på lørdag/søndag er nærmest alle markeders mor med sine +/- 10.000 boder. Åpent lørdag og søndag. Anbefaler sterkt å være der kl 09 når det åpner, for her blir det virkelig varmt og folksomt! https://www.chatuchakmarket.org/

Ellers er en dagstur til Ayutthaya potensielt spennende. Ta toget opp, og lei et scooter (eller tråsykler) for å ta dere rundt på det gigantiske tempelområdet.

Noen som behøver skreddersydde skjorter? Turistområdene i byen har mengder at butikker/såkalte skreddere med innkastere som står og lover gull og grønne skoger til nesten ingen penger. Dropp dem. Barons Fashion på Sukhumvit, mellom soi 5 og 7, er stedet å gå. Ingen ivrige innkastere, ikke noe jåleri, ikke noe mas, enormt utvalg av stoffer, ikke noe pruting eller forhandlinger om pris. Her er det tre generasjoner som jobber, de har ligget der i flere tiår. Proffe til fingerspissene, og har levd godt på "word of mouth" blant folk fra hele verden. Det tar rundt tre dager før ting er ferdig sydd, noen ganger to. I vår familie bruker alle hannkjønn skjorter fra Barons, og har gjort det de siste 15 årene. Pass dog på å gå til riktig Barons: noen har "lånt" navnet og satt opp en annen butikk, også på Sukhumvit.

Sist men ikke minst: besøk nettstedet https://www.hotels.com/go/thailand/bangkok !

Velkommen til Bangkok

Anonymkode: ede25...0d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...