AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:46 #1 Skrevet mandag kl. 13:46 I fjor på første trinn var det stort engasjemang og flertall blant foreldrene om at vi skulle skjerme barna for sosiale medier og smarttelefoner frem til de blir eldre. Argumentet for dette var blant annet for å hindre utenforskap. Nå har det oppstått en ny type utenforskap - basert på at enkelte barn får se filmer og spill som har en høyere aldersgrense enn det deres alder tilsier. Barna selv synes jo dette er tøft, og forteller med stolthet i stemmen hva de har sett og hvor høy aldersgrense det er. Jeg har ikke tenkt så mye på dette før, men ser nå at det skaper et tydelig skille. Det viser seg nå at de som har fått lov å se en bestemt film planlegger en fest med filmen som tema, og de som ikke har fått lov å se filmen hjemme får ikke delta. Jeg er klar over at ingen kan forby foreldre å vise barna filmene og spillene de vil. Foreldrene står fritt til å la barna se de føler de er moden nok til. Men: det påfallende og litt merkelige er at de foreldrene som gir lov er de samme som gikk hardest ut for å få til et mobil»forbud» i fjor….Er ikke dette litt dobbeltmoralsk, eller er det jeg som har kjørt meg fast på tanken? Anonymkode: 4608f...e8e 3 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:57 #2 Skrevet mandag kl. 13:57 Det er grenser for hvilke regler man kan bli enige om, og hvor homogene liv man må forplikte seg til å leve. Ingen får reise til syden, for det skaper utenforskap. Ingen kan ha andre hobbyer, for det skaper utenforskap. Vi som foreldre må kunne stå for våre valg, også når vi nekter barna våre å se filmer de ut fra aldersgrenser er gamle nok til. Anonymkode: 52d7c...cc2 7 8
Amys Skrevet mandag kl. 13:57 #3 Skrevet mandag kl. 13:57 Så det egentlige problemet her er utestenging, ikke aldersgrenser som ikke blir overholdt? Og foreldrene som planlegger denne festen er tydeligvis helt bak mål, ettersom de godtar at barna selv velger hvem som inviteres? 7 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:02 #4 Skrevet mandag kl. 14:02 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er grenser for hvilke regler man kan bli enige om, og hvor homogene liv man må forplikte seg til å leve. Ingen får reise til syden, for det skaper utenforskap. Ingen kan ha andre hobbyer, for det skaper utenforskap. Vi som foreldre må kunne stå for våre valg, også når vi nekter barna våre å se filmer de ut fra aldersgrenser er gamle nok til. Anonymkode: 52d7c...cc2 Absolutt! Jeg tenker det samme om smarttelefon «forbudet».Jeg klarer fint å tenke selv og nekte barna mine ting selv om andre gir lov. Men det forundrer meg at akkurat disse foreldrene ikke ser at denne planlagte tilstelningen også blir en utenforskap lik det de var opptatt av å unngå i fjor. Anonymkode: 4608f...e8e 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:02 #5 Skrevet mandag kl. 14:02 Amys skrev (4 minutter siden): Så det egentlige problemet her er utestenging, ikke aldersgrenser som ikke blir overholdt? Og foreldrene som planlegger denne festen er tydeligvis helt bak mål, ettersom de godtar at barna selv velger hvem som inviteres? De ser ikke problemet nei. ts Anonymkode: 4608f...e8e 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:10 #6 Skrevet mandag kl. 14:10 Har du eksempel på serie eller film det er snakk om? Hat også en 2.klassing men også eldre barn på ungdomsskolen. Det er stor forskjell på mobiltelefon og sosiale medier og aldersgrense på spill og tv. Dessuten er en aldersgrense for f.eks film lavere hvis man ser det med en trygg voksen. Det hender de med eldre søsken ser på de samme tingene på tv. Anonymkode: 8dfeb...757 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:11 #7 Skrevet mandag kl. 14:11 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Absolutt! Jeg tenker det samme om smarttelefon «forbudet».Jeg klarer fint å tenke selv og nekte barna mine ting selv om andre gir lov. Men det forundrer meg at akkurat disse foreldrene ikke ser at denne planlagte tilstelningen også blir en utenforskap lik det de var opptatt av å unngå i fjor. Anonymkode: 4608f...e8e Jeg synes for øvrig at det å snakke om regler og rammer er fint. Det er bra å kjenne til andres vurderinger og for så vidt beslutninger. Det er bare det at noen bestemmer at dette er en felles regel som provoserer meg. Jeg skjønner at du synes festen/mangelen på invitasjon er problemet mer enn at de har tillatt at barna så filmen. Her følger jeg tanken om at hvis under halvparten er invitert, er det ok. Det å invitere noen med bakgrunn i en felles interesse er ok. Jeg synes ikke det er helt sammenlignbart som mobiltelefon. Mitt "forbud" mot mobiltelefon et lite begrunnet med utenforskap, men at det er et medium barna ikke har modenhet til å bruke, og at telefonen kan brukes til skjult mobbing. Har du tatt det opp med de det gjelder? I så fall, hva var svaret? Anonymkode: 52d7c...cc2
Virrevirrevapp Skrevet mandag kl. 14:13 #8 Skrevet mandag kl. 14:13 Dette har da alltid vært tøft å se filmer man er for ung til! Foreldre kan jo prøve å gå sammen, men det blir aldri sånn at alle foreldre er enige. Og hade alle vært enige om det, hadde barna lagde status av noe annet igjen. Flest søsken, færrest søsken, rom, bolig, ferie, mat, you name it. 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:15 #9 Skrevet mandag kl. 14:15 Dette har egentlig ingen sammenheng (smarttelefoner og filmer). Er det åpenbart foreldrene utestenger og vil vise Ringenes herre til noen få utvalgte med likesinnede foreldre (og eldre søsken…), eller er det de med strenge foreldre som nekter sine barn å komme fordi det er opplyst om at det er Paddington som skal vises? Anonymkode: e175c...7aa
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:20 #10 Skrevet mandag kl. 14:20 Nei det er ikke dobbelmoralsk. Det er et annet tema. Forbud mot å eie skilpadder betyr ikke at det også må være forbud mot langrennski. Det er to forskjellige ting. Jeg tenker også at vi oppdrar våre barn på best mulig måte og sørger vi at de får best mulig oppvekst og forutsetninger for et godt liv. Vi prioriterer mye reising og opplevelser og mye familietid med storfamilien. Vi prioriterer også bursdager veldig høyt. Våre bursdagsfeiringer langt overgår de andre i klassen, fordi dette er en verdi som vi setter høyt, det å feire hverandre. Vi kan ikke la andre sine følelser holde oss tilbake fra å gi barna våres det beste i livet. Slik fungerer det med kjernefamilien. Vi bryr oss om andre mennesker også, vi er der for andre, men først og fremst er vi der for vår familie og våre barn. De er våre nummer en alltid. Anonymkode: 2780e...c0a 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:21 #11 Skrevet mandag kl. 14:21 Og jeg håper virkelig du ikke tenke på k pop demon hunters du tenke 2.klassingen din ikke får se. Så nå den har 10 års grense. Alle mine datters venninner skal kle seg ut som de til halloween og hadde ikke forundret meg om de hadde temafest også så populært som det er. Alle disse jentene har jo sett filmen minimum 10 ganger siden den ble sluppet ut. Det er selvfølgelig ikke greit å ekskludere, høres ut som noe en unge kunne funnet på å si, send melding til foreldre å hør de har sikkert invitert alle jentene og ikke bare de som har sett den aktuelle serien/spillet. Anonymkode: 8dfeb...757 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:22 #12 Skrevet mandag kl. 16:22 Det er egentlig ikke aldersgrensene som er problemet her, det er at foreldrene tilsynelatende lar barna planlegge en fest der noen er invitert og noen ikke, basert på om de har sett en spesifikk film eller ikke? Høres ut som et veldig rart opplegg. Hvem er det som skal sjekke dette da, skal det være quiz i døren for å få komme inn? Anonymkode: ad00a...b60 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:25 #13 Skrevet mandag kl. 16:25 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I fjor på første trinn var det stort engasjemang og flertall blant foreldrene om at vi skulle skjerme barna for sosiale medier og smarttelefoner frem til de blir eldre. Argumentet for dette var blant annet for å hindre utenforskap. Nå har det oppstått en ny type utenforskap - basert på at enkelte barn får se filmer og spill som har en høyere aldersgrense enn det deres alder tilsier. Barna selv synes jo dette er tøft, og forteller med stolthet i stemmen hva de har sett og hvor høy aldersgrense det er. Jeg har ikke tenkt så mye på dette før, men ser nå at det skaper et tydelig skille. Det viser seg nå at de som har fått lov å se en bestemt film planlegger en fest med filmen som tema, og de som ikke har fått lov å se filmen hjemme får ikke delta. Jeg er klar over at ingen kan forby foreldre å vise barna filmene og spillene de vil. Foreldrene står fritt til å la barna se de føler de er moden nok til. Men: det påfallende og litt merkelige er at de foreldrene som gir lov er de samme som gikk hardest ut for å få til et mobil»forbud» i fjor….Er ikke dette litt dobbeltmoralsk, eller er det jeg som har kjørt meg fast på tanken? Anonymkode: 4608f...e8e Her burde vel fokuset være at noen av barna i denne klassen driver med aktiv utestengning. Anonymkode: ce356...ce0 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:27 #14 Skrevet mandag kl. 16:27 Det er faktisk ikke farlig eller skadelig at barna ikke får lov til det samme, at det kjenner på ulikheter og forskjeller. Akkurat som da vi vokste opp og alle andre fikk se Dallas, selv om det gikk sendt på kvelden midt i uka, bortsett fra meg. Det var kjipt. Men sånn er det av og til, og så går livet videre. Det var sikkert noen som misunte at jeg hadde Gøy-saft med på skolen og at Ida reiste til syden hvert år, mens vi andre lå og rulla i husteltet på Piteå-camping. Minigolf slo liksom ikke Spania. Seriøst! Nå må vi slutte med det tullet at alle barn skal ha like regler, like grenser, samme matpakka og gjøre de samme tingene. Foreldre må evne å sette egne regler og grenser, øve seg på å stå i dem og faktisk lære ungene at alle har det ikke likt. Anonymkode: 3a228...34f 8 1
Druid Skrevet mandag kl. 16:32 #15 Skrevet mandag kl. 16:32 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men: det påfallende og litt merkelige er at de foreldrene som gir lov er de samme som gikk hardest ut for å få til et mobil»forbud» i fjor….Er ikke dette litt dobbeltmoralsk, eller er det jeg som har kjørt meg fast på tanken? DET er hyklerisk og dobbeltmoralsk! ( hilsen en som var problemet for andre, men gjorde det entydig) 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:33 #16 Skrevet mandag kl. 16:33 Dere er voksne mennesker, ts. Dere forstår, alle som en, at det ikke er «sosiale medier» som skaper konflikter. Slik dere selvsagt forstår at det ikke er filmer eller spill som «skaper utenforskap». Barn lærer hvordan de sosialiserer i samfunnet av sine foreldre. Og de lærer av det foreldrene gjør og sier i interaksjoner, ikke av den reviderte virkeligheten de velger å formidle til barna. Barn som velger å skape konflikt bruker ethvert knep eller påskudd for å skape det. Men påskuddet (film, spill, klær, some) er ikke årsaken. Lært sosialiseringsprosessen er årsaken. Og da må du inn i familiene og redigere foreldreadferd. (Du kan begynne med deg selv og din partner, men flere får du ikke endret på). Slik barn som mobber andre barn ikke gjør det fordi noen har mer eller mindre penger eller finere hus eller bedre ferie - de mobber fordi de har lært hjemme at man sosialiserer slik. Du kan fjerne påskuddene barna tyr til alt du vil. Men intet hindrer dem i å da velge seg høyde, hårfarge eller for den del skostørrelse. Fordi årsaken - selve roten til problemet - er tillært adferd foreldrene (med eller uten viten og vilje) har formidlet og opprettholder. Anonymkode: 12128...dfc 1 1
umAxa Skrevet mandag kl. 16:43 #17 Skrevet mandag kl. 16:43 (endret) AnonymBruker skrev (20 timer siden): Nå har det oppstått en ny type utenforskap - basert på at enkelte barn får se filmer og spill som har en høyere aldersgrense enn det deres alder tilsier. Barna selv synes jo dette er tøft, og forteller med stolthet i stemmen hva de har sett og hvor høy aldersgrense det er. Jeg har ikke tenkt så mye på dette før, men ser nå at det skaper et tydelig skille. ....og plutselig ble jeg 8 år igjen. Det viser seg at lite har forandret seg på x0 år 🥴 fordi denne visa ble spilt da også: Det var alltid noen som hadde litt bedre status enn andre, enten om de var flink i fotball, hadde fått seg nye klær, fikk sett en film ingen andre fikk se, større samling av Pogs enn meg, eller bare hadde rike foreldre. Forskjellen på da og nå, er at da - så anerkjente man forskjellene, men gjorde ingen stor greie ut av det. Min gamle far sa ofte; "So what? Hos de selv får de gjøre hva de vil, men i vårt hjem så gjør vi det ikke slikt. Basta!" I dag så er det så enormt stor fokus på at alle barn og hjem skal være så like og rettferdig, at det blir et selvdyrket problem når det (umulige) kravet ikke oppfylles.. Med andre ord, det er bare et problem om du ser på det som et problem at folk er litt ulike eller har ulike spilleregler. Sitat Barna selv synes jo dette er tøft Veldig forståelig, og jeg var ill rød av sinne og grønn av misunnelse på ulikhetene i min barndom, og kom meg fint ut av det, mye takket av å være min oppdragelse at ulikheter er normalt, og det går greit. Kanskje ble jeg et snev mer tykkhudet, men jeg regner med at barna dine kommer til å klare seg bra i det lange løp også. Verdt å vurdere er at barn tar av etter foreldrene, så om du bruker mye tid og energi på hvor urettferdig klassen er, så kan det farge av, og barnet ditt vil oppleve klassen og tiden på skolen som dyp urettferdig og vond også. Jeg sier selvsagt ikke hvordan du skal oppdra dine barn, men ønsker bare å tilby et perspektiv. Endret i går, 10:34 av umAxa 4 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:46 #18 Skrevet mandag kl. 17:46 Hvilken film er det? Hvor mange er invitert til festen, og hvor mange er ikke invitert? Har du kontaktet foreldrene, og hva sier de? Anonymkode: 94c8b...e1b
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:58 #19 Skrevet mandag kl. 17:58 Aldersgrenser på filmer er veiledende. (Tips - søk opp filmen på barnevakten) En 6 åring kan se en film med 9 årsgrense på kino med en voksen. En 9 åring en 12 årsfilm osv. Her må du se an selv. Det som ikke er greit er utestengelse fra fest- alle kan kle seg ut som demon hunters uavhengig om de har sett filmen eller ei. 😉 regner med det er den filmen - og den er rimelig uskyldig! Se den selv først hvis du er i tvil. Anonymkode: 27c27...134
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:07 #20 Skrevet mandag kl. 18:07 Opplever akkurat det samme her. De mødrene som ser stygt på meg fordi jeg ikke vet om min nå 6-åring vil ha behov for mobil eller ikke om 5-6 år, er de som viser ungene sine filmer, serier og spill de er altfor unge til. Og som har unger med den mest voldelige leken. Men har ikke guts nok til å si noe. Bare observerer de utagerende barna deres, og er glad en annen mamma med eldre barn sa at behovene er forskjellige for de forskjellige barna, og å shame de som evt trenger mobil og får det er feil måte å gjøre det på. Anonymkode: 8f77e...7fb 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå