Gå til innhold

Hvor mye til overs i mndn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye har dere å leve for i mnd? Jeg er i den uheldige situasjonen at jeg sitter igjen med massiv gjeld etter ett stygt brudd for en del år siden, å har nå endelig fått gjeldsordning. I stadenfor å bruke 12-13 år på å betale ned gjelden, har jeg nå fått det på 5 år så blir alt slettet 😌 

Jeg får ca 16.000 i livsopphold som skal dekke strøm, internett, telefon, streaming, mat og utgifter til meg og sønnen min. Jeg er veldig redd for at det blir knapt, spesielt i mndene rundt jul. Å mndene der barnet må ha nye klær og sko. 

Anonymkode: f798e...bb6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hvor mye har dere å leve for i mnd? Jeg er i den uheldige situasjonen at jeg sitter igjen med massiv gjeld etter ett stygt brudd for en del år siden, å har nå endelig fått gjeldsordning. I stadenfor å bruke 12-13 år på å betale ned gjelden, har jeg nå fått det på 5 år så blir alt slettet 😌 

Jeg får ca 16.000 i livsopphold som skal dekke strøm, internett, telefon, streaming, mat og utgifter til meg og sønnen min. Jeg er veldig redd for at det blir knapt, spesielt i mndene rundt jul. Å mndene der barnet må ha nye klær og sko. 

Da må du gjøre som oss andre, spare de andre månedene, for å ha mer til jul og sesongskifter.
Det skal jo gå på satsene for gjeldsordning, det skal ikke være raust... men det skal vel gå akkurat.
Nå kommer Norges-Pris inn i Sørnorge og gir forutsigbarhet på strømprisene. Streaming er vel ikke et must-have akkurat. Utgiftsposten må du holde lav. Kjøp minst mulig, enkelt og greit. 

Men med unntak av julegaver til barnet ditt, hvorfor må jula være dyr?
Du må være ærlig for venner og familie, at de neste 5 årene er det ikke du so, står for selskapene rett og slett. 
Du kommer heller ikke hjem hvis det koster dyre billetter. Sånn blir det jo en stund. 
Men jul kan være koslig uten massivt pengebruk, lover deg. Med unntak av julegaver til barna er det eneste vi bruker mer på til jul at vi serverer julemiddag 1-2 ganger for familie. Men det er et valg - vi har god råd. Hadde vi ikke hatt penger hadde vi selvsagt ikke gjort det. Og da hadde det kun vært gaver å tenke på... mange gjør jula dyr helt unødvendig. Men sesongskiftene koster. Bruk finn.no aktivt når det kommer til klær, og noen ganger får du også veldig pent brukte sko faktisk. Yttertøy til barna har jeg nesten alltid kjøpt brukt på Finn, og solgt videre like pent brukt omtrent. De vokser jo ut av ting lenge før ting er utslitt. Så har bare hatt hell med å kjøpe brukt utetøy. Ca halv pris, og enda mindre om det kan selger igjen. En god del dresser, regnsett osv har kostet kr 0,- i bruk en sesong. Kjøpt for si 500 kr og solgt igjen for de samme 500 kronene. Man kan ha lave utgifter til slikt om man er litt lur.

Tror du kan klare deg på 16.000, om du klarer deg på 15.500 så har du 6000 kr i året til å dekke jul og sesongskifter, hvilket etter min mening er mer enn nok for å ha det bra. Ditt hemmelige våpen er et realistisk budsjett over alle utgifter, du vet hvor mye du kan bruke, så da MÅ resten passe inn i de 15.500 du har å bruke av. 

Anonymkode: 51712...b34

• Liker 1
Skrevet

Jeg har to småskolebarn, og har ca 17000 når boliglån og felleskostnader er betalt. Det er ikke et problem, men jeg har ingen dyre vaner. Pengene går til mat/husholdning (6000), SFO, fritidsaktiviteter, strøm, sko/klær, forsikringer og fornøyelser. Sykler, så ikke bruk for bil eller busskort, men reiser kollektivt på lengre reiser. Sørger for å ha en god buffer i tilfelle noe skjer. Jeg har et månedsbudsjett hvor det er tatt hensyn til sesongvariasjoner i utgifter, og fører regnskap slik at jeg hele tiden vet hvordan jeg økonomisk ligger an 

Anonymkode: d8d46...2ee

Skrevet

Du kutter ut alt du ikke trenger: frisør, streaming etc etc. Legg av når du kan til jul osv. Kun kjøp julegave til sønnen din, og eventuelt barn du er i nær familie. Hold det enkelt.

Anonymkode: c6753...b65

Skrevet

Man må ikke bruke opp alt. Lag et realistisk budsjett, men vær beinhard med hva du bruker på deg selv (ikke unødvendig frisørbesøk, ikke masse nye klær, sminke osv kan man fint kutte ned på). Mye er luksus. Du skaffer deg det billigste mobilabonementet, en strømmetjeneste av gangen (man må faktisk ikke ha både netflix, hbo og disney+ samtidig). Dra tidlig i matbutikk for å sjekke datodisken, lag vegetarmat (bønner, linser etc er billigere enn kjøtt). 
Vil du ta med sønnen på kino eller noe så ikke kjøp snop i kiosken for det er svindyrt. Tipper du har mange (u)vaner som kan kuttes for at du skal leve billigere. 

bidrar ikke far med noe til sønnen? 

Anonymkode: 0450a...75e

Skrevet

Har ikke regnet så mye på hva vi har å leve for. Har nok til det vi trenger, pluss til mye av det vi ønsker oss, men ikke mer enn at vi må prioritere litt av og til. Er gift, begge i full jobb og husstandsinntekten er drøyt 170 000 i måneden før skatt. 6 mill i boliglån. En av oss er selvstendig næringsdrivende med enkeltpersonforetak, og det betyr at inntekten også skal dekke gjeld, utvikling og investeringer i bedriften fordi bedriftens økonomi regnes inn som en del av privatøkonomien når det gjelder inntekt og skatt.

Anonymkode: e3d2d...c9c

Skrevet

Takk for svar ☺️ Har satt opp flere utgiftsposter. Blant annet egen «bruks» konto til barnet, der jeg setter av fast beløp som skal gå til f.eks nye klær, sko osv.. (Det å handle brukte klær gjør jeg en del av fra før av). Syns det er vanskeligere med sko. 

Frisør har ikke jeg unnet meg på flere år selv, har jo hatt den gjelden å betale på + billån og lånekassen. 

Er oppe til forhandlinger om å få beholde litt til bilhold + utgifter til helse. (Er selv kronisk syk, å klarer å være i jobb pga medisiner som er ganske dyre). 

Har kuttet ut Viaplay og Disney +. Samt skal gå over forsikringene på hus og bil. 

Må rett å slett bare bli flinkere, ser jo at maten kan jeg spare på. Er også veldig glad i Pepsi Max 😅

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...