AnonymBruker Skrevet 17. september #101 Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det var synd for deg, jeg er lei av ordet "hen", men tror ingen av oss får viljen vår med det første. At det er AI forandrer uansett ikke at dette er korrekt informasjon. Forøvrig har du helt korrekt med det du sier: vi setter varen bare tilbake i hylla. De sprekker når du åpner dem, så her er du korrekt. Dette med bananskall og tomme smoothie emballasje er mye vanligere enn du skulle tro. Voldsomt drøyt at du sier folk skal drikke såpemidler, det er forøvrig høyst giftig og slettes ikke sammenlignbart overhodet. Igjen: å lukte på en vare kan ikke sammenlignes med at du leverer i fra deg et tomt bananskall i kassen. Anonymkode: 2e02a...98b Smoothie skjønner jeg. Og is, Sjokade osv. emballasje med strekkode . bananskall? Mener du at skallet skal veies? det er uansett noe helt annet og betale for det og ikke betale for det så jeg skjønner ikke hvorfor du drar opp det. Det er helt greit og åpne såpen og skyllemiddelet også hvis du betaler for det, det er de som ikke betaler for dem som er problemet. Anonymkode: 22221...a1e
AnonymBruker Skrevet 17. september #102 Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Smoothie skjønner jeg. Og is, Sjokade osv. emballasje med strekkode . bananskall? Mener du at skallet skal veies? det er uansett noe helt annet og betale for det og ikke betale for det så jeg skjønner ikke hvorfor du drar opp det. Det er helt greit og åpne såpen og skyllemiddelet også hvis du betaler for det, det er de som ikke betaler for dem som er problemet. Anonymkode: 22221...a1e Vil få slenge inn en kommentar her selv om det ikke var jeg som skrev kommentaren du svarte på. Her vil nok meningene sprike, men jeg synes det er en uting å gå og spise på varene i butikken. Jeg forstår at barn er sultne og gretne, men voksne uten diabetes og lignende bør kunne vente. Ev. gå til kassen først og betale for et raskt mellommåltid, og så ta helgehandelen etterpå. For det første, så er det ikke morsomt å ta imot andres grisete is-emballasje og kjærligheter som er sleika på når man ikke har mulighet til å vaske hendene etterpå. For det andre, så kan du banne på at det er folka med halvspist bolle som ikke kan betale for seg. Angående bananskall, så er det meningen at vi skal anta vekt på bananen ja. Anonymkode: bc293...349 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. september #103 Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei, det er ikke ulovlig å åpne en flaske tøymykner i butikken for å lukte på den, så lenge du: Ikke skader emballasjen (f.eks. river av forsegling som tydelig er ment å være brutt først hjemme). Ikke søler eller forurenser varen. Skrur igjen korken ordentlig etterpå. Butikker forventer ofte at folk vil lukte på vaskemidler, tøymykner og lignende, nettopp fordi du velger produkt basert på duft. Mange merker lager også prøveflasker eller setter ut åpne tester. Det som kunne være et problem er hvis du bryter en plombering/forsegling som viser at varen ikke lenger er "ubrukt" – da kan butikken hevde at varen ikke kan selges videre, og du kan bli bedt om å kjøpe den. Men straffbart blir det i utgangspunktet ikke, så lenge du ikke gjør skade eller forsøpler. Vil du at jeg skal forklare hva som gjelder dersom flasken faktisk er forseglet og du åpner den? Hvis flasken er forseglet (f.eks. med plast rundt korken, folie eller en annen tydelig "plombering"), er det en annen situasjon: Når du bryter forseglingen, regnes varen som åpnet og dermed ikke salgbar på vanlig måte. Butikken kan da kreve at du kjøper varen, fordi du har gjort den uselgbar for andre kunder. Dette er ikke nødvendigvis "straffbart" i juridisk forstand (ikke et lovbrudd som gir bot eller fengsel), men det er et avtalebrudd mot butikken – du påfører dem et økonomisk tap, og de kan holde deg ansvarlig. 👉 Kort oppsummert: Ikke forseglet: Helt greit å åpne, lukte og lukke igjen. Forseglet: Da må du regne med å kjøpe den hvis du åpner. Vil du at jeg også forklarer hvordan butikker normalt håndterer dette i praksis (om de faktisk følger opp eller bare setter varen til side)? I praksis gjør butikkene dette ganske forskjellig, men det går ofte slik: Dagligvarekjeder (Rema, Coop, Kiwi osv.): Hvis du bryter en forsegling, vil de fleste ansatte bare si at «da må du nok kjøpe den». Det blir sjelden en stor sak, men de setter ikke varen tilbake i hylla fordi de ikke kan selge den videre som uåpnet. Større varehus (Clas Ohlson, Europris, Obs osv.): Her er rutinene ofte strengere, særlig hvis varen kan lekke eller miste verdi. De registrerer den som «svinn» hvis kunden ikke kjøper. Hvis de ser deg åpne uten å ville kjøpe, kan de be deg om å gjøre det. Parfymeri og kosmetikkbutikker: Her er det nærmest alltid testere tilgjengelig. Å åpne en forseglet flaske blir regnet som brudd på butikkens regler, og du blir høflig, men bestemt, bedt om å kjøpe produktet. Strafferettslig oppfølging: Så lenge du ikke nekter eller gjør skade på butikken, ender det nesten aldri som en «politijobb». Det skal mye mer til (f.eks. hærverk eller tyveri). 👉 Kort sagt: I virkeligheten blir du mest sannsynlig bare bedt om å kjøpe varen hvis du bryter en forsegling, ellers legger de varen i «svinn» og tar tapet – men de liker det naturligvis dårlig. Vil du at jeg gir deg noen «trygge» måter å lukte på tøymykner uten å risikere å måtte kjøpe en flaske? Tøymykner har vanligvis en holdbarhet på omtrent 36 måneder (3 år), men den kan variere. Du kan se om tøymykneren er for gammel hvis den er blitt tyktflytende, har klumper, eller har mistet sin gode lukt. Det er viktig å lagre tøymykner ved en stabil temperatur, gjerne mellom 0 og 35 °C, for å bevare kvaliteten. Dere kan gjerne google slikt selv 🥸 Anonymkode: 2e02a...98b Snork, AI. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det var synd for deg, jeg er lei av ordet "hen", men tror ingen av oss får viljen vår med det første. At det er AI forandrer uansett ikke at dette er korrekt informasjon. Anonymkode: 2e02a...98b AI er ganske ræva på å finne "korrekt informasjon", særlig om såpass smale områder (som tøymykner i Norge er...), så dermed er det lange svaret ditt veldig kjedelig og irrelevant. 😴😴 AI ER IKKE en faktasjekker! Anonymkode: 6b603...322 1
AnonymBruker Skrevet 17. september #104 Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (9 timer siden): Og åpne er jo og bryte forseglingen . Du gjør ikke noe galt så lenge du betaler for produktet. Anonymkode: 22221...a1e De fleste vaskemidler/tøymyknere har ikke forseglet kork. De eneste jeg kommer på av disse som har det, er refillkartonger der korken er utformet på samme vis som på f.eks melkekartonger. Anonymkode: bc8bc...3fb 1 1
Tubaluba Skrevet 17. september #105 Skrevet 17. september Kan da umulig være normalt å åpne for å lukte 🤔 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. september #106 Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det burde vært som under corona pandemien, at tok vi på et produkt eller i verste fall åpnet det så måtte vi kjøpe det. Denne tråden gjør meg mer fornøyd med å ha sluttet med tøymykner. Jeg hadde ikke likt å handle et produkt som er blitt åpnet av andre. Anonymkode: 63cec...236 Ja da hadde folk her inne fått fnatt! Tenk å ikke kunne åpne for å lukte 🙄 Jeg plukker alltid det bakerste produktet i tilfelle en idio.. person har åpnet det første. Anonymkode: 55b5c...d35 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. september #107 Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Snork, AI. AI er ganske ræva på å finne "korrekt informasjon", særlig om såpass smale områder (som tøymykner i Norge er...), så dermed er det lange svaret ditt veldig kjedelig og irrelevant. 😴😴 AI ER IKKE en faktasjekker! Anonymkode: 6b603...322 Nei men her bekrefter det som vil butikkansatte prøver å fortelle dere besserwissere, inkludert en "jurist". Jada.. Anonymkode: 2e02a...98b 1
AnonymBruker Skrevet 17. september #108 Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vil få slenge inn en kommentar her selv om det ikke var jeg som skrev kommentaren du svarte på. Her vil nok meningene sprike, men jeg synes det er en uting å gå og spise på varene i butikken. Jeg forstår at barn er sultne og gretne, men voksne uten diabetes og lignende bør kunne vente. Ev. gå til kassen først og betale for et raskt mellommåltid, og så ta helgehandelen etterpå. For det første, så er det ikke morsomt å ta imot andres grisete is-emballasje og kjærligheter som er sleika på når man ikke har mulighet til å vaske hendene etterpå. For det andre, så kan du banne på at det er folka med halvspist bolle som ikke kan betale for seg. Angående bananskall, så er det meningen at vi skal anta vekt på bananen ja. Anonymkode: bc293...349 Jeg er enig meg deg, jeg synes og det er en uting og spise og drikke før en har betalt. Og der vet jeg at meningene spriker ja, spesielt barn som er sultne og grinete og tørste . Allikevel, isemballasjen går an og slå inn, bananskall var nytt for meg. Og en epleskrott kanskje? Folk er gærne. skjønner fortsatt ikke hva dette har med og åpne og lukte på varen og legge den tilbake uten og betale og gjøre. Neste tråd på kg er vel om det er greit og skrelle av banan for og lukte på den og legge den tilbake. Anonymkode: 22221...a1e
AnonymBruker Skrevet 17. september #109 Skrevet 17. september I dag på butikken tok jeg meg i å se etter kg'ere, dvs folk som sniffer på vaskemidlene 😄 så ingen, så kg-folket satt vel på kg. Anonymkode: b445b...89f 1
AnonymBruker Skrevet 17. september #110 Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (På 15.9.2025 den 13.55): Hadde jeg sett noen av dere over åpne et produkt og bare lagt det tilbake igjen så hadde jeg sagt fra til betjeningen. Eventuelt hadde jeg sagt i fra så høyt til dere at dere neppe hadde gjort det igjen! Gjør du det- kjøper du produktet. Eller er dere sånne som tar litt smågodt fra hyllene og? I såfall er det stjeling og kan anmeldes. Anonymkode: 55b5c...d35 Man stjeler lukta mener du? Og du sammenligner det med å stjele smågodt? 😂 Anonymkode: 83d66...358 1
AnonymBruker Skrevet 17. september #111 Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): De fleste vaskemidler/tøymyknere har ikke forseglet kork. De eneste jeg kommer på av disse som har det, er refillkartonger der korken er utformet på samme vis som på f.eks melkekartonger. Anonymkode: bc8bc...3fb I hi blir også håndsåpe nevnt. Jeg bruker ikke tøymykner så har aldri sjekket korkene på tøymyknere så nøye, visste ikke at de var så annerledes . Vaskemiddel har da en sånn type forseglingskork , i alle fall de jeg bruker. Håndsåpe selger vi der jeg jobber, og brutt kork kan ikke selges . Det er veldig få i den virkelige verden som gjør sånt som påstås her, men har opplevd det ja. Vi har alarmknapp til sånne tilfeller. Anonymkode: 22221...a1e
AnonymBruker Skrevet 17. september #112 Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man stjeler lukta mener du? Og du sammenligner det med å stjele smågodt? 😂 Anonymkode: 83d66...358 Man ved og ødelegge produktet. Du kunne like gjerne lagt den i veska. Ja, det blir jo svinn på samme måten som og stjele smågodt . Anonymkode: 22221...a1e
Clusia Skrevet 17. september #113 Skrevet 17. september Er så sensitiv på lukter og får fort hodepine om det lukter feil, så jeg lukter alltid på! De som ikke er mulig å åpne kjøpes ikke. 🤷♀️ 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. september #114 Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): I dag på butikken tok jeg meg i å se etter kg'ere, dvs folk som sniffer på vaskemidlene 😄 så ingen, så kg-folket satt vel på kg. Anonymkode: b445b...89f Haha, se for deg kg samlet på et kjøpesenter i fullstendig kaos. « jeg har rett til og stjele duft i henhold til norske lover «. Det er jo åpenbart tull, men det kan gi folk ideer . Anonymkode: 22221...a1e
Fant80 Skrevet 17. september #115 Skrevet 17. september Var en tur på Rusta her om dagen. Virker nå som folk gjør mer en bare lukter på ting. Både halvtomme og tomme parfymeflasker står jo rundt om i butikken. Det får så være,men de som sprayer,og legger tilbake i eske,sån at andre kjøper halvtomme produkter - Det er ikke bra! Lukter forøvrig alltid på tøymykner.
AnonymBruker Skrevet 17. september #116 Skrevet 17. september AnonymBruker skrev (På 15.9.2025 den 14.56): Det er frekt å gjøre slik. Når du åpner så slipper du inn luft og i verste fall partikler fra lufta f.eks fra klær eller hår. Så da blir det produsent som får skylda. Nei, ikke greit syns jeg. Anonymkode: 43654...be8 🤣 Anonymkode: fe4db...8a4 1
AnonymBruker Skrevet 18. september #117 Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (På 17.9.2025 den 18.56): I dag på butikken tok jeg meg i å se etter kg'ere, dvs folk som sniffer på vaskemidlene 😄 så ingen, så kg-folket satt vel på kg. Anonymkode: b445b...89f Jeg ble ganske overrasket over å se en kvinne som åpnet flasker med tøymykner og luktet på de før hun valgte. Jeg er glad jeg har sluttet med tøymykner. Jeg synes det er uhygienisk. Anonymkode: 63cec...236 1
AnonymBruker Skrevet 18. september #118 Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (22 timer siden): 🤣 Anonymkode: fe4db...8a4 Var det morsomt? Anonymkode: 43654...be8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå