Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Kan man få ufør av å ha ibs pga oppvekst med psykisk og fysisk vold og mor som var narsissist? Går til dps fast annahver uke og, og magen er ikke god.. 
Er ikke bare å si at mange jobber har toalett, for jeg blir SÅ slapp og sliten av mageproblemer og det å gå rundt med vondt i magen i tillegg til problemene jeg har psykisk..

Blir låst til huset de dagene jeg har det som verst og blir veldig trøtt og slapp av diaré...

Anonymkode: d378e...9e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan bli ufør ut ifra hvordan funksjonsnivået og arbeidsevnen din er. Ikke ut fra diagnose alene. 

Du må først være sykemeldt i ett år, så over på AAP med utprøving osv. Tilslutt kan du søke uføretrygd, men vær forberedt at dette kan ta noen år. 

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan du bruke immodium når det står på som verst? (Potetmel utblandet i vann fungerer også for å binde magen litt). Tenker på om det går ann å dempe symptomene dine når det er ille? Folk går på jobb med stomipose på magen, skulle tro det skulle kunne tilrettelegges for deg også? 

Om du blir ufør er ikke avhengig av din diagnose men din arbeidsevne. Kan du jobbe hjemmefra? 

Anonymkode: d2885...299

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei. Kan man få ufør av å ha ibs pga oppvekst med psykisk og fysisk vold og mor som var narsissist? Går til dps fast annahver uke og, og magen er ikke god.. 
Er ikke bare å si at mange jobber har toalett, for jeg blir SÅ slapp og sliten av mageproblemer og det å gå rundt med vondt i magen i tillegg til problemene jeg har psykisk..

Blir låst til huset de dagene jeg har det som verst og blir veldig trøtt og slapp av diaré...

Nei man blir ikke ufør basert på verken hva man har opplevd/diagnoser etc. Man blir uføretrygdet basert på funksjonsnivå og restarbeidsevne, men før dette i det hele tatt blir et tema må du gjennom sykemelding, arbeidsavklaringspenger, eventuelt arbeidstrening osv.

Anonymkode: ffc99...353

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, bare husk å overdrive 😉 

Anonymkode: ccf3d...1ed

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Å bli ufør av psykiske årsaker er vel ganske vanskelig å ‘få til’. Men du må jo uansett gjennom hele NAV-mølla og gjøre alt de ber om. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Om du blir ufør er ikke avhengig av din diagnose men din arbeidsevne. Kan du jobbe hjemmefra? 

Nei, man blir ufør basert på inntektsevne, ikke arbeidsevne.

Anonymkode: e95ea...78c

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Abra skrev (1 time siden):

Å bli ufør av psykiske årsaker er vel ganske vanskelig å ‘få til’. Men du må jo uansett gjennom hele NAV-mølla og gjøre alt de ber om. 

Vanskelig, nei. Det er jo det letteste av alt.

Anonymkode: 8f6fa...9a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå grupperer jo NAV medfødte utviklingsforstyrrelser inn under psykiske årsaker. Men i statistikken som jeg siktet til var de som har andre psykiske lidelser, som er rundt 2%. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Skjønner at du må være veldig syk siden du syntes uføresøknaden gikk så veldig lett gjennom hos NAV. For andre er dette en svært tøff prosess som tar mange år. Heldig for deg at det gikk så enkelt!

Anonymkode: 5991e...d5f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg måtte igjennom enormt mange runder som varte i 8 år før jeg fikk uføre. Men her var det kroppen . Ødelagt rygg og hofter.

Anonymkode: 89855...7a6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ta en prat med legen din. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Mange får Kompleks PTSD nå.

IBS også.

Håper det ordner seg!

Anonymkode: 3c88b...93d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg måtte igjennom enormt mange runder som varte i 8 år før jeg fikk uføre. Men her var det kroppen . Ødelagt rygg og hofter.

Tror personen du siterer har en alvorlig psykisk diagnose der andre ordner opp i saken og vedkommende selv syntes dette gikk svært lett gjennom hos NAV. Det er selvsagt ikke normalen, men i de alvorligste tilfellene innen psykiske diagnoser fungerer det ofte sånn. Det er nok mer vanlig med svært store utfordringer av mer eller mindre alvorlig art og en årelang kamp mot NAV-systemet før en uføresøknad omsider går gjennom. 

Anonymkode: 5991e...d5f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, bare husk å overdrive 😉 

Anonymkode: ccf3d...1ed

Det skal man da ikke! Man må alltid være ærlig, selvsagt! 

Anonymkode: 9d438...a2e

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken behandling har du prøvd før magen?

Kosthold?

Anonymkode: 0dd05...e9c

AnonymBruker
Skrevet

Dette er litt av det ei godt voksen jente deler med andre om hennes møte med NAV. Finnes mange slike erfaringer. 

Alt kommer ikke med her , men dette var ei som hadde en alvorlig muskel sykdom.

Du kan ende opp med å bli tatt helt rotta på..Du kan også være heldig å bli forstått. 

Noen kjemper i åresvis dessverre og noen av dem skulle vært uføre for lengst. Andre skulle kanskje ikke hatt trygd. 

Vanskelig system …

530DBE33-D1EE-405B-84EA-0AEF3843895B.jpeg

30CA9DF5-B607-4E7A-A643-A7D2DBC94C1F.jpeg

1612A7F5-0DD4-44E5-A744-E018AA519A23.jpeg

Anonymkode: f897a...0ad

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du bruke immodium når det står på som verst? (Potetmel utblandet i vann fungerer også for å binde magen litt). Tenker på om det går ann å dempe symptomene dine når det er ille? Folk går på jobb med stomipose på magen, skulle tro det skulle kunne tilrettelegges for deg også? 

Fy fa* en så uvitende du er! Så hvorfor svarer du på noe du har null kunnskap om?

Og det vil jeg gjerne at du svarer på!

Enkelt spørsmål, hvorfor svarer du? Kan du noe om ibs? Hva er ditt svar?

Jeg har gått til div. leger og sykehus også Rikshospitalet og den beste legen om dette på den tiden, dr. m. Og kostholdsveiledning fra Rikshospitalet. Ingen ting hjelper. Jeg har spurt maange leger om jeg kan få utlagt tarm / stomi, men de vil ikke gi meg det.

Så jeg tror du skal holde kjeft om hvordan du innbiller deg det i ditt lille enkle hode hvordan dette er!!!! 

Anonymkode: 0a1f4...8a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Dette er litt av det ei godt voksen jente deler med andre om hennes møte med NAV. Finnes mange slike erfaringer. 

Alt kommer ikke med her , men dette var ei som hadde en alvorlig muskel sykdom.

Du kan ende opp med å bli tatt helt rotta på..Du kan også være heldig å bli forstått. 

Noen kjemper i åresvis dessverre og noen av dem skulle vært uføre for lengst. Andre skulle kanskje ikke hatt trygd. 

Vanskelig system …

530DBE33-D1EE-405B-84EA-0AEF3843895B.jpeg

30CA9DF5-B607-4E7A-A643-A7D2DBC94C1F.jpeg

1612A7F5-0DD4-44E5-A744-E018AA519A23.jpeg

Ville bare legge til at jeg håper du får uføre hvis du selv føler det er det beste, men jeg håper ikke du åsså blir en av NAVS ofre 💔Da tenker jeg på det å bli nedbrutt av systemer peace by pace i tilegg til en god del andre folks meninger om uføre😢

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du står på hardt og er veldig utholdende vil du nok oppnå målet ditt i livet om å bli uføretrygdet.

Er du relativt ung er du på vei rett inn i fattigdomsfella og du kan senere angre bittert på at du sto så hardt på for å bli trygdet.

I øyeblikket kan det virke som en god løsning, på sikt er den elendig for du vil føle du står utenfor samfunnet uten muligheter å forbedre din økonomiske situasjon.

Anonymkode: dd958...cfb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...