Gå til innhold

For få barn – en av Norges største utfordringer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi snakker mye om klima, økonomi og forsvar i Norge, men en av de mest grunnleggende utfordringene våre får mindre oppmerksomhet: vi føder for få barn. Konsekvensene ser vi allerede nå. Det blir vanskeligere å skaffe nok arbeidskraft til å fornye industrien, og samtidig bygge opp forsvaret. Når arbeidskraften ikke strekker til, konkurrerer sektorene om de samme menneskene – og det er lite å hente fra sidelinjen.

Denne utviklingen er ikke tilfeldig. I mange år har Norge signalisert at høyere utdanning er veien å gå. Universitets- og høyskoleutdanning har blitt løftet frem som det riktige valget, mens yrkesfag har stått i skyggen. Heldigvis ser vi et skifte nå, der både stat og kommuner begynner å fremheve yrkesfaglig utdanning som en viktig vei videre. Men det kommer sent, og utfordringen vokser.

Eldrebølgen er ikke lenger en fremtidig spådom – den er her. Vi får for få hender til å ta vare på en stadig eldre befolkning. De som faktisk velger helse- og omsorgsyrker risikerer å bli utbrent fordi arbeidspresset blir for stort.

Kort sagt: vi har skapt en situasjon der det fødes for få barn, og vi mangler arbeidskraften vi trenger.
Spørsmålet er ikke om dette vil ramme oss – men hvordan vi skal løse det. Og vi må tørre å diskutere tiltak som faktisk gjør det lettere for familier å få flere barn. Ikke bare lene oss på innvandring som standardløsning.

Vi er selv en familie der begge jobber og deler på husarbeid og oppfølging av barna. Vi ser dette fra et likestilt ståsted. Men selv i et likestilt samfunn er det fortsatt utfordrende å kombinere familie med arbeid og økonomi. Hvis vi ønsker å snu utviklingen, må vi tørre å stille spørsmålet: Hva skal til for at unge faktisk velger å få flere barn – og at det oppleves mulig?

Anonymkode: 7b96a...77f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Med så mange ‘syke’ og uføre er det ikke rart det blir manko på arbeidskraft. 

Anonymkode: e951c...117

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med så mange ‘syke’ og uføre er det ikke rart det blir manko på arbeidskraft. 

Anonymkode: e951c...117

Så det er det som er løsningen? Færre som er uføre og syke? Kan det være at det og er en konsekvens av at noen faktisk blir utbrent av at det er for få på jobb? Så blir det en ball som bare blir større og større?  Men ja... Tror at mange av dei som er uføre idag kunne ha blitt satt til andre arbeidsoppgaver med omskolering. Men det får bli en annen tråd.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette kunne lett vært løst ved å overføre kapital fra skattelette og kulturtilskudd til barnehagene og barneskolene. Da kunne de ansatte faktisk gjort jobben med å utjevne forskjellene i samfunnet istedenfor å tvinge barn til å "holde ut" sine voldsutøvere (problemunger). 

Anonymkode: 89440...135

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi snakker mye om klima, økonomi og forsvar i Norge, men en av de mest grunnleggende utfordringene våre får mindre oppmerksomhet: vi føder for få barn. Konsekvensene ser vi allerede nå. Det blir vanskeligere å skaffe nok arbeidskraft til å fornye industrien, og samtidig bygge opp forsvaret. Når arbeidskraften ikke strekker til, konkurrerer sektorene om de samme menneskene – og det er lite å hente fra sidelinjen.

Denne utviklingen er ikke tilfeldig. I mange år har Norge signalisert at høyere utdanning er veien å gå. Universitets- og høyskoleutdanning har blitt løftet frem som det riktige valget, mens yrkesfag har stått i skyggen. Heldigvis ser vi et skifte nå, der både stat og kommuner begynner å fremheve yrkesfaglig utdanning som en viktig vei videre. Men det kommer sent, og utfordringen vokser.

Eldrebølgen er ikke lenger en fremtidig spådom – den er her. Vi får for få hender til å ta vare på en stadig eldre befolkning. De som faktisk velger helse- og omsorgsyrker risikerer å bli utbrent fordi arbeidspresset blir for stort.

Kort sagt: vi har skapt en situasjon der det fødes for få barn, og vi mangler arbeidskraften vi trenger.
Spørsmålet er ikke om dette vil ramme oss – men hvordan vi skal løse det. Og vi må tørre å diskutere tiltak som faktisk gjør det lettere for familier å få flere barn. Ikke bare lene oss på innvandring som standardløsning.

Vi er selv en familie der begge jobber og deler på husarbeid og oppfølging av barna. Vi ser dette fra et likestilt ståsted. Men selv i et likestilt samfunn er det fortsatt utfordrende å kombinere familie med arbeid og økonomi. Hvis vi ønsker å snu utviklingen, må vi tørre å stille spørsmålet: Hva skal til for at unge faktisk velger å få flere barn – og at det oppleves mulig?

I såfall må det være politisk og nasjonal vilje til at det blir verre før det blir betre. Man må øke arbeidsinnvandring, og samtidig så må det intensiver til for at det blir født flere barn. For i dag er alt i samfunnet lagt opptil at begge foreldrene må være i jobb for å kunne holde tilfredstillende livsstil i forhold til "normalen". 

Veit det var ett eller annet parti som snakket om "borgerlønn" for tid tilbake. Er mot sin hensikt i starten, med tanke på at vi er for få til å fylle arbeidsplassene idag, men kansje det på sikt hadde gjort at en god del flere hadde valgt å starte familie på et tidligere tidspunkt og da flere barn før biologiske klokken tikker ut på tid?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva som skal til? Billigere boliger kan være et sted å starte. Boligsituasjonen vår satte en stopper for flere barn hos oss, det samme har jeg sett i egen omgangskrets. 

Anonymkode: 78b37...c13

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Økonomi og tidsklemme er en ting, men en annen ting er at det er ikke samme kultur for å kun ønske seg familie som tidligere. Vet for min del var selvrealisering, reising, leve ung voksen livet et større mål enn mann og barn. Og det er et digg liv, som man kanskje ikke tenker så mye over at kan bli litt tomt før man nærmer seg 40-åra. Og innen da er det ofte for sent for endel kvinner, og også de mennene som da ikke finner seg yngre damer.

Anonymkode: 58cf1...e06

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Økonomi og tidsklemme er en ting, men en annen ting er at det er ikke samme kultur for å kun ønske seg familie som tidligere. Vet for min del var selvrealisering, reising, leve ung voksen livet et større mål enn mann og barn. Og det er et digg liv, som man kanskje ikke tenker så mye over at kan bli litt tomt før man nærmer seg 40-åra. Og innen da er det ofte for sent for endel kvinner, og også de mennene som da ikke finner seg yngre damer.

Må ærlig innrømme at jeg syns folk hvis eneste mål her i livet var å få barn er usannsylig uinteressante. Tror det er et byfenomen. På bygda er det vel sånn at de som ikke stikker av til større byer blir hjemme og får barn kjapt etter vgs.

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske enkelt. Billigere boliger der folk har lyst til å bo

Anonymkode: cd9ac...fa3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig jeg overtolker, men jeg føler at de som er veldig opptatt av dette ønsker etnisk norske, hvite barn. Jeg er av asiatisk opphav og er veldig usikker på om min familie og mine barn er en del av løsningen eller problemet til fremtidens Norge i disse debattene. 

Vi er begge i jobb og tjener godt. Ingen av oss foreldrene er født i Norge. 

Anonymkode: a40b4...7d4

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Ja, vi føder for få barn til å holde fart i den økonomiske veksten, men samtidig er vi i ferd med å bli flere mennesker her på planeten enn det planeten har ressurser til.

Vi kan nok holde velstanden og utviklingen gående en stund til, men jeg tror det vil komme til et punkt hvor ting blir veldig annerledes fordi planeten går tom for ressurser. Vår søken etter velstand, rikdom og komfort kommer nok til å ta knekken på oss til slutt. Jeg er redd for at uansett hvor smarte vi mennesker er, er vi ikke smarte nok til å overleve som sivilisasjon.

https://www.facebook.com/reel/1243583200859158

Kan være et bilde av 1 person og tekst som sier '@ASTROPHILESZ "The idea that α civilization might destroy itself is both ludicrous and likely. We are pathetically inadequate at long- term planning, idiotically primitive In our destructive urges and pathologically incapable of simply getting along." -Brian Cox'

Endret av aksase
  • Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Samfunnet legger ikke til rette for at folk skal få flere barn. Først og fremst har de fjernet fødestuer og fødeavdelinger overalt i landet. Flere føler seg utrygge på å få flere barn, pga avstand. Selv ville jeg født i en busslomme hvis jeg ikke hadde vært på besøk da jeg fødte mitt andre barn.

En annen ting er barnehager og inntak. Hvorfor skal vi føde barn for å ha de i barnehage fra de er 10 mnd.? I barnehager som ofte ikke har nok ansatte eller ressurser til å gjøre det de skal, være en pedagogisk institusjon. De mange som velger å holde barna hjemme utover foreldrepermisjon tapes det utrolig mye penger, pensjon og andre rettigheter, og flere har rett og slett ikke mulighet til å betale det de trenger. Vi er forventet å jobbe som om vi ikke har barn, og ha barn som om vi ikke jobber.

Det er også en boligkrise flere steder, bl.a. hvor jeg bor. Kommunen har kjøpt opp leiligheter og hus for å nok til å leie ut til flyktninger og andre trengende. Boligprisene er derfor kunstig høye, og det er ekstremt få boliger til salgs. Vi kan bare drømme om å få kjøpt ny og større enebolig om vi ønsker mer plass, så lenge vi ikke er villige til å betale 800k+ over takst.

Skal man få opp fødselstallene må man gjøre noe med kjernen. Vi må ha trygghet og sikkerhet, plass å bo, sikker økonomi og føle oss trygg på samfunnet.

Anonymkode: 3d036...a42

• Liker 2
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Samfunnet legger ikke til rette for at folk skal få flere barn. Først og fremst har de fjernet fødestuer og fødeavdelinger overalt i landet. Flere føler seg utrygge på å få flere barn, pga avstand. Selv ville jeg født i en busslomme hvis jeg ikke hadde vært på besøk da jeg fødte mitt andre barn.

En annen ting er barnehager og inntak. Hvorfor skal vi føde barn for å ha de i barnehage fra de er 10 mnd.? I barnehager som ofte ikke har nok ansatte eller ressurser til å gjøre det de skal, være en pedagogisk institusjon. De mange som velger å holde barna hjemme utover foreldrepermisjon tapes det utrolig mye penger, pensjon og andre rettigheter, og flere har rett og slett ikke mulighet til å betale det de trenger. Vi er forventet å jobbe som om vi ikke har barn, og ha barn som om vi ikke jobber.

Det er også en boligkrise flere steder, bl.a. hvor jeg bor. Kommunen har kjøpt opp leiligheter og hus for å nok til å leie ut til flyktninger og andre trengende. Boligprisene er derfor kunstig høye, og det er ekstremt få boliger til salgs. Vi kan bare drømme om å få kjøpt ny og større enebolig om vi ønsker mer plass, så lenge vi ikke er villige til å betale 800k+ over takst.

Skal man få opp fødselstallene må man gjøre noe med kjernen. Vi må ha trygghet og sikkerhet, plass å bo, sikker økonomi og føle oss trygg på samfunnet.

... Mens jeg aldri hadde turt å føde på ei lokal fødestue hvor de tok imot 30-40 barn per år. For da sier det jo seg selv at det går til helvete om ikke fødselen er 100 % ukomplisert. For da er jo hverken erfaring, ekspertise, intensiv- eller anestesihjelp til stede. Kun ei lokal jordmor som tar imot barn et par-tre ganger i måneden. I dagens norske samfunn hvor stadig flere vordende mødre er kraftig overvektige og nærmere førr, så sier det seg selv at de bør hjelpes på et stort sykehus med mye ekspertise til stede. 

Anonymkode: a5540...fb7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er jo at nordmenn er eksepsjonelt bortskjemt. Alle skal ha flott boli, to fine biler, ti gøyale turbukser i ulike farger, prosecco på lørdagene, ny iPhone annenhvert år og årlig sydentur. Svært mange har i tillegg ikke bare én bolig, men hele TO boliger (hytta), hvorav den ene boligen alltid står tom. Og hvordan skal luksusen finansieres? Jo, ved at begge foreldre er i full jobb, samtidig som at det forventes at de bedriver et intensivt foreldreskap hver dag.

For ingenting tilrettelegges fordi foreldrene er i full jobb (for å finansiere Lexington-sengetøy på hytta).  Nei da, skoletannlegen, elevsamtalene, BUP-møtene, Lucia-toget, juleverksted, alt skjer jo i foreldrenes arbeidstid. Jeg har selv kjørt gråtende hjem fra barnehagen fordi de ansatte passet på å gni det grundig inn at min sønn var det eeeeneste barnet som ikke hadde foreldrene til stede når Lucia-toget gikk i bhg kl 09 på formiddagen!!

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt uenig i premisset om at vi trenger flere barn. Vi trenger færre mennesker. Slutt med livsforlengende behandling av eldre og av pleietrengende (også pleietrengende barn og unge), de bør kun få lindrende behandling. Det vil gi bedre livskvalitet i færre år. At pleietrengende mennesker som ikke kan spise selv, snakke, gå, ofte ikke tisse eller puste selv engang, skal holdes i live i åresvis med den slitasjen det gir på foreldre og søsken og de ressursene det krever både økonomisk og i form for ekstra arbeidskraft å ha BPA’er og helsepersonell hjemme hos familien og masse sykehusinnleggelser, er bare sykt, og ikke positivt for noen. At eldre demente skal holdes i live med antibiotikakurer og cellegiftbehandling og vaksiner og whatnot, for gud forby at de dør og slipper mer lidelse, men man kan ikke gi dem verdig omsorg, god mat, holde dem i hånden og høre på historiene deres, det er også bare sykt og grusomt.

Gi smertelindring, kvalmestillende, god næringsrik mat, og fysisk omsorg den korte tiden de da lever i stedet for.

Og still krav om livsstilsendringer til alle med livsstilssykdommer. 

Veldig ressurssvake mennesker burde tilbys f.eks. hundre tusen kroner for å sterilisere seg, evt om de gjør det etter barn nummer 1. Så hadde man hindret sosialklienter som går i arv.

Så for å få de ressurssterke til å gidde å få noen barn som faktisk kan jobbe, burde man innføre god fødehjelp, både i svangerskapet, under fødselen (skikkelig bemanning) og oppfølging etter fødsel. Omtrent halvparten av kvinner jeg kjenner har skader etter fødsel som gir nedsatt livskvalitet. Da får man jo ikke lyst på flere barn.  Man har heller ikke lyst å få barn om barna skal oppdras av underbemannede ufaglærte assistenter i en barnehage fra de er knapt ett år, der de serveres UP-mat, og så over på skole i overfylte klasser med potensielt mye bruk av ufaglærte inkompetente vikarer mye av tiden, med minst et utagerende barn i hver klasse som tar det meste av tiden og oppmerksomheten til læreren.

Kutt ut tvungen deling av permisjonen og la foreldrene dele den fritt mellom seg, utvid til 100 % lønn i 18 måneder opp til max 6G, og sørg for ordentlig bemanning i barnehagene. Finn også en løsning for de som jobber turnus og derfor trenger barnepass på andre tidspunkter enn 07-17.

Gjøre politiske grep som gjør bolig, strøm og råvarebasert-mat billig, da kan heller det meste annet være dyrt. Billig mel, men dyrt brød og bakst. Billig kjøtt, men dyre pølser, burgere, Toro og Fjordland. Billig frukt, bær og grønt, men dyr melkesjokolade, smågodt, potetgull, kjeks etc. Billige naturell-meieriprodukter, men dyr sjokolademelk, bringebær-biola, skyr med aukker eller kunstig søtning, proteinpudding og rislunch. Maxpris på strøm opp til et nøkternt nivå - hvem vil ha baby i et iskaldt hus med 20 grader innendørs fordi man ikke har råd å varme opp huset? Man ikke har råd å bade babyen, og barna må gå og snørre og hoste hele vinteren fordi de hele tiden er kalde? Og ikke minst renta. Innfør en egen statsrente som kun gjelder for lån til nøktern primærbolig, med fast lav rente, og i tillegg bygg kommunale utleieboliger med adekvat, nøktern standard som kan leies ut til normale mennesker som ikke kan eller vil kjøpe egen bolig, uten at man må ha rusmisbrukere eller psykisk syke som naboer.

Anonymkode: 90f02...326

• Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

... Mens jeg aldri hadde turt å føde på ei lokal fødestue hvor de tok imot 30-40 barn per år. For da sier det jo seg selv at det går til helvete om ikke fødselen er 100 % ukomplisert. For da er jo hverken erfaring, ekspertise, intensiv- eller anestesihjelp til stede. Kun ei lokal jordmor som tar imot barn et par-tre ganger i måneden. I dagens norske samfunn hvor stadig flere vordende mødre er kraftig overvektige og nærmere førr, så sier det seg selv at de bør hjelpes på et stort sykehus med mye ekspertise til stede. 

Å føde hos en jordmor på fødestue er tryggere enn å føde i en stasjonsvogn med bare ektemann tilstede. I tilfelle risikosvangerskap er det annen oppfølging og krav til fødeinstitusjon uansett. 

• Liker 5
Skrevet

Bortsett fra kanskje billigere boliger tror jeg ikke flere økonomiske stønader og lettelser vil gjøre at folk får flere barn. Småbarnsforeldre i dag har relativt god råd. Jeg tror hovedgrunnen til at folk får færre barn er at det oppleves som vanskelig å være forelder, og at det stilles store krav til oppfølging av barna (google 'intensivt foreldreskap'). De færreste orker å være personlige tjenere for mer enn én eller to unger, derfor får folk færre barn enn før.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan bare snakke fra mitt eget ståsted. Andre har andre meninger enn meg. Grunnen er nok sammensatt. Men litt av grunnen tror jeg er at arbeidslivet er blitt mer krevende. Kunden/ brukeren/ pasienten/ eleven har fått større rettigheter. Individualismen råder og folk skal ha spesialnehandling uansett hvor de er. Det er enkelt å klage og komme gjennom med det. Større krav til dokumentasjon i jobbene. Det sliter folk ut. Ikke bare fysisk, men også psykisk. 

Vi har to barn, og det er nok for oss. Jeg orker ikke gå på jobb om jeg i tillegg skal håndtere en haug med unger midt på natta osv. Jeg skal jobbe 80% et år med to unger, det blir for krevende å kombinere fulltidsjobb med barn. 

Det er så klart flere grunner og, da. 

Anonymkode: 189a0...653

Skrevet

Menns valg har en del av skylden for at det ikke fødes flere barn. Og tendensen forsterket seg da han fikk sine uker med permisjon. 

De velger nå bort barn slik som kvinner med noe høyere intelligens og utdanning enn snittet gjør. De får også barn noe senere og de vil ikke ha barn nummer tre. Jeg tror mange kvinner kan kjenne seg igjen i akkurat det. 

For at det skal fødes noen flere barn må nok mor få 36 måneder permisjon som er bare hennes. Disse månedene må kompenseres med 100% lønn og pensjon. 

Det må også legges til rette for at noen flere unge mennesker får barn. Allerede fra 18 år gir ett barn ei utbetaling i året på minst 300 000 pluss pensjon, i 36 måneder. 

Han beholder 6 måneder som er bare hans. Begge kan jobbe 6-timers dag med full lønn og pensjon til barnet er fullt 7 år. 

Det blir fryktelig dyrt og kommer ikke til å skje. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

GI BARNEFAREN HØYERE LØNN SÅ HAN KAN FORSØRGE FAMILIEN! Så kan mor gå hjemme! Hvorfor tror du de fikk flere barn før? Å jobbe pluss ha barn er 200 prosent jobb det!! Det var mye bedre før! Da var det ihvertfall nok barn i Norge!

Anonymkode: c29db...5ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...