Justified Skrevet i går, 08:05 #1 Skrevet i går, 08:05 Vi er en blandet familie dvs mine dine og ingen felles. Det som irriterer meg og spesielt ved frokost er mangel på bordskikk og 3-4 forskjellige pålegg på samme brødskive. Hvis jeg også har dekket fint bord med glass. Henter de seg bare andre glass fra skapet. Dette gjør meg frustrert for jeg tenker at bordskikk er en fin ting å ta med seg hjemmefra videre i livet.
AnonymBruker Skrevet i går, 08:08 #2 Skrevet i går, 08:08 Du kan enten prate med dem om det eller bare slutte å finne frem glass og la resten av familien ordne seg selv. Så lenge man har råd til det, så er det ingenting uhøflig med å ta flere typer pålegg på samme skive. Det kan faktisk være sunnere enn å spise masse brød. Anonymkode: c7a20...711 9
AnonymBruker Skrevet i går, 08:08 #3 Skrevet i går, 08:08 Snakk med den andre voksne om dette når dere er alene. Når den andres unger er hos dere, er det dine regler som gjelder i ditt hus. Burde ikke være vanskelig det og jeg støtter deg i dette. Unger som gjør som de vil er en uting. Anonymkode: 00396...1aa 1
Kålrota Skrevet i går, 08:10 #4 Skrevet i går, 08:10 Dette må du jo ta med forelderen du deler hus med. Det skaper bare dårlig stemning hvis du irriterer deg over dette til barna. Du sier heller ingenting om alder, stor forskjell på 3 og 15. Du og partneren din må bli enige om hvordan dere vil ha det i deres hus. 4 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:15 #5 Skrevet i går, 08:15 Hva svarer de når du sier at det allerede står glass på bordet? Jeg er enig i at bordskikk er en fin ting å ha med seg hjemmefra, men det å være løsningsorientert er også en fin ting. Jeg ser bare at du fremhever hva du irriterer deg over, ikke noe om hvordan du prøver løse det. Er du og din partner enig om hvordan dere ønsker måltidene skal være? Anonymkode: 377c5...9b0 7
monican94 Skrevet i går, 08:18 #6 Skrevet i går, 08:18 (endret) om dette er tenåringer som er vokst opp slik er det helt feil av deg å skulle prøve å endre de nå, da blir du den onde stemor😜 Jeg bruker å forøvrig mine favorittglass og har flere pålegg på skiva. I fint selskapet hos mine foreldre bruker jeg selvsagt det som er dekket på men en vanlig hverdag bytter jeg alltid til et godt glass. Velg dine kamper. Tipper du har små og han har store barn... Bra at de i det hele tatt kommer til frokost😅 Endret i går, 08:20 av monican94 6
Carrot Skrevet i går, 08:36 #7 Skrevet i går, 08:36 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Snakk med den andre voksne om dette når dere er alene. Når den andres unger er hos dere, er det dine regler som gjelder i ditt hus. Burde ikke være vanskelig det og jeg støtter deg i dette. Unger som gjør som de vil er en uting. Anonymkode: 00396...1aa Så partnerens barn er gjester i TS sitt hjem mener du? Det er i mitt hode den beste oppskriften på katastrofe i grunnen så kjør på med den som råd til bedring.. 🤦♀️ Hvis TS og partneren har et felles hjem er dette også hjemme til alle barna dem i mellom uavhengig av om de bor der fast eller er på samvær den tiden alle er samlet. om TS har så stort behov for en hvis rutine osv rundt dette med frokost, og har behov for å bestemme hvor mye pålegg osv man får lov å ha på skiven sin bør TS først ta den samtalen med partneren sin, for min del ville jeg blitt rimelig satt ut om noen skulle ha en mening om hvorvidt jeg hadde skinke OG agurk, tomat og majones på brødskiva eller bare skinke liksom.. Eller om jeg "fikk lov" å ta to fårepølser eller om det var bare greit med en osv.. da er man rimelig opptatt av kontroll og det er ikke greit å kamuflere det som noe annet.. 3 3
AnonymBruker Skrevet i går, 11:31 #8 Skrevet i går, 11:31 Justified skrev (3 timer siden): Vi er en blandet familie dvs mine dine og ingen felles. Det som irriterer meg og spesielt ved frokost er mangel på bordskikk og 3-4 forskjellige pålegg på samme brødskive. Hvis jeg også har dekket fint bord med glass. Henter de seg bare andre glass fra skapet. Dette gjør meg frustrert for jeg tenker at bordskikk er en fin ting å ta med seg hjemmefra videre i livet. De må no ta det pålegget de vil ha på. Hva er problemet? Har dere dårlig råd og må være forsiktig med pålegget? Bedre å si det til de? Kanskje de liker å holde og drikke av andre glass bedre eller er redd for å ødelegge de du har satt fram? (fancy greier). Snakk med de? Anonymkode: e7c7b...842 5
Snok1 Skrevet i går, 11:40 #9 Skrevet i går, 11:40 Mitt råd er alltid det samme: Ta ansvar for egne barn. Forbered dem på at verden ikke alltid er rettferdig, men at også de må ta ansvar for seg selv. Se på denne situasjonen som en mulighet til å lære dem denne leksjonen som er én av livets mest sentrale lærdommer. 1
AnonymBruker Skrevet i går, 11:42 #10 Skrevet i går, 11:42 Sett fram de glassene de liker å drikke av, og ulike pålegg på en brødskive er vel ikke uvanlig? Anonymkode: 72c5a...55a 5
AnonymBruker Skrevet i går, 11:44 #11 Skrevet i går, 11:44 Her spiser vi også mye på eller til hver skive - egg, fisk, grønnsaker, med mer. Om økonomien er en begrensning er det jo noe annet, men da hadde jeg nok heller vært litt mer kreativ i typer pålegg. Og må ærlig innrømme at jeg klikker litt inni meg på slike som setter frem mini-glass til frokost. Etter søvn er jeg tørst. Da er det fryktelig irriterende å ta fire slurker vann/juice, og fylle på hele tiden. Anonymkode: 84cea...b05 5
Me0987 Skrevet i går, 12:46 #12 Skrevet i går, 12:46 Hva er problemet med at de henter seg glass, egentlig? Og hva er problemet med flere pålegg per skive? Har dere dårlig råd? Kan du gi eksempler på flere typer pålegg per skive som du synes er problematisk? 4
Kvist Skrevet i går, 12:58 #13 Skrevet i går, 12:58 Å legge seg opp i mengde pålegg er vel bare greit på små barn som øver på å smøre selv og bommer litt på mengder etc. Og er det rare kombinasjoner de prøver på, og så tar én bit og "liker ikke", da tenker jeg en prat om matsvinn er på sin plass. Er det bare at du synes deres påleggvalg er "rart" er det vel egentlig ikke din sak. 2
AnonymBruker Skrevet i går, 13:04 #14 Skrevet i går, 13:04 «De»? Dere kan vel i utgangspunktet drikke fra hvilke glass dere vil hjemme hos dere selv, og dere må jo ha et hjem barna bor i, hvis de skal kunne ta med seg noe som helst av vaner hjemmefra? Ellers så må dere ha enighet om noen regler som sier «kun glassene på bordet til frokost, ikke mer enn to pålegg på én skive» osv. Hvis «de» er alle andre enn deg, kan du jo slite med å få gjennomslag. Skaper denne oppførselen dårlig stemning, glassbytting og påleggspising gjør at det blir rotete, man går til og fra, det blir dyrt, noe som tilsier at dette er dårlig bordskikk til frokost hjemme, så må du jo bare si ifra. Men du kan også være sjeleglad du ikke har mer å irritere deg over, familien fungerer ganske godt hvis dette er det som skaper frustrasjon. Anonymkode: 61f35...72c 3
AnonymBruker Skrevet i går, 13:04 #15 Skrevet i går, 13:04 Kvist skrev (2 minutter siden): Å legge seg opp i mengde pålegg er vel bare greit på små barn som øver på å smøre selv og bommer litt på mengder etc. Og er det rare kombinasjoner de prøver på, og så tar én bit og "liker ikke", da tenker jeg en prat om matsvinn er på sin plass. Er det bare at du synes deres påleggvalg er "rart" er det vel egentlig ikke din sak. Enig, godt poeng. Her er det lov å ta skinke, så ost, så tomat, så majones, og egg på toppen. Men man må tenke at det er noe man skal spise opp. Ønsker man å prøve en veldig rar kombinasjon så sier vi ok, men litt, da kreativitet er bra. Bommer man på mengden innimellom er det også lov, men da innrømmer man det, og sier det var dumt. Anonymkode: 84cea...b05
AnonymBruker Skrevet i går, 13:33 #16 Skrevet i går, 13:33 Jeg har også glass jeg liker bedre å drikke av, hvorfor ikke bare sette frem de glassene ungene vil ha? Hater f.eks folk som setter frem pittesmå glass man må fylle ørten ganger for å stille tørsten, kan ikke folk bare sette frem et av god str liksom. Og det med pålegg kommer an på hva det er snakk om, økonomi og at det skal være til alle. Smør, egg, majones og tomat på en skive er helt greit, smør, skinke, ost og agurk likeså. Fire skinkeleiver og 8 sneier gulost er derimot i overkant og noe man kan be dem redusere. Men husk at din oppdragelse er nettopp det, din. Ikke sikkert den er bedre enn mannens fordi den er annerledes. Anonymkode: a5688...9fa 2 1
Mezzosoprena Skrevet i går, 13:56 #17 Skrevet i går, 13:56 Justified skrev (5 timer siden): Vi er en blandet familie dvs mine dine og ingen felles. Det som irriterer meg og spesielt ved frokost er mangel på bordskikk og 3-4 forskjellige pålegg på samme brødskive. Hvis jeg også har dekket fint bord med glass. Henter de seg bare andre glass fra skapet. Dette gjør meg frustrert for jeg tenker at bordskikk er en fin ting å ta med seg hjemmefra videre i livet. Ingenting av dette har med dårlig bordskikk å gjøre 🙂 7
AnonymBruker Skrevet i går, 13:58 #18 Skrevet i går, 13:58 Syns ingenting av det du nevner har med dårlig bordskikk å gjøre. Flere pålegg på en gang er vel normalt. At noen har favorittglass er også normalt. Er det høytidelige frokoster du skal frem til? Jeg bruker vanlig glass så frem det ikke er julefrokost eller påskefrokost f.eks. Jeg syns du lager bråk ut av ingenting 👍 Anonymkode: 76665...e96 4
AnonymBruker Skrevet i går, 14:02 #19 Skrevet i går, 14:02 Sett frem de glassene de vil ha da. Jeg har også glass jeg foretrekker. Og flere pålegg er da helt normalt, tom. bra i mange tilfeller. Anonymkode: 02939...349 2
AnonymBruker Skrevet i går, 15:43 #20 Skrevet i går, 15:43 La dem hjelpe til med å dekke bordet. Altså si at barna må hjelpe til med det. Så skjønner de mer. Anonymkode: c6b74...909
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå