Gå til innhold

Ikke lov å ha med mobiltelefonen på u.skolen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

på skolen til mitt barn har de fått forbud mot å ha med tlf, den skal ligge hjemme. Er det spesielle grunner så kan den tas med den dagen og leveres på kontoret før skolestart og hentes etter siste time. 

Grunnen er fordi det er opprettet snapgruppe med 2/3 av alle elevene. (ca 90 elever)  der det er delt et nakenbilde av en elev, samt skrevet stygt om andre elever og lærere.  Skolen vil derfor ha totaltforbud mot mobiltelefoner i skoletiden. 

Jeg har stor forståelse og respekterer reglene, men min datter har noen utfordringer og lang skolevei. ( ca 40 min med buss til skolen) Hun hører på musikk eller lydbok, og dette har en beroligende effekt på henne der hun roer ned alle sanseinntrykk for bråk og mas fra omverden. 

Er det noen som vet om man f.eks kan høre på musikk andre måter enn via en tlf? Finns det Ipod lengre? Klokke med musikk? 

Anonymkode: fe656...9b7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har de ikke mobilhotell på skolen?

Her må de levere mobil til lærer når de kommer på skolen. Den låses da inn i et skap, også får de den tilbake ved skoledagens slutt. 

Kanskje du kan foreslå noe slikt?

Anonymkode: aa2fd...dd5

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Mine har busskort på mobiltelefonen. Og nei, det går ikke an å få fysiske busskort. Er kun gjennom app eller å betale kontant (som koster dobbelt så mye per tur).

Så mine hadde fått med telefonen :)

Anonymkode: 7c7c6...037

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Her må de levere den inn

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

I gruppen «Opprop for mindre skjermbruk i barneskolen» på Facebook er samme spørsmålet stilt, og det er mange forslag :)

Anonymkode: 468da...ded

• Liker 1
Skrevet (endret)

Typ iPad for å høre på musikk. 

Og dette er så typisk. Fin regel, men mitt barn...

Endret av Stor pike
  • Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Mp3 spillere er fremdeles i salg, bare å google

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Forslag: En eldre telefon, uten sim-kort og wifi slått av, der hun laster ned offline musikk, podcast, lydbok etc. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Mp3-spiller, en liten ipad med kun spotify, levere inn mobilen på kontoret.... 

Denne spilleren her: https://bemighty.com/

Anonymkode: 2a2ec...833

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke bare din datter legge den i sekken og skru den av. Ikke ta den opp.

Mange må ha mobil pga bussbillett og sånn er det her. Får den ikke fysisk lenger.

Snakk med lærer så løser det seg nok. 

Jeg forstår skolen sin regel veldig godt. Helt uakseptabelt det som skjedde.

Anonymkode: d266b...d2c

• Liker 10
Skrevet

TAKK OG LOV for at jeg ikke er ungdom i dag. 

Nesten ingen hadde mobil da jeg begynte på ungdomsskolen. Da ungdomsskolen var slutt var Nokia 3310 det store. Vi snakket med hverandre i stedet for å ha nesa nedi en skjerm på den tiden.

En lettere tid. Syns synd på de unge i dag og alt de må forholde seg til. 

Bare supert hvis de ikke får lov til å ha mobil på skolen.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

La henne ha med mobilen og levere den inn om morgenen når det er et alternativ?

Eventuelt ha med bok på bussen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har de ikke mobilhotell på skolen?

Her må de levere mobil til lærer når de kommer på skolen. Den låses da inn i et skap, også får de den tilbake ved skoledagens slutt. 

Kanskje du kan foreslå noe slikt?

Dette var det på ungdomsskolen til min sønn også. Trodde dette var normalen.

Kollektiv billetter er jo ikke fysiske lengre, her i byen er månedskort i app. Ungdommene pleide også å gjøre ting rett etter skolen så å ikke ha med mobilen er rett og slett et uaktuelt alternativ. Her får dere foreldre legge press på skolen å kreve mobil hotell. Mobilfritt under skoletiden er ikke et problem men skolen kan ikke legge slike føringer som også påvirker fritiden til eleven. 

Anonymkode: 50b8e...1c2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Støtter skolen fult ut med null mobilbruk på skolen, men her hadde det vært helt uaktuelt å ikke sendt den med. Min datter reiser som regel rett fra skolen til stallen og er helt avhengig av busskort. Det er også helt uaktuelt at hun skal være i stallen uten tilgang på å kunne ringe noen om noe skulle oppstå enten med henne, vennene eller hestene. Hun må også ringe oss for å bli hentet, eventuelt ta bussen hjem. Jeg hadde foreslått mobilhotell på skolen. 

Anonymkode: 1f69c...3c8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde latt de ha med, men at den skulle vært avslått i sekken under skoledagen.

Busskortet er på mobilen, og den er betryggende og ha når det innimellom er så utrolig mye tull med bussene.

Anonymkode: fd0dd...211

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Som nevnt over, dum telefon uten apper. 

Denne for eksempel, med Bluetooth headset.

https://www.clasohlson.com/no/TCL-Onetouch-5041-mobiltelefon,-4G/p/39-2563-168625642782750.jpg

Anonymkode: ee456...059

Meningsløst å kjøpe en ringe-telefon uten mulighet for apper. 
Hva skal hun høre på med en ‘dum-telefon’? Radio? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Meningsløst å kjøpe en ringe-telefon uten mulighet for apper. 
Hva skal hun høre på med en ‘dum-telefon’? Radio? 

For å ikke snakke om at mobilforbud er mobilforbud. Da spiller det vel ikke noen rolle hvilken mobil man har med.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

på skolen til mitt barn har de fått forbud mot å ha med tlf, den skal ligge hjemme. Er det spesielle grunner så kan den tas med den dagen og leveres på kontoret før skolestart og hentes etter siste time. 

Grunnen er fordi det er opprettet snapgruppe med 2/3 av alle elevene. (ca 90 elever)  der det er delt et nakenbilde av en elev, samt skrevet stygt om andre elever og lærere.  Skolen vil derfor ha totaltforbud mot mobiltelefoner i skoletiden. 

Jeg har stor forståelse og respekterer reglene, men min datter har noen utfordringer og lang skolevei. ( ca 40 min med buss til skolen) Hun hører på musikk eller lydbok, og dette har en beroligende effekt på henne der hun roer ned alle sanseinntrykk for bråk og mas fra omverden. 

Er det noen som vet om man f.eks kan høre på musikk andre måter enn via en tlf? Finns det Ipod lengre? Klokke med musikk? 

Anonymkode: fe656...9b7

Ville jo kalt det er særskilt behov da og sagt at hun må hente telefonen når hun skal hjem.
Og som andre sier, busskortene er jo ikke fysiske lenger, de er jo i app. 

Og problemet er jo ikke smarttelefonen i seg selv, den kan brukes til masse bra og smart.
Problemet er sosiale medier. Så jeg ser absolutt skolens poeng i at det skal være trygt å være på skolen, og at da kan ikke smarttelefonen være med. Enkelt og greit. Og så kan vi håpe at det faktisk kommer en aldersgrense for sosiale medier snart, som gjerne inntrer fra VGS og oppover. For det er utopi å tro at alle foreldre skal bli oppegående nok til å klare å lære barna vettug bruk av sosiale medier. Eller at alle ungdommer skal følge det de har blitt lært. Skadene det påfører andre er for store til at vi som samfunn kan akseptere det. 

Men foreslå mobilhotell på skolen da, enkelt og greit. De låses inn og lever ut ved endt skoledag.

Anonymkode: 1c236...f4f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Foreslå mobilhotell. Det har vi hatt på ungdomsskole, pluss de innførte det vel siste året på barneskole også. Fungerer fint.

Jeg er 100% enig i at de ikke skal ha mobil i skoletiden, men uaktuelt at de ikke får ta med telefonen pga aktiviteter etterpå, busskort osv. Så her spilte foreldregruppa inn at skolen måtte ta ansvar for å ha mobilhotell.

Anonymkode: f25c1...829

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...