Gå til innhold

Angst

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er 37 år gammel, og trodde jeg hadde kontroll over angsten jeg hadde da jeg var yngre. Den har begynt å krype skikkelig tilbake, sånn at den nå går utover nattesøvn - og jeg vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til det. På dagtid kan jeg snakke med mennesker for å glemme det jeg tenker på, men når det kommer på natta så sover jo andre. Jeg syns det er skikkelig flaut at en på 37 år ikke har mer kontroll over sine egne tanker, og de gamle teknikkene hjelper ikke på det nye jeg er redd for nå. Vet ikke helt hva jeg vil med denne posten, men måtte bare lufte det for noen nå midt på natta 🫣

Anonymkode: 6f9c4...c83

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

først- det at du nå tar det opp er steg1 Bra jobba🌸 Steg 2, snakk med fastlegen, kanskje holder det med noen samtaler der - kanskje bør di henvises videre. Er du i jobb kan radk psykisk helsehjelp i kommunen kanskje være noe ? Søvn er viktig for at livet ellers skal virke. Lykke til 🌸💪

• Hjerte 1
Skrevet

Du må tillate følelsene å komme til overflaten. Ikke flykt fra de på dagtid. Pust deg gjennom og kjenn etter i kroppen. Somatiske øvelser har hjulpet meg enormt. Bare si: dette er angst, høyt. Hva vil du nå? Er dette nyttig for meg? Pust 5-7 dype. Reis deg opp og dans, beveg deg, rist på kroppen litt. Angst hater bevegelse. Deretter ser du deg rundt og sier høyt: er jeg i reel fare nå eller er jeg trygg. Ok, jeg er trygg og velger å ikke høre på angsten nå. Blir alltid rolig da og opplever ofte panikkangst. 

• Hjerte 1
Skrevet

Har vært hos rask psykisk helsehjelp før! Hjalp meg masse med angsten da, men da gjaldt det noe annet. «Problemet» er at jeg føler overtenkinga har reddet meg et par ganger da jeg krisemaksimerer og ser for meg verst mulig utgang, så har det verste da skjedd og jeg har ikke gått i kjelleren som jeg sannsynligvis hadde gjort hvis jeg ikke hadde sett det for meg alt. Blir bare satt på piller om jeg tar det med fastlegen, og vil ikke tilbake på det 🫣 Spørsmålet er Honda om jeg må kvitte meg med roten til angsten (dyr), som jeg absolutt ikke vil. Eller betale for psykolog, som jeg egentlig ikke har råd til.

ts

Skrevet

DET ER IKKE FLAUT! du skal ikke kjenne på skam eller nederlag 🌻❤️

Dette er tanker som er utrolig vanskelig å kontrollere. Det blir i tillegg vanskelig når du ikke får god søvn.

Jeg vet ikke hva godt av tips jeg kan gi deg nå, men:

Sett deg opp. Ta hendene dine og klem fra ankelen og videre opp. Kryss armen rundt deg selv, og hold rundt deg selv. Faste tak. Ta dype drag med nese og pust rolig ut med munn.

Si til deg selv/tenk " det er ikke farlig. Det er bare tanker. De er ikke farlige. Dette går bra" 

Har du spesielle type angst? Er det noe konkret? 

Anonymkode: 26cc9...fa8

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

DET ER IKKE FLAUT! du skal ikke kjenne på skam eller nederlag 🌻❤️

Dette er tanker som er utrolig vanskelig å kontrollere. Det blir i tillegg vanskelig når du ikke får god søvn.

Jeg vet ikke hva godt av tips jeg kan gi deg nå, men:

Sett deg opp. Ta hendene dine og klem fra ankelen og videre opp. Kryss armen rundt deg selv, og hold rundt deg selv. Faste tak. Ta dype drag med nese og pust rolig ut med munn.

Si til deg selv/tenk " det er ikke farlig. Det er bare tanker. De er ikke farlige. Dette går bra" 

Har du spesielle type angst? Er det noe konkret? 

Anonymkode: 26cc9...fa8

Helseangst for dyrene mine, hvis det er noe? 😂 Livredd for at det er noe galt med dem, og at jeg plutselig skal finne de døde. Eller at de går rundt og har vondt og jeg ikke gjør noe med det. Skal på jobb om 4 timer, og vil absolutt ikke gå hjemmefra for redd for at det skjer noe mens jeg er borte.

ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

«Problemet» er at jeg føler overtenkinga har reddet meg et par ganger da jeg krisemaksimerer og ser for meg verst mulig utgang, så har det verste da skjedd og jeg har ikke gått i kjelleren som jeg sannsynligvis hadde gjort hvis jeg ikke hadde sett det for meg 

Dette stemmer nok ikke. Det er jo uansett ikke verdt det å lide slik du gjør nå for å unngå kjelleren.

Anonymkode: f1c4e...7fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Dette stemmer nok ikke. Det er jo uansett ikke verdt det å lide slik du gjør nå for å unngå kjelleren.

Absolutt ikke. Det har også slått litt tilbake på en annen måte. Føler at jeg da er følelsesløs da tingen jeg har overtenkt skjer. Jeg må nok finne ut av noe, bare dumt at psykolog er så dyrt 🫣

ts

• Hjerte 1
Skrevet

Kan bare si hva jeg har erfart, så har ikke noe forskning å underbygge på. Nå er jeg passert 70 da, men slike problemer er vel noe man kan få i alle aldre? Jeg var inntil for 1,5 år siden røyker, og fikk mer og mer angst for helsen på grunn av det. Men jeg sluttet, og for ca. et år siden begynte jeg å gå da jeg merket at pusten ble bedre. Og jeg begynte å utfordre den ved å gå raskt opp/ned en bakke uten stopp i et kvarter, så i 20 minutter. Ikke bare pusten har blitt mye bedre, litt av magen er borte, blodtrykket er bedre, og nå er jeg helt uten angst! Sjelden jeg blir stresset også. Kan ikke si at dette er mirakelmedisin, men det har virket for meg. Alt som skulle til var 3 dager a` 20 min med rask gange i uka.

Anonymkode: ecd00...044

• Hjerte 1
Skrevet

Er det noe spesielt som har skjedd i det siste som kanskje kan ha trigget dette? Mye stress?

Du skal selvfølgelig ikke kvitte deg med dyrene dine pga. dette. Det kommer jo til å gå over etter hvert. Du blir bedre igjen!

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er det noe spesielt som har skjedd i det siste som kanskje kan ha trigget dette? Mye stress?

Du skal selvfølgelig ikke kvitte deg med dyrene dine pga. dette. Det kommer jo til å gå over etter hvert. Du blir bedre igjen!

Nei, altså det var småting med begge dyrene mine den siste måneden. Ikke store livsfarlige greier, men nok til at jeg har merket at noe har vært galt. Og det er tydeligvis nok til at angsten setter seg i over drive og gjør sånn at det går utover både appetitt og søvn 🫣 Har fått løst sakene på begge to nå da, så nå sitter jeg bare igjen og tenker at jeg var tåpelig som mista nattesøvn pga noe så smått 😅

ts

• Hjerte 1
Skrevet

Litt «festlig» da. Siste mnd har jeg måtte dratt til dyrlegen 3 ganger med kattene. I dag måtte jeg en gang til. Hver gang har det faktisk vært noe jeg trengte hjelp til, og ikke noe jeg hadde overtenkt meg til 😅 så litt tilbake til at angsten «hjelper» (selvom jeg veit det ikke gjør det. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.9.2025 den 13.48):

Nei, altså det var småting med begge dyrene mine den siste måneden. Ikke store livsfarlige greier, men nok til at jeg har merket at noe har vært galt. Og det er tydeligvis nok til at angsten setter seg i over drive og gjør sånn at det går utover både appetitt og søvn 🫣 Har fått løst sakene på begge to nå da, så nå sitter jeg bare igjen og tenker at jeg var tåpelig som mista nattesøvn pga noe så smått 😅

ts

Ja, jeg tenkte bare på at du skriver i hovedinnlegget at du hadde fått kontroll over angsten før, men at den nå er på vei tilbake. Da virker det for meg som om det handler om noe mer enn "bare" (det er jo ikke bare når dyrene våre er syke) spesifikke situasjoner nå med dyrene. At noe gjør at stressnivået ditt er høyere nå enn tidligere og at du derfor får så høy angst når du må til veterinær at du ikke får sove om natten eller vurderer å kvitte deg med dyrene.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Litt «festlig» da. Siste mnd har jeg måtte dratt til dyrlegen 3 ganger med kattene. I dag måtte jeg en gang til. Hver gang har det faktisk vært noe jeg trengte hjelp til, og ikke noe jeg hadde overtenkt meg til 😅 så litt tilbake til at angsten «hjelper» (selvom jeg veit det ikke gjør det. 

ts

Du kan jo fint se at dyrene dine trenger hjelp og reise til veterinær med dem uten å få angst. Angsten er mer noe som henger med på lasset og gjør ting vondt for deg.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du kan jo fint se at dyrene dine trenger hjelp og reise til veterinær med dem uten å få angst. Angsten er mer noe som henger med på lasset og gjør ting vondt for deg.

Ja, det skjer litt på privaten med helse og jobb nå. Nav med i bildet og, ikke helt kontroll eller oversikt over fremtiden. Men kan det vises i angst for dyrene mine? 😅

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...