AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:38 #1 Skrevet søndag kl. 20:38 Jeg kommer fra Vestlandet, og var aldri vant med at noen plukket sopp. Ikke familien min, ikke venner, ikke slekt, rett og slett ingen jeg kjente eller hadde hørt om plukket sopp det jeg visste. Først da jeg var rundt 30 ble jeg eksponert for sopp-plukking, av en venn av meg som var vokst opp i Oslo, hos sin bestemor som var Fra Tyskland og veldig kulturell, de to er helt klart fra et høyere samfunnslag enn meg selv. Etter jeg så at det var enkelt for han å bestemme enkelte sopper, så kjøpte jeg meg et hefte som beskrev 10 sikre sopper, og gikk i gang for meg selv. På null komma svisj kjente jeg alle og hadde funnet alle også, dette var ikke vanskelig. Før hadde jeg hatt en ide om at man måtte omtrent ha utdannelse for å plukke sopp, jeg ante ikke at det fantes en del sikre sopper som er så forskjellige fra giftige arter at det blir som forskjellen på gran og bjørk. Etter dette har jeg stusset i mange år på hvorfor det var SÅ uvanlig for meg og min omgangskrets å plukke sopp. Vi plukket jo bær, men sopp ble bare sett på som farlig. Og først nå når jeg leser en bok om soppens historie i Norge, så skjønner jeg hvorfor; sopp har ingen lang tradisjon i Norge. Tradisjonen begynte gradvis hos "fintfolk", og når den begynte å komme for alvor til landet midt på 1800-tallet, så var det fortsatt for det meste "fintfolk" som spiste den, fordi det var de som hadde råd til å kjøpe en bok som var gitt ut så de kunne lese om den, og det var de som kunne reise, og var blitt introdusert for sopp i utlandet, og hadde tatt med seg vanen hjem. Og forfatteren skriver at selv når han plukket sopp på Vestlandet på 70-tallet så møtte han fortsatt denne ideen at sopp var bare for "fintfolk og krøtter", og ikke noe vanlige folk spiste. Og siden jeg er født på 70-tallet, og ikke hos fintfolk, så var det vel denne holdningen som hersket hos oss også da. Så, du som har lest helt hit, overrasker det deg, eller har du tenkt over det også? Og plukker du sopp, hvordan kom du på å gjøre det, hvor er du fra, hvilket samfunnslag? Har familien din plukket sopp, og er det vanlig der du bor? Anonymkode: 89b92...ae3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:22 #2 Skrevet søndag kl. 22:22 Min mor pleide også å plukke sopp da jeg var barn, og jeg var ofte med henne på tur. Det var ikke uvanlig å treffe på andre sopplukkere i skogen på de litt mer befolkede stedene i Fanaområdet i Bergen. Men det er vel ikke noe som "alle" gjør heller, rett og slett fordi man må sette seg inn i det og det er fare for å bli alvorlig syk eller dø av giftig sopp. Det pleide også å være dager med "soppkontroll" hvor man kunne vise frem kurven sin til et utvalg av erfarne folk, og de ville kunne fortelle hvilken type sopp det var. Da var det kanskje en del flere som tok seg en tur i skogen. Anonymkode: 95414...9c6 2
Hunter7 Skrevet mandag kl. 00:51 #3 Skrevet mandag kl. 00:51 Da jeg vokste opp i Nord-Norge var det ingen lokale som plukket sopp. Forklaringen var at man var redd for å i vanvare plukke giftig sopp. Dette var en tankegang som hadde blitt ført fra en generasjon til neste. Men(!) en gang på 70-tallet flyttet det en sosionom fra Østfold til bygda, og hun var soppkjenner. Med guddommelig tålmodighet og pedagogisk kyndighet klarte hun etterhvert å få iallefall noen av de lokale til å prøve annen sopp utover hermetisert champignon. Det tok riktignok rundt 40 år, men nå er det såpass mange som sanker sopp at stedene hvor kantarell vokser behandles som statshemmeligheter. Min bedre halvdel er utlending og vokste opp med soppsanking. Han er altså soppkyndig. I fjor var vi hjemme på ferie i september, og i skog og fjell bugnet det av bl.a. brunskrubb og steinsopp. Vi plukket masse, tørket det, og har brukt disse soppene i matlaging. Selv synes jeg sopp er nydelig mat som kan brukes til mangt og meget. Jeg har også inntrykk av at det blir flere og flere som våger seg ut i soppriket, så forhåpentligvis vil det sørge for å blåse liv i fordums soppkontrollstasjoner. 1
Mardina Skrevet mandag kl. 00:55 #4 Skrevet mandag kl. 00:55 Plukker sopp hver høst. Det er en interesse for meg 😊 Plukker kun det jeg vet hva er. Hvit pizza med kantareller er noe av det beste jeg vet 🤤
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 11:22 #5 Skrevet mandag kl. 11:22 Nå er ikke jeg så superglad i sopp, med unntak av kantareller. Så jeg plukker kantareller da. Ellers så er jeg vokst opp med at min far plukket sopp. Jeg er opprinnelig fra Innlandet, fra en helt vanlig arbeiderklasse. Anonymkode: 58d3c...d4a
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 14:38 #6 Skrevet mandag kl. 14:38 Hunter7 skrev (13 timer siden): Da jeg vokste opp i Nord-Norge var det ingen lokale som plukket sopp. Forklaringen var at man var redd for å i vanvare plukke giftig sopp. Dette var en tankegang som hadde blitt ført fra en generasjon til neste. Men(!) en gang på 70-tallet flyttet det en sosionom fra Østfold til bygda, og hun var soppkjenner. Med guddommelig tålmodighet og pedagogisk kyndighet klarte hun etterhvert å få iallefall noen av de lokale til å prøve annen sopp utover hermetisert champignon. Det tok riktignok rundt 40 år, men nå er det såpass mange som sanker sopp at stedene hvor kantarell vokser behandles som statshemmeligheter. Min bedre halvdel er utlending og vokste opp med soppsanking. Han er altså soppkyndig. I fjor var vi hjemme på ferie i september, og i skog og fjell bugnet det av bl.a. brunskrubb og steinsopp. Vi plukket masse, tørket det, og har brukt disse soppene i matlaging. Selv synes jeg sopp er nydelig mat som kan brukes til mangt og meget. Jeg har også inntrykk av at det blir flere og flere som våger seg ut i soppriket, så forhåpentligvis vil det sørge for å blåse liv i fordums soppkontrollstasjoner. Veldig interessant å lese! Så du har altså opplevd nettopp den skepsisen jeg sitter og leser om, og som forfatteren sier var levende fortsatt på 70-tallet. Så praktisk å ha noen nær seg som er soppkyndig da. Jeg ser også at det er utlendingene som plukker mest. Og forfatteren skriver faktisk at store deler av Europa (stort sett vest) heller ikke har hatt en lang tradisjon med sopp, selv om det kom tidligere til sør i Europa enn til oss. Så det er ikke alle utlendinger fra nærliggende land som er vant med det heller. I nærheten av oss er det visst stort sett Øst-Europeere som har denne lange tradisjonen, derfor er en del soppnavn som riske og kremle, Øst-Europeiske/Russiske. Anonymkode: 89b92...ae3 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:26 #7 Skrevet mandag kl. 17:26 Hunter7 skrev (16 timer siden): Da jeg vokste opp i Nord-Norge var det ingen lokale som plukket sopp. Forklaringen var at man var redd for å i vanvare plukke giftig sopp. Dette var en tankegang som hadde blitt ført fra en generasjon til neste. Men(!) en gang på 70-tallet flyttet det en sosionom fra Østfold til bygda, og hun var soppkjenner. Med guddommelig tålmodighet og pedagogisk kyndighet klarte hun etterhvert å få iallefall noen av de lokale til å prøve annen sopp utover hermetisert champignon. Det tok riktignok rundt 40 år, men nå er det såpass mange som sanker sopp at stedene hvor kantarell vokser behandles som statshemmeligheter. Min bedre halvdel er utlending og vokste opp med soppsanking. Han er altså soppkyndig. I fjor var vi hjemme på ferie i september, og i skog og fjell bugnet det av bl.a. brunskrubb og steinsopp. Vi plukket masse, tørket det, og har brukt disse soppene i matlaging. Selv synes jeg sopp er nydelig mat som kan brukes til mangt og meget. Jeg har også inntrykk av at det blir flere og flere som våger seg ut i soppriket, så forhåpentligvis vil det sørge for å blåse liv i fordums soppkontrollstasjoner. Soppkontroller finnes fremdeles. Anonymkode: 82c72...271
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #8 Skrevet 8 timer siden Min bestemor var fra Innlandet og mente også at å plukke sopp var rent snobberi. Det var risikabelt og soppen hadde ingen næringsverdi, i følge henne. Hun var til og med skeptisk til sjampinjong på boks, som er den eneste sopptypen jeg kan huske fra barndommen. Så jeg tror det kan stemme at det har vært liten tradisjon for sopplukking i Norge. Anonymkode: 82b0a...028 1 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #9 Skrevet 8 timer siden Jeg er fra innlandet og ingen plukket sopp rundt meg da jeg vokste opp. Jeg teodde det var pga tjernobyl/tungmetaller i skog og mark, men spørs om det vare ikke var tradisjon for det. Jeg plukker sopp nå da Anonymkode: bf875...5ae 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #10 Skrevet 7 timer siden Jeg har vokst opp på 70-tallet på Østlandet, og vi plukket ikke sopp. Mye plukking av tyttebær, blåbær og molte, men aldri sopp. Vi hadde soppbok, men tror ikke de tok sjansen. Er jo farlig å spise giftig sopp. Dessuten hørte ikke sopp med i noen form for matretter på den tiden. Anonymkode: 5bb9f...af5 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #11 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg er fra innlandet og ingen plukket sopp rundt meg da jeg vokste opp. Jeg teodde det var pga tjernobyl/tungmetaller i skog og mark, men spørs om det vare ikke var tradisjon for det. Jeg plukker sopp nå da Anonymkode: bf875...5ae Hva har tungmetaller med tsjernobyl å gjøre Anonymkode: c1d3f...cb0
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #12 Skrevet 1 time siden Mardina skrev (På 15.9.2025 den 2.55): Plukker sopp hver høst. Det er en interesse for meg 😊 Plukker kun det jeg vet hva er. Hvit pizza med kantareller er noe av det beste jeg vet 🤤 Hvordan kom du på å lære om det? TS Anonymkode: 89b92...ae3
moomino Skrevet 1 time siden #13 Skrevet 1 time siden Vokst opp i Vestfold og min far og mor hans pleide å plukke sopp. De syltetøy og tørket det så en hadde om vinteren. Selv er jeg redd for å plukke å få med noe som en ikke kan spise
AnonymBruker Skrevet 51 minutter siden #14 Skrevet 51 minutter siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er fra innlandet og ingen plukket sopp rundt meg da jeg vokste opp. Jeg teodde det var pga tjernobyl/tungmetaller i skog og mark, men spørs om det vare ikke var tradisjon for det. Jeg plukker sopp nå da Anonymkode: bf875...5ae Yes den har jeg å hørt i oppveksten. Foreldre født i 1940 åra og besteforeldre født i 1910. Man spiste ikke sopp naturlig heller inngikk ikke i noe mat fra min barndom. Ser på sopp plukking som veldig naturlig øst europeisk/russisk Anonymkode: 40f23...696
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå