Gå til innhold

Overgangsalderen og mensen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 46 år. Jeg har hatt mye nattesvette de siste årene. Av og til litt akutt varm også på dagtid. Siste par årene har jeg vært kronisk trøtt og pms fra h….e. Siste året har mensen vært noe ustabil. Vanligvis får jeg mensen hver 27.-29. dag. Nå har det kanskje gått to uker mellom blødning. Så har det gått 6 uker. Deretter 4 uker igjen. Da begynner den med litt småblødninger første dagen, før veldig sterk blødning i 1-2 døgn, deretter vanlig til liten blødning de neste dagene. I sommer var jeg igjen ei uke over tiden. Vi var på ferie i en ny by. Plutselig bare begynner blodet å fosse!! Jeg blør gjennom alt! Må skynde meg tilbake til hotellet for å dusje og skifte. Har ikke blødd gjennom siden ungdomsskolen, så dette var veldig uvant.

Det går igjen 5,5 uke før jeg får mensen igjen. Da er den slik den pleier å være, men den varer 1-2 døgn lenger enn normalt. Etter å ha blødd i 7 dager stopper det opp i en dag. Deretter blør jeg to dager til, før det er stopp. Dette er nå seks uker siden.

Jeg har ikke hatt nattesvette fra sist mens til nå. Kan det være at jeg endelig er ferdig med mensen??

Hvordan opplevde dere det? Jeg mistet moren min da jeg var et barn, så har ingen å spør om disse tingene 😅

Anonymkode: 83676...e80

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg hadde det ganske likt som deg. Men nattesvette kom og gikk. 

Om du er ferdig er vanskelig å si. Jeg tror man skal gå ett år uten menstruasjon før en kan si seg ferdig. Mellom de to siste blødningene mine gikk det 6 måneder. 

Det sies at ved tidlig overgangsalder bør man ta hormoner for å forhindre kreft og benskjørhet. Du bør uansett inn for en GU for å utelukke andre grunner til uregelmessige blødninger og nattesvette. 

Jeg har heller ikke en mor, så jeg forsto fint lite jeg også. 

Jeg står på hormoner nå, for i tillegg til tidlig overgangsalder hadde jeg symptomer jeg ikke kunne leve med, som tidlig oppvåkning. Det slo ut på det kognitive også. Jeg tok meg selv i å ikke huske mitt eget navn. Det tok 2-3 sekunder før jeg kom på det. Du kan jo tenke deg hvor dårlig fungering jeg hadde. 

Endret av Unike
Skrivefeil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...