AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #1 Skrevet 12 timer siden Jentene det gjelder har lært seg kunsten å fremstå som snille og inkluderende foran lærere, foreldre og SFO-ansatte. Men når de tror ingen voksne ser dem kan de oppføre seg skikkelig dårlig ovenfor enkelte jenter i klassen. Både jeg og andre foreldre til jentene det har gått ut over har observert dette. Det er snakk om både utestenging og baksnakking. Lærerne tar ikke dette seriøst. De mener miljøet blant jentene på trinnet ikke er dårlig og "har ikke behov for å høre noen navn". Foreldrene til jentene det gjelder har nok også fått et godt omdømme blant lærerne, da de fremstår som veldig involverte ( med i FAU, er klassekontakt..) , veldig opptatt av å snakke om inkludering på foreldremøter osv...Så vil ikke tro det hjelper å konfrontere dem. Gjelder forresten 2.trinn. Hva bør man gjøre for å ta tak i dette? Anonymkode: 6be07...987 4 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #2 Skrevet 12 timer siden Hvor er dette? Opplever noe lignende i tredje klasse. Anonymkode: c5814...a43 1 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #3 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jentene det gjelder har lært seg kunsten å fremstå som snille og inkluderende foran lærere, foreldre og SFO-ansatte. Men når de tror ingen voksne ser dem kan de oppføre seg skikkelig dårlig ovenfor enkelte jenter i klassen. Både jeg og andre foreldre til jentene det har gått ut over har observert dette. Det er snakk om både utestenging og baksnakking. Lærerne tar ikke dette seriøst. De mener miljøet blant jentene på trinnet ikke er dårlig og "har ikke behov for å høre noen navn". Foreldrene til jentene det gjelder har nok også fått et godt omdømme blant lærerne, da de fremstår som veldig involverte ( med i FAU, er klassekontakt..) , veldig opptatt av å snakke om inkludering på foreldremøter osv...Så vil ikke tro det hjelper å konfrontere dem. Gjelder forresten 2.trinn. Hva bør man gjøre for å ta tak i dette? Anonymkode: 6be07...987 Ta tak i det nå. Ikke vent. Forklar lærerne om konkrete episoder. Vi opplevde dette med et av barna. Det startet i 2. og fortsatt til vi tok henne ut av skolen. Fikk plass på en annen (privat) skole rett etter. Det tok aldri slutt, lærerne så det først etter mange år. Samme historie her, foreldre som utad var veldig for inkludering, engasjerte osv. De nektet bare for at deres barn ville gjøre noe sånt. (Nå flere år etter har de beklaget til meg og datteren min, så de innså det altfor seint da) Anonymkode: a004f...00c 1 2
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #4 Skrevet 11 timer siden Opplever dette og det er et rent helvete pga de holder barnet mitt utenfor. Masse fravær, vegring for skole, foreldre som snakker dårlig ved middagsbordet om andre og viderefører holdninger til sine ungdommer… Skjerp dere voksne, det er dere dette kommer fra. Holdninger som ikke engang hører hjemme i middelalderen. Rykter. Sladder og falske rykter, baksnakking og utestenging. Sånt ødelegger liv og fremtida for de som aldri har gjort deres ungdommer noen ting, annet enn å eksistere. Mobbing og utestenging ødelegger og det er mange voksne i dag som endte opp uføre pga mobbing og utestenging i ungdom og barndommen. Tenk på det. Anonymkode: f7c28...79d 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #5 Skrevet 11 timer siden Det er problemer med jentene på 2.trinn på skolen her også, men lærere er klar over det og jobber visst med saken. Det er snakk om mye utestenging og kommentarer. Det er særlig en jente som stenges ute. Prater mye med jenta mi om det og hvordan man skal og ikke skal være mot andre, men jeg håper jo virkelig jeg får beskjed om det om hun oppfører seg dårlig mot noen. Nå vet jeg hvem jenter som er problemet her og de har oppriktig veldig hyggelige og varme foreldre, så det er rart hvordan det blir sånn med barna. Jeg tror det rett og slett er litt testing av "rang" og vennskap ute å går, de tøffer seg og opplever de at de blir populære av det så baller det fort på seg. Tror det er ekstremt viktig å ta tak slike ting tidlig og da med et godt samarbeid mellom skole og foreldre, samt mellom foreldre. Anonymkode: dc170...104 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #6 Skrevet 11 timer siden Når dere observerer dette, så går jeg ut i fra at dere griper inn der og da? Anonymkode: c2980...c73 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #7 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Når dere observerer dette, så går jeg ut i fra at dere griper inn der og da? Anonymkode: c2980...c73 Ja,det har vi gjort. Men problemene har ikke stoppet av den grunn. ts Anonymkode: 6be07...987 1 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #8 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ja,det har vi gjort. Men problemene har ikke stoppet av den grunn. ts Anonymkode: 6be07...987 Det har vel allerede gått for langt og tatt for lang tid. Latt de holde på for lenge. Da kan slikt vanskelig snus på. Man skal ikke tåle så vel den urett som ikke rammer en selv… Anonymkode: f7c28...79d 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Skrevet 3 timer siden Opplevd det samme her. Foreldrene er så fornøyd med at datteren deres har sterk personlighet at de ikke helt ser problemet, og syns det er barnet mitt som er litt puslete De samme foreldrene er også veldig snobbete, veldig opptatt av fasade og status, så det har vel påvirket datteren deres. Anonymkode: c1d63...b4c 2
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #10 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Opplevd det samme her. Foreldrene er så fornøyd med at datteren deres har sterk personlighet at de ikke helt ser problemet, og syns det er barnet mitt som er litt puslete De samme foreldrene er også veldig snobbete, veldig opptatt av fasade og status, så det har vel påvirket datteren deres. Anonymkode: c1d63...b4c Opplevde her at når en mor ble konfrontert med at datteren hadde vært med og mobbet en jente ut av skolen så sa hun at det var den andre jenta som skapte problem og hennes datter hatet drama så hun kunne ikke ha mobbet… Jenta er opptatt fasade/ytre/status og største sure overlegne jenta jeg vet om. Forstår ikke hvordan foreldrene kan være så blinde. Overlykkelig at jenta ikke er på datterens kull og kun bor borti gata - og var derfor jeg fikk med meg hva som som ble sagt. Anonymkode: e5681...5ad 2
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #11 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ta tak i det nå. Ikke vent. Forklar lærerne om konkrete episoder. Vi opplevde dette med et av barna. Det startet i 2. og fortsatt til vi tok henne ut av skolen. Fikk plass på en annen (privat) skole rett etter. Det tok aldri slutt, lærerne så det først etter mange år. Samme historie her, foreldre som utad var veldig for inkludering, engasjerte osv. De nektet bare for at deres barn ville gjøre noe sånt. (Nå flere år etter har de beklaget til meg og datteren min, så de innså det altfor seint da) Anonymkode: a004f...00c Så leit at dere opplevde dette Har prøvd å ta det opp med lærer noen ganger, men læreren ser ikke problemet og stopper meg når jeg skal gå konkret inn på hvilke jenter det er snakk om. Virker nesten som de ikke vil ha noe med «jentedramaet» å gjøre. Anonymkode: 6be07...987 1
Memorangen Skrevet 1 time siden #12 Skrevet 1 time siden Dette er en klassiker. Har opplevd akkurat det samme (for noen år siden). De tilsynelatende mest uskyldige og "perfekte" jentene som lærere/de voksne elsker kan ofte være de verste manipulerende mobbere. Hos oss så heldigvis de voksne det etterhvert (iallfall noen av de) men da hadde det gått langt. 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #13 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jentene det gjelder har lært seg kunsten å fremstå som snille og inkluderende foran lærere, foreldre og SFO-ansatte. Men når de tror ingen voksne ser dem kan de oppføre seg skikkelig dårlig ovenfor enkelte jenter i klassen. Både jeg og andre foreldre til jentene det har gått ut over har observert dette. Det er snakk om både utestenging og baksnakking. Lærerne tar ikke dette seriøst. De mener miljøet blant jentene på trinnet ikke er dårlig og "har ikke behov for å høre noen navn". Foreldrene til jentene det gjelder har nok også fått et godt omdømme blant lærerne, da de fremstår som veldig involverte ( med i FAU, er klassekontakt..) , veldig opptatt av å snakke om inkludering på foreldremøter osv...Så vil ikke tro det hjelper å konfrontere dem. Gjelder forresten 2.trinn. Hva bør man gjøre for å ta tak i dette? Anonymkode: 6be07...987 Har opplevd akkurat det samme her. Oddsene fra at slik atferd kommer fra mødrene deres, er svært lave. Anonymkode: 399d7...9db 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #14 Skrevet 1 time siden Dette er dessverre helt vanlig. Det dere kan gjøre er å begynne å notere episodene dere observerer så konkret som mulig, hva skjedde, hvem var tilstede, dato og klokkeslett. Anonymkode: 57679...9bc
Lillemy8 Skrevet 1 time siden #15 Skrevet 1 time siden (endret) Unngå mean-girlsa så langt det lar seg gjøre. De går i 2. klasse - du har mye mulighet til å styre hvem datteren din har på besøk fremdeles. Finn en gruppe jenter med god dynamikk. Be dem på baking og koselige aktiviteter hos dere. Det er helt lov til å skryte til foreldre med snille barn, og si at dette var annerledes enn hva vi har opplevd med andre barn. Kanskje det er flere nøytrale foreldre (altså til de som ikke blir utsatt for verste oppførselen) som ser det også. Vi hadde ei slik som du beskriver i klassen, dette er lenge siden, men min mor gjennomskuet det så raskt - allerede i 1.klasse. Lærere var ikke mottakelige for info rundt dette, men tror flere nøytrale foreldre snakket sammen. Hun ble raskt en ensom ulv og endret atferd. Hun ble fra midten av barneskolen en som da stod opp for mobbing av både jenter og gutter. Endret 1 time siden av Lillemy8
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #16 Skrevet 1 time siden Har vel til gode å høre om et jentemiljø som ikke er slikt. Det var slik da jeg var barn, og min niese og bonusdatter har det likedan. Jenter orienterer seg raskere sosialt, og utvikler hierarkier for å finne sin plass. Jeg tror dette dessverre er en del av å oppdra jenter. Det beste du kan gjøre er å hjelpe din datter å takle det. Anonymkode: c0bb5...85b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå