Gå til innhold

Hvor lenge etter at man har spist blir man dårlig i magen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg opplever å bli full av luft og må løpe på do ca 2 timer etter at jeg og mannen har spist mat. Han sier at den maten som jeg er dårlig av er måltidet fra i går hvis jeg har dårlig mage nå. Hva stemmer? 

Jeg ble dårlig i går og igjen i dag og begge dagene har vi spist det samme. (Rester)

Anonymkode: b7f8d...2e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har IBS, kan bli dårlig mens jeg spiser, må ofte løpe på do midt i et måltid. Om man spiser mat som er blitt dårlig reagerer man gjerne ganske kjapt. Kroppen min ventet i alle fall ikke med spyingen til neste dag etter at jeg spiste nudler som var utgått på dato. 

Anonymkode: 56878...d69

Skrevet

Jeg bruker fort etpar timer før jeg blir dårlig og må på do

Men rumlingen starter ganske fort etter måltidet.. 

Anonymkode: cdc07...708

Skrevet

Matforgiftning og matbåren infeksjon tar vanligvis ett døgn, og svært sjeldent under 6 timer. Altså det som skyldes bakterier og virus. 

Men om du spiser noe du ikke tåler, så kan det ta minutter. 

Anonymkode: a1998...2ab

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg opplever å bli full av luft og må løpe på do ca 2 timer etter at jeg og mannen har spist mat. Han sier at den maten som jeg er dårlig av er måltidet fra i går hvis jeg har dårlig mage nå. Hva stemmer? 

Jeg ble dårlig i går og igjen i dag og begge dagene har vi spist det samme. (Rester)

Det kan skyldes bakterier eller toksiner i maten, og det kan skyldes ting i maten kroppen din reagerer på. Så mannen din kan ikke si med sikkerhet at det var maten du spiste i går som er årsaken til at du er dårlig i dag.

Siden du sier du blir "full av luft" ville jeg kanskje ha tenkt at det er magen/tarmen din som reagerer på noen ingredienser.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Matforgiftning og matbåren infeksjon tar vanligvis ett døgn, og svært sjeldent under 6 timer. Altså det som skyldes bakterier og virus. 

Men om du spiser noe du ikke tåler, så kan det ta minutter. 

Anonymkode: a1998...2ab

Det kommer helt an på hva slags type matforgiftning man får. Fasitsvaret uten å vite hva man reagerer på; er: 0,5 timer til flere uker etter forgiftning 😉 

Endret av Mezzosoprena
Skrevet

Ja jeg tenkte det er mer noe jeg ikke tåler og ikke matforgiftning. Har blitt slik før, men er bare usikker på tiden ift å prøve å finne ut hva jeg reagerer på

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja jeg tenkte det er mer noe jeg ikke tåler og ikke matforgiftning. Har blitt slik før, men er bare usikker på tiden ift å prøve å finne ut hva jeg reagerer på

Da bør du ikke se så  mye på tiden, og faktisk sjekke hva det er du spiser. Det vanligste å reagere på er meieriprodukter, mel eller sterk mat. Så kutt ut en ting om gangen og se om det gjør noen forskjell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...