Gå til innhold

Partner som prioriterer seg selv fremfor fellesskapet

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt tanker fra omverden. 

Vi fikk barn for to år siden, og før barnet kom påpekte jeg litt her og litt der hva vi eventuelt måtte pålegge oss å endre på hjemme som foreldre. Da tenker jeg på barnesikring, tilrettelegging og rett og slett hvordan vi kunne gjøre hjemmet vårt mer egnet for baby og småbarn. 
Trengte ikke å gjøre så mye når hun var baby, men nå som hun er et super aktivt barn er det stadig mer å tenke på. Til nå har vi hatt TV-stuen adskilt, ettersom partneren min har dyre ting der jeg ikke vil ta skylden for blir ødelagt, om barnet skulle være uheldig å komme over noe å ødelegge. Jeg vil heller ikke måtte være på vakt å alltid passe på når barnet fra nå og fremover de neste årene er i stuen og leker, og syns personlig at hjemmet vårt skal være tilgjengelig for alle. 
Partneren min nekter å gjøre noe endring i stuen, å vil beholde ting som det er. Argumentene når jeg sier jeg ikke vil risikere at noe dyrt blir ødelagt er «at jeg da må passe på», eller «ikke la barnet være i TV-stuen. »Men dette strider mot hvordan jeg vil at barnet skal oppleve hjemmet sitt. Hun er snart gammel nokk til å virkelig forstå saker å ting, å jeg orker ikke tanken på at et felles område skal føles forbudt… 

Det skal og sies at partneren min så skjeldent tar i bruk disse tingene som jeg føler vi bør flytte. Det blir kanskje brukt en gang i måneden, og kan fint erstattes med rimeligere og mer familie vennlige alternativer. Det er snakk om dyr elektronikk, spillkonsoller, høytalere og annet i denne kategorien. 
Partneren min har nokk av hobbyer, så det er ikke snakk om at jeg tar fra han "Den siste gnisten fra hans tidligere liv", å han bruker mye mer tid på disse andre hobbyene enn folk flest gjerne hadde tolerert i et forhold med barn.

Jeg skjønner at vi skal lære barn å ikke røre, ta og ødelegge ting, men uhell skjer, og jeg blir skyldneren.

tanker?

Anonymkode: d4f7f...dcb

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner at vi skal lære barn å ikke røre, ta og ødelegge ting, men uhell skjer, og jeg blir skyldneren.

tanker?

Ikke tenk noe mer på det.

Uhell skjer. Det er ikke mer din skyld enn din samboers skyld. 

Anonymkode: 9ff52...49a

• Liker 6
Skrevet

Uhell skjer, men jeg som gamer har aldri flyttet elektronik, pynt eller blomster med 3 barn.

Har hvert på hele tiden og sankt nei. Flyttet barna vekk osv. Krever mer av deg, men på lang sikt lærer barna mer av det enn å fjerne ting hele tiden. 

Får samboeren bare regne med at ting kan bli ødelagt. Men jeg har aldri opplevd det. Meste de har gjort er vel å.knuse noen vannglass løpet av årene.

Anonymkode: d6b52...842

• Liker 2
Skrevet

Dette hadde jeg faktisk ikke giddet!

Når mannen helt oppriktig mener at barnet skal nektes adgang til stuen hver eneste dag (!) - fordi han vil ha utstyr stående der som han bruker en gang i måneden, da er mannen så blåst og så egoistisk at jeg ikke hadde orket å kaste bort mer tid på å oppdra en voksen mann som oppfører seg som en bortskjemt drittunge.

Anonymkode: 24c67...3bf

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke tenk noe mer på det.

Uhell skjer. Det er ikke mer din skyld enn din samboers skyld. 

I prinsippet har du rett, men samboeren min er mye borte, og jeg mest hjemme å om noe skjer "burde jeg passet mer på". Han mangler mye av muligheten til forståelse og tilgivelse desverre.

TS

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette hadde jeg faktisk ikke giddet!

Når mannen helt oppriktig mener at barnet skal nektes adgang til stuen hver eneste dag (!) - fordi han vil ha utstyr stående der som han bruker en gang i måneden, da er mannen så blåst og så egoistisk at jeg ikke hadde orket å kaste bort mer tid på å oppdra en voksen mann som oppfører seg som en bortskjemt drittunge.

Anonymkode: 24c67...3bf

Dessverre veldig enig med deg der, men prøver litt til…

TS

• Hjerte 1
Skrevet

Hadde bare sagt at «fra fredag av kommer jeg til å la Nikoline få leke i hele huset, også tv-stua. Flytt eller skaff forsikring på det du er redd for». Ikke hør på han hvis han sier «du burde ha passet på», osv. Han er advart. 

Anonymkode: 3f176...6cd

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Uhell skjer, men jeg som gamer har aldri flyttet elektronik, pynt eller blomster med 3 barn.

Har hvert på hele tiden og sankt nei. Flyttet barna vekk osv. Krever mer av deg, men på lang sikt lærer barna mer av det enn å fjerne ting hele tiden. 

Får samboeren bare regne med at ting kan bli ødelagt. Men jeg har aldri opplevd det. Meste de har gjort er vel å.knuse noen vannglass løpet av årene.

Anonymkode: d6b52...842

Jeg bare lurer på hvor mange ganger jeg er nødt å si nei, å løfte henne bort fra situasjonen før hun lærer. Det har vert hovedfokus i 8 måneder nå og enda syns hun det er gøy og gjøre motsatt av det vi sier. Det går i det samme, fjernkontroller (heldigvis lett å rydde bort), blomsterpotter (måtte til slutt bare fjerne dem etter månedsvis med graving i jorden til tross for aktiv jobbing mot å få henne til å forstå at det ikke var lov), matskålene til katten (må og flyttes når barnet er tilstede).

tro meg, jeg har prøvd. Ønsker jo å kunne snu ryggen til i nermeste framtid.

All honnør til deg og dine!!

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde bare sagt at «fra fredag av kommer jeg til å la Nikoline få leke i hele huset, også tv-stua. Flytt eller skaff forsikring på det du er redd for». Ikke hør på han hvis han sier «du burde ha passet på», osv. Han er advart. 

Hehe, ja burde gjerne kjøre rett på i stedet for å prøve å komme til enighet. Vi er trossalt 2 mot en ;)

TS

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I prinsippet har du rett, men samboeren min er mye borte, og jeg mest hjemme å om noe skjer "burde jeg passet mer på". Han mangler mye av muligheten til forståelse og tilgivelse desverre.

TS

Skulle noe skje når han ikke er der får han jobbe med å tilgi seg selv som ikke fjernet det som er så viktig. Og da kan du si "hva sa jeg".

Jeg hadde gitt en lang fa** og brukt huset som normalt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

🏻

Anonymkode: 0014a...2b0

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg bare lurer på hvor mange ganger jeg er nødt å si nei, å løfte henne bort fra situasjonen før hun lærer. Det har vert hovedfokus i 8 måneder nå og enda syns hun det er gøy og gjøre motsatt av det vi sier. Det går i det samme, fjernkontroller (heldigvis lett å rydde bort), blomsterpotter (måtte til slutt bare fjerne dem etter månedsvis med graving i jorden til tross for aktiv jobbing mot å få henne til å forstå at det ikke var lov), matskålene til katten (må og flyttes når barnet er tilstede).

tro meg, jeg har prøvd. Ønsker jo å kunne snu ryggen til i nermeste framtid.

All honnør til deg og dine!!

Vår på 3,5 gjør fremdeles ting jeg har sagt 5000 ganger at ikke er lov, fra hun var baby. Både fordi hun glemmer seg og fordi hun vet det ikke er lov men hun vil gjøre det hun vil gjøre. Hun lever i nuet.

Barn er forskjellige der, forskjellig impulskontroll og hvor mye de hører og husker som små.

En del må man bare barnesikre og flytte bort så man ikke må passe på hele tiden. Spesielt ting som ser spennende ut men som lett blir ødelagt.  

Her har mannen mye slikt utstyr, alt det er på hans kontor, der får ikke barnet være uten ham. Stuer,kjøkken osv er felles område.

Anonymkode: 231ca...b43

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vår på 3,5 gjør fremdeles ting jeg har sagt 5000 ganger at ikke er lov, fra hun var baby. Både fordi hun glemmer seg og fordi hun vet det ikke er lov men hun vil gjøre det hun vil gjøre. Hun lever i nuet.

Barn er forskjellige der, forskjellig impulskontroll og hvor mye de hører og husker som små.

En del må man bare barnesikre og flytte bort så man ikke må passe på hele tiden. Spesielt ting som ser spennende ut men som lett blir ødelagt.  

Her har mannen mye slikt utstyr, alt det er på hans kontor, der får ikke barnet være uten ham. Stuer,kjøkken osv er felles område.

Anonymkode: 231ca...b43

TS

vil anse mitt barn som dem som har null impulskontroll og lever alltid i nuet. Og det er helt magisk å være en del av for hun er så tilfreds og utforsker alt alltid, og hun hører stort sett etter på hva vi sier. Men vi er og komt til en tid hvor et «nei» kan føre til nervesammenbrudd. Og jeg er veldig "pick your battles" anlagt og har ikke tenkt å se tilbake på småbarnsfasen som et eneste kaos fordi vi skal prøve å kontrollere et barn til et hvert tidspunkt. Hun elsker knapper, lys og lyd. Stappe ting inni andre ting og skru, vende å grave i alt. Hun har sine egne leker som er ment å tilfredsstille disse behovene men jeg merker og at lysten for det hun vet ikke er lov er stor. Så om hu får en fjernkontroll hun får lov å leke med, vil hun fremdeles leke med den ene hun absolutt ikke kan leke med.

vi har plass til å lagre bort alt jeg refererer til her i tråden, men ikke plass til å ta det i bruk et annet sted. Men det er en tid for alt tenker jeg, nå er det barn, mens hjemmekino kan vi klare oss uten i et par år.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva han har der som kan bli knust så enkelt?

Vi har ps5 med alt som hører til. Har den liggende. Kontroller og slikt kan oppbevares i hyller oppe.

Har aldri ryddet vekk elektronikk. Sikrer jo møbler selvsagt. 

Han høres helt fjern ut. 

Anonymkode: 78384...0f3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Trenger litt tanker fra omverden. 

Vi fikk barn for to år siden, og før barnet kom påpekte jeg litt her og litt der hva vi eventuelt måtte pålegge oss å endre på hjemme som foreldre. Da tenker jeg på barnesikring, tilrettelegging og rett og slett hvordan vi kunne gjøre hjemmet vårt mer egnet for baby og småbarn. 
Trengte ikke å gjøre så mye når hun var baby, men nå som hun er et super aktivt barn er det stadig mer å tenke på. Til nå har vi hatt TV-stuen adskilt, ettersom partneren min har dyre ting der jeg ikke vil ta skylden for blir ødelagt, om barnet skulle være uheldig å komme over noe å ødelegge. Jeg vil heller ikke måtte være på vakt å alltid passe på når barnet fra nå og fremover de neste årene er i stuen og leker, og syns personlig at hjemmet vårt skal være tilgjengelig for alle. 
Partneren min nekter å gjøre noe endring i stuen, å vil beholde ting som det er. Argumentene når jeg sier jeg ikke vil risikere at noe dyrt blir ødelagt er «at jeg da må passe på», eller «ikke la barnet være i TV-stuen. »Men dette strider mot hvordan jeg vil at barnet skal oppleve hjemmet sitt. Hun er snart gammel nokk til å virkelig forstå saker å ting, å jeg orker ikke tanken på at et felles område skal føles forbudt… 

Det skal og sies at partneren min så skjeldent tar i bruk disse tingene som jeg føler vi bør flytte. Det blir kanskje brukt en gang i måneden, og kan fint erstattes med rimeligere og mer familie vennlige alternativer. Det er snakk om dyr elektronikk, spillkonsoller, høytalere og annet i denne kategorien. 
Partneren min har nokk av hobbyer, så det er ikke snakk om at jeg tar fra han "Den siste gnisten fra hans tidligere liv", å han bruker mye mer tid på disse andre hobbyene enn folk flest gjerne hadde tolerert i et forhold med barn.

tanker?

Første tanke som slår meg: Hvorfor i alle sine dager blir du skyldneren..? Det er vel felles barn OG du har advart. Ting kan skje fort med nysgjerrige småttiser som har lært seg å gå. Skjønner ikke hvordan det skal være en rimelig reaksjon å gi deg skylden hvis noe går i knas?

Anonymkode: 62180...10c

• Liker 4
Skrevet

Og ps, nye, ukjente ting er selvsagt mer spennende enn ting man ser hver dag. 

Dra ut støpselene og la henne trykke så mye hun vil. Sett fjernkontrollen vekk

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er det DU som skal holde henne borte fra ting? Hvorfor kan ikke han gjøre det når han nekter å flytte tingene sine? 

Anonymkode: 9afe0...bbe

• Liker 5
Skrevet

Sett opp fysisk sperring foran stereoanlegget. Man får sånne gjerder man klipser sammen. Dette gjorde vi og null problem

Anonymkode: 50665...669

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva han har der som kan bli knust så enkelt?

Vi har ps5 med alt som hører til. Har den liggende. Kontroller og slikt kan oppbevares i hyller oppe.

Har aldri ryddet vekk elektronikk. Sikrer jo møbler selvsagt. 

Han høres helt fjern ut. 

TS

ikke knust, men høytalere, bass, forsterkere,  kontroller som for øvrig ryddes bort men han rydder dem ikke alltid bort selv så…??

jeg vet det ikke er noe rimelig grunn til at jeg skal være skyldig men jeg sier det fordi jeg vet hva personlighet jeg har å jobbe med her.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er det DU som skal holde henne borte fra ting? Hvorfor kan ikke han gjøre det når han nekter å flytte tingene sine? 

Anonymkode: 9afe0...bbe

TS 

vanskelig personlighet 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...