AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:39 #1 Skrevet søndag kl. 18:39 Hei! Etter å ha leid leilighet i mer enn 10 år, har eier bestemt seg for å selge. Da har det kommet til kjenne at kjellerleiligheten samboeren min og jeg har bodd i, aldri har vært godkjent for utleie. Det er aldri blitt søkt om og dermed ikke godkjent for varig opphold. Så snart vi fant ut av dette, har vi startet jakten på nytt bosted. Vi vet jo ikke hva ny eier av huset vil gå for, og hvor lang tid det evnt. vil ta før leiligheten blir godkjent for utleie. Huseier må ha tjent godt på å ha oss boende. Jeg vet ikke hvor mye man må skatte av å leie ut, men noe må det jo bli i løpet av en 10-års periode. Vår huseier har jo ikke betalt et øre i skatt. Hvem kontakter vi for hjelp? Kanskje et dumt spørsmål, men har vi krav på erstatning? Anonymkode: 73cf2...b09
Gaia Skrevet søndag kl. 18:42 #2 Skrevet søndag kl. 18:42 Hva er dere påført i løpet av disse 10 årene som gjør at du tenker at dere har krav på erstatning? 18 1 6
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:44 #3 Skrevet søndag kl. 18:44 Det er skattefritt å leie ut hvis utleiedelen er en del av egen bolig og mindre enn 50 prosent av egen bolig. At den ikke er godkjent, trenger ikke å bety så mye. Det kan være mindre dagslys enn kravet etc. Er det noe dere reagerer på? Anonymkode: c1175...aa2 10 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:44 #4 Skrevet søndag kl. 18:44 Hva mener du? Godkjent for varig opphold eller godkjent for utleie? Du kan leie ut hva som helst, ingen gir godkjentstempel på det. Men det må være godkjent for varig opphold. Og det med skatt er jo noe helt annet. Anonymkode: 565bf...64c 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:46 #5 Skrevet søndag kl. 18:46 Du har ikke krav på erstatning Kan godt hende huseier har betalt skatt, eller har du fått tak i noe info som sier noe annet? Om huseier får konsekvenser spørs litt på hvor streng kommunen er. Er sinnsykt mange utleieboliger som egentlig ikke er godkjent. Anonymkode: 438f8...d2e 2 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:46 #6 Skrevet søndag kl. 18:46 Hvordan vet du at huseier ikke har betalt skatt for utleie? Anonymkode: acf50...aac 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:49 #7 Skrevet søndag kl. 18:49 Dersom han selv har bodd i huset og kun har leid ut kjellerleiligheten, så er det skattefritt. For primærbolig så skattelegges det 22% dersom delen som leies ut har en større utleieverdi enn delen man bor i selv. Anonymkode: 5d095...854 4 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:50 #8 Skrevet søndag kl. 18:50 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvem kontakter vi for hjelp? Kanskje et dumt spørsmål, men har vi krav på erstatning? Anonymkode: 73cf2...b09 Hva skal du ha hjelp til? Var det noe galt med leiligheten i de 10 årene dere bodde der som gjør at du synes du har krav på noe? Som regel bagateller som gjør at boenheter ikke er godkjent i kommunens systemer. Anonymkode: 6f51b...b87 4 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:52 #9 Skrevet søndag kl. 18:52 1. Det skal ikke betales skatt av utleie av kjellerleilighet, når huseier selv bor i hoveddelen av huset (hoveddelen er så godt som alltid større). 2. Det er ingenting som heter «ikke godkjent for utleie». Man kan leie ut hva som helst. Men det er krav til rømningsveier og lysinnslipp. Anonymkode: ea51f...e5b 6
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:54 #10 Skrevet søndag kl. 18:54 Når dere har bodd der i 10 år, så er det vel ikke noe galt med leiligheten? Da hadde dere flyttet for lenge siden, så dere har neppe krav på noen erstatning bare fordi du nå har hørt at enheten ikke var godkjent. Anonymkode: f7ef4...d44 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:58 #11 Skrevet søndag kl. 18:58 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 2. Det er ingenting som heter «ikke godkjent for utleie». Man kan leie ut hva som helst. Men det er krav til rømningsveier og lysinnslipp. Anonymkode: ea51f...e5b Det er litt flere krav enn det https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/bygge-bolig/byggeregler/tekniske-krav-til-utleiedel-i-egen-bolig/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=non_brand&gad_source=1&gad_campaignid=1869675578&gbraid=0AAAAADlR4xbkGLn0SKxq8kKbCN6k_vz1L&gclid=EAIaIQobChMI1fyJjPfYjwMV5kGRBR2FMwVAEAAYASAAEgKLa_D_BwE Anonymkode: 62555...71e 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:59 #12 Skrevet søndag kl. 18:59 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Huseier må ha tjent godt på å ha oss boende. Jeg vet ikke hvor mye man må skatte av å leie ut, men noe må det jo bli i løpet av en 10-års periode. Vår huseier har jo ikke betalt et øre i skatt. 1: Det er ingenting som heter godkjent for utleie, her er det snakk om godkjent for varig opphold, altså som oppholdsrom. 2: Skatt har ingen sammenheng med om leiligheten er godkjent som opphold eller ikke. Det er kun om man selv bor i samme hus og om utleiedelen er større eller mindre som har noe å si. Så selv om leiligheten hadde vært godkjent så skulle ikke utleier betalt skatt så lenge han selv bor i en større del av huset. Anonymkode: b8ce0...d5f 2
Perelandra Skrevet søndag kl. 19:14 #13 Skrevet søndag kl. 19:14 Tråden er ryddet for gjengivelse av innhold fra ekstern kilde. Perelandra, mod.
Mezzosoprena Skrevet søndag kl. 20:15 #14 Skrevet søndag kl. 20:15 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Etter å ha leid leilighet i mer enn 10 år, har eier bestemt seg for å selge. Da har det kommet til kjenne at kjellerleiligheten samboeren min og jeg har bodd i, aldri har vært godkjent for utleie. Det er aldri blitt søkt om og dermed ikke godkjent for varig opphold. Så snart vi fant ut av dette, har vi startet jakten på nytt bosted. Vi vet jo ikke hva ny eier av huset vil gå for, og hvor lang tid det evnt. vil ta før leiligheten blir godkjent for utleie. Huseier må ha tjent godt på å ha oss boende. Jeg vet ikke hvor mye man må skatte av å leie ut, men noe må det jo bli i løpet av en 10-års periode. Vår huseier har jo ikke betalt et øre i skatt. Hvem kontakter vi for hjelp? Kanskje et dumt spørsmål, men har vi krav på erstatning? Anonymkode: 73cf2...b09 Jeg skjønner ikke helt hva dere skal ha tapt på dette, som dere skal ha rett til erstatning for? 4
Rødvinsfilosofen Skrevet søndag kl. 20:32 #15 Skrevet søndag kl. 20:32 I dag er det krav om at boligen må ha egen inngang og må være helt adskilt. Mange utleieboliger deler inngangsparti Noen har også en dør ut mot et boden som utleier også kan disponere. Hvis den ikke har lås kan utleier i teorien ta seg inn i boligen. Ikke helt uvanlig i generasjonsboliger hvor besteforeldre har bodd i første etasje, f.eks. I dag stilles det også andre krav til lysinnslipp, størrelse på vindu, avstand til utgang, osv. Hvis huseier har bygget ny veranda kan lysinnslippet ha blitt redusert. Parkering på tomten, endring av innkjøring til ny parkering for utleieboligen, er også en klassisk sak. Siden dere har bodd der frem til nå så antar jeg at dere har opplevd boligen som ubeboelig.
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:37 #16 Skrevet søndag kl. 20:37 Rødvinsfilosofen skrev (2 minutter siden): I dag er det krav om at boligen må ha egen inngang og må være helt adskilt. Mange utleieboliger deler inngangsparti Noen har også en dør ut mot et boden som utleier også kan disponere. Hvis den ikke har lås kan utleier i teorien ta seg inn i boligen. Nå blander du utleiebolig og selvstendig boenhet. Det er ikke noe krav til at utleieboliger skal være selvstendige boenheter, det er fullt lovlig å leie ut hybel. Anonymkode: b8ce0...d5f 5 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:46 #17 Skrevet mandag kl. 07:46 Vi har en hybelleilighet som heller ikke er godkjent men det er fordi vi ikke har sendt søknaden fôr godkjenning. Jeg vet likevel at om vi hadde sendt den søknaden så hadde den blitt godkjent. Jeg er spent på hva ts ønsker erstatning for. Anonymkode: a9d28...19d 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:50 #18 Skrevet mandag kl. 07:50 Men leiligheten har tydeligvis vært så bra at dere ikke har reagert på det og blitt boende i 10 år. At den ikke er godkjent for varig opphold/utleie trenger ikke være store tingen og det har ikke noe å si for dere som leieboere. Ang. skatten så har han ikke gjort noe ulovlig, disse reglene bør du sette deg inn i hvis du skal henge ut noen. Anonymkode: 3a8d7...4a8 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:51 #19 Skrevet mandag kl. 07:51 I dag så er det jo vanskelig nok å finne en leilighet om man er så uheldig at man er på leiemarkedet så jeg tenker at det at dere har bodd der i 10 år tilsier at dere har vært fornøyde, altså jeg ser ikke problemet her. Hva tenker du egentlig du ska ha erstatning for? Er du en av disse som bare går rundt å tenke hvordan du kan få noe gratis siden du tenke dette er en mulighet for "erstatning"... Anonymkode: 998cb...cd4 1
Snublefot62 Skrevet mandag kl. 07:54 #20 Skrevet mandag kl. 07:54 For å ha krav på erstatning må dere nesten kunne dokumentere et tap. Hva er tapet deres? 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå