Gå til innhold

Potetmos

Koke poteter eller bruke pose  

126 stemmer

1. 1. Hva gjør du/din familie mest når dere skal ha potetmos?

• Koke poteter fra bunnen av
      91
    • Bruke pose med pulver
      29
    • Andre metoder, utdyp i kommentarer
      5

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har desverre potetmos uhyre sjeldent til middag/mat. Skulle nok laget den selv, det er jo såre enkelt, men det blir den svenske fra felix, i pulverform, de få gangene jeg spiser det. Den er 100x bedre enn Mills sin i pulver. 

Anonymkode: 2a0a5...c17

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tull.

Å ha i litt smør eller fløtte gir den mer smak. Og ny forskning viser at smør osv ikke er så farlig som en del ska ha det til..bedre med litt smør og fløtte en masse industri mat

Anonymkode: 6c2f4...d11

At man ikke dynker maten i smør og fløte trenger ikke bety at man bruker industrimat. Er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hue. Brukeren jeg siterte skrev trenger mye smør og fløte. Det jeg reagerte på. Mye smør og fløte betyr ekstremt mye kalorier. 

Anonymkode: 81820...bd6

Skrevet

Jeg lager fra bunn av. Jeg er på ingen måte hevet over ferdigmat, men potetmos lager jeg bare når jeg lager digg hjemmelaget mat. Og det er jo ikke veldig avansert. Fløtegratinerte poteter er alltid fra pose. De er bedre enn de jeg lager selv.

Skrevet
sofie777 skrev (16 timer siden):

Skulle ønske jeg tok feil, men jeg lager en poll her på KG, så får vi se :D 

Veldig glad for at pollen sier 68,54% nå som koker poteter, og bare 26,97% pose. 

• Liker 1
Skrevet
sofie777 skrev (18 timer siden):

Når man sammenligner to alternative måter å lage ting på, så ja. De fleste (tror jeg) lager potetstappe fra pose, de koker ikke poteter først, det tar for lang tid i en travel hverdag.

Tar da ikke så lang tid å koke poteter til potetmos. Jeg kutter alltid poteten i mindre biter når jeg lager det, så da er den ferdig innen et kvarter 😊

Anonymkode: 24814...340

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Den der er jo ren latskap å kjøpe. Fjordland er jo basert på latskap, men den der.... seriøst. Det tar deg like lang tid å lage det selv. Du sparer ikke et sekund på å kjøpe den der. 

Anonymkode: 37090...670

Er ofte folk som jobber kveldsvakter rundt om som spiser fjordland og lignende. Ikke alltid man har middagsrester osv. Greit at muligheten eksisterer.

Det sagt så er jo potetmos noe av det ekleste som finnes. Hadde det vært pasta ville det vært bedre. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan lage mat fra bunnen uten å dynke den i fett. At man ikke bader maten i fett betyr ikke at man bruker halvfabrikata. Jeg bruker aldri det. Lager mager, sunn mat fra bunnen av. Mye grønnsaker og rent krydder, altså ikke puffi og liknende blandinger. 

Anonymkode: 81820...bd6

Hvor får du "dynke den i fett" fra? 

Vi bruker fløte og smør i matlagingen. All mat lages fra bunnen. Vi ønsker smaken, og trenger kaloriene. I dag skal vi ha vodka-pasta, da brukes det litt matfløte, men retten er ellers vegansk. I går spiste vi dampet torsk med potetmos - og smørdampede gulrøtter. 

Anonymkode: 11bbf...515

• Liker 1
Skrevet
Rufs skrev (53 minutter siden):

Veldig glad for at pollen sier 68,54% nå som koker poteter, og bare 26,97% pose. 

Ja, der lærte jeg noe nytt. Jeg hater å skrelle poteter, det er nok traumer fra barndommen, de må være helt rene og dessuten var potetene varme når man skrelte etter at de var kokt, så det var vanskelig å holde dem. Det har nok blitt med videre. Jeg har vonde ben, så står ikke mer enn jeg absolutt må og har ikke verken presse eller "skviser", dessuten liker jeg smaken av posemos (kan tilsette fløte og smør der også), så jeg kommer til å fortsette med det.

Skrevet
sofie777 skrev (33 minutter siden):

Ja, der lærte jeg noe nytt. Jeg hater å skrelle poteter, det er nok traumer fra barndommen, de må være helt rene og dessuten var potetene varme når man skrelte etter at de var kokt, så det var vanskelig å holde dem. Det har nok blitt med videre. Jeg har vonde ben, så står ikke mer enn jeg absolutt må og har ikke verken presse eller "skviser", dessuten liker jeg smaken av posemos (kan tilsette fløte og smør der også), så jeg kommer til å fortsette med det.

Du behøver ikke skrelle potetene for å lage potetmos, den bare ser litt finere ut om du gjør det. Jeg har alltid skallet på i min moser :)

• Nyttig 1
Skrevet

Lager fra bunnen av. Synes det smaker best. 

Skrevet
Ellah skrev (På 15.9.2025 den 14.53):

Du behøver ikke skrelle potetene for å lage potetmos, den bare ser litt finere ut om du gjør det. Jeg har alltid skallet på i min moser :)

Det har faktisk jeg også 😉

Skrevet

Den ene gangen i året vi har potetmos blir det Hoff potetmos med gressløk, fra pose. Nostalgi. 

Anonymkode: ec3d8...840

Skrevet

Lager alltid potetstappe ved å koke poteter, men hvorfor denne massive motstanden mot potetflak i pose? Det er da ypperlig til å lage noen kjappe lomper. Banna jeg nettopp i kjerka? Prøv sjøl.

Skrevet

Litt usikker på hva jeg gjør oftest. Det er ikke såååå ofte vi har potetmos. Den hjemmelagde er jo klart best, og jeg foretrekker den. Men noen ganger tyr man til raske løsninger. Noen ganger er jeg elendig på planlegging, og middagslagingen kommer litt brått på ("Oj, bare to poteter i kjøleskapet")  Det trenger ikke å være en kulinarisk opplevelse hver gang man putter mat i munnen. 

Har aldri prøvd sånn frossen variant, visste egentlig ikke at det eksisterte før nå.

• Liker 1
Skrevet

Pleier oftest å kjøpe ferdig fra Frisk og grønn, synes den er god og jeg sparer krefter :jepp: De har god ertestuing og kålrotstappe og.

• Nyttig 1
Skrevet

Ser et matprogram fra Storbritannia (Sorted) og der kommer potetmospulveret i større bokser (Kakao-størrelse eller noe sånt) og de bruker pulveret til å jevne sauser og sånt. Det er raskere enn det andre de har på lager.

Skrevet

Hvis jeg har valget mellom potetmos fra bunnen laget av uskrelte poteter og potetmos fra pose, så velger jeg faktisk sistnevnte. Skal man først lage potetmos må man skrelle potetene i min bok, det er ikke eplekake man heller liksom (der jo skallet gjerne kan sitte på hvis eplene er nye og norske med fint rødt skall :hjerte: ).

Ellers brukte jeg ofte posepotetmos som student, men nå lager jeg fra bunnen. At helseproblemer (feks revmatisme og liknende) kan gjøre det vanskelig å skrelle og/eller stappe poteter har jeg imidlertid full forståelse for. Men i så fall ville jeg kanskje valgt ferdiglaget potetmos, som jeg mener er mindre prosessert.

Anonymkode: 1c706...228

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...