Gå til innhold

Potetmos

Koke poteter eller bruke pose  

126 stemmer

1. 1. Hva gjør du/din familie mest når dere skal ha potetmos?

• Koke poteter fra bunnen av
      91
    • Bruke pose med pulver
      29
    • Andre metoder, utdyp i kommentarer
      5

Fremhevede innlegg

Skrevet
K.B. skrev (16 minutter siden):

Nei det ødelegger jo alt.
Den perfekte potetmos er en vitenskap. Jeg har stått på et utall kjøkken opp gjennom årene å lagd potetmos til diverse retter. Å få den fluffy konsistensen med skikkelig ren potetsmak krever erfaring.

Perfekt er subjektivt. Noen liker den silk, andre sånn.

Anonymkode: 2545c...d94

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

lager fra bunnen eller kjøper fra frysedisken ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Enig i at det ikke er som hjemmelaget, men har funnet ut at Bamas ferdige er bedre enn Menys og at den fra frysedisken trenger mye smør og fløte. 

Anonymkode: 0967e...285

Da blir den jo feit som faen. Blir kaloribombe de Luxe om man skal tilsette masse smør og fløte. Blir jo like usunt som kebab og annen junk da. 

Anonymkode: 81820...bd6

Skrevet

En god potetmos er ikke å forakte. Melne poteter, skrelt og kuttet i biter, kokes i godt saltet vann. Av og til i selskap med pastinakk/persillerot/gulrot/kålrot osv. Heller av kokevannet, har i passende mengde smør, og stamper hhv. bruker passetout, og så rører jeg inn enten helmelk, fløte, mascarpone, eller ricotta (vil tro at seterrømme også kan brukes). Av og til også ett egg eller to hvis mosen skal gratineres. Noen reale riv med muskatnøtt må til, likeså (hvit) pepper. Salter hvis nødvendig. 

Potetmosen "min" er såpass kalori-rik at FHI sikkert ville ha bøtelagt meg hvis de kunne. Men pokker heller, livet er for kort for kulinarisk selvtukt og askese. Dessuten står det i Bibelen "Spis, drikk, og vær glad!". 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da blir den jo feit som faen. Blir kaloribombe de Luxe om man skal tilsette masse smør og fløte. Blir jo like usunt som kebab og annen junk da. 

Sammenligner du virkelig smør og fløte med junkfood? 

Anonymkode: 40f4f...ac8

• Nyttig 1
Skrevet

Lager fra bunnen. Det gjelder alt. Kan ikke huske sist vi kjøpte et poseprodukt eller ferdigprodukt. 

Ikke at vi er så nøye på det, eller at jeg tror Toro er usunt. Det har bare blitt en vane da begge liker å bruke tid på kjøkkenet på kvelden, prate litt, og ta oss god tid. 

Anonymkode: 11bbf...515

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tull.

Å ha i litt smør eller fløtte gir den mer smak. Og ny forskning viser at smør osv ikke er så farlig som en del ska ha det til..bedre med litt smør og fløtte en masse industri mat

Anonymkode: 6c2f4...d11

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Om man lager mat fra bunnen har man rom for ganske mye mer fett og krydder enn ved halvfabrikata. Vi bruker mye smør og fløte gjennom en normal uke. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Lager selv. Har matfløte, smør, gressløk, salt, pepper og muskatnøtt i.

Anonymkode: c7019...bb1

• Liker 1
Skrevet

Jeg foretrekker hjemmelaget, spesielt fordi potetmos oftest står på menyen når jeg har gjester.  

Ellers er jeg bare meg som skal ha middag, og da er det like enkelt å lage selv, spesielt siden det er lettere å tilpasse mengde da. 

Skrevet

Når det står lage fra bunnen av virker jo dette veldig krevende men å skrelle og koke poteter er ikke akkurat det mest avanserte eller tidkrevende mann gjør på et kjøkken. Smør, melk og gressløk. Vips smakfull potetstappe.

Slik pose stappe har jeg kun spist på besøk og det har aldri fristet å tilberede noe slikt skvip selv. 

Anonymkode: 7d10d...287

Skrevet

Det tar mye lenger tid å lage hjemmelaget  potetmos enn i pose. Det er jeg enig i. Men ikke så mye lenger. Du trenger bare koke poteter å mose de med smør, melk etc. 

Jeg lager aldri potetmos med ferdigpose uansett hvor dårlig tid jeg har. Det smaker absolutt ikke godt. Det er noe helt annet med hjemmelaget. 

Anonymkode: d558b...60b

Skrevet

Har ikke brukt pose potetmos på over 20 år. Det smaker jo vidt forskjellig. Pulverisert kunstig potet. 

Anonymkode: cc9f9...066

Skrevet

potetmos lages fra kokte poteter, med ekte smør og fløte

Anonymkode: 55f0c...810

Skrevet

Du får meg ikke til å kjøpe posemos. Et forferdelig produkt. 

Hjemmelagd hver eneste gang! Lager som oftest store batcher for så å fryse ned porsjonspakninger. 

Anonymkode: c5ece...5cd

Skrevet

Lager selv ja, men koker sjeldent potene. Liker bedre om potetene er tørre, så kan jeg heller tilsette annet enn vann. Pleier enten å bake i ovnen eller dampe. 

Skrevet

Sist jeg laget potetmos fra pose var på camping i Sverige i 2005. Det kommer ikke til å skje igjen i overskuelig framtid. Og jeg lager ikke "fløtegratinerte" poteter fra pose heller.

Anonymkode: 65ace...6e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sammenligner du virkelig smør og fløte med junkfood? 

Anonymkode: 40f4f...ac8

Har du virkelig ikke lært deg leseforståelse enda? Masse smør og fløte som brukeren skrev betyr også masse kalorier. Og smør og fløte i store mengder har aldri vært sunt. Jeg SAMMENLIKNER ikke, men kaloriinnholdet blir like ille pr 100 gram som i kebab fra en kebabsjappe. Og nei, jeg spiser ikke kebab. Ikke potetmos heller for den saks skyld. Potetene er best som bakt potet eller stekte båtpoteter i ovnen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Om man lager mat fra bunnen har man rom for ganske mye mer fett og krydder enn ved halvfabrikata. Vi bruker mye smør og fløte gjennom en normal uke. 

Man kan lage mat fra bunnen uten å dynke den i fett. At man ikke bader maten i fett betyr ikke at man bruker halvfabrikata. Jeg bruker aldri det. Lager mager, sunn mat fra bunnen av. Mye grønnsaker og rent krydder, altså ikke puffi og liknende blandinger. 

Skrevet

Jeg liker best potetmos fra bunnen, tenåringen liker best posepotetmos og minstemann liker best poteter.

Så, jah..

Anonymkode: 1f7e1...145

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...