Gå til innhold

Potetmos

Koke poteter eller bruke pose  

103 stemmer

1. 1. Hva gjør du/din familie mest når dere skal ha potetmos?

• Koke poteter fra bunnen av
      73
    • Bruke pose med pulver
      25
    • Andre metoder, utdyp i kommentarer
      4

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg håper virkelig du tar feil - det er iallfall fullstendig unaturlig for meg. 

Skulle ønske jeg tok feil, men jeg lager en poll her på KG, så får vi se :D 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får kjøpt ferdigstappa potetmos på butikken

Anonymkode: 88683...9e0

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg lager hjemmelaget. Jeg brukte pulvermos på 90-tallet, men da var jeg heller ikke interessert i matlaging. 

Hjemmelaget potetmos er favorittilbehør nå og noe jeg kan ha til både fisk, kjøtt og gryteretter. Koker poteter i små biter i 10 minutter, moser med smør og tilsetter litt melk. Varierer med gressløk, hvitløk, sellerirot, gulrot, søtpotet, parmesan etc etc etc. 

Anonymkode: 423b7...8ea

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Tror det minst må være 40 år siden jeg jeg lagde potetmos fra pose.

Hvis jeg ikke har tid eller ork til å skrelle poteter, så finnes det ferdig stappe i kjøledisken og nesten ferdig i frysedisken, som smaker mye bedre enn pulverposen.

Anonymkode: 0967e...285

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Man får kjøpt ferdigstappa potetmos på butikken

Da trykker man på "andre" :) 

• Nyttig 1
Skrevet
sofie777 skrev (5 minutter siden):

Da trykker man på "andre" :) 

Jeg gjorde det, så stod det at jeg skulle utdype i kommentar.

Håper jeg har bidratt til din kunnskapstørst angående potetmos.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Her lages det veldig sjeldent potetmos, men enda sjeldnere av pose. Vil gjerne ha litt mer grov stappe enn mos også.

Skrevet

Det blir nok hjemmelaget som oftest. Den smaker best.

Anonymkode: dd3dd...113

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg syntes hjemmelaget blir klart best. Men litt hip som hap hva jeg gjør.

Må da nevnes at vi handler poteter kanskje 3-5 ganger i året.

Anonymkode: a1f98...51e

Skrevet

Alltid hjemmelaget. Har aldri brukt pose siden jeg flyttet hjemmefra, siden min mor ALLTID gjorde det, og jeg syns alltid den mosen var kvalmende. Seriøst, det tar ikke mye lengre tid enn å koke poteter. Har også egen gressløk. Min mor hadde fire mål til rådighet der hun kunne dyrke det hun ville, men dyrket null og nix, ikke en kvast gressløk en gang, som kommer igjen hvert år, og som trenger minimalt med stell. Det er nok hennes posesuppe-regime som fikk meg til å lage mye mer mat fra bunnen fra det øyeblikket jeg flyttet ut, selv om jeg aldri hadde lagd mat fra bunnen før.

Anonymkode: e2e02...613

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror det minst må være 40 år siden jeg jeg lagde potetmos fra pose.

Hvis jeg ikke har tid eller ork til å skrelle poteter, så finnes det ferdig stappe i kjøledisken og nesten ferdig i frysedisken, som smaker mye bedre enn pulverposen.

Jeg syns ikke den ferske ferdige potetmosen man får kjøpt er noe god, og i alle fall ikke den frosne, den blir det skikkelig vannete konsistens av. Men det er forsåvidt en helt annen side av saken😊

Anonymkode: cd052...91e

Skrevet

Som alltid i slike tråder som dette,så tiltrekkes de primært de som lager absolutt alt fra bunn,og som er "Holier than thou" når det gjelder mat og ernæring. 

Jeg lager gjerne potetmos fra pose. Synes det er helt OK. Ikke noe vill bismak,eller forferdelig som noen skal ha det til. Det er også forskjeller på merkene. Ikke alle er like gode,og jeg foretrekker gjerne med gressløk.

Men har jeg poteter til over,så lager jeg like ofte potetmos fra bunn av. Det er jo nærmest like enkelt,bare noe mer arbeid med skrelling. Synes det smaker noe bedre,men er ikke vill av begeistring i forhold til pose.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg syns ikke den ferske ferdige potetmosen man får kjøpt er noe god, og i alle fall ikke den frosne, den blir det skikkelig vannete konsistens av. Men det er forsåvidt en helt annen side av saken😊

Ikke overraskende, potetmos er ekstremt kortiddsholdbar, og jeg kan ikke forestille meg at den kan fryses til noe annet enn til å bruke restene i supper og gryter.

Anonymkode: e2e02...613

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Enig i at det ikke er som hjemmelaget, men har funnet ut at Bamas ferdige er bedre enn Menys og at den fra frysedisken trenger mye smør og fløte. 

Skrevet

Noen som har smakt den de selger på f.eks KFC etc? Smaker bare smør. Synes den til og med er verre en noe pose fra MILLS

Skrevet

Noe så godt som potetmos kan ikke overlates til pose. Så selvfølgelig skreller jeg poteter, skyller de i kaldt vann, kapper de i like størrelser, koker de til de så vidt begynner å falle fra hverandre i endene, for så å passere de gjennom en passetout. Smelter smør, blander inn de passerte potetene og tilsetter melk, en dasj fløte og mer smør, men jeg passer på å røre minimalt. Salt tilsettes rett før servering.

Skrevet
Fant80 skrev (57 minutter siden):

Som alltid i slike tråder som dette,så tiltrekkes de primært de som lager absolutt alt fra bunn,og som er "Holier than thou" når det gjelder mat og ernæring. 

Jeg lager gjerne potetmos fra pose. Synes det er helt OK. Ikke noe vill bismak,eller forferdelig som noen skal ha det til. Det er også forskjeller på merkene. Ikke alle er like gode,og jeg foretrekker gjerne med gressløk.

Men har jeg poteter til over,så lager jeg like ofte potetmos fra bunn av. Det er jo nærmest like enkelt,bare noe mer arbeid med skrelling. Synes det smaker noe bedre,men er ikke vill av begeistring i forhold til pose.

Den røde til Coop er veldig bra. Er melkepulver i, så slipper man det styret også.

Er raskeste middag ever. Det koker opp før pølsene og løken er kuttet.

Anonymkode: 2545c...d94

• Liker 1
Skrevet
K.B. skrev (1 minutt siden):

Noe så godt som potetmos kan ikke overlates til pose. Så selvfølgelig skreller jeg poteter, skyller de i kaldt vann, kapper de i like størrelser, koker de til de så vidt begynner å falle fra hverandre i endene, for så å passere de gjennom en passetout. Smelter smør, blander inn de passerte potetene og tilsetter melk, en dasj fløte og mer smør, men jeg passer på å røre minimalt. Salt tilsettes rett før servering.

Nydes med en cigar også, da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nydes med en cigar også, da?

Nei det ødelegger jo alt.
Den perfekte potetmos er en vitenskap. Jeg har stått på et utall kjøkken opp gjennom årene å lagd potetmos til diverse retter. Å få den fluffy konsistensen med skikkelig ren potetsmak krever erfaring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...