Gå til innhold

Bytte flyplass i London ved mellomlanding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kikker på reise neste sommer, fra Oslo til Orlando. De fleste rutene som evt passer oss med tid, pris etc går fra Oslo til Heathrow, så går flyet fra Gatwick til Orlando. Så må altså bytte flyplass under mellomlandingen. Ser det «kun» er 45 min mellom flyplassene og det er 5 timer og 15 minutter mellom flyvingene. Hvis vi bestiller en bil som står klar for å hente oss etter vi har hentet bagasjen. Er dette sannsynlig vil gå bra eller for skummelt? Hvis alt går på skinner burde jo 5 timer være nok? Men vet jo at man ikke er garantert forsinkelser, kø etc. noen andre som har gjort det samme?

Anonymkode: c979d...c0a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går nok bra

Anonymkode: fd4cd...35b

Skrevet

Har byttet mellom flyplassene flere ganger, men som regel med lengre tid enn 5 timer. Det går blant annet National Express-busser mellom disse to flyplassene. 5 timer skulle i teorien være greit, men det er uansett litt risky med tanke på forsinkelser, treg bagasjeutlevering, om det skjer noe uventet på veien osv. Og så skal man jo egentlig være på avreiseflyplassen igjen minst to timer før avreise. Å leie bil med sjåfør fra Heathrow til Gatwick blir nok også mest sannsynligvis ganske dyrt. Mest sannsynligvis går det greit, men det kan sikkert føles noe stressende.

Anonymkode: 2af37...24b

• Liker 2
Skrevet

Man bør alltid bestille flyreiser som en sammenhengende reise. Om ikke blir man sittende igjen med alt ansvar selv ved forsinkelser og andre forhold. Dette gjelder spesielt for lange reiser.

• Liker 5
Skrevet

Det høres ut som 5 timer og 15 minutter er greit med tid i dette tilfellet, men det er faktisk ikke mer enn "tida og veien". Det er en så lang rekke x-faktorer her som alene eller kombinert kan gi dere svært dårlig tid. Og med så mange x-faktorer skal det godt gjøres at alt går på skinner.

Heathrow er en STOR flyplass, og det vil ta tid før dere er av flyet, gjennom passkontroll, plukket opp bagasjen og har funnet bilen dere har bestilt.

Det å sitte i laaange køer på M25 er heller ingen fest – det er ikke bare i rushtiden den brått går tregt der. Gatwick er også busy, innsjekking, sikkerhetskontroll og passkontroll tar tid, og det tar tid å komme seg ut til gate.

Personlig, som kanskje litt over snittet reisevant,  ville jeg ikke tatt sjansen på dette. Jeg ville søkt andre løsninger.

Som andre er inne på over her ville jeg først og fremst bestilt reisen som en sammenhengende reise. Hvis reisen bestilles sammenhengende men har to ulike flyselskaper så har du en "contracting carrier" og en "operating carrier". Da har contracting carrier (selskapet du bestilte hos) ansvaret for å få deg helt frem.

Jeg ville nok ta en vurdering av kost/trygghet og i alle fall fjernet usikkerheten det ligger i å bytte flyplass.

Ting skjer garantert underveis, og SAS er ikke så forbasket punktlige: To uker på rad nå har jeg og en til opplevd at SAS f.eks. vært nesten en time forsinket til Paris CDG. Første gang var fordi SAS-flyet fra Gardermoen manglet er styrmann, som var på vei fra Stockholm. Det resulterte i for sen ankomst til CDG, misset interkontinental flight videre, hotellovernatting ved flyplassen og ankomst til det endelige reisemålet halvannet døgn for sent. Rett før helgen som var skjedde det samme igjen. At reisen var bestilt som en "sammenhengende reise" gjorde det praktiske litt enklere, men like surt uansett.

5 timer er ikke mye tid til en slik transfer du tenker på.

Anonymkode: cafb0...ee3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har opplevd å være på reiser med store forsinkelser underveis, så jeg hadde ikke tatt sjansene på dette.

De få gangene jeg har bestilt seperate reiser, har det vært 7-10 timer mellom avgangene. 

Anonymkode: a10d4...ff6

Skrevet

Takk for alle svar! Jeg syns nok det er for skummelt selv, så må finne en annen løsning. Jeg er ikke så reisevant med fly, så fint å høre andres meninger 😊

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (10 timer siden):

Man bør alltid bestille flyreiser som en sammenhengende reise. Om ikke blir man sittende igjen med alt ansvar selv ved forsinkelser og andre forhold. Dette gjelder spesielt for lange reiser.

Nei, man behøver ikke alltid det. Har man beregnet tilstrekkelig tid mellom to separate bookinger og forsinkelse/kansellering med første fly medfører at man mister neste fly, dekkes dette som regel av reiseforsikring. Hva som regnes som tilstrekkelig tid og eventuelle unntak framgår av forsikringsvilkårene. 

Anonymkode: 4d241...a50

Skrevet

TS her igjen. Fant en rute med to mellomlandinger. Første på Heathrow og videre derfra, med mellomlanding på 1 time og 50 min. Er det nok når det er samme flyplass? Skjønner dette er store flyplasser. Neste er i Miami på 3 timer. 

Skrevet

Bestiller alt som sammenhengende reise 😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS her igjen. Fant en rute med to mellomlandinger. Første på Heathrow og videre derfra, med mellomlanding på 1 time og 50 min. Er det nok når det er samme flyplass? Skjønner dette er store flyplasser. Neste er i Miami på 3 timer. 

Er det en gjennomgående reise, eller må du sjekke inn bagasjen på nytt mellom flyvningene? Hvis det er sistnevnte synes jeg 1 time og 50 min er litt knapt, du kan jo f.eks. bli stående lenge i sikkerhetskontrollen.

Anonymkode: bc467...de0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bestiller alt som sammenhengende reise 😊

Går du på transfer er det mer enn nok. Hadde en mellomlanding på 40 min forrige uke, det var litt stress men det gikk 😅

Anonymkode: bc467...de0

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

1t og 50 min er ikke stort.

Heathrow er en stor flyplass med fire ulike terminaler i bruk. Flyselskapene opererer med minimum connection time på 60 min innen samme terminal, og i alle fall 90 min mellom terminaler (og det fordrer at bagasjen er sjekket inn hele veien). Bare det å ta seg fra en terminal til en annen kan ta inntil en halvtime...

Har du to billetter og må hente ut bagasjen først må du fort legge på to timer...

Snaut med tid i min bok....

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for alle svar! Jeg syns nok det er for skummelt selv, så må finne en annen løsning. Jeg er ikke så reisevant med fly, så fint å høre andres meninger 😊

Hei. Jeg hadde valgt Norwegian som går til Gatwick selv om ventetiden der kan blir lengre..... Og bestilt gjennomgående billett. Da slipper du å hente ut kofferter og sjekke inn på nytt. Gjør reisen enklere og du har bedre rettigheter om fly blir forsinket. 

Endret av sikkerpådet
Skrevet
sikkerpådet skrev (3 minutter siden):

Hei. Jeg hadde valgt Norwegian som går til Gatwick selv om ventetiden der kan blir lengre..... Og bestilt gjennomgående billett. Da slipper du å hente ut kofferter og sjekke inn på nytt. Gjør reisen enklere og du har bedre rettigheter om fly blir forsinket. 

Du får vel ikke flydd Norwegian OG bestilt gjennomgående billett vil jeg tro? Norwegian har jo ingen samarbeidspartnere, og ingen interline-avtaler som sørger før at det er mulig å sjekke inn bagasjen hele veien til USA.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så lenge det er en sammenhengende reise/flybillett går det greit uansett siden flyselskapet har ansvar for å få deg fram uansett om forsinkelser gjør at du mister neste fly. Da ordner de plass til deg på neste fly til destinasjonen. Så lenge du ankommer Heathrow og skal videre fra Heathrow går det greit med 1 time og 50 minutter. Bagasjen går videre av seg selv, så du trenger bare gå gjennom transfersikkerhetskontrollen, og muligens skifte terminal. Bare sørg for at dere skaffer ETA for Storbritannia før dere reiser! God tur.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så lenge det er en sammenhengende reise/flybillett går det greit uansett siden flyselskapet har ansvar for å få deg fram uansett om forsinkelser gjør at du mister neste fly. Da ordner de plass til deg på neste fly til destinasjonen. Så lenge du ankommer Heathrow og skal videre fra Heathrow går det greit med 1 time og 50 minutter. Bagasjen går videre av seg selv, så du trenger bare gå gjennom transfersikkerhetskontrollen, og muligens skifte terminal. Bare sørg for at dere skaffer ETA for Storbritannia før dere reiser! God tur.

Men igjen: Du får vel ikke flydd Norwegian OG bestilt gjennomgående billett vil jeg tro? Norwegian har jo ingen samarbeidspartnere, og ingen interline-avtaler som sørger før at det er mulig å sjekke inn bagasjen hele veien til USA.

Når det gjelder ETA: Ja og nei – det kommer an på: Er du sjekket inn hele veien fra Oslo så behøver du ikke dette, da tar du bare en airside transit. Hvis du f.eks. reiser med Norwegian får du ikke sjekket inn bagasje hele veien (siden de ikke har noen samarbeidspartnere på dette), og du må da ha ETA for å kunne plukke opp bagasjen, gå ut i terminalen for så å sjekke inn igjen.

Men velger en å satse på flybytte på 1t og 50 minutter kan det jo være greit å ha ETA i orden uansett, og tilfelle du blir stuck pga forsinkelser....

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men igjen: Du får vel ikke flydd Norwegian OG bestilt gjennomgående billett vil jeg tro? Norwegian har jo ingen samarbeidspartnere, og ingen interline-avtaler som sørger før at det er mulig å sjekke inn bagasjen hele veien til USA.

Når det gjelder ETA: Ja og nei – det kommer an på: Er du sjekket inn hele veien fra Oslo så behøver du ikke dette, da tar du bare en airside transit. Hvis du f.eks. reiser med Norwegian får du ikke sjekket inn bagasje hele veien (siden de ikke har noen samarbeidspartnere på dette), og du må da ha ETA for å kunne plukke opp bagasjen, gå ut i terminalen for så å sjekke inn igjen.

Men velger en å satse på flybytte på 1t og 50 minutter kan det jo være greit å ha ETA i orden uansett, og tilfelle du blir stuck pga forsinkelser....

Vet ikke helt hvorfor Norwegian trekkes inn her? 

Regner med at TS ser på billetter med f.eks. British Airways fra Oslo helt til Orlando siden mellomlandingene skjer på flyplassene i London.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vet ikke helt hvorfor Norwegian trekkes inn her? 

Regner med at TS ser på billetter med f.eks. British Airways fra Oslo helt til Orlando siden mellomlandingene skjer på flyplassene i London.

My bad: jeg hengte meg opp i snakk om Norwegian tidligere i tråden. 😉

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Kikker på reise neste sommer, fra Oslo til Orlando. De fleste rutene som evt passer oss med tid, pris etc går fra Oslo til Heathrow, så går flyet fra Gatwick til Orlando. Så må altså bytte flyplass under mellomlandingen. Ser det «kun» er 45 min mellom flyplassene og det er 5 timer og 15 minutter mellom flyvingene. Hvis vi bestiller en bil som står klar for å hente oss etter vi har hentet bagasjen. Er dette sannsynlig vil gå bra eller for skummelt? Hvis alt går på skinner burde jo 5 timer være nok? Men vet jo at man ikke er garantert forsinkelser, kø etc. noen andre som har gjort det samme?

Norwegian bruker å ha greie priser til Gatwick

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...