AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #1 Skrevet 14 timer siden Jeg har masse bukser jeg skal legge opp, men også tights/leggings. Symaskinen jeg har kjøpt (billig ræl men funker) klarer bare å sy en linje. Altså ikke siksakk og dobbelt osv. Om jeg legger opp en tights så vil jeg vell ikke klare få foten inn, siden jeg syr en linje gjennom hele omkretsen… eller? Er det noen måte å legge opp tights med denne symaskinen, eller må jeg kjøpe en dyrere en? Anonymkode: f08f5...ff5
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #2 Skrevet 14 timer siden Du kan prøve å dra tightsen ut mens du syr. Men det blir neppe så pent Anonymkode: c8e5b...1d9
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #3 Skrevet 14 timer siden Du mener du ikke kan bruke tvillingnål på symaskinen din? Tvillingnål er universal. Jeg har en singer start og syr klær med den, også med tvillingnål Anonymkode: c7293...7b9
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #4 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du mener du ikke kan bruke tvillingnål på symaskinen din? Tvillingnål er universal. Jeg har en singer start og syr klær med den, også med tvillingnål Anonymkode: c7293...7b9 Måtte google tvillingsnål 😆 Neei min maskin har bare en nål… Den kosta 300 kr 😂 Men jeg får en fin søm, sittet å øvet på en stoff bit i hele kveld. Jeg har råd til en ordentlig sy maskin om 1 år 😅 ts Anonymkode: f08f5...ff5
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #5 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du mener du ikke kan bruke tvillingnål på symaskinen din? Tvillingnål er universal. Jeg har en singer start og syr klær med den, også med tvillingnål Anonymkode: c7293...7b9 Off ja nei det blir nok ikke pent… fader da går det ikke da 🙈 Har en del slim fit jeans også 😕 Jeg burde nok holde fingrene av fatet til jeg har en ordentlig sy maskin ts Anonymkode: f08f5...ff5
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #6 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Måtte google tvillingsnål 😆 Neei min maskin har bare en nål… Den kosta 300 kr 😂 Men jeg får en fin søm, sittet å øvet på en stoff bit i hele kveld. Jeg har råd til en ordentlig sy maskin om 1 år 😅 ts Anonymkode: f08f5...ff5 Men, min maskin har også "bare en nål" men tvillingnålen er universal, så den passer vel i din også hvis du kjøper den? Anonymkode: c7293...7b9
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #7 Skrevet 13 timer siden Tights i bomull? De er ofte tynn i stoffet og vanskelig å få fine når en syr i de på maskin synes jeg.. Hvordan tenker du å legge opp buksene? Når jeg legger opp bukser så følger jeg denne fremgangsmåten: https://www.unikgarderobe.no/legg-opp-bukser/ Jeg bruker maskin, men du kan kanskje prøve for hånd på tights? Anonymkode: 506f5...07f
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #8 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men, min maskin har også "bare en nål" men tvillingnålen er universal, så den passer vel i din også hvis du kjøper den? Anonymkode: c7293...7b9 Åh! Litt mer Google søk så skjønte jeg det! Jaa jeg kan bytte nål 😄 Men da må jeg kanskje ha en annen maskin enn den jeg har, for min ser ut som den bare har plass til en nål (lite hull) der nålen går ned å henter under tråden. (Beklager for at jeg ikke kan syspråk, håper dere forstår hva jeg prøver forklare😂) Anonymkode: f08f5...ff5
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #9 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg har masse bukser jeg skal legge opp, men også tights/leggings. Symaskinen jeg har kjøpt (billig ræl men funker) klarer bare å sy en linje. Altså ikke siksakk og dobbelt osv. Om jeg legger opp en tights så vil jeg vell ikke klare få foten inn, siden jeg syr en linje gjennom hele omkretsen… eller? Er det noen måte å legge opp tights med denne symaskinen, eller må jeg kjøpe en dyrere en? Anonymkode: f08f5...ff5 Du kan evt bruke slike bånd en bruker til å legge opp gardiner, ingen sying kun stryking Anonymkode: 3cfcc...043
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #10 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Åh! Litt mer Google søk så skjønte jeg det! Jaa jeg kan bytte nål 😄 Men da må jeg kanskje ha en annen maskin enn den jeg har, for min ser ut som den bare har plass til en nål (lite hull) der nålen går ned å henter under tråden. (Beklager for at jeg ikke kan syspråk, håper dere forstår hva jeg prøver forklare😂) Anonymkode: f08f5...ff5 Du må ha en annen fot. En sikksakkfot. Du har nå en fot beregnet for rettsøm. Anonymkode: c7293...7b9
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #11 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tights i bomull? De er ofte tynn i stoffet og vanskelig å få fine når en syr i de på maskin synes jeg.. Hvordan tenker du å legge opp buksene? Når jeg legger opp bukser så følger jeg denne fremgangsmåten: https://www.unikgarderobe.no/legg-opp-bukser/ Jeg bruker maskin, men du kan kanskje prøve for hånd på tights? Anonymkode: 506f5...07f Hmm okei, fant frem på siden hvor de forklarer kryssesting, ja kanskje jeg bare burde sy de elastiske tighsene for hånd. Takk for råd 😄 ts Anonymkode: f08f5...ff5
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #12 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tights i bomull? De er ofte tynn i stoffet og vanskelig å få fine når en syr i de på maskin synes jeg.. Hvordan tenker du å legge opp buksene? Når jeg legger opp bukser så følger jeg denne fremgangsmåten: https://www.unikgarderobe.no/legg-opp-bukser/ Jeg bruker maskin, men du kan kanskje prøve for hånd på tights? Anonymkode: 506f5...07f Men syr du med nål beregnet på elastiske stoffer? Det blir jo fint hvis du har elastisk nål. Jeg syr masse jerseystoff og det går helt fint med maskin Anonymkode: c7293...7b9 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #13 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du må ha en annen fot. En sikksakkfot. Du har nå en fot beregnet for rettsøm. Anonymkode: c7293...7b9 Jaa okei, nå åpnet det seg en helt ny verden ang symaskiner her. Gleder meg til jeg skal kjøpe en ordentlig en 😄 ts Anonymkode: f08f5...ff5
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #14 Skrevet 13 timer siden Du må ha nål for type stoff plaggene er i, du må bruke elastisk søm dersom det er stretch i stoffet. Om det ikke er stretch i stoffet kan du legge opp med søm uten elastisitet. Du trenger ikke å bruke tvillingnål for å legge opp. Anonymkode: 3fc1d...eaf
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #15 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du må ha nål for type stoff plaggene er i, du må bruke elastisk søm dersom det er stretch i stoffet. Om det ikke er stretch i stoffet kan du legge opp med søm uten elastisitet. Du trenger ikke å bruke tvillingnål for å legge opp. Anonymkode: 3fc1d...eaf Står 90/14 på nålen jeg har… og jeg har bare 1 😂 Tror jeg må på panduro på mandag fant på nettet at 90 nål er for de aller hardeste stoffene. Og at jeg kan lage hull i andre mykere stoffer. Men noen som vet hva 14 tallet står for? ts Anonymkode: f08f5...ff5
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #16 Skrevet 13 timer siden Om jeg vil prøve bestille en til på Finn, er det noe mer jeg burde vite? Har lært så mye på kort tid her, tar gjerne flere råd før jeg kjøper en billig til ts Anonymkode: f08f5...ff5
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #17 Skrevet 13 timer siden Kjøp en enkel mekanisk maskin fra en av de kjente symaskin merkene. Anonymkode: 9cb72...b00
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #18 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Står 90/14 på nålen jeg har… og jeg har bare 1 😂 Tror jeg må på panduro på mandag fant på nettet at 90 nål er for de aller hardeste stoffene. Og at jeg kan lage hull i andre mykere stoffer. Men noen som vet hva 14 tallet står for? ts Anonymkode: f08f5...ff5 90/14 står på flere typer nåler, det kan stå på både nåler som er universelle og nåler som er for jersey… så det hjelper ikke å skrive de tallene. Om nålen er den samme som når du kjøpte maskinen (så fremst du kjøpte den ny) er den høyst sannsynlig en universalnål, men sikker kan vi ikke være. Anonymkode: 3fc1d...eaf
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #19 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Om jeg vil prøve bestille en til på Finn, er det noe mer jeg burde vite? Har lært så mye på kort tid her, tar gjerne flere råd før jeg kjøper en billig til ts Anonymkode: f08f5...ff5 Kjøp en som har vært på service for ikke alt for lenge siden, og hvor det gjerne kan bevises. Ikke kjøp maskiner fra obs, jula, biltema, rusta etc. Hvor mye har du å bruke? Anonymkode: 3fc1d...eaf
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #20 Skrevet 13 timer siden Og har du en sybutikk i nærhete, altså, en fagbutikk, som Oslo sømsenter, Lillestrøm sysenter, abbys, klar, ferdig sy, stofflykke, stoffdronning osv, så gå dit og be om råd. De har alt du trenger og kan det, det kan ikke nødvendigvis en panduro-butikk som har så mye mer enn søm. Anonymkode: 3fc1d...eaf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå