Gå til innhold

Mann med alkoholproblemer , hvor mye skal man tåle ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min har de siste årene hatt flere episoder hvor han har vært svært verbalt stygg med meg når han har drukket. Det har også vært et tilfelle hvor han dyttet meg inn i veggen og stengte meg inne i et hjørne , gikk helt oppi ansiktet mitt og sa at jeg skulle passe meg jævlig. Episodene har vært uprovosert fra min side, og jeg har heller aldri vært beruset når dette har skjedd. En gang han kom hjem full gikk han inn på barnas rom og veltet flere ting fordi han var så full. Jeg reagerte da med å si at dette var uakseptabelt og at måtte fjerne seg fra barnas rom. Han svarte da at jeg skulle dra til helvete. Heldigvis fikk jeg han ut uten noe mer bråk,  og barna våknet ikke. Men han skjelte meg ut etter noter da jeg hadde fått han ut av rommet, og langt bort fra deres hørselsvidde.  Det har også vært hendelser med vennegjengen hans, men der er det en kultur for at flere av vennene er slik mot hverandre- også ler de av det dagen etterpå.

Han legger seg alltid flat, beklager og er svært lei seg i etterkant. Han lover at han ikke skal drikke I nærheten av meg, og at han ikke skal komme hjem dersom han har drukket. Likevel føler jeg at det kun er ytre motivert , siden han gjør det kun fordi jeg ber om det - og ikke en indre motivasjon,  siden han fortsetter å drikke når jeg ikke er der. Dette til tross for at han også har fått forbund mot å drikke i jobbsammenhenger pga trusler og truende atferd mot kollegaer i fylla. Nå drikker han bare med guttegjengen sin. 

Likevel kommer alkoholspørsmålet opp gang på gang. Han spør om han kan komme hjem Likevel når han drikker,  bare han sover på et annet rom osv. Jeg sier nei hver gang,  men for noen dager siden eskalerte det. Han skulle drikke et par øl med noen venner,  men da sa jeg at jeg ikke ønsket at han kom hjem. Han mente dette var unødvendig,  siden han bare skulle ta noen øl. Likevel kjenner jeg at jeg ikke stoler på han, og jeg vet aldri hvor mye han drikker. Jeg sa at dette var uaktuelt , men han nektet fremdeles for å sove borte. Jeg sa til slutt at jeg blir redd når han drikker , og ikke stoler på han. Da svarte han at jeg hadde problemer med alkohol som jeg måtte rydde opp i.. 

Jeg kjente at jeg fikk nok , og tok av meg gifteringen og ga til han og sa at jeg hadde fått nok. 

Etter dette la han seg fullstendig flat, og lovet at han aldri skulle nevne alkohol for meg igjen- og at han ikke hadde forstått før nå hvor ille det var for meg. Men dette synes jeg er rart, etter så mange hendelser , og så mange diskusjoner vi har hatt.

Vi har jo barn sammen, så det er vanskelig å gå også, men hvor mange sjanser skal man gi ? Og hvor mye skal man tåle ?

Anonymkode: 8efca...749

• Liker 3
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Parterapi?

Anonymkode: 43aa5...083

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er du fortsatt sammen med han!?? 

Anonymkode: 60fb4...c14

• Liker 11
  • Nyttig 7
Skrevet

Man kan jo lure på hvor den sinte og truende adferden egentlig kommer fra. Jeg hadde ikke akseptert noe annet enn profesjonell hjelp, både parterapi og psykologhjelp til han. Å sende den gifteringen mellom dere er jo bare teit og har null betydning.

En ting er deg, du er voksen så du klarer deg uten han, men det er barn i bildet. Han må fikse opp i dette.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Parterapi?

Anonymkode: 43aa5...083

Det har vi prøvd. Vi lagde avtaler der rundt alkohol. At han aldri skulle drikke I nærheten av meg og barna,  og ikke komme hjem full. Terapeuten var også tydelig på hvor skadelig dette var for oss alle, og at det måtte tas grep. Jeg trodde vi hadde avklart alt. Likevel dukket denne diskusjonen opp igjen nå.

Ts

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

hadde gått for lengst 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Gjest Unike
Skrevet

Hvor mye får barna med seg av dette? 

Du behøver ikke å tåle mer. Du har ett liv og det bestemmer du over. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det har vi prøvd. Vi lagde avtaler der rundt alkohol. At han aldri skulle drikke I nærheten av meg og barna,  og ikke komme hjem full. Terapeuten var også tydelig på hvor skadelig dette var for oss alle, og at det måtte tas grep. Jeg trodde vi hadde avklart alt. Likevel dukket denne diskusjonen opp igjen nå.

Ts

Synes du ikke synd på barna dine? Å vokse opp i dette. Ærlig talt…

• Liker 10
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts

Dette er vel svaret - tenk en gang til og ta evt en egen time med terapeuten 💜

Anonymkode: aa376...5d1

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts

Da er det bare å begynne å planlegge hvordan man kan praktisere trygt samvær med far fremover. Det går jo an å håpe han er en av de som skjerper seg når han er skilt.

• Liker 5
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
Unike skrev (Akkurat nå):

Hvor mye får barna med seg av dette? 

Du behøver ikke å tåle mer. Du har ett liv og det bestemmer du over. 

Foreløpig har de ikke fått meg seg noe, da de stort sett ikke har vært hjemme når episodene har skjedd. Siden vi har vært på arrangementet sammen, og hatt barnepass. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Foreløpig har de ikke fått meg seg noe, da de stort sett ikke har vært hjemme når episodene har skjedd. Siden vi har vært på arrangementet sammen, og hatt barnepass. 

Ts

Stort sett? 

Anonymkode: aa376...5d1

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange ganger kan man legge seg flat for samme ting egentlig?  Spretter opp med en gang kanskje. 

Han er voldelig mot deg, truende mot kolleger (har aldri hørt noen få beholde jobben pga trusler. Han er i faresonen her tipper jeg). Og han bryr seg ikke om barna får med seg dette.

Fortell noen du stoler på hva som skjer. Så hjelper de deg ut 

Anonymkode: 09dd3...f66

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte drikker han? 

Anonymkode: 18eec...2ad

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts

Ikke fått med seg noe?
Du skriver: 

«En gang han kom hjem full gikk han inn på barnas rom og veltet flere ting fordi han var så full. Jeg reagerte da med å si at dette var uakseptabelt og at måtte fjerne seg fra barnas rom. Han svarte da at jeg skulle dra til helvete. Heldigvis fikk jeg han ut uten noe mer bråk,  og barna våknet ikke». 

Våknet ikke? Eller ble de så redde at de bare lot som om de sov? Barna hører og merker mye mer enn du tror. 

• Liker 9
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Synes du ikke synd på barna dine? Å vokse opp i dette. Ærlig talt…

Jo, jeg kunne mer enn noe annet ønske at han la alkoholen på hylla.. Men jeg får ikke tvunget enn som ikke ønsker å slutte. Han sier at han nesten aldri drikker,  derfor har han ikke et alkoholproblem. Han drikker ikke så ofte, kanskje en gang annen hver måned,  men det hjelper ikke når det skjer noe nesten alle gangene han drikker. 

Jeg synes også synd på barna dersom de må bo i to hjem og hele familien blir splittet pga alkohol. 

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor ofte drikker han? 

Anonymkode: 18eec...2ad

Kanskje 6 ganger i året nå.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Folk som har fått drikkeforbud fra arbeidsgiver i jobbsammenheng, som raver i fylla inn på barnerom med sovende barn og truer kona er virkelig ute å kjøre.

Denne karen tåler ikke alkohol, det er helt åpenbart. 

Anonymkode: 28ee2...82e

• Liker 13
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje 6 ganger i året nå.

Ts

Da trenger han bare å legge seg flat mindre enn 6 ganger i året. Overkommelig for han vil jeg tippe

Anonymkode: 09dd3...f66

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo, jeg kunne mer enn noe annet ønske at han la alkoholen på hylla.. Men jeg får ikke tvunget enn som ikke ønsker å slutte. Han sier at han nesten aldri drikker,  derfor har han ikke et alkoholproblem. Han drikker ikke så ofte, kanskje en gang annen hver måned,  men det hjelper ikke når det skjer noe nesten alle gangene han drikker. 

Jeg synes også synd på barna dersom de må bo i to hjem og hele familien blir splittet pga alkohol. 

Ts

Det kan godt hende han har rett i at alkoholen ikke er problemet. Svært ofte er alkoholen "kun" skyld i at man ikke klarer å holde maska lenger. Derfor mener jeg han trenger mer enn et alkoholforbud.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...