Gå til innhold

Hvordan avslutte relasjon til behandler som du mistenker ikke er bra for deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så her sitter. Relasjonen til behandleren min strekker seg 20 år tilbake til. På mange måter har hen blitt en av de viktigste personene i livet mitt. Alltid vært mitt forbilde og støttet meg gjennom hver en livskrise, men relasjonen er fullstendig grenseløs. Vi tekster daglig og jeg tror oppriktig dette innanfor år har vært en bra ting for meg. Vet ikke hvor jeg hadde vært uten hen. Hen forteller meg hvor viktig jeg er for hen.
Kan vell si at det ikke lengre er noe spesiekk behandling, men vi møtes fremdeles regelmessig på hens kontor for å snakke. Jeg har hjulpet hen med flere gjøremål i årenes løp. 

Lenge har det gått bra med meg, men nå går det ikke bra lengre. Jeg har hatt en retraumatisering og relasjonen vår nå gjør det av en eller annen grunn vanskelig for hen å hjelpe meg. Jeg vet ikke lengre hva jeg skal gjøre, eller hvordan jeg går videre, hvordan jeg skal få riktig hjelp. Føler meg på mange måter fanget, samtidig som jeg er redd for hvem jeg er uten hen. Noen som har lignende erfaring? Eller noen tips?

Anonymkode: 57c2f...515

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med behandler og få råd der om hvem/hvordan? 

Anonymkode: 4aa4d...ae1

Skrevet

Snakk med fastlegen - dette er jo en behandler som går over alle profesjonelle grenser og en relasjon som ikke høres særlig sunn ut.

Anonymkode: b4edb...4e5

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Fy fader altså, dette er ikke greit. Og dette sier jeg fra feltet selv.

Jobber han i det offentlige? Da må du kontakte ledelse der.

Eventuelt kommuneoverlege eller statsforvalter

Dette er virkelig utenfor det som er normalt eller bra. Skriker praksis a la Skårderud eller Kjøs dette her. 

Anonymkode: dbdc7...4e5

• Liker 3
Skrevet

Dette høres jo helt sykt ut. Skulle tro behandleren hadde mer behov for deg enn motsatt. Bare avsluttes behandling,  du kan kontakte fastlege for annen hjelp. Så bør denne beholderen klages inn til statsforvalter hvis du orker.. 

Anonymkode: 99d3d...df0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Skriker praksis a la Skårderud eller Kjøs dette her. 

Dette.

Anonymkode: 0362c...c85

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Snakk med behandler og få råd der om hvem/hvordan? 

Anonymkode: 4aa4d...ae1

Syns det er litt vanskelig å snakke med psykologen om akkurat dette. Kvier meg veldig for å avslutte fordi jeg er så redd for å angre. Samtidig er jeg så redd for at hen skal bli lei seg. Føler mye av det jeg gjør er for hen sin skyld. Det er litt slitsomt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Syns det er litt vanskelig å snakke med psykologen om akkurat dette. Kvier meg veldig for å avslutte fordi jeg er så redd for å angre. Samtidig er jeg så redd for at hen skal bli lei seg. Føler mye av det jeg gjør er for hen sin skyld. Det er litt slitsomt.

Du skal IKKE bekymre deg for at behandler eventuelt blir lei seg! Vedkommendes følelser er IKKE ditt ansvar! Gå til fastlegen, fortell det du skriver her og si at du trenger hjelp til å avslutte behandlingen på en grei måte. Legen kan hjelpe deg!

Anonymkode: 2c703...6de

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Må bare spørre... Hvordan tror du psykolog hadde reagert om du sluttet?

Mitt forhold til fastlegen ble slik. Han ønsket mer, seksuell kontakt. Jeg avviste samtidig som jeg byttet. Dette taklet han ikke. Sterkt beskyttet og den gang, en populær mann flere så opp til. Kommuneoverlege beskyttet han. Jeg ble beskyldt for de tingene han gjorde mot meg, og fikk med seg ekstremt mange på laget. Ingen trodde meg. Det var grusomt. Han ønsket å ruinere mitt liv. Kan egentlig ikke forstå jeg overlevde alt det. 

Fy fader altså, dette er ikke greit. Og dette sier jeg fra feltet selv.

Jobber han i det offentlige? Da må du kontakte ledelse der.

Eventuelt kommuneoverlege eller statsforvalter

Dette er virkelig utenfor det som er normalt eller bra. Skriker praksis a la Skårderud eller Kjøs dette her. 

Anonymkode: ea997...af8

• Hjerte 2
Skrevet

Du skal IKKE bekymre deg for at behandler eventuelt blir lei seg! Vedkommendes følelser er IKKE ditt ansvar! Gå til fastlegen, fortell det du skriver her og si at du trenger hjelp til å avslutte behandlingen på en grei måte. Legen kan hjelpe deg!

Anonymkode: 2c703...6de

Dette. Dette høres helt psykt ut. Fra behandlers side. Har du noen du kan snakke med om dette?

Anonymkode: 122b8...0f7

• Liker 1
Skrevet

Du skjønner at ingenting av det du beskriver av denne relasjonen er normalt, og antakelig utenfor lovverket.

Strengt tatt, så skal du ikke ha noen relasjon til en behandler, utover selve behandlingen og den rollen.

Du kan starte med å snakke med fastlegen din om dine tanker og følelser omkring situasjonen du står i. ❤️

Da etablerer du både støtte for deg selv i et nytt helsepersonell, så du ikke må stå alene, og du kan få veiledning på hva du bør gjøre.

Men dette høres ut som du har helt rett i at er utviklet seg til en fryktelig usunn behandlingssituasjon for deg, og sånn kan du ikke ha det ❤️

Anonymkode: 89808...421

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Dette. Dette høres helt psykt ut. Fra behandlers side. Har du noen du kan snakke med om dette?

Anonymkode: 122b8...0f7

Nei jeg har jo egentlig ikke det. Så derfor jeg i litt desperasjon har laget denne tråden. Tror de aller fleste jeg kjenner har vært litt misunnelig på hjelpen jeg har fått. Har flere venner som har rundet dps og blitt kastet fra behandler til behandler. Da kan jo min situasjon virke som en luksus, men føler meg egentlig bare fanget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...