Gå til innhold

Kan PTSD skape frykt for situasjoner uten direkte sammenheng med traumet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har trolig ptsd. Og skal utrede meg videre for det. Og lurer på om det kan være det som gjør at jeg plutselig har blitt så redd for å fly. Har ikke hatt flyskrekk før, men det er noe som har kommet. Og jeg har flydd myyye. Det med å fly har ikke sammenheng med den traumatiske hendelsen jeg ble utsatt for. Men det har bare kommet med disse symptomene ved å ikke ha kontroll. Tror dere dette likevel kan ha en sammenheng? 

Anonymkode: f04d6...3c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har trolig ptsd. Og skal utrede meg videre for det. Og lurer på om det kan være det som gjør at jeg plutselig har blitt så redd for å fly. Har ikke hatt flyskrekk før, men det er noe som har kommet. Og jeg har flydd myyye. Det med å fly har ikke sammenheng med den traumatiske hendelsen jeg ble utsatt for. Men det har bare kommet med disse symptomene ved å ikke ha kontroll. Tror dere dette likevel kan ha en sammenheng? 

Jeg kan ikke svare deg på om din nyoppståtte frykt for å fly er relatert til din ptsd, men jeg *kan* svare deg på om ptsd-symptomer kan oppstå i situasjoner som ikke er direkte relatert til traumet/traumene som har gitt deg ptsd. Svaret til det er at ja, det kan det. 

Jeg har selv kompleks ptsd og har bl.a gått på stabiliseringskurs der vi lærte mye om akkurat dette, derfor føler jeg det trygt å svare deg på dette. 

• Nyttig 1
Skrevet

Ja, jeg har opplevd det. Kan også bli engstelig av at været er på en spesiell måte (uten at det har sammenheng med traumet heller).. Nervesystemet er rett og slett litt for følsomt 😇

Anonymkode: 268ad...982

Skrevet

Selvfølgelig 

Anonymkode: 7ece0...c2c

Skrevet

Ja! Man kan for eksempel bli engstelig i andre situasjoner der man føler at man mister kontroll.

Men det kan ofte være en form for sammenheng, likevel. Jeg følte et veldig stort ubehag ved å sitte i auditorier og kantiner. Klarte ikke å slappe av i slike settinger lenger.

Etter en stund oppdaget jeg at dersom jeg sitter med ryggen mot en vegg, og ikke har folk som beveger seg bak meg går det helt fint. 

Jeg ønsker ikke å fortelle om traumet mitt her, men jeg har tilbragt mye tid med en uberegnelig person over en lang periode. Og vært mye redd. Så det gir mening at jeg har behov for å ha kontroll på hva som skjer. Selv om traumet på ingen måte er relatert til store rom med mange mennesker.

Heldigvis har det blitt bedre med tiden.

I høst tar jeg noen fag ved siden av jobb. Det er skoleeksamen. Jeg gruer meg, fordi jeg ser for meg ag jeg kommer til å bli plassert midt i en diger gymsal med mange folk bak meg. Jeg tror at dette kommer til å ta mye fokus fra eksamen. Det høres jo litt mistenkelig ut dersom jeg melder fra at jeg ønsker å sitte et sted uten noen bak meg under en eksamen. 😅

Det er stort sett bare folk med traumelidelser som forstår at dette stresset kan påvirke livet på en høyst reell måte. Dessverre! 

Anonymkode: a13f6...365

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I høst tar jeg noen fag ved siden av jobb. Det er skoleeksamen. Jeg gruer meg, fordi jeg ser for meg ag jeg kommer til å bli plassert midt i en diger gymsal med mange folk bak meg. Jeg tror at dette kommer til å ta mye fokus fra eksamen. Det høres jo litt mistenkelig ut dersom jeg melder fra at jeg ønsker å sitte et sted uten noen bak meg under en eksamen. 

Det er stort sett bare folk med traumelidelser som forstår at dette stresset kan påvirke livet på en høyst reell måte. Dessverre! 

Anonymkode: a13f6...365

Det synes jeg ikke at er mistenkelig. 

Jeg har absolutt opplevd å komme på eksamen der folk tydelig er plassert på bestemte steder og får gå inn første etc. Har antatt at det er noe fysisk. Hadde absolutt hørt om dette er mulig å tilpasse.

Anonymkode: 366e6...860

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har c ptsd, og jeg opplevde å plutselig få skikkelig angst for å reise på tur, ikke bare flyet, jeg ble livredd for å dra. Jeg satt i bilen og gråt og ville ikke gå ut enda jeg hadde gledet meg til turen. Jeg hadde og har reist mye før og etter, men det der var stressende. Jeg kom meg på tur, så vidt det var, men kjipt når en får panikk og angstanfall for noe man vanligvis har det gøy med eller er helt ok med. 

Anonymkode: 7291c...ba1

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har også flyskrekk som oppsto helt plutselig, 10 år etter traumene opphørte. For meg handler det om at jeg ikke kan stikke av. Det jeg ikke kan stikke av fra er å bli iakttatt av de rundt meg. Sånn går det når du lærer at din overlevelse er avhengig av at du er usynlig og ikke irriterer noen med ditt nærvær 🫠

For deg kan det være en annen årsakssammenheng, men resultatet er det samme.

For meg hjelper det å ta beroligende. Jeg flyr så sjeldent uansett at eksponering for å fly er et dyrt og dødfødt prosjekt.

Anonymkode: c45c0...dfb

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan også få opp symptomene eller en skikkelig uggen følelse i forkant av store endringer, selv om de er bra/noe å glede seg til. Mennesker er jo vanedyr, men må alltid minne meg selv på at det er traumene som «prater» og at det ikke er noe fare på ferde. ☺️😇

Anonymkode: 268ad...982

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...