Charmina Skrevet 23. november 2002 #1 Skrevet 23. november 2002 Hei! JA JEG KAN IKKE MYE OM DATA :oops: , og selv om mange sikkert nå himmler med øynene spør jeg om følgende : er bredbånd og ADSL det samme? Om ikke - hva er forskjellen?? Takknemmelig for svar! Klems Charmina (Mørkegrønn.....)
Gjest Liten Skrevet 24. november 2002 #2 Skrevet 24. november 2002 er ikke helt proff på slike begreper selv, men regner med at noen her arresterer meg hvis jeg roter nå: adsl er egentlig ikke "ekte" bredbånd ettersom det ikke går via kabel, men via telefonnettet. dessuten er hastigheten generelt lavere på adsl enn på "ekte" bredbånd (tror jeg.... )
Hedda Skrevet 24. november 2002 #3 Skrevet 24. november 2002 bredband er vel mere en definisjon.. personlig synes jeg ikke norge har fått skikkelig bredband til private enda. (noen fins det der ute da) xDSL (adsl/sdsl/vdsl og flere andre teknologier) kan gå inn under bredband som definisjon eller whatever.. det hele har kun med hastigheten på tilkoblingen din..
Anne Mona Skrevet 24. november 2002 #4 Skrevet 24. november 2002 Bredbånd er bare en teknisk definisjon på hvor mye båndbredde (data) som går gjennom. Det kan være ADSL, kabel (TV) eller satlitt (og noe annet teknisk). Med ADSL (som du riktignok får gjennom telefonen) er forbindelsen stabil for du er eneste mottager, mens med kabel må du dele kabelen med alle andre som er der til en hver tid. Er det få som deler på kabelen kan du få mer enn du betaler for, mens er det mange (et borettslag) som deler kan det bli ustabilt og du kan i tider få mindre enn du betaler for. Men så vidt jeg vet kan du med kabel laste ned så mye du vil, mens det på ADSL (telefon) være noen grenser. Noe skal (blant annet) Telenor leve av også.
Gjest Liten Skrevet 24. november 2002 #5 Skrevet 24. november 2002 hvorvidt du kan laste ned ubegrenset eller ei på adsl kommer an på hvilket abonnement du har - først i høst innførte telenor en adsl-pakke med begrensninger på hvor mye du kan laste ned per mnd, men så er denne pakken også billigere enn de tidligere
jordbær Skrevet 24. november 2002 #6 Skrevet 24. november 2002 Quote fra PCworld: bredbånd: eng. broadband. 1) En måte å overføre et digitalt signal over et medium på. Med bredbåndsoverføring kan man overføre mange datakanaler samtidig, ved hjelp av såkalt Frequency Division Multiplexing (FDM). Med dette menes at hvert datasignal moduleres ved hjelp av et modem, slik at det får sin egen unike frekvens. Dermed kan flere signaler overføres via samme kabel, uten at signalene forstyrrer hverandre. Dette er samme teknikk som benyttes i bl.a. kabel-TV (hver TV-kanal overføres over samme kabel, men på ulike frekvenser). B.-overføring er dyrere enn såkalt baseband-overføring, da det er nødvendig med modemer i hver ende. Ved baseband-overføring overføres signalet i sin opprinnelige frekvens (umodulert), og hele mediets båndbredde benyttes, slik at kun ett sett med data av gangen kan overføres. 2) En generell betegnelse på en høyhastighets datalinje.
Charmina Skrevet 25. november 2002 Forfatter #7 Skrevet 25. november 2002 TUSEN TAKK FOR SVARENE - Føler meg litt klokere -Charmina
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå