AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #1 Skrevet 15 timer siden Flyttet inn i ny bolig 1.september og tenkte at alt var ok. Ca en uke etter oppdaget jeg plutselig at panelet på soverommet var fuktig noen steder, og panelet var svulmet opp. Syns det var rart at jeg ikke oppdaget dette helt i starten, men skaden kan ha skjedd etterpå. Nå merket jeg at det var blitt begynnende muggdannelse på disse panel-plankene (2-3 stk) som er svulmet opp. Litt lenger ned på veggen er det også lett å trykke inn veggen, man kan ser tydelig at det beveger seg. Her må det jo være noe galt? Jeg har ikke boligkjøperforsikring, men hvilke rettigheter har jeg nå? Hva gjør jeg? Hva er neste steg? Anonymkode: a82fa...b65
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #2 Skrevet 15 timer siden Oi, tabbe å ikke ha forsikring. Det har hjulpet oss enormt mye. Du kan rette krav mot kjøper. Men bør nok engasjere advokat, uansett om de har forsikring eller ikke. Veldig vanskelig å komme noen vei uten. Men er du god på å lufte? At det kommer mugg så raskt høres veldig merkelig ut. Anonymkode: b3182...287 6
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #3 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Oi, tabbe å ikke ha forsikring. Det har hjulpet oss enormt mye. Du kan rette krav mot kjøper. Men bør nok engasjere advokat, uansett om de har forsikring eller ikke. Veldig vanskelig å komme noen vei uten. Men er du god på å lufte? At det kommer mugg så raskt høres veldig merkelig ut. Anonymkode: b3182...287 Jeg leste at mange mente den forsikringen stort sett var unødvendig. Lufter på soverommet hver kveld før jeg legger meg. Etter et google-søk stod det at jeg skulle skrive en reklamasjon til selger. Men i tilstandsrapporten var det TG2-avvik på drenering og fuktsikring, samt at at en del kledningsbord på yttervegger har noe råte. Er det da noe jeg burde ha forutsett? Anonymkode: a82fa...b65
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #4 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Oi, tabbe å ikke ha forsikring. Det har hjulpet oss enormt mye. Du kan rette krav mot kjøper. Men bør nok engasjere advokat, uansett om de har forsikring eller ikke. Veldig vanskelig å komme noen vei uten. Men er du god på å lufte? At det kommer mugg så raskt høres veldig merkelig ut. Anonymkode: b3182...287 Glemte; jeg har jo vanlig forsikring, selvsagt. Bare ikke boligkjøperforsikring. Anonymkode: a82fa...b65
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #5 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men i tilstandsrapporten var det TG2-avvik på drenering og fuktsikring, samt at at en del kledningsbord på yttervegger har noe råte. Er det da noe jeg burde ha forutsett? Anonymkode: a82fa...b65 Ja. Du burde tatt høyde for fukt og mugg Anonymkode: e5c83...891 1
Luckiness Skrevet 14 timer siden #6 Skrevet 14 timer siden Hvilken del er dette på boligen? Under et vindu? Yttervegg? Innervegg? På bad? Har litt å si for å forstå hele bildet. Kan det f.eks. ha oppstått lekkasje under regnvær mens vinduet har stått åpent? Sjekk salgsoppgaven og se på bilder. Ser du noen tegn der? Har det stått møbler foran på bildene? Er det en naturlig del av boligen hvor du burde ha sett dette både på visning og overtalelse? 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #7 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ja. Du burde tatt høyde for fukt og mugg Anonymkode: e5c83...891 Selv når det var Tg2-avvik? Da skal det jo ikke være noe kritisk. Luckiness skrev (8 minutter siden): Hvilken del er dette på boligen? Under et vindu? Yttervegg? Innervegg? På bad? Har litt å si for å forstå hele bildet. Kan det f.eks. ha oppstått lekkasje under regnvær mens vinduet har stått åpent? Sjekk salgsoppgaven og se på bilder. Ser du noen tegn der? Har det stått møbler foran på bildene? Er det en naturlig del av boligen hvor du burde ha sett dette både på visning og overtalelse? Som jeg skrev i HI; på panelet på veggen inne på soverommet. Vindu har ikke stått oppe under regnvær, og det er dessuten et stykke fra vinduet og bare snakk om 2-3 bord. Men veggen er ut mot en yttervegg, og jeg har sjekket ute om noen bord har råte. Det har de ikke. På salgsoppgaven er det ingen bilder, og bildene fra annonsen på nett ble fjernet da den ble solgt. Anonymkode: a82fa...b65
Luckiness Skrevet 12 timer siden #8 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Selv når det var Tg2-avvik? Da skal det jo ikke være noe kritisk. Som jeg skrev i HI; på panelet på veggen inne på soverommet. Vindu har ikke stått oppe under regnvær, og det er dessuten et stykke fra vinduet og bare snakk om 2-3 bord. Men veggen er ut mot en yttervegg, og jeg har sjekket ute om noen bord har råte. Det har de ikke. På salgsoppgaven er det ingen bilder, og bildene fra annonsen på nett ble fjernet da den ble solgt. Anonymkode: a82fa...b65 Spør megler om du kan få tilgang til salgsoppgaven/annonsen igjen. du må finne ut hvor vannet kommer fra og begrense skaden. Hvis du i det hele tatt får selger til å dekke skaden så kan du ikke forvente at selger dekker unødvendig større skade som oppstår i påvente av at du finner ut hvem som er ansvarlig. Akkurat nå må du selv ta ansvar for å begrense.
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #9 Skrevet 11 timer siden Svulmende fukt og muggdannelse må tas tak i umiddelbart, uansett hvem som betaler. Regner med at oppdaget skade i takstrapporten har gitt deg en rabatt som du kan bruke på reparasjoner. Anonymkode: 54d2c...430 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg leste at mange mente den forsikringen stort sett var unødvendig. Anonymkode: a82fa...b65 Men da har du også mulig lest deg opp på hva de gjorde i stedet om det oppstod problemer, som de opplevde var like bra? For dersom man ikke opplever noe som er den selvfølgelig unødvendig. Anonymkode: b3182...287
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #11 Skrevet 3 timer siden Advokatmat. Lekker huset og det ikke står i tilstandsrapporten så har du en sak. Skjult vesentlig mangel. Anonymkode: d5563...723
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Advokatmat. Lekker huset og det ikke står i tilstandsrapporten så har du en sak. Skjult vesentlig mangel. Anonymkode: d5563...723 Nja, ikke lov for mye. Vi hadde et tilbygg som hadde feil konstruksjon. 1 million i kostnad. Saken tok to år, og endte med forlik. Heldigvis mellom vår boligkjøperforsikring, og selgers boligselgerforsikring. Hadde ikke orket å stå i dette som direkte motpart. Anonymkode: b3182...287 1
AnonymBruker Skrevet 44 minutter siden #13 Skrevet 44 minutter siden Inne eller ute? Uansett er det en jobb som må tas. Du kan velge å bruke masse tid og penger på advokater eller bytte det ut selv. Jeg gjør alltid det siste. Ikke sikkert at du får noe tilbake når advokater har fått sitt ansett forsikring eller ikke. Anonymkode: d8ed3...b62 1
Snublefot62 Skrevet 36 minutter siden #14 Skrevet 36 minutter siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Selv når det var Tg2-avvik? Da skal det jo ikke være noe kritisk. Som jeg skrev i HI; på panelet på veggen inne på soverommet. Vindu har ikke stått oppe under regnvær, og det er dessuten et stykke fra vinduet og bare snakk om 2-3 bord. Men veggen er ut mot en yttervegg, og jeg har sjekket ute om noen bord har råte. Det har de ikke. På salgsoppgaven er det ingen bilder, og bildene fra annonsen på nett ble fjernet da den ble solgt. Anonymkode: a82fa...b65 TG2 avvik er ikke nødvendig kritisk, men det er vesentlig avvik. Sitat TG 2 (2) – avvik som kan kreve tiltak https://aktuelt.norsktakst.no/slik-leser-du-de-nye-tilstandsrapportene-og-unngaar-dyre-skuffelser Så dette burde ført til at du faktisk sjekket nærmere hva det faktisk innebærte og evnt omfang. Noe jeg forstår at du ikke har gjort? Det første du må gjøre nå er å snakke med forsikringsselskapet ditt for veien videre. Sannsynligvis vil de ha takstmann og evnt en håndverker på besøk for å prøve å finne ut av hva som faktisk skjer, hva omfanget er og evnt kostnader.
AnonymBruker Skrevet 26 minutter siden #15 Skrevet 26 minutter siden Snublefot62 skrev (6 minutter siden): Det første du må gjøre nå er å snakke med forsikringsselskapet ditt for veien videre. Sannsynligvis vil de ha takstmann og evnt en håndverker på besøk for å prøve å finne ut av hva som faktisk skjer, hva omfanget er og evnt kostnader. Du må starte her ja. Finn ut hva dette skyldes. Deretter må du se det opp mot opplysningene som ble gitt og om det er sammenheng. Du kan ha en sak dersom dette skyldes en vesentlig feil som ikke var oppgitt og du ikke kunne forutsett. Det er ikke helt sikkert at fukt i panel inne skyldes det samme som råteskader ute. Det kan være andre ting som skjer. Så du må først få noen til å finne ut hva som har skjedd, og fikse problemet asap. Kontakt forsikringsselskapet ditt først av alt. Anonymkode: 886b2...97f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå