Gå til innhold

[SPLITTET]: SKATTEPOLITIKK - hva er du villig til å ofre?

Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei!

Noen av innleggene i denne tråden (inkludert hovedinnlegget) er splittet fra ''Du som vil betale mindre skatt - hva er du villig til å ofre'' fordi den tråden omhandler tjenester eller fordeler en selv bruker og som man er villig til å gi opp til fordel for senket skatt. Svarene fra den tråden som ble splittet hit var innlegg som ikke direkte svarte til problemstillingen i hovedinnlegget, men som likevel er tilknyttet skatteordninger. Dette gjelder alle innleggene som er postet før denne meldingen om moderering (1-53).

Rhodiola, admin.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ofrer gladelig formueskatten.

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skolemat. Selvfølgelig er det trasig med de ressurssvake familier som ikke sender mat med til barna sine, men kanskje kunne man gjort noe annet der. Backup-matpakker for noen..?

Byråkratiet. Det kan kuttes ned. Så ekstremt mange årsverk kunne vært spart. 

Reisekostnader. Alle den reisingen kommunalt og statlige ansatte gjør hvor både hotell og reise er dekket av skattepengene, samt avskrivning for de private. Det er en sprø luksus her. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

All støtte til religiøse samfunn.

• Liker 17
  • Nyttig 10
Skrevet
Forenkle skrev (Akkurat nå):

All støtte til religiøse samfunn.

Spennende! Hvilket religiøst samfunn er du del av? Hvordan tenker du dere skal dekke inn det økonomiske tapet?

• Liker 5
Skrevet
Eureka! skrev (1 minutt siden):

Skolemat. Selvfølgelig er det trasig med de ressurssvake familier som ikke sender mat med til barna sine, men kanskje kunne man gjort noe annet der. Backup-matpakker for noen..?

Reisekostnader. Alle den reisingen kommunalt og statlige ansatte gjør hvor både hotell og reise er dekket av skattepengene, samt avskrivning for de private. Det er en sprø luksus her. 

Vi har jo ikke skolemat i Norge, så det er ikke noe man kan ofre. 

• Liker 16
  • Nyttig 4
Skrevet
Eureka! skrev (1 minutt siden):

Skolemat. Selvfølgelig er det trasig med de ressurssvake familier som ikke sender mat med til barna sine, men kanskje kunne man gjort noe annet der. Backup-matpakker for noen?

Der er da allerede ikke offentlig skolemat? 

• Liker 4
  • Nyttig 8
Skrevet

Helsepolitikk som ikke er målrettet, kulturmidler, makspris i barnehage og få heller mer målrettet politikk slik at de som ikke har barnet i barnehagen kommer dårlig ut av det. Kuttet vinmonopolet. Masse kommunale og fylkeskommunale prosjekter som aldri blir noe av. Store kutt i NAV ytelser. Få frikort på tjenester til å være inntektsberegnet, slik at ikke en riking på 50 mill får frikort grensen. Full stopp i bidrag til kollektivtransport.

• Liker 2
Skrevet
Eureka! skrev (15 minutter siden):

Hvor er det ekstremt mange årsverk å kutte? Og hvem er det som reiser på så mange unødvendige reiser?

Jeg tror det er mye mer sløsing av midler på konsulentbruk enn byråkrater som ikke har noe å gjøre. Det offentlige bruker ekstremt mye på private konsulenter fremfor å ansette folk med den kompetansen selv.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Byråkrati og unødvendige kontorjobber. Penger til det såkalte "grønne" skiftet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

- Jeg ønsker å ofre uhjelp, vi betaler allerede 5 ganger mer pr innbygger enn neste land på listen. Selv pensjonerte folk fra UDI sier bistanden ikke hjelper.

-Kutte i byråkratiet 

-Mindre innvandring

-Mindre pengestøtte for de invandrerene som er her

-Innføre en sløseriminister for å finne poster det sløses med, som 55milliarder til nytt regjeringskvartal

- 1 karensdag ved sykdom

- kutte grønn industri som er pengesluk og aldri vil bli lønnsom, som elektrifisering av sokkel, havvind og batterifabrikker

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

"Men av ren nysgjerrighet, hva er det du som vil betale mindre skatt er villig til å ofre FOR DEG SELV? Her kan man altså ikke si mindre innvandring, om man ikke er innvandrer selv altså. Hva vil DU ofre for å slippe å betale alle tusenlappene hver mnd?"

Sorry, men måten dette spørsmålet allerede er stilt er litt dumt. Det legger opp til at man velge noe personlig velferdsgode å ofre, i stedet for å åpne for at man kan mene at staten prioriterer feil på helt andre områder. Det blir en slags "falsk dikotomi": Enten så må man akseptere dagens skattenivå og skatteprioriteringer, eller så må du peke ut noe du selv mister (helse, skole, pensjon osv.). Det fine er at man fint kan kutte i utgiftsposter, slik som dette store havvindeventyret til staten, unødvendig mye byråkrati, moms på varer, innvandring, kunststøtte og samtidig ivareta velferdsstaten. For en eller annen grunn så tror noen på venstresiden at dette er helt umulig, men det er jo bare et spørsmål om politiske prioriteringer.

Godt forsøk, TS. 

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Skatt er ikke problemet til en gjennomsnitts nordmann. Problemet i Norge for vanlige lønnsmottakere er avgiftene. Som ofte er dobbelt så mye som en betaler i skatt. 
vi trenger ingen signal bygg i Norge. Det blir vel fort mange milliarder bare der

Skrevet

Nå synes jeg skattenivået er akseptabelt, men jeg ville vel skåret ned på konsulentbruken i offentlig sektor.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
PURE/HONEY skrev (2 minutter siden):

"Men av ren nysgjerrighet, hva er det du som vil betale mindre skatt er villig til å ofre FOR DEG SELV? Her kan man altså ikke si mindre innvandring, om man ikke er innvandrer selv altså. Hva vil DU ofre for å slippe å betale alle tusenlappene hver mnd?"

Sorry, men måten dette spørsmålet allerede er stilt er litt dumt. Det legger opp til at man velge noe personlig velferdsgode å ofre, i stedet for å åpne for at man kan mene at staten prioriterer feil på helt andre områder. Det blir en slags "falsk dikotomi": Enten så må man akseptere dagens skattenivå og skatteprioriteringer, eller så må du peke ut noe du selv mister (helse, skole, pensjon osv.). Det fine er at man fint kan kutte i utgiftsposter, slik som dette store havvindeventyret til staten, unødvendig mye byråkrati, moms på varer, innvandring, kunststøtte og samtidig ivareta velferdsstaten. For en eller annen grunn så tror noen på venstresiden at dette er helt umulig, men det er jo bare et spørsmål om politiske prioriteringer.

Godt forsøk, TS. 

Det er da ikke noe feil i å spøre om noe mam lurer på? Så er det jo helt frivilig å svare også.... Om du ønsker å svare men ikke har noe du er villig til å kutte, kan du også svare det... "Jeg ønsker å kutte skatene, men kommer ikke på noen tjenester jeg er villige til å ofre fra mitt liv", ville vøre svar på det TS spør om uten å måtte velge en av dine to valgalternativer. Om du ønsker å svare da, det er også fult lovlig å ikke svare om du ikke har noen intresamgt å komme med. 

• Nyttig 5
Skrevet

Greia er at Norge sløser enormt med penger som ikke går direkte til folk flest. Vi bruker så mye oljepenger på tull og sløseri, at hadde vi brukt det samme summen på offentlige utgifter som nabolandene så kunne vi alle vært nullskatteytere! 
Er livet i Danmark, Sverige og Finnland så ille? Så hvorfor bruker vi dobbelt så mye penger som dem?

Det enkleste er å begynne å kutte i det som ikke vil påvirke nordmenn flest, som bistand, grønn omstilling, offentlig sløsing og innvandring. Kjerneoppgaver til staten som barnehage, skole og helse bør mer vernes. Viste dere at kun 16!!% av statsbudskjettet er overføringer til kommunenen? Altså hvor du finner skole, eldreomsorg og barnehage? Vi sløser så villt at det er til å bli kvalm av.

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Pippi Lotta skrev (2 minutter siden):

Det er da ikke noe feil i å spøre om noe mam lurer på? Så er det jo helt frivilig å svare også.... Om du ønsker å svare men ikke har noe du er villig til å kutte, kan du også svare det... "Jeg ønsker å kutte skatene, men kommer ikke på noen tjenester jeg er villige til å ofre fra mitt liv", ville vøre svar på det TS spør om uten å måtte velge en av dine to valgalternativer. Om du ønsker å svare da, det er også fult lovlig å ikke svare om du ikke har noen intresamgt å komme med. 

Tingen er - jeg anser dette som et forsøk fra TS på å skape et "gotcha"-øyeblikk mot høyrevridde personer ved å stille et "lurt", der hensikten er å bruke deres logikk i mot dem. Eller, i alle fall det venstresiden ser på som høyresidens logikk. Hensikten var aldri en åpen diskusjon, men heller brukes spørsmålet hennes som en retorisk felle for å få motparten til å "innrømme" at lavere skatt bety dårligere velferd. Premisset til TS er vridd til en slags svart/hvitt-tenking der en mellomposisjon hvor man kan være for lavere skatt uten å kutte i helsevesen, skole, pensjon o.l. ikke er mulig. 

• Nyttig 6
Skrevet

Hvorfor skal vi ønske å kutte i kjerneoppgavene til staten som utgjør en så forsvinnende liten del av pengene som brukes?

Hvis vi holder folketrygden utenfor, så bruker Norge 16% av budsjettet på overføringer til kommunene! 16%! Det er her du finner skole, barnehage, eldreomsorg, fastlege osv. Så setter du premisset i debatten at det er her vi må kutte!?!  For det er her de fleste utgiftene som påvirker folk flest!

Vi bør kutte på 84% gjennværende delene av statsbudsjettet!

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
PURE/HONEY skrev (2 minutter siden):

Tingen er - jeg anser dette som et forsøk fra TS på å skape et "gotcha"-øyeblikk mot høyrevridde personer ved å stille et "lurt", der hensikten er å bruke deres logikk i mot dem. Eller, i alle fall det venstresiden ser på som høyresidens logikk. Hensikten var aldri en åpen diskusjon, men heller brukes spørsmålet hennes som en retorisk felle for å få motparten til å "innrømme" at lavere skatt bety dårligere velferd. Premisset til TS er vridd til en slags svart/hvitt-tenking der en mellomposisjon hvor man kan være for lavere skatt uten å kutte i helsevesen, skole, pensjon o.l. ikke er mulig. 

Her er folk villig til å ofre alt fra pensjon til subsidiert SFO, så du tar åpentbart feil. 

Hva er du villig til å ofre da?

• Nyttig 3
Skrevet

Premisset for tråden er jo helt hull i hodet. Som en vanlig arbeider i det private næringslivet i et firma som ikke lever av statlige subsidier og oppdrag så er det jo ingen ting av den tullete sløsingen av skattepenger som kommer meg til gode.

Jeg får ikke noe gode av at kunstnere for titalls millioner for å sprute maling ut av ræva og bader i avføring. Jeg får ikke noe gode av at 60 milliarder kr i året sendes til korrupte ledere og NGO'er rundt omkring. Jeg får ikke noe gode av at en kommune bruker millioner på en fontene. Jeg får ikke noe gode av at det brukes milliarder på innvandrere. Jeg får ikke noe gode av at enorme områder med natur raseres for å sette opp statssponsede vindturbiner hvor utenlandske innvestorer får profitten. Osv.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
PURE/HONEY skrev (Akkurat nå):

Det er jo ganske mistroisk av deg da, jeg vet ikke om det er mulig å få til noen god diskusjon med noen om du leser de så negativt. Så startet også TS med å skrive at formålet med tråden ikke var å diskutere skatepolitik, så du har nok rett i at det ikke var formålet med tråden heller.....

Jeg synes det var et intresangt spørsmål, og kom ganske raskt på noe jeg selv ville ofre (selv om jeg ikke ville brukt overskude på skat). Men om du ønsker å diskutere skatepolitik, så synes jeg du skal gjøre det (i en tråd som handler om skatepolitik). Det at du ikke har et intresangt svar på et spørsmål, bety ikke at det er slemt å stille spørsmålet.

• Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...