Gå til innhold

Hvorfor føler du deg berettiget til å avspore tråder her inn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veldig mange tråder i veldig mange underforum sporer av allerede fra start, til tross for et nokså klart hovedinnlegg. Noen kommer med en anekdote om eget liv som er helt upassende til tema, noen går til angrep på TS, andre føler for å dra inn elementer som kunne lignet, men ikke gjør det. Etter fire sider sitter TS like klok, og tråden som startet om potet handler nå om sau.

Hvorfor gjør DU dette? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg kan og vil

Anonymkode: 8b2cd...88d

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det er en rett jeg har som i enhver annen samtale eller diskusjon. 

Anonymkode: db7f7...bb2

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så når venninnen din snakker om katten sin svarer du henne med potetpriser? Hvordan reagerer folk IRL på dette?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Fordi når premisset er feil stilt eller veldig sidestilt så får du feil svar. Du lagde ikke rom for balanse i diskusjonen og da blir det spesielt. Det er for eksempel ikke legitimt å stille spørsmålet "Hvorfor er Norge det beste landet" uten at man faktisk kan ha en diskusjon om det, og at kun de som er enige med deg får lov å kommentere. Sånn funker det ikke. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (6 minutter siden):

Så når venninnen din snakker om katten sin svarer du henne med potetpriser? Hvordan reagerer folk IRL på dette?

Jeg tror mange folk svarer ut fra hva de selv er opptatt av/tenker på/assosierer med hovedinnlegget. Og dette farger forståelsen for innholdet i hovedinnlegget. Og ved andre tilfeller kommer det til en ny bruker som er uenig i noe en annen bruker har svart (men som var relevant til HI) og så har man plutselig begynt å diskutere det i stedet for. 

Jeg tror noe er lav intelligens, dårlig leseforståelse, dårlige evner til mentalisering og idioti, mens andre ganger tror jeg at det er slik en dynamisk diskusjon/samtale utvikler seg helt naturlig. Både her og i det virkelige liv. 

Anonymkode: 5afd9...a78

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men det er det jo ikke:

Sitat

* Avsporinger ryddes når de forstyrrer debatten. Enkeltinnlegg som sporer av vil ikke nødvendigvis bli ryddet. Spørsmål og kommentarer til moderering blir ryddet som avsporing. Spekulasjoner om trolling kan ryddes som avsporinger.

Anonymkode: 1b789...cf8

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror mange folk svarer ut fra hva de selv er opptatt av/tenker på/assosierer med hovedinnlegget. Og dette farger forståelsen for innholdet i hovedinnlegget. Og ved andre tilfeller kommer det til en ny bruker som er uenig i noe en annen bruker har svart (men som var relevant til HI) og så har man plutselig begynt å diskutere det i stedet for. 

Jeg tror noe er lav intelligens, dårlig leseforståelse, dårlige evner til mentalisering og idioti, mens andre ganger tror jeg at det er slik en dynamisk diskusjon/samtale utvikler seg helt naturlig. Både her og i det virkelige liv. 

Anonymkode: 5afd9...a78

En ting er den dynamiske diskusjonen/samtalen, men den pleier jo komme litt uti, når venninnen har nevnt katten, du har sagt søt katt, hun har sagt jepp, den er søt, men hunden din er og søt og dere plutselig snakker om at kyr er rare dyr. Her inne er man jo der allerede på første side, men det er vel som du sier; et snev av idioti. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ofte slik samtaler og diskusjoner fungerer. De utvikler seg i en retning. Vi får nye ideer og ideer underveis. 

Anonymkode: b9550...ba5

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mest iriterende er når folk stopper for å ta en liten prat, small talk og fleiping. Samme folka som går igjen. 

Anonymkode: e9c2a...325

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
bitmog skrev (8 minutter siden):

Fordi når premisset er feil stilt eller veldig sidestilt så får du feil svar. Du lagde ikke rom for balanse i diskusjonen og da blir det spesielt. Det er for eksempel ikke legitimt å stille spørsmålet "Hvorfor er Norge det beste landet" uten at man faktisk kan ha en diskusjon om det, og at kun de som er enige med deg får lov å kommentere. Sånn funker det ikke. 

Så man kan ikke stille en spørsmål her inne om hvilken brødtype folk foretrekker uten at man skal kunne diskutere om brød er mat? De som absolutt foretrekker knekkebrød skal få lov å ta over hele tråden? Hvorfor?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ofte slik samtaler og diskusjoner fungerer. De utvikler seg i en retning. Vi får nye ideer og ideer underveis. 

Anonymkode: b9550...ba5

Akkurat.

Anonymkode: e1cbb...562

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det aller meste som blir ryddet som avsporing er ikke avsporing men diskusjon. Dette er et diskusjonsforum og det burde være lov. Men når folk rapporterer det som avsporing så blir det slettet, veldig frustrerende.
Det er sjeldent jeg ser ren avsporing, og da er som oftest hovedinnlegget svart og klarert. Så alle andre svar er ubrukelige allikevel. 

Anonymkode: b3a82...626

Skrevet (endret)
BobbySocks skrev (8 minutter siden):

Så man kan ikke stille en spørsmål her inne om hvilken brødtype folk foretrekker uten at man skal kunne diskutere om brød er mat? De som absolutt foretrekker knekkebrød skal få lov å ta over hele tråden? Hvorfor?

Joda, men da skulle du unnlatt å være så cheeky å tatt med "Du som ønsker lavere skatt" fordi man får ikke lavere skatt ved å kun ha kutt eller ofre noe. Du hadde inngangspørsmålet på litt feil premiss. Hadde du bare spurt "Hvilke goder/tjenester kunne du kuttet i hverdagen som angår deg selv økonomisk" så hadde det vært noe helt annet.

Så klart er det legitimt å spørre om hvilken brødtype man foretrekker. Så spørsmålet ditt i denne tråden tenker jeg er legitimt å spørre seg, og avsporinger generelt er en uting, men for meg en nødvendighet for å unngå at debatten sidestilles på èn side helt ukritisk i viktige samfunnsnyttige spørsmål som politikk er. Brødtyper er kanskje ikke så viktig, kanskje for noen.

Endret av bitmog
Skrevet
bitmog skrev (4 minutter siden):

Joda, men da skulle du unnlatt å være så cheeky å tatt med "Du som ønsker lavere skatt" fordi man får ikke lavere skatt ved å kun ha kutt eller ofre noe. Du hadde inngangspørsmålet på litt feil premiss. Hadde du bare spurt "Hvilke goder/tjenester kunne du kuttet i hverdagen som angår deg selv økonomisk" så hadde det vært noe helt annet.

Så klart er det legitimt å spørre om hvilken brødtype man foretrekker. Så spørsmålet ditt i denne tråden tenker jeg er legitimt å spørre seg, og avsporinger generelt er en uting, men for meg en nødvendighet for å unngå at debatten sidestilles på èn side helt ukritisk i viktige samfunnsnyttige spørsmål som politikk er. Brødtyper er kanskje ikke så viktig, kanskje for noen.

Men vis du ikke vil diskutere brød, men knekkebrød, hvorfor lager du ikke bare din egen tråd?

AnonymBruker
Skrevet

Who cares?!

Anonymkode: 28d4a...e0b

• Liker 2
Skrevet

Fordi man ikke diktere hva folk skal skrive på et så stort diskusjonsforum som dette. 

Avsporinger vil det stort sett bli uansett hva tråden handler om. 

• Nyttig 5
Skrevet
BobbySocks skrev (5 minutter siden):

Men vis du ikke vil diskutere brød, men knekkebrød, hvorfor lager du ikke bare din egen tråd?

Her sa jeg at jeg var enig med deg. Men ikke helt enig med den tråden du har aktiv nå, på grunn av det er feil balanse hvis noe så viktig får stå uimotsagt når det ikke er balanse.

Mener du det er fair å ha en tråd "Jonas Gahr Støre er beste politiker, hvorfor er han så flink" så er det kun de som er enige i premisset som har lov å kommentere? Er det riktig og nyttig samfunnsmessig diskusjon og balansert? Se for deg den diskusjonen på Debatten da og kritikken NRK hadde fått på det. 

AnonymBruker
Skrevet

Folk vil tjene seg selv. De snakker om seg selv, sine erfaringer, hva de synes er interessant og bra, og de vil gjerne ha oppmerksomhet for det. De svarer ikke for å svare på TS eller for å hjelpe TS. De svarer for seg selv.

På Reddit downvoter mange kommentarer, når kommentarene er ikke interessant for dem. Fordi de vet/visste det allerede, det du skrev, så det er ikke interessant eller nyttig for dem. Mens TS spurte om det og ikke visste det.

Anonymkode: 3fc4c...be4

AnonymBruker
Skrevet

Og en ting:,om man lager en egen tråd på en avsporing så er det sjelden interesse. Så jeg tar det der og da. 

Anonymkode: 28d4a...e0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...