AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:19 #81 Skrevet søndag kl. 21:19 Til oss så kostet det ikke noe for at far skulle ligge over. Jeg var innlagt i ei uke. Alvorlig svangerskapsforgiftning. Så det tok ei stund før jeg våknet og klarte meg selv. Barnet var lagt inn i 10 uker. Så vi fikk familierom på «brakke» ved siden av. Betalte ikke noe da heller. Kun parkering han betalte. Men dette er 20 år siden. Mulig ting har strammet inn kraftig. Anonymkode: cc85d...389
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:40 #82 Skrevet søndag kl. 21:40 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Til oss så kostet det ikke noe for at far skulle ligge over. Jeg var innlagt i ei uke. Alvorlig svangerskapsforgiftning. Så det tok ei stund før jeg våknet og klarte meg selv. Barnet var lagt inn i 10 uker. Så vi fikk familierom på «brakke» ved siden av. Betalte ikke noe da heller. Kun parkering han betalte. Men dette er 20 år siden. Mulig ting har strammet inn kraftig. Anonymkode: cc85d...389 Hvis både mor og barn er innlagt er det jo sånn at far blir værende som pårørende til barnet. Derfor er det gratis. Barnet skal ha en voksen tilstede… Anonymkode: 0e4bc...770 1 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:44 #83 Skrevet søndag kl. 21:44 Jeg hadde keisersnitt i sommer, og var innlagt på sykehuset tirsdag - fredag. Far var med hele tiden og måtte betale for egen mat, annet enn det bodde han gratis på familierom sammen med babyen og meg 👍🏻 Anonymkode: 18507...349 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 23:48 #84 Skrevet søndag kl. 23:48 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, men altså da reiser du jo bare hjem. Høres ut som en unge i trassalder "hvis ikke jeg får viljen min, så kan de bare ha det så godt". Er du i stand til å reise hjem for å spare noen kroner, så har du i utgangspunktet ikke behov for plassen. Anonymkode: 4edd3...82f Ut ifra hva jeg har hørt fra andre på barsel, så er jeg redd jeg ikke har mulighet til å være der alene med baby nei, så da må vi heller gjøre det sånn. Jeg har hatt tett oppfølging i svangerskapet og avgjørelsen om at jeg kan bli lenger har jeg kun fått beskjed om og blitt anbefalt av dem, jeg har ikke bedt om det. Bare så oppegående folk her inne vet det, så tar jeg det ikke så ille opp at folk er frekke i svarene sine. Jeg forstår at de antageligvis har det vanskelig i egne liv og derfor bruker dagene sine på å prøve å dra andre ned. Jeg stilte spørsmål her for å finne ut om det fantes unntak for regelen når man kanskje ikke er i stand til å klare seg selv med baby, og nå har jeg skjønt at det er mulig, men ikke garantert. Skal ta kontakt med sykehuset og høre, for det er heldigvis ikke opp til bitre folk her inne, men sykehuset som tar en konkret vurdering av mine behov. Setter pris på alle velmente svar! 😊 Anonymkode: 4edf1...e3d 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 23:55 #85 Skrevet søndag kl. 23:55 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi måtte betale det selv om far fikk være ekstra lenge da jeg hadde alvorlige komplikasjoner, lå på intensiv og var totalt ute av stand til å ivareta barnet også etter overførsel til barsel. Betalte 600kr/natta - var ikke snakk om å få slippe siden far ikke var syk og derav ikke innlagt. Anonymkode: 585eb...b60 Synes dette er en grei pris å betale. Anonymkode: 42f2f...750 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 23:57 #86 Skrevet søndag kl. 23:57 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg skal snart føde barn og har et handikap, og har derfor fått lovnad om å bli på barsel flere dager enn normalt. Å være gravid med handikap har vært ganske utfordrende, og samboeren min har vært så mye til hjelp, og jeg hadde ikke klart meg uten at han har kunnet være hjemme her med meg siste tiden. Fikk høre av ei venninne at hun hadde vært innlagt 1 uke etter fødsel på det sykehuset jeg skal på, og de måtte betale 4-500 kroner (husker ikke eksakt pris) for far per natt, med frokost inkludert, og da måtte han betale for all mat utenom det. Og parkering i tillegg. De endte opp med utgifter på maaange tusen. Vi har ikke råd til å betale så mye for at far skal være der hele oppholdet, samtidig som at jeg føler meg så avhengig av han, og vil ikke at han skal måtte dra hjem, og at jeg og baby blir igjen alene. Så vi må eventuelt bare dra hjem vi også, samtidig som at det er dumt når jeg får forlenga opphold av en grunn. Er det noen som har fått billigere opphold av særskilt grunnlag? Anonymkode: 4edf1...e3d Hvis dere ikke har råd til dette, hvordan kan dere ha råd til barn??? Anonymkode: 42f2f...750 3 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 04:57 #87 Skrevet mandag kl. 04:57 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvis du synes det er økonomisk ufornuftig å betale så «mye» for å være sammen, så bør du ikke gjøre det. Ikke belast fødeavdelingen med at du synes det er dyrt. Jeg møter mange som tenker som deg, men heldigvis mange som synes det er helt topp at faktisk far får være tilstede og gladelig betaler den summen. Nytt sengetøy får dere selvfølgelig om dere ber om det. Babyer gulper og tisser, så kan fort gå litt skift. Man skal også registrere far, holde oversikt og ha kontroll over hvem som er tilstede i tilfelle brann. Det skal bestilles mat og det skal ordnes senger. Ekstra sett håndklær. Ikke kom å si at fedre ikke gir oss ekstra arbeid eller har kostnader med seg. De som virkelig har behov for det, får dette gratis. Men det er gjerne planlagt i forkant, vi er forberedt på at de kommer og det er dialog mellom kommune og sykehus mtp trygg oppfølging og ivaretakelse. men å syte over den summen fordi man synes det er økonomisk ufornuftig? Hadde vært dyrere for han å ta inn på hotell. Jeg vet at jeg er veldig god i jobben min, men som alle steder i samfunnet møter man folk som trigger. I jobbsammenheng hadde du nok fått en høfligere tone av meg, men vi har regler vi må forholde oss til. Og tilbudet er likt for alle. Betal- eller dra hjem! Det er faktisk et tilbud som man ikke trenger benytte seg av, om man ikke er enig i vilkårene. Anonymkode: fd5b8...842 Utrolig at du blir provosert over ønsket om kunne å ha partneren sin med seg på det største som skal skje i livet uavhengig av økonomi, og ikke systemet du jobber i («reglene vi må forholde oss til» - regler kan endres og ressurser kan omprioriteres). Du er kanskje god i jobben din, men privat har du en del utvikling igjen du kan jobbe med:-) Anonymkode: 62499...40a 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 04:59 #88 Skrevet mandag kl. 04:59 Men ts, du skriver du har et handikap i tillegg, og er avhengig av mannen din med på sykehuset, og begrenset økonomi. Jeg syns alvorlig talt du burde unngått barn når du lager så mye ståhei. Ingenting er gratis i livet, og en dag når du kommer hjem med baby blir livet snudd på hodet og far på jobb igjen. Hvordan skal du klare å ivareta babyen? Alene ? På dagtid? Nattesøvn? Utgifter når barnet blir større ???? Jeg er også enig i hva de på barsel her skriver til deg. Anonymkode: a5179...643 7 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 05:08 #89 Skrevet mandag kl. 05:08 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Neida, går ikke personlig av min lommebok. Men det går jaggu av av min personlige tid og helse når alle disse kostnadene skal hentes inn og vi må kutte ned i antall stillinger for å «spare penger». Jeg er så møkk lei holdningen «men han koster ingenting». JO! Det tar faktisk ganske mange minutter å gå ned i kjeller for å hente ekstra seng til far, lete halve sykehuset rundt etter dyner og puter (ja- det er en realitet at det ofte er tomt eller det er så sunnvasket at både mødre og fedre henger i snora og klager til dem har fått nytt sengtøy), og løpe dobbelt så mange runder med sengetøy og håndklær. men neida… fedre koster ingenting og tar ikke noe av vår tid! Jeg kan godt være et hyggelig medmenneske, men jeg orker ikke bare «forstå ihjel» andre, uten at de faktisk også skal forstå hvordan arbeidshverdagen vår også er. Fedre er en fantastisk ressurs for kvinnen, men ammehjelp, vaskehjelp, «rådgiver» og budbringer må vi være likevel. Og ja, vi følger kvinner på toalettet, har babyer på avlastning og henter tidvis mat- selv om far er tilstede som «avlaster». Anonymkode: fd5b8...842 Det er da jaggu ikke den gravides feil at sykehuset ikke er bedre organisert eller bemannet. Du burde være møkklei av at det skal spares penger, istedenfor å akseptere åpenbart urimelige rammer. Problemet er ikke at fedre tar av tiden din, problemet er organisering («lete halve sykehuset rundt») og ressurser til fødselsomsorgen - ja, for man kaller det fødselsOMSORG, faktisk. Du som kjenner dette på kroppen hver dag burde være den første til å rope ut om hvor mye mer som trengs av både folk og penger for at du skal kunne gi god omsorg til den nye familien, ikke lange ut mot en mor med noen ekstra behov pga funksjonsnedsettelser. Anonymkode: 62499...40a 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 05:13 #90 Skrevet mandag kl. 05:13 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvordan skal du klare å ivareta babyen? Alene ? På dagtid? Nattesøvn? Utgifter når barnet blir større ???? Altså - at noen blir tungt senere er en grunn til å ikke få den støtten man trenger de første dagene etter fødsel? Er det logikken her? Eller er poenget ditt at hvis man trenger støtte fra partneren sin de første dagene etter å ha født er barn (!!!) så burde man ikke få barn? Hvem er igjen til å føde barn her i landet da, egentlig? Hvor skal grensa gå - ved blindhet? Nedsatt førlighet i armene etter en ulykke? Rullestol? Kan du lage en liste over hvilke handicap som gjør en uegnet til å få barn, og hvilken økonomi man må ha, før man bør «unngå barn» som du skriver? Anonymkode: 62499...40a
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 05:15 #91 Skrevet mandag kl. 05:15 Det normale er vel at pårørende/ledsager må betale for overnatting og mat på sykehus/pasienthotell. Den som er innlagt, i dette tilfelle mor og baby, er jo trygge og får stell/hjelp. Er under 30 år siden ingen nybakte fedre fikk overnatte, og hørte aldri noen si at det var et problem. På sykehuset kan du trykke på en knapp og få hjelp, det kan man ikke når man kommer hjem og mannen er på jobb. Da min mann fikk svært alvorlig kreft, og ble innlagt en uke ved oppstart av behandling, så ble jeg bedt av legene om å være der. Måtte selvfølgelig betale for mat og opphold på pasienthotell selv. Kanskje litt hardt å si dette, men virker som om dere har dårlig kontroll på økonomien, og at kanskje du ikke er frisk nok til å ha barn? Du blir vel alene med baby 8 - 9 timer daglig mens far er på jobb, pluss at man selvfølgelig skal ha i tankene at man kan bli alene med barn, og må være frisk nok til det. Far kan dø, man kan bli skilt Anonymkode: 7a244...1da
Pippi Lotta Skrevet mandag kl. 05:26 #92 Skrevet mandag kl. 05:26 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Realitetsorientering. Anonymkode: 6b352...6a0 For ingen ting er mer nyttig en mennesker som vet bedre en TS hva TS skal lurer på..... 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 05:47 #93 Skrevet mandag kl. 05:47 Pippi Lotta skrev (17 minutter siden): For ingen ting er mer nyttig en mennesker som vet bedre en TS hva TS skal lurer på..... TS må jo forstå at hun og baby blir godt ivaretatt og er trygge på sykehuset. Om de ikke har råd, eller vil spare noen tusenlapper, så går det helt fint at far sover hjemme. Verre er det ikke. Det er deres valg. Anonymkode: 7a244...1da
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 06:21 #94 Skrevet mandag kl. 06:21 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): TS må jo forstå at hun og baby blir godt ivaretatt og er trygge på sykehuset. Om de ikke har råd, eller vil spare noen tusenlapper, så går det helt fint at far sover hjemme. Verre er det ikke. Det er deres valg. Anonymkode: 7a244...1da Godt ivaretatt og trygge: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kritikken-raser-na-tar-han-fodegrep/17855640/ https://www.vg.no/nyheter/i/pPeVmW/sofie-froeysaa-om-foedselsopplevelsen-jeg-har-aldri-vaert-saa-redd-og-foelt-meg-mer-forlatt https://www.vg.no/nyheter/i/932089/kaos-og-ansatte-som-loeper-i-alle-retninger-under-foedselen-ingen-kom-da-vi-trengte-dem Anonymkode: 62499...40a 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 06:32 #95 Skrevet mandag kl. 06:32 Vi måtte betale 250 kroner som en engangsum for pappaen for lån av sengetøy. Og så måtte han betale en liten egenandel på måltidene han ville ha underveis. Parkeringen er det som ble dyrt. Jeg var innlagt i over to uker med alvorlig sykt barn som døde i mage. Og han var der omtrent hele tiden. For lang reisevei til at han kunne bo hjemme og rekke tilbake til sykehuset om situasjonen endret seg akutt (mens de enda håpte barnet skulle overleve). Forøvrig gikk betalingen på tillit. Ingen som sjekket at vi faktisk vippset. Dette var på Haukeland I år. Anonymkode: fbb51...a85
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:48 #96 Skrevet mandag kl. 07:48 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men ts, du skriver du har et handikap i tillegg, og er avhengig av mannen din med på sykehuset, og begrenset økonomi. Jeg syns alvorlig talt du burde unngått barn når du lager så mye ståhei. Ingenting er gratis i livet, og en dag når du kommer hjem med baby blir livet snudd på hodet og far på jobb igjen. Hvordan skal du klare å ivareta babyen? Alene ? På dagtid? Nattesøvn? Utgifter når barnet blir større ???? Jeg er også enig i hva de på barsel her skriver til deg. Anonymkode: a5179...643 Hvor står det at mor skal være alene med barnet? Kan hende de har en plan på hvordan de skal løse det… Anonymkode: 0e4bc...770 2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:11 #97 Skrevet mandag kl. 08:11 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvor står det at mor skal være alene med barnet? Kan hende de har en plan på hvordan de skal løse det… Anonymkode: 0e4bc...770 Er jo mange spørsmål i min kommentar om dette….. og måten hun også svarer på, og kaller andre her inne er jo ikke særlig greit heller. Det viser mangel på at hun har vanskelig for å ta i mot råd, tips og lytte til også de som jobber på barsel. Anonymkode: a5179...643 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:25 #98 Skrevet mandag kl. 08:25 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er jo mange spørsmål i min kommentar om dette….. og måten hun også svarer på, og kaller andre her inne er jo ikke særlig greit heller. Det viser mangel på at hun har vanskelig for å ta i mot råd, tips og lytte til også de som jobber på barsel. Anonymkode: a5179...643 Lytte til de som jobber på barsel?? Studenter, sykepleiere og andre med urelevant utdanning? Hva har en sykepleier om barselomsorg og ammeveiledning i utdanningen sin egentlig? Det kommer altså helt an på hvem man møter om man får god hjelp på barsel. og mener du virkelig ts skal vise takknemlighet og være grei med de som sier at hun ikke burde få barn og i hele tatt være takknemlig for at hun faktisk får lov til å føde på sykehus?? Nei denne tråden har så mange stygge svar, at det er helt greit at ts svarer det hun svarer! Anonymkode: fec87...60a 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 10:08 #99 Skrevet mandag kl. 10:08 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg skal snart føde barn og har et handikap, og har derfor fått lovnad om å bli på barsel flere dager enn normalt. Å være gravid med handikap har vært ganske utfordrende, og samboeren min har vært så mye til hjelp, og jeg hadde ikke klart meg uten at han har kunnet være hjemme her med meg siste tiden. Fikk høre av ei venninne at hun hadde vært innlagt 1 uke etter fødsel på det sykehuset jeg skal på, og de måtte betale 4-500 kroner (husker ikke eksakt pris) for far per natt, med frokost inkludert, og da måtte han betale for all mat utenom det. Og parkering i tillegg. De endte opp med utgifter på maaange tusen. Vi har ikke råd til å betale så mye for at far skal være der hele oppholdet, samtidig som at jeg føler meg så avhengig av han, og vil ikke at han skal måtte dra hjem, og at jeg og baby blir igjen alene. Så vi må eventuelt bare dra hjem vi også, samtidig som at det er dumt når jeg får forlenga opphold av en grunn. Er det noen som har fått billigere opphold av særskilt grunnlag? Anonymkode: 4edf1...e3d Dere har ikke økonomi for å betale for at far skal få være tilstede også klarer du deg heller ikke uten han? Hva hvis det blir slutt eller verst tenkelig han skulle dø, hva gjør du da? Anonymkode: 24a1f...753 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 10:26 #100 Skrevet mandag kl. 10:26 Det er jo helt sykt at to mennesker som HELT NYLIG har valgt å sette barn til verden synes 5000 kr er en så stor sum at det må lages en tråd på kvinneguiden om det 😅Dere har noen morsomme år i vente, ts 💸💸 For å sette det litt i perspektiv: En venninne av meg hadde termin i midten av november. Hun gikk maks overtid, pluss at igangsettelsen tok noen dager, whoops ble babyen født 01.desember 00:30. Det hadde hun aldri trodd, de andre barna hennes ble født før termin. Så da måtte de plutselig skrape sammen over 300.000 kr! Blir bare dumt å høre noen klage på 5000 kroner altså 😅 Jeg er ikke uenig i at far burde få være på barsel gratis, men nå er det en gang slik at far må betale, og det er likt for alle. Hvorfor skulle ts få særbehandling, bare fordi hun synes dette er kjipt å bruke penger på? Det er jo ikke som om andre nybakte foreldre ikke har bedre ting å bruke pengene sine på liksom 💁🏼♀️ Anonymkode: ed7be...6da 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå