Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal snart føde barn og har et handikap, og har derfor fått lovnad om å bli på barsel flere dager enn normalt. Å være gravid med handikap har vært ganske utfordrende, og samboeren min har vært så mye til hjelp, og jeg hadde ikke klart meg uten at han har kunnet være hjemme her med meg siste tiden. 

Fikk høre av ei venninne at hun hadde vært innlagt 1 uke etter fødsel på det sykehuset jeg skal på, og de måtte betale 4-500 kroner (husker ikke eksakt pris) for far per natt, med frokost inkludert, og da måtte han betale for all mat utenom det. Og parkering i tillegg. De endte opp med utgifter på maaange tusen.

Vi har ikke råd til å betale så mye for at far skal være der hele oppholdet, samtidig som at jeg føler meg så avhengig av han, og vil ikke at han skal måtte dra hjem, og at jeg og baby blir igjen alene. Så vi må eventuelt bare dra hjem vi også, samtidig som at det er dumt når jeg får forlenga opphold av en grunn.

Er det noen som har fått billigere opphold av særskilt grunnlag? 

Anonymkode: 4edf1...e3d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ring sykehuset der du har fødeplass og spør dem. 

Anonymkode: abbf5...bb3

• Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Her betalte far ingenting.  Vi fikk familie rommet de første 4 dagene, så på et vanlig rom. Far var med hele tiden pga mine komplikasjoner 

Anonymkode: 28d96...ee5

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med sykehuset, det ordner seg 😊

Jeg mener at det koster noe sånt som 4-500 kr natta her på barselhotellet + parkering i tillegg, men da jeg ble syk etter fødsel og havnet på intensivavdeling fikk far bo gratis som ledsager for barnet på barselavdeling (ikke hotellet). Han fikk også fortsette å bli værende selv etter at jeg også kom på barsel.

Det finner de en ordning på. 

Parkering måtte vi sikkert ha betalt uansett, men var ikke aktuelt for oss da far bare kunne ta trikk hjem for å hente bilen den dagen vi skulle dra, men hvis dere bor langt unna sykehus kan dere jo sjekke opp om det finnes billige eller gratis  parkering i nærheten. 

Anonymkode: df90c...931

AnonymBruker
Skrevet

Vi var tre netter ved begge fødslene. Kostet mellom 1800 og 2500. To forskjellige sykehus. Da var all mat inkludert. Betalte kanskje 500 i parkering hver gang også 

Anonymkode: 13253...c30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi måtte betale det selv om far fikk være ekstra lenge da jeg hadde alvorlige komplikasjoner, lå på intensiv og var totalt ute av stand til å ivareta barnet også etter overførsel til barsel. Betalte 600kr/natta - var ikke snakk om å få slippe siden far ikke var syk og derav ikke innlagt. 

Anonymkode: 585eb...b60

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke far ta kollektivtransport  så slipper dere parkeringsutgift? Altså at han drar hjem med bilen etter fødsel også kommer tilbake. Så henter han bilen igjen når dere skal hjem. Ev at dere får noen andre til å hente bilen for dere. 

Du får bare høre med sykehuset. Har du et handicap så regner jeg med at du har rett på tilrettelegging. 

Anonymkode: 7ff6c...a51

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Altså. Du er på sykehuset med helsepersonell. De kan hjelpe deg når far drar hjem. Du kan ikke være så avhengig av en person resten av livet. Hva hvis det blir slutt?

Anonymkode: 85804...10a

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ingenting sett mot hva barnet koster etterhvert, i penger.

Og det er jo ingenting mot hva dette krever av deg i permisjon, når far er tilbake i jobb, og trenger søvn. 

Anonymkode: 6b352...6a0

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det med parkering blir ikke noe problem altså, det kom kanskje dårlig fram. Jeg har klart meg godt i livet på egen hånd før også, men kroppen har fått seg en støkk av graviditeten og med ekstremt mye vann i kroppen er det vanskelig å bevege seg trygt når man har gangproblemer fra før av. Har hørt flere si at de har fått mer væske i kroppen etter fødsel å, så det bekymrer meg litt å klare å bevege meg trygt, og jeg skulle gjerne hatt en liten periode på å bli kjent med situasjonen før jeg blir satt alene med baby. Og ja, det jobber folk på sykehuset, men de kan ikke garantere å være der for meg i den grad jeg potensielt trenger..

Økonomisk sett så har vi begrenset inntekt, men har spart opp en del penger til å få barn. Det bare svir så mye å bruke minst 5000 på at far skal få være med å delta i første tiden til barnet vårt.. Da drar vi som sagt heller hjem. Syns bare det er synd når jeg får lengre opphold av en grunn, mens far er såpass nedprioritert i hele situasjonen rundt det å få barn. Hvor mye koster det sykehuset å ha han sovende der og å gi han frokost? Han spiser to knekkebrød til frokost hver dag..... Så de kommer til å tjene penger på å ha han boende der, mens det er penger vårt barn godt kunne hatt til noe annet i fremtiden.. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Altså. Du er på sykehuset med helsepersonell. De kan hjelpe deg når far drar hjem. Du kan ikke være så avhengig av en person resten av livet. Hva hvis det blir slutt?

Hun har handikap, og nettopp født. Derfor.

Anonymkode: f3a45...2da

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Herlighet for et svar..... har du ingen empati? Det er travelt på et sykehus og TS forteller om vansker. Jeg synes spørsmålet er helt legetimt, og vil foreslå som noen andre her, hør med fødeavdelingen hvordan det kan løses. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er jo ingenting sett mot hva barnet koster etterhvert, i penger.

Og det er jo ingenting mot hva dette krever av deg i permisjon, når far er tilbake i jobb, og trenger søvn. 

Hvordan tenker du at dette besvarer spørsmålet hennes?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det med parkering blir ikke noe problem altså, det kom kanskje dårlig fram. Jeg har klart meg godt i livet på egen hånd før også, men kroppen har fått seg en støkk av graviditeten og med ekstremt mye vann i kroppen er det vanskelig å bevege seg trygt når man har gangproblemer fra før av. Har hørt flere si at de har fått mer væske i kroppen etter fødsel å, så det bekymrer meg litt å klare å bevege meg trygt, og jeg skulle gjerne hatt en liten periode på å bli kjent med situasjonen før jeg blir satt alene med baby. Og ja, det jobber folk på sykehuset, men de kan ikke garantere å være der for meg i den grad jeg potensielt trenger..

Økonomisk sett så har vi begrenset inntekt, men har spart opp en del penger til å få barn. Det bare svir så mye å bruke minst 5000 på at far skal få være med å delta i første tiden til barnet vårt.. Da drar vi som sagt heller hjem. Syns bare det er synd når jeg får lengre opphold av en grunn, mens far er såpass nedprioritert i hele situasjonen rundt det å få barn. Hvor mye koster det sykehuset å ha han sovende der og å gi han frokost? Han spiser to knekkebrød til frokost hver dag..... Så de kommer til å tjene penger på å ha han boende der, mens det er penger vårt barn godt kunne hatt til noe annet i fremtiden.. 

Jeg jobber selv på en føde/barsel-avdeling hvor det koster 400 kr natten. Det er fullt og helt opp til dere om mannen skal være med. Du har all helsepersonell tilgjengelig bare et tastetrykk unna og de kommer på få minutter. Er jo bare en bonus at mannen kan være med. Han kan garantert være gratis på besøk HELE dagen (fra 07 til 22) uten å måtte betale noe. Kanskje det kan være noe?

å ha far innlagt krever faktisk en del ekstra arbeid for oss med vask og redning av senger, frokost, lunsj, middag og kvelds. Tviler på at det eneste mannen din spiser i løpet av oppholdet er 2 knekkebrød til frokost. 

Far kan reise med buss? Be bekjente kjøre seg? Leie el-sparkesykkel eller gå om det er i gangavstand. 

snakk om å problematisere bagateller. noen få hundrelapper er jaggu en billig pris å betale for å ha han tilstede, sammenlignet med hva helsevesenet bruker på å følge opp deg i svangerskap, fødsel og barseltid.

Du kommer til å få deg et sjokk i fremtiden når det går opp for deg hva et barn faktisk koster. Men blir vel sur fordi du får for lite fra staten og de ikke forsørger deg og familien fullt ut.

Påtide å vokse opp og innse at man må ta noe ansvar selv.

Anonymkode: fd5b8...842

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med sykehuset 😊 

her slapp far å betale med førstemann. Det var pga forholdene på sykehuset, men vil jo tro at dersom sykehuset også mener det er uforsvarlig at du er der alene så er det mulig å finne en løsning. 

Anonymkode: cf2ed...fc8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg jobber selv på en føde/barsel-avdeling hvor det koster 400 kr natten. Det er fullt og helt opp til dere om mannen skal være med. Du har all helsepersonell tilgjengelig bare et tastetrykk unna og de kommer på få minutter. Er jo bare en bonus at mannen kan være med. Han kan garantert være gratis på besøk HELE dagen (fra 07 til 22) uten å måtte betale noe. Kanskje det kan være noe?

å ha far innlagt krever faktisk en del ekstra arbeid for oss med vask og redning av senger, frokost, lunsj, middag og kvelds. Tviler på at det eneste mannen din spiser i løpet av oppholdet er 2 knekkebrød til frokost. 

Far kan reise med buss? Be bekjente kjøre seg? Leie el-sparkesykkel eller gå om det er i gangavstand. 

snakk om å problematisere bagateller. noen få hundrelapper er jaggu en billig pris å betale for å ha han tilstede, sammenlignet med hva helsevesenet bruker på å følge opp deg i svangerskap, fødsel og barseltid.

Du kommer til å få deg et sjokk i fremtiden når det går opp for deg hva et barn faktisk koster. Men blir vel sur fordi du får for lite fra staten og de ikke forsørger deg og familien fullt ut.

Den prisen er KUN inkludert frokost. Og regner med han ikke får nytt sengetøy hver dag heller.. 

At han reiser frem og tilbake kunne vært løsning for en dag kanskje, men vi bor for langt unna sykehuset til at det kan være en løsning for flere dager dessverre.

Jeg ser på meg selv som veldig bevisst på kostnader og priser, og vi har som sagt spart opp en del penger til å få barn. Jeg syns bare det er økonomisk ufornuftig å betale så mye penger for å være sammen på sykehuset.  Da drar vi heller hjem for å være sammen.

Håper du får en bedre dag i morgen og har litt mer empati på jobb 🌻

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Oj for et empatisk svar fra noen som faktisk «jobber på føde/barsel-avdeling». Du burde da vite at nei, all helsepersonell er ikke alltid tilgjengelig et tastetrykk unna, og de kommer ikke alltid i løpet av få minutter. Det er ikke helsevesenet som betaler for å følge gravide kvinner i svangerskap, det er skattepengene mine og dine. Og om ingen hadde orket å gått gravide hadde vi dødd ut. Kanskje du skal være litt takknemlig for at noen orker å føde barn så du har en jobb (visstnok). 

Det èr faktisk ironisk at far må betale 500 kr natta for å være tilstede, når han, i mitt tilfelle, hjalp meg MYE mer enn noe annet helsepersonell på barselavd, og det ved begge fødslene. 

Anonymkode: fec87...60a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Herregud for et svar…

Det er vel kanskje tenkt at far skal i vareta baby også? Her var det uaktuelt for meg at helsepersonell skulle ta seg av babyen. Baby skal ha nærhet og stell av mamma og pappa… 

Dessuten var det veldig greit å slippe å ringe på hver gang jeg skulle ha påfyll av drikke, komme meg på do, ut/inn av sengen, snu meg i sengen, flytte på varmeflasker osv. det kan være 1000 ting TS trenger hjelp til! 

Anonymkode: 0e4bc...770

AnonymBruker
Skrevet

Om du hadde fødd i USA ville regningen vært 100 000+, kun for fødsel. Med opphold, og far med, mye mer. 

Så det er temmelig naivt å uttale at det å ha far der ikke koster sykehuset noe. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan tenker du at dette besvarer spørsmålet hennes?

Realitetsorientering. 

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...