Gå til innhold

Er det noen som har droppet å være en del av skolens vennegruppe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min går i andre klasse og det er allerede masse styr med de pålagte vennegruppene. Foreldre som lager normer/regler som alle må følge, og som selvfølgelig ikke tar hensyn til den enkeltes behov. Har lyst til å melde oss av dette kjøret. Men litt usikker på om jeg skal annonsere det, eller bare stille og rolig ikke delta. Noen med erfaring/tanker?

Anonymkode: 3daf8...eeb

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er en vennegruppe og hvordan fungerer det? 

Anonymkode: 10046...fe1

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er en kjempedårlig idé som vil gjøre deg upopulær blant de andre foreldrene, og som i tillegg vil gjøre at gutten din lett kan havne utenfor i klassemiljøet.

Anonymkode: efb8e...a94

• Liker 21
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sønnen min går i andre klasse og det er allerede masse styr med de pålagte vennegruppene. Foreldre som lager normer/regler som alle må følge, og som selvfølgelig ikke tar hensyn til den enkeltes behov. Har lyst til å melde oss av dette kjøret. Men litt usikker på om jeg skal annonsere det, eller bare stille og rolig ikke delta. Noen med erfaring/tanker?

Det å droppe det opplegget er ikke så lurt, selv om det akkurat nå kan oppleves som en smertefull greie.

Er kanskje bedre å bytte klasse eller skole om de såkalte vennegruppene er for gale.

Anonymkode: 4072f...fe3

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker det er en kjempedårlig idé som vil gjøre deg upopulær blant de andre foreldrene, og som i tillegg vil gjøre at gutten din lett kan havne utenfor i klassemiljøet.

Anonymkode: efb8e...a94

Samme effekten får man desverre når andre foresatte velger å lage en konkurranse om hvem som har det beste opplegget for vennegruppen.

Det er ikke sikkert det er sånn for TS, men det ble sånn her. Her bestod klassen av velstående familier som skulle alt fra fancy båtturer til bading i private bassenger.

Så hadde du oss som er havnet skeivt ut automatisk, leier bolig og ikke hadde sjans til å ta hele gruppen med ut på fancy aktiviteter.

Vi holdt vennegrupper slik det var ment til å være, men endte med en ovenfra og ned holdning fra både foreldre og barn.

Vi endte med å flytte når hun var ferdig med vennegruppe årene.

Anonymkode: 5d9fc...316

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Korttenkt å droppe slikt. Å ha deltatt i vennegrupper er gull for fremtiden, selv om det kan oppleves litt styrete nå.  Det gjør terskelen lavere for å ta kontakt med «fremmede» hvis noe skal oppstå. De er ikke så gamle disse barna før rekkevidden deres utvides, og da er det godt å ha noen «kjente» litt rundt omkring.

Anonymkode: beacf...0a7

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kanskje du kan snakke med lærer om å bytte vennegruppe?

Her var det en gang i måneden hver av de i vennegruppen hadde besøk hjemme hos seg. Da var det middag, lek og foreldre snakket sammen(bli kjent). Holdt på i 4år. 3 av årenr kom barns alene.

Anonymkode: d5412...894

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje du kan snakke med lærer om å bytte vennegruppe?

Her var det en gang i måneden hver av de i vennegruppen hadde besøk hjemme hos seg. Da var det middag, lek og foreldre snakket sammen(bli kjent). Holdt på i 4år. 3 av årenr kom barns alene.

Vi lagde alle bare pølser i vennegruppen (alle foreldre). For det likte alle barna. Pga allergier, kresenhet og div, pluss at barns bare ville leke. Så fikk de noe mat i seg.  Alle lekte bare hjemme hos de som de skulle til. Ikke noe fancy opplegg! Pølser til foreldre som ville ha og, og kaffe!

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Delta, men læreren må presisere at dette skal være et lavterskelopplegg! Vi har vennegruppe og til tross for at jeg ikke er for idéen om slike grupper så blir vi med fordi flertallet bestemte det. I våre grupper møtes vi på båltur i skogen, lek og spill hjemme osv-med og uten foreldre. 

Anonymkode: 44ec6...e13

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min hadde vennegrupper i 1 og 2 klasse. Vi hadde aldri, og ingen i gruppa til gutten min hadde, begge årene. De var kun noen få grupper, der et par av de inviterte til gruppe. Så på hans trinn var vennegrupper skikkelig mislykket. Nesten alle foreldre var i mot. 

Reglene som var var at det ikke skulle være skjerm, ikke ha de på lekeland, trampolinepark og sånn. Men kunne ha det ute et sted, i skog, lekeplass, eller hjemme. 

Anonymkode: fc454...b58

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke si noe, det dør ut av seg selv som regel i løpet av 2 klasse 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi droppet vennegruppe i andre klasse. Vi hadde da akkurat fått vite at søsken av barnet var alvorlig syk, og vi hadde ikke overskudd. Ett annet par i gruppen vår gikk igjennom en skilsmisse på det tidspunktet og hadde heller ikke overskudd. Så noen ganger går det bare ikke. Vi hadde dialog med De andre foreldrene og skolen. De andre barna på gruppen ble satt sammen med andre. 

Samtidig, så hadde av og til barnet med hjem Vi var fortsatt sosiale, men ja.  Ikke merket noe på vennskap i ettertid. Men han er generelt en sosial type.

Anonymkode: dd7cb...436

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig dumt å droppe. Ta deg sammen og arranger de få gangene det er snakk om. Som forelder må man faktisk strekke seg litt for det sosiale til barna, både dine og andres. 

Anonymkode: 3102c...021

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Vennegrupper er noe dritt. Èn forelder som må stelle istand for andre barn. Vi har verken plass eller overskudd jeg er alene og hvor skal jeg plassere det yngste barnet mitt ? Vi leier bolig og plassen kommer helt sikkert til å merkes. Glem det. 

Jeg foreslo derimot at vi kunne gjøre noe sammen, at foreldrene kan arrangere flere sammen for da er det lettere for de som ikke har så mye å bidra med det de kan. 

Anonymkode: f4ec5...8ae

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vennegrupper er viktig for det sosiale samspillet i klassen. 
Det er ikke for at man skal finne seg en ny bestevenn, men det er for at alle skal kunne bli litt kjent med hverandre i en annen arena enn på skolen. 

Man merker veldig godt på et klassemiljø hvilke klasser som har vennegrupper og hvilke klasser som dropper det (fordi foreldrene ikke ser vitsen). 
Jeg har barn som har hatt mange venner og som er supersosiale, og jeg gjennomførte ikke vennegrupper pga dem. De hadde klart seg supert uansett de, men det har noe med å se litt ut over egen nesetipp. 

Er heldigvis mange aktiviteter man kan gjøre ute, om man selv mener man ikke har plass inne. Eller så kanskje man kan foreslå å ha ha mindre grupper (4-5 barn får alle plass til uansett). 

Anonymkode: 12cab...cef

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Vennegrupper er viktig for det sosiale samspillet i klassen. 
Det er ikke for at man skal finne seg en ny bestevenn, men det er for at alle skal kunne bli litt kjent med hverandre i en annen arena enn på skolen. 

Man merker veldig godt på et klassemiljø hvilke klasser som har vennegrupper og hvilke klasser som dropper det (fordi foreldrene ikke ser vitsen). 
Jeg har barn som har hatt mange venner og som er supersosiale, og jeg gjennomførte ikke vennegrupper pga dem. De hadde klart seg supert uansett de, men det har noe med å se litt ut over egen nesetipp. 

Er heldigvis mange aktiviteter man kan gjøre ute, om man selv mener man ikke har plass inne. Eller så kanskje man kan foreslå å ha ha mindre grupper (4-5 barn får alle plass til uansett). 

Anonymkode: 12cab...cef

Ikke alle vil ha 4-5 ukjente barn hjemme hos seg om man har et barn som er litt sensitivt .

Anonymkode: f4ec5...8ae

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har droppet det. Sa fra da skoleåret begynte slik at gruppene er satt opp uten våre barn. Jeg har aldri hatt lyst eller behov for å omgås andre barns foreldre utover å slå av en prat der det er naturlig 

Anonymkode: 8ac0f...2eb

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Samme effekten får man desverre når andre foresatte velger å lage en konkurranse om hvem som har det beste opplegget for vennegruppen.

Det er ikke sikkert det er sånn for TS, men det ble sånn her. Her bestod klassen av velstående familier som skulle alt fra fancy båtturer til bading i private bassenger.

Så hadde du oss som er havnet skeivt ut automatisk, leier bolig og ikke hadde sjans til å ta hele gruppen med ut på fancy aktiviteter.

Vi holdt vennegrupper slik det var ment til å være, men endte med en ovenfra og ned holdning fra både foreldre og barn.

Vi endte med å flytte når hun var ferdig med vennegruppe årene.

Anonymkode: 5d9fc...316

Gurimalla… Holmenkollen?

Anonymkode: d4c55...a21

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri hatt på skolen her. Her ordnet barna i klassen slikt selv og skolemiljøet er veldig bra. 

Jeg hadde gjort som deg TS og meldt meg ut.

Anonymkode: d118c...690

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Drev å styra på for å ordne litt jeg også men måtte kaste inn håndkleet. Ble rett og slett for mye å styre med. Holder med vinter(ski/aking og bålkos), vår(17 mai tog og feiring på skolen) sommer(skoleavslutning med piknik ute, skikkelig avslutning for 7 trinn og lek ute på skolens område), skolestart(felles grilling med mingling ute i skolegården med mulighet til å se på nytt trinnområde), halloween(party og gå knaske eller knep etterpå) og julesamling(forestillinger av barna og julegløgg og kaker i etterkant på trinnområdet). 

Endret av Fighter83
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...