AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:27 #1 Skrevet søndag kl. 12:27 Har slitt med å bli tatt på alvor av legen. Hatt plager både jeg og mitt barn som ikke tas på alvor overhode, og blir avskrevet med «er det ikke psykisk da»! (nei vi sover godt og har det fint, ingen depresjoner eller lignende, ingen diagnoser. Ikke noe adhd eller andre bokstaver) Eller «jeg vet ikke jeg nei», eller med «det er nok overvekt, men du er ikke overvektig altså!» (jeg veier 60kg) så jeg har betalt masse for legetimer jeg får ingen hjelp for. Jeg sliter med pust om natta, stopper å puste, har skjev neseskillevegg etter ble utsatt for vold som barn, har fått en klump/masse på fremsiden av halsen nå og får ikke puste om ligger på siden om nettene og derfor snorker og puster kraftig når sover og får ofte avbrutt søvn. Sover generelt ok men får ikke puste så bra om ligger nede pga ovennevnte. Har forsøkt å forklare dette. Ikke engang D-vitamin-nivå måles til meg. Ikke ser på halsen, ingen undersøkelse, ingenting. Bare prat, to meter avstand alltid. Jeg er selv utdannet helsesekretær men har ikke nevnt det og vet at f.eks. den kulen skulle ha blitt undersøkt. Fastlegen var permittert og har nå sluttet og hele den tida hadde vi vikar. Barnet mitt er frustrert for heller ikke får hjelp med et problem som bare vedvarer og blir møtt med bare skuldertrekk. Nå har vi fått ny fastlege siden den forrige slutta, og jeg tenkte at endelig skal vi bli tatt på alvor nå. Men så ser jeg at det er «vikar for fastlege» som timene er satt opp på. Da er det ingen vits i. F eks ble henvisning avvist pga «for dårlig skrevet henvisning, legen må skrive den bedre» dette tar tid og vi finner ingen løsning. Har vært sånn i over ett år nå. Barnet er forsikret, så vurderer å ringe forsikringen i morgen og høre med de siden vi ikke får den helsehjelp som trenges. Har aldri hatt så dårlig lege før vi flytta på landet… Mye fravær også blir det. Hva i all verden gjør vi? Å bytte fastlege er også vanskelig her pga avstander og det kan ta flere år pga fulle ventelister. Anonymkode: 3fc95...b15
Stor pike Skrevet søndag kl. 12:32 #2 Skrevet søndag kl. 12:32 Du bør i hvert fall henvises til søvn klinikk for vurdering av søvn, pustestopp. Kanskje du trenger en cpap maskin. Ellers er det tydelig at du må sette hæla i bakken og ikke gi deg. 1
Hensatt Skrevet søndag kl. 12:32 #3 Skrevet søndag kl. 12:32 Bruk forsikringen sin lege. De kan også henvise. Det kan også være lettere om de får det skriftlig dersom du har vansker med å bli fortstått muntlig, f.eks at du sender inn hele teksten du har skrevet her, slik at ikke noe blir misforstått eller utelatt i vurderingen. 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:43 #4 Skrevet søndag kl. 12:43 Om ny lege er på kontoret, men har for mye å gjøre og det er grunnen til at du og barnet blir henvist til vikarlegen, så vær tydelig om at du IKKE aksepterer å gå til vikaren lenger, da denne ikke utfører jobben på en forsvarlig måte! Videre ville jeg klaget inn denne vikarlegen både til kommunelegen og statsforvalteren. Den kulen på halsen din SKAL undersøkes. Og det burde vært gjort med det samme du fikk den. Du vet at det ikke trenger være en skummel kul, men siden den hemmer pusten din når du ligger, så MÅ den likevel undersøkes. (Til sammenligning kjenner jeg en person som for maks to måneder siden gikk til lege pga. en slik kul, den er allerede utredet 90 %, selv om de i utgangspunktet ikke trodde det var kreft, men fordi det kom under kriteriene for rask utredning.) Ring legekontoret i morgen tidlig, krev å få komme på en hastetime til ny fastlege, og informer også om at du kommer til å klage vikarlege til kommunelege og statsforvalter. Anonymkode: 9abe2...6c4 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 14:44 #5 Skrevet søndag kl. 14:44 Vet du om det er samme vikarlege da evt? Her er jeg også fanget i vikarlege-karusellen, men de fleste av de unge danskene jeg har hatt med å gjøre har faktisk vært veldig nøye og grundige, skrevet gode henvisninger og heller undersøkt mer når de er litt usikre. Dårligere på pasientkontakt, men har fått jobben gjort. Mener ikke å avskrive din opplevelse altså! Bare at, om du ikke vet det er snakk om samme legevikar, så kan det være verdt å gi person en sjanse før du evt går privat? Anonymkode: 25930...3c8 2 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 14:51 #6 Skrevet søndag kl. 14:51 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har slitt med å bli tatt på alvor av legen. Hatt plager både jeg og mitt barn som ikke tas på alvor overhode, og blir avskrevet med «er det ikke psykisk da»! (nei vi sover godt og har det fint, ingen depresjoner eller lignende, ingen diagnoser. Ikke noe adhd eller andre bokstaver) Eller «jeg vet ikke jeg nei», eller med «det er nok overvekt, men du er ikke overvektig altså!» (jeg veier 60kg) så jeg har betalt masse for legetimer jeg får ingen hjelp for. Jeg sliter med pust om natta, stopper å puste, har skjev neseskillevegg etter ble utsatt for vold som barn, har fått en klump/masse på fremsiden av halsen nå og får ikke puste om ligger på siden om nettene og derfor snorker og puster kraftig når sover og får ofte avbrutt søvn. Sover generelt ok men får ikke puste så bra om ligger nede pga ovennevnte. Har forsøkt å forklare dette. Ikke engang D-vitamin-nivå måles til meg. Ikke ser på halsen, ingen undersøkelse, ingenting. Bare prat, to meter avstand alltid. Jeg er selv utdannet helsesekretær men har ikke nevnt det og vet at f.eks. den kulen skulle ha blitt undersøkt. Fastlegen var permittert og har nå sluttet og hele den tida hadde vi vikar. Barnet mitt er frustrert for heller ikke får hjelp med et problem som bare vedvarer og blir møtt med bare skuldertrekk. Nå har vi fått ny fastlege siden den forrige slutta, og jeg tenkte at endelig skal vi bli tatt på alvor nå. Men så ser jeg at det er «vikar for fastlege» som timene er satt opp på. Da er det ingen vits i. F eks ble henvisning avvist pga «for dårlig skrevet henvisning, legen må skrive den bedre» dette tar tid og vi finner ingen løsning. Har vært sånn i over ett år nå. Barnet er forsikret, så vurderer å ringe forsikringen i morgen og høre med de siden vi ikke får den helsehjelp som trenges. Har aldri hatt så dårlig lege før vi flytta på landet… Mye fravær også blir det. Hva i all verden gjør vi? Å bytte fastlege er også vanskelig her pga avstander og det kan ta flere år pga fulle ventelister. Anonymkode: 3fc95...b15 Be om henvisning til ØNH, de har ØNH på Aleris. Kort ventetid og god oppfølging Anonymkode: 29daf...5e8 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 15:04 #8 Skrevet søndag kl. 15:04 Men, jeg forstår ikke hvorfor du bare går derfra? Du må jo kreve at vikaren undersøker kulen, insistere på å bli henvist videre, stå på for barnet ditt? Jeg hadde aldri godtatt skuldertrekk og "jeg vet ikke". Og du har latt dette pågå i et år? Legen høres inkompetent ut, ja, men hva med ditt eget ansvar oppe i dette? Er du alltid så veik? Anonymkode: b22ff...86e 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 15:14 #9 Skrevet søndag kl. 15:14 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men, jeg forstår ikke hvorfor du bare går derfra? Du må jo kreve at vikaren undersøker kulen, insistere på å bli henvist videre, stå på for barnet ditt? Jeg hadde aldri godtatt skuldertrekk og "jeg vet ikke". Og du har latt dette pågå i et år? Legen høres inkompetent ut, ja, men hva med ditt eget ansvar oppe i dette? Er du alltid så veik? Anonymkode: b22ff...86e Jeg sto på før, med det resultat at fastlegen (den ene timen hadde med han) lagde han en hånlig karikaturtegneseriestripe som han la ut offentlig på nett. Han forsøkte å få den publisert i lokalavisen også. Man vil ikke bli uthengt heller, bare fordi man går til legen og forsøker å få hjelp for en kroppslig sykdom. Har forsøkt å stå på, har stått på i ett år, mast, foreslått, foreslått å få kulen undersøkt, men blir bare avvist med at nei pustingen er bare psykisk. Kulen er vanlig når man har noen kg ekstra, osv. og ellers: «nei jeg vet ikke jeg». Fra vikarlegene. Privat må jeg spare til. Det tar tid. Koster 1500kr pluss reise. Barnet har gratis offentlig lege enda. Anonymkode: 3fc95...b15 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 15:24 #10 Skrevet søndag kl. 15:24 De er bare nedlatende og behandler en som om man ikke skjønner noe som helst. Har to utdannelser innen helse selv. Men skal ikke være sånn at man må nærmest komme med bevis på kunnskapen sin for å bli tatt på alvor og behandlet med respekt av helsepersonell. Det er rett og slett mobbing, det som har foregått. Anonymkode: 3fc95...b15 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:57 #11 Skrevet søndag kl. 18:57 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De er bare nedlatende og behandler en som om man ikke skjønner noe som helst. Har to utdannelser innen helse selv. Men skal ikke være sånn at man må nærmest komme med bevis på kunnskapen sin for å bli tatt på alvor og behandlet med respekt av helsepersonell. Det er rett og slett mobbing, det som har foregått. Anonymkode: 3fc95...b15 Karikaturer publisert på nett er ikke ok... Høres horribelt ut, hadde blitt kjempelei meg. Men å gi en grunn til hvorfor man ønsker en undersøkelse eller prøve er jo greit nok? Når jeg ønsket en viss test av legen så la jeg det frem på en ydmyk måte, men listet opp 4-5 symptomer eller grunner til at jeg ønsket denne testen. Legen du har vært hos høres jo ut som en kukk da, så da blir det vel verre. Anonymkode: a82f9...c48
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:44 #12 Skrevet søndag kl. 19:44 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Karikaturer publisert på nett er ikke ok... Høres horribelt ut, hadde blitt kjempelei meg. Men å gi en grunn til hvorfor man ønsker en undersøkelse eller prøve er jo greit nok? Når jeg ønsket en viss test av legen så la jeg det frem på en ydmyk måte, men listet opp 4-5 symptomer eller grunner til at jeg ønsket denne testen. Legen du har vært hos høres jo ut som en kukk da, så da blir det vel verre. Anonymkode: a82f9...c48 Ja jeg la det også frem på en ydmyk måte. De fem første gangene. Så prøvde jeg med å bruke kunnskapen jeg hadde da… skrev også opp liste med symptomer. Ønske om behandling og henvisning. Men da skal det hånes. Helt håpløst. Når de først har bestemt seg for at de ikke skal høre på pasienten, er det nytteløst. Anonymkode: 3fc95...b15
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:12 #13 Skrevet søndag kl. 20:12 Det høres jo litt rart ut at du blir møtt så negativt av alle. Jeg har jo vært hos dårlige og nedlatende leger, men de aller aller fleste er veldig hyggelige og strekker seg lang for å hjelpe deg. Anonymkode: 62d29...a7e
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:18 #14 Skrevet søndag kl. 21:18 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det høres jo litt rart ut at du blir møtt så negativt av alle. Jeg har jo vært hos dårlige og nedlatende leger, men de aller aller fleste er veldig hyggelige og strekker seg lang for å hjelpe deg. Anonymkode: 62d29...a7e Jo, men det når ikke frem. Ting undersøkes ikke, det settes ikke opp prøver eller gjøres forsøk på å se helhet i symptomer. Er som om det avblåses bare. Jeg har hatt helt fantastiske kunnskapsrike leger før, før vi flyttet på landet… Anonymkode: 3fc95...b15 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:28 #15 Skrevet søndag kl. 21:28 Som sagt, kontakt kommunelegen - gjør det i morgen tidlig, be om en time til denne, vis til vikarlegens vanvittige adferd siste året og at du nå ikke kan vente lenger all den tid du har pusteproblemer på natt pga. denne kulen (og nesen) som vikarlegen nekter å henvise deg videre for. Anonymkode: 9abe2...6c4 1 1
petterm Skrevet søndag kl. 21:28 #16 Skrevet søndag kl. 21:28 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jo, men det når ikke frem. Ting undersøkes ikke, det settes ikke opp prøver eller gjøres forsøk på å se helhet i symptomer. Er som om det avblåses bare. Jeg har hatt helt fantastiske kunnskapsrike leger før, før vi flyttet på landet… Anonymkode: 3fc95...Evt Har du spurt legen om kulen kan være kreft? Evt hva som gjør at de kan utelukke kreft?
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:37 #17 Skrevet søndag kl. 21:37 petterm skrev (8 minutter siden): Har du spurt legen om kulen kan være kreft? Evt hva som gjør at de kan utelukke kreft? Nei. Anonymkode: 3fc95...b15
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 23:37 #18 Skrevet søndag kl. 23:37 Har du mulighet til å gå privat? Volvat/Aleris? Anonymkode: 751dd...adf
AnonymBruker Skrevet i går, 05:49 #19 Skrevet i går, 05:49 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har du mulighet til å gå privat? Volvat/Aleris? Anonymkode: 751dd...adf Sparer til det men tar tid å spare opp. Da blir det først og fremst til barnet og så meg og det tar tid da det er så dyrt. Anonymkode: 3fc95...b15
AnonymBruker Skrevet i går, 07:40 #20 Skrevet i går, 07:40 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sparer til det men tar tid å spare opp. Da blir det først og fremst til barnet og så meg og det tar tid da det er så dyrt. Anonymkode: En time hos privatlege koster rundt 14-1500 og da får man som oftest gjort mye. Anonymkode: 751dd...adf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå