Gå til innhold

Du som vil betale mindre skatt - hva er du villig til å ofre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper skattepolitikk kan diskuteres en annen plass, dette er kun av nysgjerrighet, og politikk er det hundre tråder allerede der man kan diskutere for eller i mot. 

Men av ren nysgjerrighet, hva er det du som vil betale mindre skatt er villig til å ofre FOR DEG SELV? Her kan man altså ikke si mindre innvandring, om man ikke er innvandrer selv altså. Hva vil DU ofre for å slippe å betale alle tusenlappene hver mnd? 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

For å svare selv. Det er vanskelig da.. jeg betaler jo min skatt med glede, men rent hypotetisk… Kanskje mindre penger til kultur? Enda jeg elsker konserter, forestillinger, opera og alt. Jeg jobber så mye at jeg ikke rekker se noe likevel. 😬 

Endret av BobbySocks
  • Nyttig 2
Skrevet

For egen del, endel av de som jobber med å gjennomregulere samfunnet, innen bygg, miljø og landbruk, innen landbruk så har du minst KSL, Landbrukskontoret og Mattilsynet som stort sett kontrollerer de samme tingene. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Apis skrev (3 minutter siden):

For egen del, endel av de som jobber med å gjennomregulere samfunnet, innen bygg, miljø og landbruk, innen landbruk så har du minst KSL, Landbrukskontoret og Mattilsynet som stort sett kontrollerer de samme tingene. 

Er du bonde? 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Apis skrev (4 minutter siden):

Er du mye i kontakt med disse siden du tenker dette påvirker deg direkte? Er det igjennom jobb kanskje? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Byråkrati kan det nok kuttes en del i. 

Enig i at det kan kuttes i reisekostnader, selv om jeg per nå nyter godt av gode ordninger.

Helt ærlig kunne jeg nok gått litt mer ned i levestandard over all.

Kutte i den statlige støtten til NRK. 

Vinmonopolet..

Endret av Sinsiew
  • Liker 2
Skrevet
BobbySocks skrev (24 minutter siden):

Håper skattepolitikk kan diskuteres en annen plass, dette er kun av nysgjerrighet, og politikk er det hundre tråder allerede der man kan diskutere for eller i mot. 

Men av ren nysgjerrighet, hva er det du som vil betale mindre skatt er villig til å ofre FOR DEG SELV? Her kan man altså ikke si mindre innvandring, om man ikke er innvandrer selv altså. Hva vil DU ofre for å slippe å betale alle tusenlappene hver mnd? 

En dramatisk endring i sykelønnsordningen.
Nå er det noen år siden jeg mottok sykepenger en kortere periode. Men kommer garantert i den posisjonen i årene som kommer.  Så det første store jeg kunne ofret ville vært en dramatisk endring i sykelønnsordningen. 

• Liker 3
Skrevet
Svart skjerm skrev (Akkurat nå):

En dramatisk endring i sykelønnsordningen.
Nå er det noen år siden jeg mottok sykepenger en kortere periode. Men kommer garantert i den posisjonen i årene som kommer.  Så det første store jeg kunne ofret ville vært en dramatisk endring i sykelønnsordningen. 

Spennende valg når du selv sier du kommer dit! Hvordan tenker du å finansiere tapet? 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er jo en slags forsikring. Håper at jeg får noe igjen for det, hvis jeg blir syk, eller gammel.

Skrevet

Innføre karensdag ved sykelønnsordningen. 

• Liker 8
Skrevet
Sinsiew skrev (4 minutter siden):

Enig i at det kan kuttes i reisekostnader, selv om jeg per nå nyter godt av gode ordninger.

Tenker du da litt dårlige helse, litt dårlige utdanning eller tenker du noe annet? Interessant valg da de fleste bare vil ha mer og bedre!

• Liker 1
Skrevet
BobbySocks skrev (2 minutter siden):

Spennende valg når du selv sier du kommer dit! Hvordan tenker du å finansiere tapet? 

Du mener det jeg taper? Overlever uansett. Oppsparte midler. Og redusere forbruket. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
BobbySocks skrev (3 minutter siden):

Tenker du da litt dårlige helse, litt dårlige utdanning eller tenker du noe annet? Interessant valg da de fleste bare vil ha mer og bedre!

Mer selvfinansiering innen akademia for eksempel. 

Helse er det jo allerede svært mange kutt innen. 

Om jeg hadde fått akkurat litt dårligere råd, slik at det blir mindre igjen til lusus, hadde ikke der gjort noe. 

Så redusere forbruket. 

Endret av Sinsiew
Skrevet

1. Jeg bruker helsetjenester ofte. Men jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal betale for noe som mange ikke engang er enig i burde være innunder helsepolitikk.

2.Kulturmidler: Er en uting at Staten sponser ting som de skal prakke på befolkningen. Jeg ser de filmene/ teater stykkene jeg vil uten at Staten må prakke det på meg. Selvsagt går det utover meg når det er "mine og dine" penger. 

3. Jeg har ikke barn i barnehagen, har dem hjemme. Økonomisk så "taper" jeg på det i min kommune. Hvorfor er jeg på speliselaget for noe som ikke tjener meg? 

4. jeg vil kjøpe alkohol akkurat når det passer for meg, ikke når Staten bestemmer at det er greit.

5. Mange prosjekter i nærområdet som aldri blir noe av og masse sløsing som kunne vært brukt på å ruste opp skolene eller i mærsamfunnet eller kuttet ut kommunale avgifter slik at det ikke blir belastet meg. Handler om prioriteringer i kommunen sektoren.

6. Frikort på tjenester: Det er tragisk å se noen sitte på fysioterapi senteret og er god for 50 mill og får dekket dette gratis, når vi har inntekts begrenset stipend til studenter med rike foreldre. Det går utover meg fordi andre må betale for å opprettholde dette.

7. Bidrag til kollektivtransport: Gjør at i mitt nærområde så er det mindre satsing på friheten til å velge egen transport. Bilveier blir ikke prioritert hvis ikke bussene kjører der.

Kan nevne mange flere. Poenget er at dette er ting som jeg gjerne kunne ønske ble prioritert annerledes og som selvsagt har innvirkning på meg og mitt liv, fordi det er prioriteringer som angår meg. 

• Liker 2
Skrevet
Sinsiew skrev (15 minutter siden):

Kutte i den statlige støtten til NRK. 

Vinmonopolet..

Vinmonopolet går med overskudd. 

• Nyttig 2
Skrevet
Brunello skrev (3 minutter siden):

Vinmonopolet går med overskudd. 

Nettopp 😅

Og derfor kunne vi altså hatt mindre av et statlig monopol på alkohol.

• Liker 1
Skrevet
bitmog skrev (13 minutter siden):

når vi har inntekts begrenset stipend til studenter med rike foreldre. Det går utover meg fordi andre må betale for å opprettholde dette

Det er da ikke noe begrensning i stipend fra Lånekassen for studenter med rike foreldre?

Mener du elever på videregående?

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at sukkeravgiften kunne vært høyere (gitt at den treffer faktiske sukkervarer). Altså slik at alt av godteri og sukkervarer ble dyrere. 

Det går ut over meg fordi jeg kjøper mye godteri. 

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet
Hedda-78 skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at sukkeravgiften kunne vært høyere (gitt at den treffer faktiske sukkervarer). Altså slik at alt av godteri og sukkervarer ble dyrere. 

Det går ut over meg fordi jeg kjøper mye godteri. 

Slenger meg på denne!

• Liker 2
Skrevet

Men for å være enda mer konkret. Jeg skal kjøpe ny bil snart, ønsker slutt på alle elbil subsidier. Jeg kan også ofre det å betale 500-700kr til veldedighet som jeg kan føre opp på skatten. Jeg skulle gjerne også ofret eiendomsskatten jeg betaler for å få "litt" dårligere tjenester tilbake. Jeg kan også gjerne. Jeg kunne også kuttet SFO da vi egentlig ikke trenger det, men likevel kjekt, dette dekker kommunen for oss. Jeg kunne også ofret Taxi ordningen vi har i kommunen som jeg ofte bruker som koster 25% av normal pris til å komme seg rundt til kommunale og statlige bygg i kommunen. Det vil gjøre det dyrere for meg totalt sett, men greit offer. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...