Gå til innhold

Finansieringsbevis og EK etter salg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

La oss si at vi har et hus som har fått verdivurdering til ca 6 millioner, og vi har 4.5 i lån. Vi vurderer å kjøpe før vi selger så vi har rundt 1.5 i EK om vi selger til den prisen. Vil finansieringsbeviset da vise dette som EK selv om vi ikke har pengene før et salg?

Vi har en inntekt på ca 1.2 sammenlagt og to barn. Så kan vi kjøpe først og selge etterpå? Utfra denne informasjonen, hvor mye kan vi da kjøpe for?

Har snakket med banker og føler de gir oss lavere sum å kjøpe for enn vi forventet.

Anonymkode: 1c0c6...a4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg snakka med DnB i juli, sa de at dem trakk 10% av prisen boligen var lagt for som salgspris. 

Anonymkode: a6084...a41

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da jeg snakka med DnB i juli, sa de at dem trakk 10% av prisen boligen var lagt for som salgspris. 

Anonymkode: a6084...a41

Men blir den resterende summen lagt sammen med hvor mye vi kan låne i et finansieringsbevis? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men blir den resterende summen lagt sammen med hvor mye vi kan låne i et finansieringsbevis? 

Ja, de beregner en egenkapital og hvor mye dere kan låne, så får du finansieringsbevis etter det.

Jeg håper å få kjøpt ny leilighet i løpet av høsten, har egenkapital på ca. 6.5 mill i gjeldfri leilighet og skal låne inntil 2.mill. Regner ikke med å få finansieringsbevis for 8.5, men heller 7.7- 8 mil.

Anonymkode: e6d88...44b

• Hjerte 1
Skrevet

Du har maks 1,4 om salget går som planlagt. Husk at du må betale megler rundt 100´000 for jobben med å selge boligen. Og så må du huske å sette av penger til dokumentavgift når du kjøper igjen. Så der forsvinner ytterligere 150´000 eller mer, litt avhengig i hva du skal kjøpe

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

La oss si at vi har et hus som har fått verdivurdering til ca 6 millioner, og vi har 4.5 i lån. Vi vurderer å kjøpe før vi selger så vi har rundt 1.5 i EK om vi selger til den prisen. Vil finansieringsbeviset da vise dette som EK selv om vi ikke har pengene før et salg?

Vi har en inntekt på ca 1.2 sammenlagt og to barn. Så kan vi kjøpe først og selge etterpå? Utfra denne informasjonen, hvor mye kan vi da kjøpe for?

Har snakket med banker og føler de gir oss lavere sum å kjøpe for enn vi forventet.

Det er jo en høy risiko å ta. Flere jeg kjenner har endt opp med å sitte med 2 boliger over lang tid, og noen har måtte flytte tilbake til det gamle huset å selge det nye i stede for å komme seg ut av knipe… 

Det tryggeste er å selge først, og da får dere nok høyere lån. Å sitte med to boliglån når dere har bare 1,2 i inntekt og 2 barn høres helt vanvittig ut 🫣 Hvis dere kjøper for 5 mill så sitter dere jo da med 9,5 i lån. Jeg kan ikke helt forstå at en bank er villig til å låne dere så mye engang… 

Anonymkode: 6d465...aa7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo en høy risiko å ta. Flere jeg kjenner har endt opp med å sitte med 2 boliger over lang tid, og noen har måtte flytte tilbake til det gamle huset å selge det nye i stede for å komme seg ut av knipe… 

Det tryggeste er å selge først, og da får dere nok høyere lån. Å sitte med to boliglån når dere har bare 1,2 i inntekt og 2 barn høres helt vanvittig ut 🫣 Hvis dere kjøper for 5 mill så sitter dere jo da med 9,5 i lån. Jeg kan ikke helt forstå at en bank er villig til å låne dere så mye engang… 

Dessuten er det vel maks 5 x inntekt dere kan ha i gjeld, nå går jeg ut i fra at dere ikke har noe billån, studielån eller kredittkort osv, men dere har jo allerede 75% belåningsgrad på huset dere sitter med… 

• Liker 1
Skrevet

Dere skal i utgangspunktet fått kjøpe for 7,5 mill. Men så må banken trekke fra for utgifter knyttet til kjøp og salg (fort 200 000 - 300 000), om dere har bil (både med og uten billån), hvor mange barn (avhengig av alder), studielån, andre lån, kredittrammer på kredittkort, klarna, o.l. De må også ta høyde for at boligen deres går under takst, min bank opererer med 5%.

Da sitter man fort igjen med mindre handlingsrom.

Det beste er å selge først.

Anonymkode: 08d2d...4ca

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...