Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som har latt meg stå alene når jeg har mistet alt, som heller ikke gir meg en klapp på skulderen for det jeg utrolig nok har klart å få til..men som kommer snikende for trekke ut av meg noen «survival skills» og gratis råd og støtte som de omgjør til sitt eget og at jeg ikke har hjulpet med noe som helst. Slik at de kan stille seg på lik linje med meg med å klare alt på egenhånd uten hjelp. 

Her er det ikke snakk om bare komme seg på beina etter en skilsmisse liksom, det er mye heftigere enn det, selv om det kan være heftig nok i segselv sef, men man kan nok uansett kjenne seg igjen i å stå i noe som holder på å ta totalt knekken på en, og ingen å støtte seg til. For selv om jeg alltid har vært en person som har kjærlighet og omsorg for folk, og ønsker å leve i en verden med godhet og der vi hjelper hverandre, så har jeg nå innsett at det er ikke slik verden fungerer. Da vil man bli utnyttet om man ikke klarer å sette klare grenser.

Så spørsmålet mitt er, om noen kjenner seg igjen. Hvordan har dere ev. klart å sette grenser her? For jeg tror det er dét som er problemet. At jeg blir «Walked all over» fordi jeg ikke er flink til å sette grenser. At jeg har lett for å bli «revet med» og angrer etterpå. At jeg til vanlig ønsker å være behjelpelig, men angrer etterpå og blir irritert på megselv som går rett i «fellen» hver gang. Kjenner innerst inne at jeg er generelt drittlei av folk, men jeg tror også det er min egen feil, siden jeg ikke klare å sette tydelige grenser uten å «skremme» folk vekk.

Vet ikke om noen forstår, har ikke lyst å gå nærmere inn på detaljer her, så hvis det blir for mangelfulle opplysninger til å kunne skjønne hva jeg vil frem til, så skjønner jeg det. 

Anonymkode: 0d1de...ee5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har.

Jeg tenker alltid at jeg ikke kan bestemme hvem andre skal være, men jeg kan bestemme hvem jeg vil være og tar det derfra.

Anonymkode: fbd72...bfb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også opplevd dette, jeg endret meg og sluttet å forvente av dem, jeg holdt all kommunikasjon på høflig overfladisk nivå.

Når de først ringte for å snakke om seg selv hørte jeg på en 10-15 min så sa jeg at Nå må jeg gå, hade bra da. 

Så ringte de ikke så ofte mer. Slike folk er ikke dine ekte venner, og ja de forsvinner når de innser at de ikke får det de vil ha av deg, er det da noe tap? Ta den sorgen over vennene du trodde du hadde og innse at det er bedre uten. 

Anonymkode: 05119...360

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Hen må passe på så hen ikke blir utnyttet. Heldigvis så har jeg venner som ikke gjør slikt mot meg, og om jeg ser tendenser i den retningen så gir jeg beskjed eller minimerer kontakt.

Det skal ikke være slik at hen må gjøre andre til lags for at de skal være fornøyde med hen.

Så er det viktig at hen kjenner sine egne begrensninger, setter grenser og klarer å agere i forhold til det.

Øvelse gjør mester.

Hen kan ikke forvente noe av andre som hen ikke kan innfri selv.

Det er god og klok filosofi synes jeg.

Anonymkode: df0c8...d64

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Hen må passe på så hen ikke blir utnyttet. Heldigvis så har jeg venner som ikke gjør slikt mot meg, og om jeg ser tendenser i den retningen så gir jeg beskjed eller minimerer kontakt.

Det skal ikke være slik at hen må gjøre andre til lags for at de skal være fornøyde med hen.

Så er det viktig at hen kjenner sine egne begrensninger, setter grenser og klarer å agere i forhold til det.

Øvelse gjør mester.

Hen kan ikke forvente noe av andre som hen ikke kan innfri selv.

Det er god og klok filosofi synes jeg.

Dette var litt forvirrende. Bruker du "hen" i stedet for "man"?

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Seff skrev (2 timer siden):

Dette var litt forvirrende. Bruker du "hen" i stedet for "man"?

Det stemmer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det stemmer.

Eller hen refereres til som tredjeperson siden det er kjønnsnøytralt. Skriver om meg selv i metaperspektiv. Det kan gjelde andre også så innlegget er mer åpent for tolkning.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Eller hen refereres til som tredjeperson siden det er kjønnsnøytralt. Skriver om meg selv i metaperspektiv. Det kan gjelde andre også så innlegget er mer åpent for tolkning.

Du bruker hen feil

Anonymkode: f85ef...61c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du bruker hen feil

Anonymkode: f85ef...61c

Ok.

Skrevet

Noen sa til meg at "hvis du ikke kan gjøre det med et smil, så skal du ikke gjøre det" når det kommer til å gjøre ting for andre. Det har hjulpet meg mye. Kan jeg gjøre dette med et smil fordi jeg oppriktig ønsker det, eller gjør jeg det fordi jeg ikke vil bli mislikt når jeg sier nei eller liknende? 

Etter at jeg begynte å være mer ærlig, si mer nei, og ta ansvar for mine egne grenser og hva jeg tar på meg - så har jeg blitt en mye snillere person. Jeg føler meg slemmere og kaldere, men jeg er mye mindre bitter og lei av folk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...