Gå til innhold

Jeg blir så sliten av meg selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg nok en gang kastet bort tusenvis av kroner ved å miste/glemme igjen ting. Det er typisk meg; surrete, glemsk, kaotisk. Selv om jeg tenker at "nå må jeg ikke glemme å...", så er det borte for meg to minutter senere. Jeg er så lei av å ha dette hodet! Hele livet har jeg vært sånn, roter til ting, sløser, glemmer, mister tingene mine. Rotete både utenpå og inni. Jeg kunne sikkert vært utredet for adhd, hadde det ikke vært for at jeg har klart å skaffe meg familie og utdannelse, så jeg er vel ikke "kvalifisert". Men jeg er bare så lei av å ha det sånn! Noen som har tips til hvordan å håndtere et kronisk rotehode?

Anonymkode: e001e...d2d

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skriv ned hver minste lille ting helt ned på detaljnivå om du må!

Ta bilder av alt du trenger å huske.

Sett på flere påminnelser og alarmer på mobilen for det som er helt nødvendig å huske.

Legg til rette for nok hvile og søvn. Dette er ekstremt viktig. 

Anonymkode: 873e0...d1c

Skrevet

Kan du forklare legen din hvordan du strever i det daglige og hva det koster deg av energi og økonomi når alt går i ball? Det kan godt hende du kan få en utredning i det offentlige, men det vil ta en evighet dessverre. Om du har pengene til det bør du koste på deg en utredning privat, det er dyrt, men jeg kjenner til flere som har fått et helt nytt liv ved å få hjelp og riktige medisiner for de som trenger det. Det finnes hjelp, det tar dessverre alt for lang tid tid i det offentlige.. 

Anonymkode: e0578...03c

Skrevet

Er mange med familie og utdannelse som viser seg har adhd. Vi strever bare veldig mye mer. Ta problemene dine opp med legen.

Anonymkode: d760e...acd

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nå har jeg nok en gang kastet bort tusenvis av kroner ved å miste/glemme igjen ting. Det er typisk meg; surrete, glemsk, kaotisk. Selv om jeg tenker at "nå må jeg ikke glemme å...", så er det borte for meg to minutter senere. Jeg er så lei av å ha dette hodet! Hele livet har jeg vært sånn, roter til ting, sløser, glemmer, mister tingene mine. Rotete både utenpå og inni. Jeg kunne sikkert vært utredet for adhd, hadde det ikke vært for at jeg har klart å skaffe meg familie og utdannelse, så jeg er vel ikke "kvalifisert". Men jeg er bare så lei av å ha det sånn! Noen som har tips til hvordan å håndtere et kronisk rotehode?

Hæ? Mannen min har obviously familie, og han har utdannelse og fikk nylig diagnosen ADHD. Han har alle de symptomene du beskriver her ++. Familie og utdannelse skal vel ikke ha noe å si?

Anonymkode: a1192...680

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk for svar og gode råd!❤️ Kanskje jeg skal snakke med legen min om det, jeg har bare tenkt at det ikke er noen vits. Det er så mange som får utredning avvist fordi de fungerer for godt utad, og jeg tenker at jeg sikkert er en sånn. Samtidig er det jo veldig slitsomt (og dyrt!) hele tiden, så egentlig fungerer jeg jo ikke så godt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hæ? Mannen min har obviously familie, og han har utdannelse og fikk nylig diagnosen ADHD. Han har alle de symptomene du beskriver her ++. Familie og utdannelse skal vel ikke ha noe å si?

Fikk han utredning gjennom det offentlige? Jeg kjenner flere som har måtte betale selv, der begrunnelsen har vært at siden de greier å ha familie + fast arbeid så er de ikke "plaget" nok til at utredning støttes av det offentlige. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Fikk han utredning gjennom det offentlige? Jeg kjenner flere som har måtte betale selv, der begrunnelsen har vært at siden de greier å ha familie + fast arbeid så er de ikke "plaget" nok til at utredning støttes av det offentlige. 

Ja, via nærmeste DPS. Ellevilt at de legger til grunn at man ikke er plaget nok hvis man har familie og jobb. Folk med ADHD er jo forskjellige sånn som resten av oss.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ja, via nærmeste DPS. Ellevilt at de legger til grunn at man ikke er plaget nok hvis man har familie og jobb. Folk med ADHD er jo forskjellige sånn som resten av oss.

Ja, synes jeg også. Men da kan jeg sjekke det ut i alle fall, det har kanskje noe for seg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Les prioriteringsveilederen. De prioriterer folk som vil være kostnadseffektivt for samfunnet. Det skal ha nytte av behandlingen. 

Anonymkode: 3d6b3...4fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man kan øve seg på og huske bedre og bedre.Enkle quiz via nett er en start.

Jeg har super husk nå både på navn og bursdager

Skrevet

Vi er veldig mange med ADHD som har utdannelse, jobb, familie og tilsynelatende alt på plass. 

Jeg fikk diagnosen da jeg var 37, og har fått ett mye ryddigere og roligere liv etter jeg startet på medisin. Men må fortsatt skrive ned alt, og lage systemer. 

Anonymkode: 50d51...41a

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, synes jeg også. Men da kan jeg sjekke det ut i alle fall, det har kanskje noe for seg.

Gjør det, håper du får utredning :) 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...