Gå til innhold

Lønnsinngang hvor man har boliglån

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Bankene krever liksom at man har lønnsinngang og bruker banken man har boliglån i. Er dette noe de sjekker? Kunne tenkt meg å hatt boliglån i en bank og bruke annen bank til daglig.

Anonymkode: 98c34...a5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har boliglån i en bank, billån i en annen bank og brukskonto, sparekonto, kredittkort mm. i en tredje bank 

Anonymkode: 2e880...3b3

Skrevet

kreves vel lønnsinngang på boliglånskonto, utover det kan du bruke hvilke bank du vil og overføre all lønn unntatt boliglånet til annen bank

Skrevet
monican94 skrev (9 minutter siden):

kreves vel lønnsinngang på boliglånskonto, utover det kan du bruke hvilke bank du vil og overføre all lønn unntatt boliglånet til annen bank

Ingen har lønnsingang på boliglånskontoen.

Anonymkode: 73b61...9a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen har lønnsingang på boliglånskontoen.

ikke boliglånskonto, ser det ble feil, men lønnsinngang i den banken man har boliglånet 

Skrevet

Ja, det blir sjekket, og du anses da som en kunde man gir mindre goodwill. Søker du om avdragsfrihet gis det ikke dersom du ikke har dagligbanken der lånet står. Du er en kunde med høy risiko, fordi banken ikke kan spore hvor midlene dine kommer fra, og i de fleste banker der dette er et krav har du signert på det i låneavtalen. Å da velge å ha dagligbank et annet sted enn boliglån er avtalebrudd.

Anonymkode: fcb16...e2d

Skrevet

Mange løser dette ved å få lønnen inn på konto og overfører pengene til annen bank rett etter at lønnen er kommet inn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ja, det blir sjekket, og du anses da som en kunde man gir mindre goodwill. Søker du om avdragsfrihet gis det ikke dersom du ikke har dagligbanken der lånet står. Du er en kunde med høy risiko, fordi banken ikke kan spore hvor midlene dine kommer fra, og i de fleste banker der dette er et krav har du signert på det i låneavtalen. Å da velge å ha dagligbank et annet sted enn boliglån er avtalebrudd.

Anonymkode: fcb16...e2d

For noe tull. 

De har KYC rutiner - som strekker seg langt utover å se hvor pengene kommer fra. 

Vi har ikke lønnskonto i banken. Vi har rammelån, og bestemmer avdrag og opptrekk selv. De matcher renten Norda har for medlemmer i Akademikerne (som vi ellers ville valgt). 

Anonymkode: e57e9...cf2

Skrevet

Noen banker vil etter en stund endre kontotype/kundeforhold fra "Premium" til "Standard" eller hva de nå kaller det og gi deg dårligere rentebetingelser, høyere gebyrer og generelt gjøre livet litt surt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hei! Bankene krever liksom at man har lønnsinngang og bruker banken man har boliglån i. Er dette noe de sjekker? Kunne tenkt meg å hatt boliglån i en bank og bruke annen bank til daglig.

Anonymkode: 98c34...a5f

Jeg får lønn inn der jeg har boliglån. 
Bare overfører "lønn - boliglån" til bruksbanken hver mnd.
Kunne satt det på auto, har ikke gjort det bare. 
Null stress. Har aldri hatt boliglån i samme bank som dagligbank, har aldri lønt seg mtp renter og kostnader.

Anonymkode: a8876...a5f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg får lønn inn der jeg har boliglån. 
Bare overfører "lønn - boliglån" til bruksbanken hver mnd.
Kunne satt det på auto, har ikke gjort det bare. 
Null stress. Har aldri hatt boliglån i samme bank som dagligbank, har aldri lønt seg mtp renter og kostnader.

Dette er forresten Bulder i dag, og jeg pleier spørre før jeg flytter boliglånet om det er en ok løsning å gjøre det slik, og nå har jeg vært gjennom mange banker (flytter lån etter rentene), og aldri har noen sinne reagert på dette.

Skrevet (endret)

Jeg har boliglånet mitt i Bulder Bank, og de krever ikke lønnsinngang i banken selv om man har boliglån der. Så det har jeg da ikke. Kun boliglån pluss en høyrentesparekonto i Bulder bank. Øvrig dagligbank og kontoer er hos min gamle bank som jeg "alltid" har hatt (Dnb).

PS! De krevde i alle fall ikke det da jeg ble kunde for snart tre år siden... har ikke sjekket om det er nye krav nå

Bulder bank har app på mobilen, ikke vanlig nettbank

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (21 timer siden):

Mange løser dette ved å få lønnen inn på konto og overfører pengene til annen bank rett etter at lønnen er kommet inn. 

Kilde?

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kilde?

Kilde på hva? At noen banker forutsetter at man har lønnsinngang på samme kundeforhold som huslånet er registrert på? 

Eller at det går an å overføre penger til en annen bank? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg byttet bank for ca 3, 5 år siden og henvendte meg da til flere banker, bl.a daværende Danske Bank, Sbanken og KLP (om jeg ikke husker feil). Alle disse krevde lønnsinngang i samme bank som lånet og noen (jeg husker ikke hvilke) krevde at man var "totalkunde". Jeg endte opp med Bulder, som ikke krevde lønnsinngang eller noe som helst, egentlig, og som i tillegg hadde best rente. Så jeg bruker fortsatt min gamle bank som dagligbank (DnB) for å slippe å endre diverse kontonumre. Overfører penger fra DnB til sparekontoer i Bulder da de har mye bedre rente på sparekonto også. 

Anonymkode: 49d66...c33

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (6 minutter siden):

Kilde på hva? At noen banker forutsetter at man har lønnsinngang på samme kundeforhold som huslånet er registrert på? 

Eller at det går an å overføre penger til en annen bank? 

At mange gjør dette.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

At mange gjør dette.

Vel, jeg gjorde det en periode. Hadde huslån i NordeaDirect (etter at de kjøpte opp Gjensidige Bank) og brukskonto i Sbanken. Men de ble sure etter en stund fordi jeg ikke hadde nok transaksjoner, så de satt opp renta på boliglånet mitt siden jeg ikke kvalifiserte til deres "beste produkt". 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kilde?

Jeg har gjort det selv. Og vet om flere kolleger som har gjort det. Vil tro vi ikke er spesielle hos oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...