AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:13 #1 Skrevet søndag kl. 09:13 Min mor er kommet godt opp i årene og blir bare mer og mer tunghørt. Vært ille de siste ti årene, hvor vi må repetere alt som blir sagt (også ting som ikke blir sagt til henne) og lydnivået blir bare høyere og høyere når vi skal snakke til henne. Hun gidder heller ikke gjøre enkle grep selv, som å gå bort å gi en beskjed. Da roper hun og når det svares (høyt og tydelig) så hører hun ikke. Så vi må da avbryte det vi driver med og gå bort til henne for å føre en normal samtale uten at det må ropes så fælt. Hun er sprek og absolutt ikke dårlig til bens. "Hæææ??" er det ordet som blir brukt desidert mest der i huset Nå er der imidlertid blitt enda verre, for hun hører nå også meget dårlig når vi sitter rett ved henne. Så og si alt må gjentas minst en gang. Barna våre er irriterte på det, og synes det blir så tungvint å snakke med bestemor. Det må nærmest ropes og man må snakke sakte og tydelig. Vi har flere ganger opp gjennom rådet henne til å skaffe seg høreapparat, men hun er fast bestemt på at nei det skal hun ikke. Er jo nå et slit å prate til henne, merker jeg blir sliten i stemmen av å ha så høyt volum hele tiden for at hun skal høre og kunne delta i samtaler. Hva kan vi gjøre? Anonymkode: bbe75...057 2 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:17 #2 Skrevet søndag kl. 09:17 Slutte å gjenta det dere sier flere ganger.. Anonymkode: f7e58...6ea 11 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:18 #3 Skrevet søndag kl. 09:18 Fortell henne at dårlig hørsel er en risikofaktor for utvikling av demens. Har dessverre erfaring med det samme. Kan selvfølgelig hende vedkommende ville utviklet demens uansett, men det sies at dårlig hørsel er en stor risikofaktor. Anonymkode: caffd...afe 12 5
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:18 #4 Skrevet søndag kl. 09:18 Da må dere slutte å være høreapparatet. Ikke gjenta dere. Ikke snakk høyere. Ikke tilrettelegg for hennes hørselstap. Stopp. Hun trenger ikke høreapparat når dere er høyttalere. Anonymkode: 37bee...4ca 13 5
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:19 #5 Skrevet søndag kl. 09:19 Er hun aldri hos legen eller har hjemmehjelp? Og om ikke de klarer å overbevise henne, så er det nok ikke så mye å gjøre. Hun er et voksent menneske som bestemmer selv, men det er jo klart at hun hadde hatt det bedre med høreapparat. Rart hun ikke skjønner det? Anonymkode: b51a9...a8a 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:23 #6 Skrevet søndag kl. 09:23 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fortell henne at dårlig hørsel er en risikofaktor for utvikling av demens. Har dessverre erfaring med det samme. Kan selvfølgelig hende vedkommende ville utviklet demens uansett, men det sies at dårlig hørsel er en stor risikofaktor. Anonymkode: caffd...afe Dette! Pluss at dagens høreapparat er så diskre at det knapt synes.. Anonymkode: 407a9...a5a 4
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:23 #7 Skrevet søndag kl. 09:23 Åh, den der er tricky. Har strevd med pasienter som ikke ser vitsen med HA, og familien rundt holder på å klikke. Det eneste jeg kan komme med, er å forklare hvordan mye hun går glipp av ved å nekte, og hvor mye enklere det vil være å følge en samtale hvis hun skaffer seg HA. Hvor gammel er hun? Mange tror HA er svære, digre dingser som vises godt, men idag er de så små at det godt lar seg gjøre å skjule, spesielt hvis man har en viss lengde på håret. Er hun åpen for å ta hørselstest? Jeg som audiograf kan ikke påtvinge pasientene mine noe, så familien rundt er en god støttespiller når man ønsker at noen skal, i det minste, prøve. Hverdagen vil bli så mye lettere med HA. Dog kreves det tilvenning, og det er også ofte en utfordring. Anonymkode: 0589e...6cd 6
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:24 #8 Skrevet søndag kl. 09:24 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er hun aldri hos legen eller har hjemmehjelp? Og om ikke de klarer å overbevise henne, så er det nok ikke så mye å gjøre. Hun er et voksent menneske som bestemmer selv, men det er jo klart at hun hadde hatt det bedre med høreapparat. Rart hun ikke skjønner det? Anonymkode: b51a9...a8a Hun trenger jo ikke hjelpeapparat. Verken hørsel- eller helse-. Hun har jo familie som kompenserer for funksjonstapene sine. Kutt hjelpen, ts!!!! Si fra at dere gjør det og! Anonymkode: 37bee...4ca 4
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:24 #9 Skrevet søndag kl. 09:24 Jeg holdt på med min mor i 4-5 år før hun kom seg til legen og fikk høreapparat. Ekstremt frustrerende når man vet hvor skadelig det er for hjernen med nedsatt hørsel og utvikling av demens. Anonymkode: 1e55f...7b5 2 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:27 #10 Skrevet søndag kl. 09:27 Forresten - har mor Facebook? Evt, har du? Det finnes en gruppe der som man kan spørre om råd i, folk deler erfaringer osv. Jeg bruker den selv, vi er mange i gruppa som kan bidra og hjelpe hverandre. "Hørselshemmet" heter den. Anonymkode: 0589e...6cd 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:33 #11 Skrevet mandag kl. 16:33 Jeg hadde ikke dillet noe mer med henne - voksen dame som ikke bryr seg noe om hvordan dette påvirker barn og barnebarn. Ærlig talt. Jeg hadde sluttet både å heve stemmen og gjenta meg selv, og instruert barna til det samme. Gitt tydelig beskjed (om så skriftlig) at det er høreapparat eller ikke flere besøk, for dette orker dere ikke. Anonymkode: dda57...436 4 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:06 #12 Skrevet mandag kl. 18:06 Jeg har en far som mener at det er noe feil med høreapparatet han har fått, så han fortsetter å snakke med veldig høy stemme og ha tv-en på kino volum. Jeg blir veldig sliten i hodet av å være der et par dager, og har prøvd å si til han at han må teste ut ulike modeller på høreapparatene og ulike ørepropper, men han mener bare at det er noe feil med de. Jeg kommer nå til å avlyse julebesøket oppe hos min far, fordi jeg orker ikke denne ropingen fra morgen til kveld. Anonymkode: 11354...efc 5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:12 #13 Skrevet mandag kl. 21:12 Kjøp en megafon og bruk den hver gang dere skal snakke til henne. Si at dere slutter å bruke den når hun skaffer seg høreapperat https://www.temashop.no/megafon-5w?msclkid=08c495c8040a1d6d890afd008521e88c&utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=S%3A Gadgets&utm_term=4575136627949961&utm_content=Gadgets Anonymkode: 72262...e0c 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:20 #14 Skrevet mandag kl. 21:20 Slutt å tilrettelegge for at hun slipper unna konsekvensene av sine valg. Å velge eller ikke velge å bruke hjelpemidler er et valg. Hun er et fritt menneske, det er et valg hun kan ta. Men din mor ønsker både å ta det valget OG at omgivelsene skal ta konsekvensene av det. Og slik funker jo ikke verden. Det er den som tar valget som må bære konsekvensene av det. Og bære dem alene. Så slutt å gjenta. Slutt å heve stemmen. Slutt å besøke henne alene, fordi du jo ikke kan føre en samtale med henne. Svar helt åpent «nei, det er jo ikke vits i, du hører jo ikke noe, så vi kan ikke snakke sammen». Om hun er i rommet - ha samtalen rundt henne. Enten justerer hun adferd, eller så må hun finne seg i å intet høre i slike settinger. Og så får hun heller pleie vennskap og sosial omgang med andre mennesker som også er tunghørte og ikke har noe imot å rope til hverandre. La henne ta konsekvensene. Å ta dem fra henne er å infantilisere henne. Anonymkode: 99694...bd8 2
Eva00 Skrevet mandag kl. 21:26 #15 Skrevet mandag kl. 21:26 Min mamma også. Helt til jeg fortalte henne at de ansatte på prix trodde hun var blitt dement fordi hun ikke svarte de mere… da fikk hun fart på seg og fikk seg høreapprat. Hadde prøvd alle mulige varianter før uten hell! 6 10
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:01 #16 Skrevet mandag kl. 22:01 AnonymBruker skrev (På 14.9.2025 den 11.13): Min mor er kommet godt opp i årene og blir bare mer og mer tunghørt. Vært ille de siste ti årene, hvor vi må repetere alt som blir sagt (også ting som ikke blir sagt til henne) og lydnivået blir bare høyere og høyere når vi skal snakke til henne. Hun gidder heller ikke gjøre enkle grep selv, som å gå bort å gi en beskjed. Da roper hun og når det svares (høyt og tydelig) så hører hun ikke. Så vi må da avbryte det vi driver med og gå bort til henne for å føre en normal samtale uten at det må ropes så fælt. Hun er sprek og absolutt ikke dårlig til bens. "Hæææ??" er det ordet som blir brukt desidert mest der i huset Nå er der imidlertid blitt enda verre, for hun hører nå også meget dårlig når vi sitter rett ved henne. Så og si alt må gjentas minst en gang. Barna våre er irriterte på det, og synes det blir så tungvint å snakke med bestemor. Det må nærmest ropes og man må snakke sakte og tydelig. Vi har flere ganger opp gjennom rådet henne til å skaffe seg høreapparat, men hun er fast bestemt på at nei det skal hun ikke. Er jo nå et slit å prate til henne, merker jeg blir sliten i stemmen av å ha så høyt volum hele tiden for at hun skal høre og kunne delta i samtaler. Hva kan vi gjøre? Anonymkode: bbe75...057 Sånn er det med svigermor også. Og hun nekter å ta det på alvor. Og at hun hører så mye feil som hun gjentar er det kun henne som flirer av. Det er frustrerende. Vi har også fortalt henne at dårlig hørsel øker risikoen for demens. Anonymkode: 08961...d93
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:12 #17 Skrevet mandag kl. 22:12 Sånn er det med faren min også. Og hvis han sier hæ. Og jeg ikke da gjentar. Så sier han at jeg er sur og sint siden jeg ikke vil gjenta det. Hver gang. Anonymkode: d48b7...323
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:15 #18 Skrevet mandag kl. 22:15 Faren min blir sint og sur på meg siden jeg ikke snakker høyt og tydelig. Så feilen er hos meg. Han sier selv at han ikke hører dårlig. Anonymkode: d48b7...323 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:05 #19 Skrevet tirsdag kl. 06:05 Tror dette er vanlig hos mange eldre, er nok vanskelig å ta inn over seg at man ikke hører godt lengre. Har samme problem hos min gamle far. Det er vi som snakker for lavt, ikke han som hører dårlig 😉 Er ufattelig slitsomt å snakke med han, hører vel 50 % av samtalen og man blir sittende å rope for at han skal høre. Prøvde å ta kontakt med legekontoret, om ikke fastlegen kunne tatt en hørseltest ved neste avtale. Men kommer ingen vei med det, så lenge personen er oppegående og tilregnelig så er det den gamle som må ytre et behov om ønske av høreapperat. Så lenge den gamle ikke mener han trenger det, så er man like langt 😆 Anonymkode: 0409c...e5f
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 06:12 #20 Skrevet tirsdag kl. 06:12 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg hadde ikke dillet noe mer med henne - voksen dame som ikke bryr seg noe om hvordan dette påvirker barn og barnebarn. Ærlig talt. Jeg hadde sluttet både å heve stemmen og gjenta meg selv, og instruert barna til det samme. Gitt tydelig beskjed (om så skriftlig) at det er høreapparat eller ikke flere besøk, for dette orker dere ikke. Anonymkode: dda57...436 Det handler nok mer om at hunnene forstår at problemet er så stort, enn at hun ikke bryr seg. Anonymkode: f7fb3...594 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå