Gå til innhold

Kjøp av Festdrakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, som overskriften sier lurer jeg på hvilke erfaringer dere har med Festdrakter fra Sparkjøp /obs kontra noen av de litt dyrere som er på markedet. Hvordan er det å få disse tilpasset hos skredder f. Eks, eller hvordan er kvaliteten på disse billige? Eller andre ting dere har erfaring med. 

Jeg liker festdrakter bedre enn de bunadene jeg føler jeg kan bruke, pluss at det er langt dyrere. Syntes det er fint med farge på blusen/skjorten, og har middels sykunnskaper så jeg kan klare å lage litt detaljer og sette mitt eget preg på den. Men å tilpasse den blir for stor jobb. 

Anonymkode: fca82...138

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bunader og dyre festdrakter er laget i ull, lin, silke og bomull. Billige festdrakter, som de fra Sparkjøp, er for det meste laget av polyester (= plast) eller blandinger mellom polyester og naturmaterialer. De kan se pene ut, men er ikke like holdbare, og på grunn av tynnere og dårligere materiale henger de sjelden like pent på kroppen. Man kan sikkert få dem tilpasset i en systue, men det er oftest ikke verdt det. Enkelte av festdraktene i polyesterblanding er egentlig overpriset med tanke på kvaliteten. Prisforskjellen mellom de dyreste polyesterfestdraktene og en pent brukt bunad trenger faktisk ikke være så stor, og da er i alle fall litt av vitsen borte. 

Så finnes det dyre festdrakter som er inspirert av bunader og som er laget etter dine mål i kvalitetsmaterialer. Her er det masse valgfrihet når det gjelder farger, mønster og stoffkombinasjoner. Søk for eksempel opp Lise Skjåk Bræk eller Eva Lie. Prisen på disse kan sammenliknes med bunader. Dette er plagg som kan tilpasses, syes om og som har mye lengre holdbarhet. Har du råd, vil jeg anbefale å gå for denne løsningen. 

Anonymkode: df203...a03

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bunader og dyre festdrakter er laget i ull, lin, silke og bomull. Billige festdrakter, som de fra Sparkjøp, er for det meste laget av polyester (= plast) eller blandinger mellom polyester og naturmaterialer. De kan se pene ut, men er ikke like holdbare, og på grunn av tynnere og dårligere materiale henger de sjelden like pent på kroppen. Man kan sikkert få dem tilpasset i en systue, men det er oftest ikke verdt det. Enkelte av festdraktene i polyesterblanding er egentlig overpriset med tanke på kvaliteten. Prisforskjellen mellom de dyreste polyesterfestdraktene og en pent brukt bunad trenger faktisk ikke være så stor, og da er i alle fall litt av vitsen borte. 

Så finnes det dyre festdrakter som er inspirert av bunader og som er laget etter dine mål i kvalitetsmaterialer. Her er det masse valgfrihet når det gjelder farger, mønster og stoffkombinasjoner. Søk for eksempel opp Lise Skjåk Bræk eller Eva Lie. Prisen på disse kan sammenliknes med bunader. Dette er plagg som kan tilpasses, syes om og som har mye lengre holdbarhet. Har du råd, vil jeg anbefale å gå for denne løsningen. 

Takk for at du tar deg tid. Ja, en festdrakt bør være noe som holder en stund. Samtidig er det prisen som er langt dyrere. Jeg ønsker ikke å kjøpe noen av de bunadene seg sokner til, så det blir uansett en festdrakt. Liker godt denne

https://www.vallandfestdrakt.no/glitretind-festdrakt-dame-sort-sort

Er det noen som har erfaring med Festdrakt fra Valland? 

Skrevet

Festdraktene fra Sparkjøp (Åse) er veldig fine 😍 og koster kun 1799,- Klart at til den prisen er det ikke ullstakk 😅

Ull er heller ikke en fordel, den stikker, klør og er forferdelig varm. Den brukes ofte på sommerhalvåret (17 mai, bryllup, konfirmasjon osv) 

Kanskje den blir brukt i snitt 1-2 ganger i året, så en billig festdrakt holder i massevis 😊

Selv har jeg bunad, som henger fint på hengeren, da den har krympet voldsomt i skapet 🤮 Vurderer drakt fra Sparkjøp 🥰

Anonymkode: 7d8b9...91b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har de til menn fra OBS. Kjempefornøyd. De er av ull. Men de selger de gjerne som hele sett. Hos meg passer ikke nikkersen, om overdelen passer. Så på Sparkjøp kan man mikse ting etter egen str.

Anonymkode: a5915...913

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har de til menn fra OBS. Kjempefornøyd. De er av ull. Men de selger de gjerne som hele sett. Hos meg passer ikke nikkersen, om overdelen passer. Så på Sparkjøp kan man mikse ting etter egen str.

I følge OBS' nettsider er jakka og nikkersen 50% ull og 50% polyester. 

Vesten er polyester + rayon. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

I følge OBS' nettsider er jakka og nikkersen 50% ull og 50% polyester. 

Vesten er polyester + rayon. 

Godt nok for meg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte en annen festdrakt fra Valland nå i år. Kan ikke si mye om holdbarheten enda, men den var for liten for meg så jeg måtte sy om vesten. Det var ca 10 cm sømmonn i hver side, 10 cm på lengden i vesten og litt på hver skulder.  Stoffet virket holdbart og var enkelt å sy i. Det er ikke synlig i det hele tatt der sømmene tidligere gikk.

Stoffet i stakken er tungt, faller pent og føles som stakken på en ekte bunad. Alt i alt vil jeg vil tro drakta er holdbar og tåler bruksslitasje godt. Vasking derimot, vet jeg ingenting om hvorvidt den tåler.

Jeg må også få si at skjortene fra Valland har absurd lange ermer. Vi snakker typ 20 cm for lange for meg, og jeg har faktisk uvanlig lange armer. Har både skjorta som fulgte med og en jeg kjøpte utenom og begge er akkurat like lange. Mulig dette er et problem kun i de største størrelsene, og at de har forlenget ermene for hver størrelse oppover. 

Anonymkode: 6614c...a03

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for at dere tar dere tid til å svare. 

AnonymBruker
Skrevet

Har kjøpt festdrakt til barn både litt dyrere i ull og slike billige i polyester. Kjøpt fra flere ulike merker opp igjennom årene og disse rimelige i polyester syntes jeg ikke mye om. 

For et barn som vokser og kun får brukt dette på en 17 mai, greit nok. Men ville aldri kjøpt det til meg selv som voksen. 

Den du linker til ser fin ut men veldig varm ut da den er en vinter festdrakt med jakke i ull. For oslo vil nok den være for varm store deler av året.

Anonymkode: b900c...c65

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke heller kjøpe en brukt bunad? Hvis du følger med på Finn dukker det fra tid til annen opp eldre bunader til en god pris. Eventuelt er type «hverdagsbunader» fine på pris.

Anonymkode: c2dc5...bec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.9.2025 den 13.05):

Hm begge festsraktene ungdommen her hadde før de fikk ekte fra sparkjøp var det nå ull i. Er noen år siden da

Anonymkode: 52787...d48

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvorfor ikke heller kjøpe en brukt bunad? Hvis du følger med på Finn dukker det fra tid til annen opp eldre bunader til en god pris. Eventuelt er type «hverdagsbunader» fine på pris.

Anonymkode: c2dc5...bec

Fordi jeg ikke vil ha noen av de bunadene jeg sokner til. Jeg vil heller ha en festdrakt jeg liker, enn å kjøpe en fin bunad fra en kant av landet jeg ikke hører hjemme i. 

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...