AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:23 #1 Skrevet søndag kl. 08:23 Jeg har en kollega, vi har delt kontor i mange år. Hun er generelt veldig flørtete, snakker ofte om sex og holder lenge øyekontakt, og sier små flørtende ting. «Ja, kanskje du og jeg skal dele seng neste jobbreise, fnis fnis». Eller at «jeg drømte om deg i natt, fnis fnis». Hun vet at jeg er gift og kona mi er veldig sint på henne. Av og til når jeg sier noe morsomt kan hun legge hånden på låret mitt og le så mye at hun «faller» og legger hodet og ansiktet ned i fanget mitt, så sitter jeg der med hånden hennes på låret, og ansiktet i skrittet mitt. Også «unnskylder» hun seg på en måte litt for det var bare så morsomt. Jeg syns det er veldig vanskelig å si noe for vi har vært kolleger så lenge og dette begynte etter flere år. Hva hadde du gjort? Anonymkode: ed745...1ec 4
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:26 #2 Skrevet søndag kl. 08:26 Bedt henne oppføre seg profesonelt, og fungerer ikke det meldt fra til sjefen. Anonymkode: f4062...9fe 31 9
Virrevirrevapp Skrevet søndag kl. 08:27 #3 Skrevet søndag kl. 08:27 Du må selv sette grener for hennes utspill. Feks ikke la henne ta på deg. Om hun fortsatt ikke gir seg, går du til HR og ber om kontorbytte. 13
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:29 #4 Skrevet søndag kl. 08:29 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har en kollega, vi har delt kontor i mange år. Hun er generelt veldig flørtete, snakker ofte om sex og holder lenge øyekontakt, og sier små flørtende ting. «Ja, kanskje du og jeg skal dele seng neste jobbreise, fnis fnis». Eller at «jeg drømte om deg i natt, fnis fnis». Hun vet at jeg er gift og kona mi er veldig sint på henne. Av og til når jeg sier noe morsomt kan hun legge hånden på låret mitt og le så mye at hun «faller» og legger hodet og ansiktet ned i fanget mitt, så sitter jeg der med hånden hennes på låret, og ansiktet i skrittet mitt. Også «unnskylder» hun seg på en måte litt for det var bare så morsomt. Jeg syns det er veldig vanskelig å si noe for vi har vært kolleger så lenge og dette begynte etter flere år. Hva hadde du gjort? Anonymkode: ed745...1ec Dette er vel en vanskelig situasjon for menn, fordi det både ikke oppfattes som veldig krenkende og at vi må tåle det - det er jo bare "gøy". Og hvis man sier fra, så kan det fort bli satt ut rykter om at det er mannen som er den aktive, som en hevn, og det blir dårlig stemning og arbeidsmiljø. Been there... Anonymkode: a7f05...538 5 6
petterm Skrevet søndag kl. 08:30 #5 Skrevet søndag kl. 08:30 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har en kollega, vi har delt kontor i mange år. Hun er generelt veldig flørtete, snakker ofte om sex og holder lenge øyekontakt, og sier små flørtende ting. «Ja, kanskje du og jeg skal dele seng neste jobbreise, fnis fnis». Eller at «jeg drømte om deg i natt, fnis fnis». Hun vet at jeg er gift og kona mi er veldig sint på henne. Av og til når jeg sier noe morsomt kan hun legge hånden på låret mitt og le så mye at hun «faller» og legger hodet og ansiktet ned i fanget mitt, så sitter jeg der med hånden hennes på låret, og ansiktet i skrittet mitt. Også «unnskylder» hun seg på en måte litt for det var bare så morsomt. Jeg syns det er veldig vanskelig å si noe for vi har vært kolleger så lenge og dette begynte etter flere år. Hva hadde du gjort? Anonymkode: ed745...1ec Du må gi tydelig beskjed! Når hun foreslår å dele seng på jobbreise må du si at det er uaktuelt! Når hun "har drømt om deg" må du gi beskjed om at du har kjæreste og at du ikke er interessert i at hun sier sånt. 8 10
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:34 #6 Skrevet søndag kl. 08:34 Her tror jeg du må være tydelig, for hun skjønner åpenbart ikke sosiale normer. Spør henne hva hun egentlig driver med. Tenker er spørsmål er mer effektfullt enn å bare få beskjed om å roe ned. Jeg har selv fått det spørsmålet en gang, og jeg tenker fortsatt på det. Det var i en helt annen setting da, og han som sa det var en Tinderdate som nå er kjæresten min. Poenget er at det fikk meg til å reflektere over oppførselen min. Jeg måtte jo svare for meg. Anonymkode: baf39...c35 8 3
Snok1 Skrevet søndag kl. 08:35 #7 Skrevet søndag kl. 08:35 Jeg hadde syntes det var morsomt på en fjollete måte to ganger. Etter det hadde hun mistet min profesjonelle aktelse uavhengig av hennes faglige kompetanse. 6
Morten1 Skrevet søndag kl. 08:37 #8 Skrevet søndag kl. 08:37 Jeg ville skaffet lydopptak av hennes dialoger med deg før jeg hadde tatt det videre. Denne situasjonen kan hun fint vri om til å bli din feil hvis du ikke har bevis! 11 4
Lillemy8 Skrevet søndag kl. 08:37 #9 Skrevet søndag kl. 08:37 Anerkjenn for deg selv at dette oppleves ubehagelig og ikke er greit, uansett om det er ment som "spøk". Når du skriver innlegg her er det tydelig at dette er grenseoverskridende for deg. Fortell henne at kommentarene og fysiske handlingene hennes går over dine grenser, og at du ønsker en mer profesjonell tone fremover. Noter tid, sted og hendelse hvis det skjer igjen. Det kan være viktig hvis du må ta det videre. Hvis oppførselen ikke endrer seg etter at du har sagt ifra, ta det videre til HR eller leder. Arbeidsgiver har ansvar for et trygt arbeidsmiljø. Snakk åpent med kona di. Vis at du tar situasjonen på alvor og gjør noe med det. Bygg tillit og ivareta hennes grenser også. 2 4
Lillemy8 Skrevet søndag kl. 08:39 #10 Skrevet søndag kl. 08:39 Og for ordensskyld dette mener jeg er ren trakassering. Hadde aldri orket å dele kontor med et slikt menneske. 7 8
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:43 #11 Skrevet søndag kl. 08:43 Hei, dersom kjønnsrollene hadde vært snudd på her hadde det kandkje vært åpenbart for deg at det er feil og at du bør snakke med hr/ledelse. Bare fordi du er mann, skal du ikke akseptere slik oppførsel. Hun går over streken, du er ukomfortabel. Det et urettferdig at det er du som må løse problemet som har blitt dratt nedover ørene dine, men gjør det læll. Du vil få det bedre på jobb og på hjemmebane. Anonymkode: 21dc2...782 7 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:47 #12 Skrevet søndag kl. 08:47 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg har en kollega, vi har delt kontor i mange år. Hun er generelt veldig flørtete, snakker ofte om sex og holder lenge øyekontakt, og sier små flørtende ting. «Ja, kanskje du og jeg skal dele seng neste jobbreise, fnis fnis». Eller at «jeg drømte om deg i natt, fnis fnis». Hun vet at jeg er gift og kona mi er veldig sint på henne. Av og til når jeg sier noe morsomt kan hun legge hånden på låret mitt og le så mye at hun «faller» og legger hodet og ansiktet ned i fanget mitt, så sitter jeg der med hånden hennes på låret, og ansiktet i skrittet mitt. Også «unnskylder» hun seg på en måte litt for det var bare så morsomt. Jeg syns det er veldig vanskelig å si noe for vi har vært kolleger så lenge og dette begynte etter flere år. Hva hadde du gjort? Anonymkode: ed745...1ec Hadde bedt hun skjerpe seg kraftig eller finne seg en annen jobb eller kollega og jobbe med! du har kone og dette er veldig respektløst! Hun fortsetter pga du IKKE setter ned foten din! Skjerp deg! Konen din kommer først. Hun vet du er gift, denne kollegaen er drittsekk! Anonymkode: b4ed7...f84 5
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:51 #13 Skrevet søndag kl. 08:51 Gi henne tydelige signaler om at du setter pris på henne som kollega, men at du ikke er interessert i henne utover det og at du har forpliktelser på hjemmebane. Hun høres forelska ut og prøver ut vannet . Anonymkode: 765f5...53a
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:58 #14 Skrevet søndag kl. 08:58 Dette er ingen forskjell om man er mann eller kvinne. Start med å si tydelig ifra neste gang hun sier eller gjør noe slikt igjen. Gjør det så enkelt at du sier: Jeg liker ikke at du sier slike ting/gjør slike ting (forklar hva det er). Dersom hun ikke virker til å ta det seriøst eller kommer med en kommentar om at hun skal slutte, kan du si "det gjør meg ukomfortabel når du sier/gjør ..... Hvis dette ikke stopper etter et par ganger, ville jeg sagt til henne "hvis du ikke stopper med å .... ser jeg meg nødt til å ta det opp med ledelsen". Deretter ville jeg tatt det opp med ledelsen hvis det ikke stoppet etter det. Kommunikasjon er nøkkelen til alt. Vi må rett og slett bite i det sure eplet og ta opp slike ting når det skjer oss selv om vi ikke liker det. Det er ikke greit å gå rett til ledelsen når man ikke har gitt kollegaen en mulighet til å stoppe. Men selvfølgelig må man gå til ledelsen dersom man ikke opplever at det stopper når man har sagt tydelig ifra. Da er det trakassering! Anonymkode: 23d94...b3f 3 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:03 #15 Skrevet søndag kl. 09:03 Ble du inspirert av det tidligere innlegget om en mannlig kollega som beføler en kvinnelig kollega? Det er likt for kvinner og menn når det gjelder dette, ikke greit. Si tydelig ifra! AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Dette er vel en vanskelig situasjon for menn, fordi det både ikke oppfattes som veldig krenkende og at vi må tåle det - det er jo bare "gøy". Og hvis man sier fra, så kan det fort bli satt ut rykter om at det er mannen som er den aktive, som en hevn, og det blir dårlig stemning og arbeidsmiljø. Been there... Anonymkode: a7f05...538 Det er ingen som sier at menn skal tåle det og ingen vanskelig situasjon for menn. Det er oppi ditt eget hode. Anonymkode: 521d6...ca7 3 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:05 #16 Skrevet søndag kl. 09:05 Det er ikke så mye du realistisk sett kan gjøre, hun kan knipse med fingrene så er det du som blir sett på som overgriper. Hun vil bli trodd uansett, du vil ikke bli trodd uansett. Bare gi uttrykk for at du ikke liker det når hun tar på deg etc. Men utenom det er nok det beste å ikke bruke så mye energi på det. Anonymkode: 09810...9ed
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:11 #17 Skrevet søndag kl. 09:11 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ble du inspirert av det tidligere innlegget om en mannlig kollega som beføler en kvinnelig kollega? Det er likt for kvinner og menn når det gjelder dette, ikke greit. Si tydelig ifra! Det er ingen som sier at menn skal tåle det og ingen vanskelig situasjon for menn. Det er oppi ditt eget hode. Anonymkode: 521d6...ca7 Dette har du tydeligvis ikke greie på. Det er selvfølgelig mye vanskeligere for menn å håndtere slike situasjoner. Og hvis du leser tråden ser du at det ikke bare er oppi mitt hode. Anonymkode: a7f05...538 1
erok Skrevet søndag kl. 09:13 #18 Skrevet søndag kl. 09:13 Dette må vel være sex trakasering,hva om det var motsatt at det var han som oppførte seg slik
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:16 #19 Skrevet søndag kl. 09:16 Man må tydelig si "ikke ta på meg" når hun gjør det. Når hun snakker om drømmer om natta så sier du at du ikke er interessert i å høre om det. Sier hun at dere kan dele seng på jobbreise så sier du "nei, jeg er ikke interessert i deg og er dessuten gift". Man må være tydelig og sette grenser. Nå er jeg dame, men har jobbet på sykehus i flere år med veldig mange forskjellige kolleger og har derfor også opplevd my fare share med slikt, og jeg er bare kjempetydelig med en gang så går det som regel fint uten å måtte gå til ledelsen. Anonymkode: 1c830...e12 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:16 #20 Skrevet søndag kl. 09:16 erok skrev (2 minutter siden): Dette må vel være sex trakasering,hva om det var motsatt at det var han som oppførte seg slik Ja det er seksuell trakassering vil jeg si, og veldig ubehagelig å oppleve slikt. Anonymkode: 1c830...e12 5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå