Gå til innhold

Bråkete naboer - hvordan si ifra?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg poster på riktig sted. Jeg er ganske desperat etter å få tidvis stillhet fra naboer og trenger varme råd hvordan jeg kan ta dette opp med barnefamilien uten å tråkke noen på tærne. Jeg vurderer å skrive et brev(notis), og legge på dørmatta. 
Hvordan ville dere ha oppfattet det? Det er ganske invaderende å banke på, og ringe for å snakke om et problem ønsker jo ingen. 

Anonymkode: 8ff00...698

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Litt mer bakgrunn: Jeg har en bråkefamilie over meg. Jeg bor i selveier leilighet midt i Oslo, i et koselig kvartal i en rolig gate. Det er full hoi ovenfra fra morgen til kveld, og jeg respekterer barnefamilielivet er sånn ofte, og særlig på dagtid ignorer jeg det. Men dette går så vanvittig ut over søvnen min og mitt liv generelt. Far roper og skriker på mor og barn konstant, og arbeider og støvsuger til alle døgnets tider. Han er svært aggressiv. Barn 1 og 2 (tipper 2 og 4 år) hopper og løper. Typisk helgescenario: i går etter en avlyst date, prøvde jeg å legge meg 22.45 for å tilpasse meg dem. Men våkna kl. 23.15 og 23.45 av at far hamret og monterte noe rett over; til slutt var det bare å stå opp. Legger meg igjen kl.01. Så kaster barnet noe gigantisk i gulvet over senga mi kl. Kl.08. Kl.08.,08.20. Sovner. Kl. 08.30 starter Maraton oppe. I mellomtiden sliter jeg med at jeg er våken en time midt på natta. 

Jeg bruker helger til å presse inn litt søvn for å klare det intense ansvaret i jobbuka, men jeg begynner å bli desperat av mangel på å sove ut. Jeg har avlyst et par planer i helgene fordi jeg må legge meg grunnet familien over. Ikke er det sjangser å presse inn en time på øyet midt på dagen for da er det full maraton. En gang for 6mnd siden sa jeg ifra når de begynte kaoset tidlig på morgenen søndag 18.mai. Jeg tror mange ikke fatter hvor intens det er å ha tramp og hopp og kasting over hodet sitt konstant. 

• Liker 1
  • Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke om jeg poster på riktig sted. Jeg er ganske desperat etter å få tidvis stillhet fra naboer og trenger varme råd hvordan jeg kan ta dette opp med barnefamilien uten å tråkke noen på tærne. Jeg vurderer å skrive et brev(notis), og legge på dørmatta. 
Hvordan ville dere ha oppfattet det? Det er ganske invaderende å banke på, og ringe for å snakke om et problem ønsker jo ingen. 

Bør ikke skrive noe som helst, og helst ikke legge det under dørmatta (er hensynsløs atferd, straffbart). Ringe på dørene er også noe som kan oppleves som hensynsløst, i så fall må det være så åpenbart at en tar dem på fersken (en slags nødverge mot støy)

Beste er å planlegge en "kollidering" med vedkommende, si hei, hvordan det gå, og så begynne å snakke om problemene du har utrykk for.

Anonymkode: 975a7...768

AnonymBruker
Skrevet

Det er en tapt kamp.Du må kjøpe deg leilighet i et område og i et sameie der det er godt voksne folk. Og håpe de over deg ikke går inne med hæler, har tredemølle eller har for vane å flytte møbler som skraper mot gulvet hver gang de skal spise. Selv drømmer jeg om en bolig på landet, med minst 1 km til naboer i alle retninger, og laaaangt fra bilveier og toglinjer  med mye trafikk. Men det er en utopi.

Anonymkode: 577e7...f3f

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår dere som sier det er det man må regne med i byen, men jeg irriterer ikke en sjel og forventer viss respekt tilbake. Jeg er virkelig desp. Jeg er singel dame på 30 og har ikke sjangs til å bære, flytte eller ta meg råd til salg og kjøp. Er dere gærne? Det er jo ikke realistisk? Man må da kunne snakke sammen som mennesker. Hvor er det straffbart å legge igjen et notis? 

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Huff vet hvordan det er. Jeg måtte bare selge og flytte. Fikk aldri fred dag eller natt. Prøvde å skrive et brev. Da ble det bare verre. Tok prat med styre, de tok en prat med alle. Ble litt bedre. Men så sklei det ut igjen. 

Anonymkode: ba575...ba9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Litt mer bakgrunn: Jeg har en bråkefamilie over meg. Jeg bor i selveier leilighet midt i Oslo, i et koselig kvartal i en rolig gate. Det er full hoi ovenfra fra morgen til kveld, og jeg respekterer barnefamilielivet er sånn ofte, og særlig på dagtid ignorer jeg det. Men dette går så vanvittig ut over søvnen min og mitt liv generelt. Far roper og skriker på mor og barn konstant, og arbeider og støvsuger til alle døgnets tider. Han er svært aggressiv. Barn 1 og 2 (tipper 2 og 4 år) hopper og løper. Typisk helgescenario: i går etter en avlyst date, prøvde jeg å legge meg 22.45 for å tilpasse meg dem. Men våkna kl. 23.15 og 23.45 av at far hamret og monterte noe rett over; til slutt var det bare å stå opp. Legger meg igjen kl.01. Så kaster barnet noe gigantisk i gulvet over senga mi kl. Kl.08. Kl.08.,08.20. Sovner. Kl. 08.30 starter Maraton oppe. I mellomtiden sliter jeg med at jeg er våken en time midt på natta. 

Jeg bruker helger til å presse inn litt søvn for å klare det intense ansvaret i jobbuka, men jeg begynner å bli desperat av mangel på å sove ut. Jeg har avlyst et par planer i helgene fordi jeg må legge meg grunnet familien over. Ikke er det sjangser å presse inn en time på øyet midt på dagen for da er det full maraton. En gang for 6mnd siden sa jeg ifra når de begynte kaoset tidlig på morgenen søndag 18.mai. Jeg tror mange ikke fatter hvor intens det er å ha tramp og hopp og kasting over hodet sitt konstant. 

Vær klar til å motta tilbakemeldinger på at om du bor sentralt og tett i en by så må du tåle alt fra de som har unger. Mange lever i en tilværelse der de tenker at akkurat de ikke trenger å ta hensyn, fordi de selv ikke opplever noe problem.

Jeg ville henvist til at det må kunne forventes noenlunde stillhet og ro mellom 23 og 07 på hverdager og kanskje litt lenger i helger. Skrive en sms. Så er det vanskelig med unger. Hadde brukt ørepropper i helgene når du ikke må høre vekkerklokke for å rekke jobb.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan klage til kommunen. Der har de folk som passer på om naboer bråker så det blir helseproblem for andre. 
Jeg fikk hjelp til bråkete naboer og det har hjulpet 

Anonymkode: 223bc...81c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår dere som sier det er det man må regne med i byen, men jeg irriterer ikke en sjel og forventer viss respekt tilbake. Jeg er virkelig desp. Jeg er singel dame på 30 og har ikke sjangs til å bære, flytte eller ta meg råd til salg og kjøp. Er dere gærne? Det er jo ikke realistisk? Man må da kunne snakke sammen som mennesker. Hvor er det straffbart å legge igjen et notis? 

Kontakt styre . Det er bedre å ta den veien først.

Anonymkode: ba575...ba9

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selvsagt kan du skrive en lapp. Dette er naturligvis ikke straffbart, såfremt du er saklig i form og innhold.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt gærn av mindre TS. Barnefamilier er faktisk ikke fritatt alt ansvar for omgivelsene sine. Jeg ville absolutt banket på og hørt om dere kunne tatt en prat, eventuelt invitert dem på en kaffe. Så hadde jeg forklart høflig at det bråker ekstremt fra dem, ut over det som man normalt må forvente fra barnefamilier. Henvis til regler om ro (23-07) og fortell dem at du oppriktig sliter med å komme deg gjennom uken på grunn av manglende søvn. Og så får du se om det bedrer seg. Gjør det ikke det hadde jeg skaffa meg en langkost og smelt den i taket hver gang de bråker mellom 23-07, sånn skikkelig smelt den rett opp under soverommene deres, stua på dagtid og kjøkkenet rundt middagstider. 

Anonymkode: 3ddb5...fc1

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er ikke hvordan si i fra, men sannsynlighet for at det hjelper.

Jeg tror absolutt ikke det hjelper å si i fra. Kanskje om hamring

Anonymkode: 323d2...d7e

• Liker 2
Skrevet (endret)

Dere har vel noen felles vedtekter/regler dere egentlig skal følge? Hamring sent på kvelden kan i hvert fall droppes. Barn er jo ikke alltid like enkelt å styre, men er leilighetene cirka like i layout? Om en kunne fått til at en ikke leker «hardt» på soverom over andres soverom på morgenen så kan jo det også hjelpe.

For meg høres jo dette ut som en familie som ikke har det så bra. Sier ikke at det skal varsles barnevernet her, men om far er så hissig, og er en del av problemet så er det ikke sikkert han ser på seg selv som en del av løsningen. Vet om flere barnefamilier, og har lest om de her også, som har stilletid i helgene på morgenen. Foreldre kan gjerne leke eller lese for barna, og om det er for mye lopper, ta de med ut. Det fordrer jo at foreldrene har selvinnsikt og tar ansvar. 

Jeg hadde tatt dette med styret, og kanskje alliert meg med flere av naboene. Om det «bare» var barna så hadde det nok vært litt lettere, men kan godt være dette er en litt tapt sak. Eier disse sin egen leilighet? Da er det i så fall enda vanskeligere. 

Føler med deg, for en blir sliten av det. 

Endret av Daisy-love
  • Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det enkleste og mest realistiske er nok at du tar ansvar og lydisolerer bedre på din side. På natten ørepropper,  ellers bruke noise canselling headphones.

Det er nok ikke en enkel operasjon å få snudd helt om på personlighetene til nabofolket.

Anonymkode: cfeb1...ee8

AnonymBruker
Skrevet

Her kan det umulig være godkjente brannsperrer mellom enhetene? Slik hadde jeg ikke turt å bo. 

Anonymkode: d5f6c...514

Skrevet

Jeg ville begynt med å skrive en lapp og deretter klage till styret om det fortsatt er like mye bråk 

Antar dere har vedtekter/husordensregler i sameiet ?  Det er jo vanlig at det skal være stille mellom 23-07 så det kan du jo henvise til - det står jo også ofte at man skal ta hensyn resten av tiden også og ikke lage for mye lyd/bråk 

Litt usikker på om det vil hjelpe mot denne familien dog som virker å lage veldig mye lyd  

Det virker å være veldig lytt så man kan jo vurdere å isolere - men det vil jo koste en del og tror du vil høre de uansett 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke gjøre som de gjorde i gamle dager? Hver gang naboen bråker leter du frem kosteskaftet og slår hardt flere ganger i taket. 
Husker jeg var på besøk hos en gammel tante når jeg var barn. Hver gang naboen over bråket dundret hun kosteskaftet i taket. Og da holdt naboen kjeft. 

Anonymkode: 9451e...fa4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Bør ikke skrive noe som helst, og helst ikke legge det under dørmatta (er hensynsløs atferd, straffbart). Ringe på dørene er også noe som kan oppleves som hensynsløst, i så fall må det være så åpenbart at en tar dem på fersken (en slags nødverge mot støy)

Beste er å planlegge en "kollidering" med vedkommende, si hei, hvordan det gå, og så begynne å snakke om problemene du har utrykk for.

Anonymkode: 975a7...768

Håper du kødder nå.

Lapp, banke på døra er ikke hensynsløs atferd. 

Anonymkode: 2de39...e5f

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er ikke straffabart å legge lapp, banke på eller snakke med naboen.

Jeg regner med du bruker ørepropper?

Du kan også få støyisolert soverommet. Billigere enn å flytte. Koster ca 50-100k å støyisolere.

Anonymkode: 2de39...e5f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville ringt på og gitt de klar beskjed om å roe ned bråket, og at etter kl.23 skal det være stille.

Jeg har selv barn og innendørs får de virkelig ikke herje, bråke og ture rundt. Både liten og stor må ta hensyn til andre. Og klarer man ikke det og dermed har en mangel i boevne bør man ikke bo tett på andre. 

Anonymkode: a09df...d8e

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...