Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har egen bedrift og vurderer å søke om bostøtte. Men jeg tjener mye mer i andre halvdel av året enn jeg gjør i første halvdel av året. Jeg vet at jeg kan oppgi inntekten min hver måned. Men etter året ser «de» på årsinntekten din. Og jeg er redd at de da kan tenke at jeg tjente for mye. Så jeg er redd at jeg må betale mye penger tilbake på slutten av året, fordi inntekten min er så uregelmessig. Og da er det kanskje bedre å ikke få bostøtte, for det kan gi meg større problemer hvis jeg må betale tilbake.

Fiktivt eksempel

Fra jan-jun tjener man 10.000kr per mnd og jul-dec tjener man 30.000 per mnd. La oss si at 10 000 betyr rett på støtte og 30 000 ikke rett på støtte. Men når man ser tilbake på året, tenker man kanskje: det var et gjennomsnitt på 20 000 per måned, så personen hadde ikke rett på pengene. Må man da betale tilbake det man har fått jan-jun?

Eller at man jan-okt tjener 12.000 og nov-dec 40.000. Eller kanskje 1 mnd i mellom som også er bra at man tjener 25.000 eller mer. Med egen bedrift er det uregelmessig og usikker.

Jeg søker ikke bostøtte nå, for jeg tør ikke. Jeg spurte NAV hvordan det fungerer i min situasjon. Men NAV vet ikke svaret. 

Hva gjør jeg nå?

Anonymkode: e03e2...41f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bostøtte er fra Husbanken, men det vet du jo.  Har man ujevn inntekt skal inntekt rapporteres måned for måned. Det er egne folk i kommunene, ofte på Boligkontoret, som vurderer om man er kvalifisert. Lurt å snakke med dem, gjerne på e-post for å ha det skriftlig. 

NAV forvalter ikke bostøtten- ikke i de kommunen jeg kjenner til, iallfall. Men NAV burde vite hvem i kommunen som har ansvar for bostøtten.

Anonymkode: 23bd1...0d5

• Liker 2
Skrevet

Tidligere sto det på nettsiden at man måtte kontakte NAV. Nettsiden er nå oppdatert og det står at man skal kontakte kommunen ved spørsmål. Det visste jeg ikke.

. Takk for hjelpen!

Anonymkode: e03e2...41f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...