Gå til innhold

Hvorfor ser ikke NAV på din personlige situasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Målet bør være at en person tjener nok inntekt. Og om det skjer gjennom en fast jobb eller egen virksomhet,

Du glemte aksjeinvesteringer, boligutleie eller poker-VM

Du sier jo at det er ett fett. Så NAV har plikt til å hjelpe uansett hvordan den enkelte ønsker å tjene til livets opphold?

Anonymkode: cc29b...57f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du glemte aksjeinvesteringer, boligutleie eller poker-VM

Du sier jo at det er ett fett. Så NAV har plikt til å hjelpe uansett hvordan den enkelte ønsker å tjene til livets opphold?

Anonymkode: cc29b...57f

Vi er her for å diskutere hva nav kan gjøre og hvordan. Så nei det sier jeg ikke, nav kan lage regler eller ha visse krav.

Anonymkode: 6b189...cc7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Absolutt fine tanker. Problemet er at Nav allerede er underbemannet, og de ansatte er overarbeidet. Det ville krevd ganske mange flere ansatte for å få til det du beskriver.

Anonymkode: c2dfd...3e5

Jeg tror at dette forbedrer situasjonen til de ansatte. Fordi de ikke trenger å tvinge folk inn i jobber som de ikke vil eller som ikke er bra for dem. Dessuten er denne måten å jobbe på ikke fokusert på kort sikt, men på lang sikt. Dette øker sannsynligheten for at folk som har fått god hjelp kan forlate nav-systemet og ikke kommer tilbake.

Et mer positivt arbeidsmiljø til nav-ansatte og mer effektiv hjelp til folk. Det kan bare være en forbedring.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du vet ikke noe om bedriften, om situasjonen, om inntekten, utgifter, verdien av bedriften, om hva som har skjedd, hva jeg har gjort eller ikke, om jeg tar ansvar og hvordan osv osv.

Ikke døm om ting du ikke vet noe om. Det er ikke greit. 

HI handler om hvordan NAV jobber med folk med lav inntekt. Å finne en jobb er ett alternativ. Å få hjelp med bedriften er et annet. Jeg forstår at NAV ikke gjør det akkurat nå. Det er greit.

Men det er synd. Vi går til NAV når vi har problemer med inntekt/jobb. Jeg også, for det er det jeg har utfordring med. Folk sier ofte at NAV hjelper deg. Det høres veldig sosialt ut, men NAV er ikke sosialt. Det er som andre sier, juss. De sjekker kun om du har rett på penger og presser deg inn i jobb. Det er en enkel kortsiktig løsning, ikke alltid en god en, på mange måter. For personen, for det som er best i situasjonen, og for lang sikt. Jeg tenker at nav i slike situasjoner kanskje kan gi tips hvor du kan få hjelp eller noe. Hvis situasjonen tillater det. Går et selskap virkelig dårlig eller har det en altfor lang vei å gå for å tjene penger, er det en annen sak. Noen ganger trenger et selskap litt hjelp. Og noen ganger finner man ikke selv riktig hjelp. Noen ganger finnes det gode grunner til det. Å beholde bedriften er noen ganger en raskere og bedre løsning enn å presse noen inn i en jobb. Men man må se på situasjonen og vurdere hva som er best i akkurat den situasjonen.

Målet bør være at en person tjener nok inntekt. Og om det skjer gjennom en fast jobb eller egen virksomhet, bør egentlig ikke spille noen rolle. Man må se på situasjonen, og hva som er best i akkurat den situasjonen. Ikke bare for morgendagen, men på lang sikt. Får man en jobb i morgen, kan det virke som om problemet er løst. Men ser man litt lenger frem, kan det føre til nye problemer. Og dette kan koste staten mye mer penger enn å tilby noen litt hjelp med bedriften. Og nei, jeg mener ikke at andre må gjøre jobben eller finne kunder. Men noen som ser sammen med deg hva du (selv) kan gjøre. F.eks. Kanskje finnes det bedre ideer.

En fast jobb er ikke alltid bedre enn å drive egen virksomhet. Noen ganger har det flere ulemper enn å beholde egen virksomhet og evt få litt hjelp.

Men jeg synes mange av reaksjonene her er virkelig harde og respektløse. Folk som driver egen bedrift er også mennesker. Og ja, de trenger av og til hjelp. Man kaster bort mye bra, mye kunnskap og verdi, hvis man alltid bare kaster bort bedrifter i slike situasjoner. Og ikke tenk kun på din egen situasjon. Flott at du tjener godt. Veldig bra. Men for mange bedrifter er virkeligheten en helt annen.

Hvis du bare dømmer og dømmer, sier det mer om deg enn om dem. Du vet ikke hva slags situasjon noen står i, personlig eller i bedriften. Du vet ikke hvor godt vedkommende driver firmaet sitt, hva som er årsaken, hva de har prøvd og gjort for å løse problemene, hvor nære de er en løsning og bedre tider. Du vet ikke hvilken type hjelp de trenger, eller hvilke muligheter de har. Ikke tenk at alle som har det vanskelig med bedriften sin, er dumme, ikke forstår hva det er å drive bedrift eller har gjort alt feil.

Se på hva som tilbys små bedrifter i andre land. Norge er ikke så bra for små bedrifter. I andre land kan små bedrifter få hjelp på mange forskjellige måter. For eksempel under koronatiden. Eller hvis man har utfordringer, kan noen se på situasjonen sammen med deg. Det finnes gode ordninger og forsikringer. Også for de aller minste bedriftene, i tilfelle man blir syk, har for lav inntekt, eller står i andre vanskelige situasjoner.

Hvorfor vender du ryggen til folk med egen bedrift når de har det vanskelig? Hvorfor mener du at de må klare alt alene? Er du ikke sosial nok til å rekke ut en hånd og se om du kan hjelpe? Det gjør vi i alle situasjoner. Når det handler om sosiale relasjoner, når noen har utfordringer på jobb eller med jobbsøking. Når noen har spørsmål om kjøp eller leie av bolig, om helse osv osv osv. Men hvis noen driver egen bedrift, da er det plutselig greit å bare å oppføre dere sånn som dere gjør nå? Med bare kritikk og negative kommentarer, uten at du vet noe om situasjonen? Mens HI spørsmålet ikke engang handlet om det?

Vi hører hver dag: "Hvis du trenger hjelp, be om hjelp, be om hjelp, be om hjelp." Og når noen da faktisk ber om hjelp... Se hvordan du/dere reagerer.

Vi vet at bedriften din ikke er lønnsom, og at du har prøvd i 10 år.

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Vi er her for å diskutere hva nav kan gjøre og hvordan. Så nei det sier jeg ikke, nav kan lage regler eller ha visse krav.

NAV kan ikke "lage regler" nei, de bestemmer ikke noen ting. De har strenge retningslinjer som må følges. Hvis du vil ha endringer må du høyere opp i systemet

Anonymkode: 355be...be9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi vet at bedriften din ikke er lønnsom, og at du har prøvd i 10 år.

Det vet du ikke. Du vet ikke hva som har skjedd eller hva situasjonen er.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

NAV kan ikke "lage regler" nei, de bestemmer ikke noen ting. De har strenge retningslinjer som må følges. Hvis du vil ha endringer må du høyere opp i systemet

Ok. Staten da.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det vet du ikke. Du vet ikke hva som har skjedd eller hva situasjonen er.

Det er jo det du skriver? Hva er det som ikke stemmer? Hadde bedriften din vært tilstrekkelig lønnsom hadde du ikke hatt behov for økonomisk hjelp, og du sier jo selv at du har holdt på i 10 år.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Nav kan ikke lage regler som går imot det Stortinget har bestemt.

Så det du egentlig foreslår, er politiske endringer.

Anonymkode: 4c4fc...190

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er jo det du skriver? Hva er det som ikke stemmer? Hadde bedriften din vært tilstrekkelig lønnsom hadde du ikke hatt behov for økonomisk hjelp, og du sier jo selv at du har holdt på i 10 år.

Du ser bare på resultatet. Hvordan ting er i dag. Og det virker om du konkluderer, at det er hvordan selskapet er. Det er ikke riktig. På en skala fra 1 (dårlig) til 10 (bra), hvis det er en 5 i dag, virker det om du sier at hele selskapet har vært en 5 i alle disse årene. Det stemmer ikke. 

Et selskap kan gjøre det bra og prestere bra, men oppleve midlertidige vanskeligheter. Dette kan være en intern faktor, men også en ekstern faktor som selskapet ikke kan gjøre noe med. Det gjør det ikke nødvendigvis til et dårlig selskap. Et selskaps inntekter og suksess kommer i bølger, ikke bare en oppadgående trend. 

Hva er "lønnsom" for deg? Bare når man tjener 1 million eller mer? Ikke alle tjener så mye med bedriften sin, og ikke alle trenger det.  Er de da alle dårlige selskaper?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du ser bare på resultatet. Hvordan ting er i dag. Og det virker om du konkluderer, at det er hvordan selskapet er. Det er ikke riktig. På en skala fra 1 (dårlig) til 10 (bra), hvis det er en 5 i dag, virker det om du sier at hele selskapet har vært en 5 i alle disse årene. Det stemmer ikke. 

Et selskap kan gjøre det bra og prestere bra, men oppleve midlertidige vanskeligheter. Dette kan være en intern faktor, men også en ekstern faktor som selskapet ikke kan gjøre noe med. Det gjør det ikke nødvendigvis til et dårlig selskap. Et selskaps inntekter og suksess kommer i bølger, ikke bare en oppadgående trend. 

Hva er "lønnsom" for deg? Bare når man tjener 1 million eller mer? Ikke alle tjener så mye med bedriften sin, og ikke alle trenger det.  Er de da alle dårlige selskaper?

At selskapet går med overskudd over tid. Tar jeg ikke helt feil er det sånn Skatteetaten definerer det også.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

At selskapet går med overskudd over tid. Tar jeg ikke helt feil er det sånn Skatteetaten definerer det også.

Selskapet går med overskudd. Det har det alltid gjort. Og selv nå i denne perioden. 

AnonymBruker
Skrevet

Selskapet går med overskudd. Det har det alltid gjort. Og selv nå i denne perioden. 

Så hva er det da du trenger hjelp til? 

AnonymBruker
Skrevet

Så hva er det da du trenger hjelp til? 

Jeg mangler noen mnd i året et par tusen for å leve av. Det er et midlertidig problem, som helt sikkert løser seg. 

Utgiftene kan ikke reduseres ytterligere. Jeg har prøvd å finne flere kunder, samt småjobber og deltidsarbeid. På grunn av en ekstern faktor sliter hele bransjen. Derfor er det vanskeligere (men ikke umulig) å finne flere kunder akkurat nå. Ting går bedre nå, men det er ikke helt løst ennå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg mangler noen mnd i året et par tusen for å leve av. Det er et midlertidig problem, som helt sikkert løser seg. 

Utgiftene kan ikke reduseres ytterligere. Jeg har prøvd å finne flere kunder, samt småjobber og deltidsarbeid. På grunn av en ekstern faktor sliter hele bransjen. Derfor er det vanskeligere (men ikke umulig) å finne flere kunder akkurat nå. Ting går bedre nå, men det er ikke helt løst ennå. 

Da går ikke selskapet med overskudd.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan ikke være sant samtidig at bedriften går med jevnt overskudd inkludert nå, samtidig som du hat brukt opp bedriftens buffer og likevel mangler flere tusen i året. 

Det kan heller ikke være sant samtidig at hele bransjen sliter, men akkurat din bedrift vil få skuta til å snu om få mmf, når du allerede per nå går årlig i minus.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kan ikke være sant samtidig at bedriften går med jevnt overskudd inkludert nå, samtidig som du hat brukt opp bedriftens buffer og likevel mangler flere tusen i året. 

Det kan heller ikke være sant samtidig at hele bransjen sliter, men akkurat din bedrift vil få skuta til å snu om få mmf, når du allerede per nå går årlig i minus.

Omg. 

Selvfølgelig er det mulig. Ikke alle selskaper har høye kostnader. Du kan enkelt tjene 10-15-20 ganger (eller mer) mer enn utgiftene dine. Men det betyr ikke nødvendigvis at du tjener nok til å leve av. Og alle har av og til uforutsette utgifter som dukker opp. Eller at noe koster mer enn forventet/planlagt.

"Jevnt overskudd / Mangler flere tusen / når bedriften går årlig i minus" 
Du endrer bevisst informasjonen som er oppgitt. Dette er ikke greit. Ikke spre falsk informasjon. Selskapet går ikke i minus. Selskapet har alltid hatt overskudd, helt fra starten av.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Omg. 

Selvfølgelig er det mulig. Ikke alle selskaper har høye kostnader. Du kan enkelt tjene 10-15-20 ganger (eller mer) mer enn utgiftene dine. Men det betyr ikke nødvendigvis at du tjener nok til å leve av. Og alle har av og til uforutsette utgifter som dukker opp. Eller at noe koster mer enn forventet/planlagt.

"Jevnt overskudd / Mangler flere tusen / når bedriften går årlig i minus" 
Du endrer bevisst informasjonen som er oppgitt. Dette er ikke greit. Ikke spre falsk informasjon. Selskapet går ikke i minus. Selskapet har alltid hatt overskudd, helt fra starten av.

Overskudd betyr bl.a. at du har mulighet til å ta ut lønn (som du kan leve av), ikke bare at inntektene er større enn utgiftene. Omsetning/driftsinntekter er ikke det samme som overskudd/fortjeneste.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Overskudd betyr bl.a. at du har mulighet til å ta ut lønn (som du kan leve av), ikke bare at inntektene er større enn utgiftene. Omsetning/driftsinntekter er ikke det samme som overskudd/fortjeneste.

De fleste månedene går bra. Noen mnd ikke. Mangler kun et par tusen noen mnd. Pga uregelmessig inntekt. Situasjonen er midlertidig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De fleste månedene går bra. Noen mnd ikke. Mangler kun et par tusen noen mnd. Pga uregelmessig inntekt. Situasjonen er midlertidig.

Overskudd kalkuleres ikke på månedsbasis.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Overskudd kalkuleres ikke på månedsbasis.

På årsbasis går bedriften også med et overskudd.

Men jeg avslutter her. Innlegget handlet om et annet tema enn det dere skriver om nå. Takk for hjelpen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...