Gå til innhold

Hvorfor ser ikke NAV på din personlige situasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du har hatt 10 år på deg for å gjøre bedriften lønnsom.

Hvem sier at bedriften ikke er lønnsom? Du vet ikke noe om det.

Anonymkode: 6b189...cc7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så mange konklusjoner og dommer uten at du vet noe det. Kanskje var bufferen ikke så stor. Kanskje kjøpte jeg ting av verdi, eller brukte penger på viktige ting, men ikke et hus. Et selskap kan fungere bra uten å tjene millioner. Ikke alle trenger og tjener millioner. Noen selskaper tjener mye penger fra dag én, mens andre bruker litt lengre tid. Noen ganger med god grunn. Du vet ingenting om hva jeg har gjort eller hva som har skjedd.

Når du ikke tjener såpass bra at du klarer deg selv og klarer spare deg opp en buffer med ENK, så bør du vurdere noe annet etter 10år. Da blir det litt lekejobb hvor du forventer at Nav skal hjelpe deg. Da må du jo ta tak i ditt eget liv og skaffe deg en voksenjobb hvor du faktisk kan heve lønn fast hver måned så du klarer deg selv

Anonymkode: 10571...dc0

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når du ikke tjener såpass bra at du klarer deg selv og klarer spare deg opp en buffer med ENK, så bør du vurdere noe annet etter 10år. Da blir det litt lekejobb hvor du forventer at Nav skal hjelpe deg. Da må du jo ta tak i ditt eget liv og skaffe deg en voksenjobb hvor du faktisk kan heve lønn fast hver måned så du klarer deg selv

Så mange reaksjoner fra folk som etter kanskje aldri har drevet en bedrift og knapt har noen kunnskap om økonomi. Det er lett å snakke når man alltid har fått penger fra mamma og pappa, fikk en jobb rett etter studiene og har blitt værende der, eller har fått nye jobber takket være venner, arvet hus, osv. Det finnes mennesker som ikke har hatt alt det der, som jobber ekstremt hardt og noen ganger bare har uflaks, eller driver en bedrift som går gjennom en vanskelig periode. Å drive en bedrift går opp og ned, det er ikke bare en rett oppadgående kurve hvor man fra innen et par år alltid tjener millioner. Og så snart du tjener én krone mindre, gir du bare opp. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvem sier at bedriften ikke er lønnsom? Du vet ikke noe om det.

Du skriver selv at bufferen til bedriften er blitt tømt. Da er det snakk om mer enn få tusen i minus enkelte måneder. Da hadde det jo rettet seg ved bruk av bufferen. Kan godt være at bedriften kan bli lønnsom igjen, men har tydeligvis ikke vært det i lengre tid. Om du likevel har gode tider i sikte, og kan vise til at markedet vil snu om, er banken rette instans. NAV skal ikke sikre bedrifters lønnsomhet, kun sikre seg at folk har muligheten til lønnsinntekt. 

Endret av Virrevirrevapp
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så mange reaksjoner fra folk som etter kanskje aldri har drevet en bedrift og knapt har noen kunnskap om økonomi. Det er lett å snakke når man alltid har fått penger fra mamma og pappa, fikk en jobb rett etter studiene og har blitt værende der, eller har fått nye jobber takket være venner, arvet hus, osv. Det finnes mennesker som ikke har hatt alt det der, som jobber ekstremt hardt og noen ganger bare har uflaks, eller driver en bedrift som går gjennom en vanskelig periode. Å drive en bedrift går opp og ned, det er ikke bare en rett oppadgående kurve hvor man fra innen et par år alltid tjener millioner. Og så snart du tjener én krone mindre, gir du bare opp. 

Er ikke det folk sier, men har man en bedrift som pr nå ikke går bra, hva vil du gjøre da? Du kan spørre banken om penger eller venner om penger. Men NAV er ikke laget for å berge ENK til folk. Det er ikke Statens jobb å velge hvem som forblir og hvem som ikke.

Du nevner dette med eksterne faktorer. Det var masse bedrifter i korona tidene og strømkrisene som absolutt er liv laga, men som rett og slett ikke hadde økonomisk grunnlag eller omsetning for å få det til å gå rundt. Det er selvsagt trist og leit men samtidig gangen i å drive i et marked. Det vil komme oppturer og nedturer, og det er en risiko man tar som sin egen styrer i markedet. Og ikke noe NAV eller noen andre kan bistå med. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
bitmog skrev (14 minutter siden):

Det var masse bedrifter i korona tidene og strømkrisene som absolutt er liv laga, men som rett og slett ikke hadde økonomisk grunnlag eller omsetning for å få det til å gå rundt.

Enig, men det er forskjell på å mangle 3.800 000 i måneden eller noen få tusen av og til. I sistnevnte tilfelle kan man komme seg relativt raskt. Men man kan trenge hjelp noen ganger.

Det er greit hvis NAV ikke kan hjelpe med det, men det hadde vært fint om de kommuniserte dette på en normal måte og kanskje (hvis de vet det) ga tips om hvor noen som meg (er jeg virkelig den eneste?) kan finne hjelp.

Virrevirrevapp skrev (23 minutter siden):

Kan godt være at bedriften kan bli lønnsom igjen,
(...)
Om du likevel har gode tider i sikte, 

Ja. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg driver egen bedrift ved siden av 100% jobb. Driver med eiendom og utleie. Og nei, ikke fått arv eller hjelp hjemmefra. Fortsatt foreldre som lever. Men hardt arbeid o en del flaks kommer du langt med. Men aldri forventet at andre skal dekke opp for meg. Går ikke ting rundt må en finne på annet å gjøre 

Anonymkode: 10571...dc0

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg driver egen bedrift ved siden av 100% jobb. Driver med eiendom og utleie.

(...)

Men hardt arbeid o en del flaks kommer du langt med.

Det er lett for deg å si. Du har veldig veldig mye penger.

Det finnes mange selskaper som tjener betydelig mindre, har betydelig mindre penger, og som ikke har så mye flaks eller kanskje en gang uflaks. 

De er alle bare dumme selskaper som burde gjøre noe annet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er lett for deg å si. Du har veldig veldig mye penger.

Det finnes mange selskaper som tjener betydelig mindre, har betydelig mindre penger, og som ikke har så mye flaks eller kanskje en gang uflaks. 

De er alle bare dumme selskaper som burde gjøre noe annet?

Hvis det ikke går rundt så må de jo finne noe annet å gjøre ja. Er ikke snakk om å være dum, men går det ikke rundt så går det ikke rundt.

Anonymkode: 355be...be9

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvis det ikke går rundt så må de jo finne noe annet å gjøre ja.

Er det den eneste løsningen du kan komme på?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er greit hvis NAV ikke kan hjelpe med det, men det hadde vært fint om de kommuniserte dette på en normal måte og kanskje (hvis de vet det) ga tips om hvor noen som meg (er jeg virkelig den eneste?) kan finne hjelp.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er ikke noe man får opplæring i som Nav-ansatt nei (særlig ikke i sosialtjenesten, som jeg antar du har hatt kontakt med). Du kan jo være heldig og møte på en ansatt som faktisk er kjent med næringsutvikling og som har oversikt over hvem det er lurt å kontakte, men da er det sannsynligvis kunnskap vedkommende har fått utenom jobben.

Anonymkode: c2dfd...3e5

Og som andre har sagt, Nav driver ikke på med bedriftsrådgivning.

Anonymkode: c2dfd...3e5

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er det den eneste løsningen du kan komme på?

Hva tenker du selv løsningen skulle være for slike bedrifter?

Anonymkode: 355be...be9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vet du hva en buffer er? Du bruker den når du har problemer. Se! Akkurat min situasjon!
Du bruker bufferen, og så en dag går den tom.

I mellomtiden prøver du å løse problemet. Men noen ganger er det vanskelig og da tar du ansvar og ber du om hjelp.

Nei, ikke alle med egen bedrift eier også en bolig.

Rart at bedriften din går så dårlig Du som er så vennlig og trivelig..... 

:ironi:

Anonymkode: 059a6...94a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Enig, men det er forskjell på å mangle 3.800 000 i måneden eller noen få tusen av og til. I sistnevnte tilfelle kan man komme seg relativt raskt. Men man kan trenge hjelp noen ganger.

Ja. 

For meg virker det som at det er du som ikke forstår økonomi.

Det er i grunn ikke så stor forskjell på å mangle 3.800.000 i måneden eller noen få tusen. En bedrift som mangler flere millioner, har gjerne en omsetning som er mange ganger høyere enn en som mangler noen få tusen, og det kan godt være det er enklere for den som mangler flere millioner å komme seg igjen enn den som mangler noen få tusen.

Felles for begge tilfellene vil være at de må gjøre tiltak for å ordne dette. Har ikke bedriften penger til å dekke forpliktelsene sine, må det gjøres tiltak for å få penger eller senke kostnadene.

Anonymkode: fadce...11f

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.9.2025 den 12.47):

Ja, men når bufferen er brukt opp, så betyr det at det har gått dårlig for deg i lang tid. Det er ikke snakk om bare noen dårlige måneder og så er du ovenpå igjen.

Selvfølgelig må man ikke eie egen bolig for å drive ENK, men du har drevet i 10 år uten å opparbeide deg noen verdier, som kunne hjulpet deg i dag. Da må du virkelig vurdere om det er verdt å drive videre. Jeg skjønner at det er tungt, vanskelig og vil føles som et nederlag, men det er kanskje det eneste riktige i din situasjon.

Anonymkode: b48a1...de2

Drt er mye bedre å leie om en har ENK. Da får man direkte fradragsført de kostnadene prosentvis en bruker på kontoret. Her f.eks har jeg 15000 i husleie og et snitt på 1200 kr i strøm. Av dette er da 20% til direkte fradrag, da kontotordelen tar 20% av leiligheten. Dvs 3240 i mnd til fradrag.

I tillegg kommer selvsagt alt av kontormateriell, pc, skjerm, osv også til fradrag.

Jeg er ufør og har et lite ENK på siden, som gir fine fradrag. Og litt inntekt, er fint oppå trygden.

Anonymkode: 1dad9...8f1

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Drt er mye bedre å leie om en har ENK. Da får man direkte fradragsført de kostnadene prosentvis en bruker på kontoret. Her f.eks har jeg 15000 i husleie og et snitt på 1200 kr i strøm. Av dette er da 20% til direkte fradrag, da kontotordelen tar 20% av leiligheten. Dvs 3240 i mnd til fradrag.

I tillegg kommer selvsagt alt av kontormateriell, pc, skjerm, osv også til fradrag.

Jeg er ufør og har et lite ENK på siden, som gir fine fradrag. Og litt inntekt, er fint oppå trygden.

Det kan være, men her er poenget at firmabufferen er brukt opp, det er ikke fast eiendommen og trolig ikke andre verdier å bruke til å sprøyte inn i firmaet. Som en som har drevet firma som fulltidsjobb i 10 år, er det ikke mye overskudd å bruke for å få fart på bedriften. Om en da ikke får lån, må firmaet legges på is og leve av andre ting.

AnonymBruker
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (3 minutter siden):

Det kan være, men her er poenget at firmabufferen er brukt opp, det er ikke fast eiendommen og trolig ikke andre verdier å bruke til å sprøyte inn i firmaet. Som en som har drevet firma som fulltidsjobb i 10 år, er det ikke mye overskudd å bruke for å få fart på bedriften. Om en da ikke får lån, må firmaet legges på is og leve av andre ting.

Ja, jeg bare nevnte det. Jeg hadde aldri kunnet levd av mitt ENK. Eller kanskje fra år til annet om jeg drev det 100%. Til nød.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det vet jeg at det er kapital som settes inn i selskapet.

Men som AS har du høyere kostnader når det gjelder regnskap, tror jeg. F.eks Som enk kan du ta ut penger, men når du er ansatt i as'et og får lønn har du også arbeidsgiveravgift osv. Det finnes flere ting som koster mer enn hos ENK, tror jeg. Men jeg har ikke AS, så kanskje tar jeg feil.

Et as må føre regnskap, men det må også ENK for å finne overskuddet. 

Men ja, selskapet må betale arbeidsgiveravgift, men den ansatte får minstefradrag og betaler dermed mindre skatt. Selskapet må betale lønn ved sykdom i arbeidsgiverperioden, men sykepenger utover denne er enklere fordi man har en fast lønn. 

Jeg har valgt as, og selskapet har et lite overskudd, og betaler knapt skatt. Pga minstefradraget betaler jeg mindre skatt. Jeg liker at det er tydelig skille på selskap og privatperson, og har kommet til at det økonomisk er liten forskjell.  Jeg hadde ENK tidligere da jeg også var ansatt i annen jobb, og brukte minstefradrag i det arbeidsforholdet. Jeg fører regnskap selv, så ingen utgifter utover faktureringssystemet jeg måtte hatt uansett.

Anonymkode: 8c64d...b36

AnonymBruker
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (På 14.9.2025 den 11.39):

Hvis man har betalte oppdrag i egen bedrift, trenger man da heller ikke dagpenger. 

Jobber man i egen bedrift, ENK, får heller man ikke dagpenger hvis man jobber med ubetalte oppdrag.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jobber man i egen bedrift, ENK, får heller man ikke dagpenger hvis man jobber med ubetalte oppdrag.

En kan faktisk få det. Om de ubetalte oppdragene en tar regnes som hobby der og da. For så å ta dem inn i firmaet etter en tid med næringskode, om de viser seg å gå fra hobby til næring. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...