Gå til innhold

Hvorfor ser ikke NAV på din personlige situasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg ber NAV om hjelp med et mindre økonomisk problem. Som dere har lest i tidligere innlegg, spør jeg om de kan hjelpe meg ved å gi meg råd for bedriften min, eller henvise meg til noen som kan det. Slik at jeg kan styrke min egen virksomhet og tjene pengene selv. Uten å belaste NAV eller arbeidsmarkedet.

Anonymkode: 6b189...cc7

Det er litt vanskelig å forstå hva slags hjelp du ønsker til ditt økonomiske problem, når du ikke vil ha penger fra NAV.

Bedriftsrådgivning er ikke NAVs oppgave. Da må du oppsøke bedriftsrådgiver, vurdere tjenester/kurs hos innovasjon Norge, kommunens næringslivstjenester eller liknende. 

Anonymkode: 8c64d...b36

• Liker 10
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så nav har ikke kunnskap om kommunens tjenester?  

Reagerer dere også slik når folk blir syke eller mister jobben? Nei, det er ikke deres feil og min situasjon er ikke min feil. Men vi alle trenger hjelp fra nav for å få hjelp med å finne jobb (fast, midlertidig eller oppdrag) eller for å få hjelp med økonomisk situasjon (pengestøtte, rådgiving osv)

Hva betaler jeg skatt for egentlig?

Det er lenge siden NAV het Aetat og drev arbeidsformidling altså.

Anonymkode: 355be...be9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei,

Deg er jo ikke nav som er riktig instans for deg. Hvor lenge har du hatt bedriften din? Er det et enkeltmannsforetak? As? Har du ansatte?

Anonymkode: a233a...1bd

10 år. ENK. Ingen ansatte.

AnonymBruker
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (18 minutter siden):

Jo, indirekte ber man om det. Nav har jo regler å følge. Når man stirrer egen bedrifter tar man egen risiko. So. Flert har påpekt, er heller banken riktig instans om man trenger mer kapital til en bedrift som på sikt vil gi met overskriften. 

Man kan selvfølgelig bruke av dagpengene til å drifte bedriften, om man samtidig aktivt søker lønnet jobb.

Nei, jobber man i egen bedrift, får man ikke dagpenger.  Det gjelder uansett om bedriften tjener penger eller ikke. Som arbeidsledig kan man få tillatelse til å starte egen bedrift, som et tiltak, og fortsatt motta dagpenger, men ikke når man har betalte oppdrag.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er litt vanskelig å forstå hva slags hjelp du ønsker til ditt økonomiske problem, når du ikke vil ha penger fra NAV.

Bedriftsrådgivning er ikke NAVs oppgave. Da må du oppsøke bedriftsrådgiver, vurdere tjenester/kurs hos innovasjon Norge, kommunens næringslivstjenester eller liknende. 

Når man er villig til å sette seg litt inn i situasjonen, da kan man samme finne ut hva mulige løsninger kan være.
F.eks jobb for bare 1 dag i uken eller kanskje er det noen som kan gi tips/råd hva man kan gjøre bedre med bedriften. Forstår at de ikke kan gi bedriftsrådgiving, men de vet kanskje om kommunens tjenester osv.

Kanskje har du rett og er det bedre med disse organisasjoner du nevner. Men de hjelper deg ofte ikke med det eller det koster mye penger som jeg gjerne vil betale men ikke kan betale i denne situasjon.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så nav har ikke kunnskap om kommunens tjenester?  

Hvis du vet at kommunen kan hjelpe deg, hvorfor trenger du da at Nav henviser deg dit?

Anonymkode: c2dfd...3e5

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

NAV er juss. Egentlig en bulldoser av en datamaskin som følger paragrafer med noen frekke forsøk på å riste deg av.

De som lærer seg jussen, kan vinne. Men de ekte syke som sliter taper.

Anonymkode: ac477...29d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er en mulig løsning. Jeg har prøvd å få det selv og det hjelper men ikke nok. Så..... da spør man vel nav for hjelp?  Eller?!
Men da hjelper det hvis nav er villig til å se litt på din situasjon for å forstå det litt bedre.

Du kan lage en ryddigere situasjon ved å opprette as og være ansatt med fast lønn. Da blir det et tydelig skille mellom deg og bedriften. Du som person kan få hjelp hos NAV, og bedriften kan kjøpe rådgivningstjenester. Bedriften må da sørge for en økonomisk styring som setter framtidige lønnsutgifter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du vet at kommunen kan hjelpe deg, hvorfor trenger du da at Nav henviser deg dit?

Det vet jeg ikke.  Jeg gikk til nav til å spørre om hjelp, de vet kanskje hva som er mulig i slike situasjoner.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du hadde lest nøye, ville du ha forstått at det ikke er det det handler om. 

Det er greit at de vil vite hva du har på kontoen din. Men det er dumt at de ikke ser på hele situasjonen din. Du kan faktisk ha en inntekt som dekker alt, men bare ikke nok til å skape en buffer. Som noen ganger kan føre til problemer med store eller uventede regninger. Det er midlertidig og kan løses relativt enkelt. Det er en helt annen situasjon enn å ikke ha noen inntekt i det hele tatt og at du derfor (logisk nok) trenger en jobb.

Den eneste grunnen til at nav skal bry seg om hva folk har på konto er om man søker sosialhjelp. 

Sosialhjelp er ment å dekke penger til det aller mest nødvendige, mat, strøm og en rimelig boutgift. 

Bygge opp en buffer er ikke noe sosialhjelp kan brukes til  ( da hadde det blitt dyrt for Norge, for å si det sånn) 

Men sosialhjelp er altså ment gor akutt hjrlp til det mest nødvendige for folk som ikke har penger. 

Og i tillegg sier sosialtjenesteloven at navansatte skal arbeide for at folk skal bli selvhjulpne. Så i den forbindelse så kan de oppfordre til å finne arbeid, og de kan også kreve at folk selv jobber for å finne løsninger slik at de klarer seg selv ( i mange tilfeller søke og ta en jobb). 

Anonymkode: 9107f...b4d

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan lage en ryddigere situasjon ved å opprette as og være ansatt med fast lønn. Da blir det et tydelig skille mellom deg og bedriften.

For en god idé! ENK-en min har ingen grunn til å bli en AS, og noen måneder mangler jeg et par tusen kr.
Men kanskje kan jeg nå betale  35 000 for å gjøre ENK til en AS, som bare øker selskapets kostnader.

:stjerneslått:

AnonymBruker
Skrevet

Etter ti år er det ironisk nok litt vanskligere å få hjelp, enn om du var nyoppstartet.

Som nyoppstartet gründer er det relativt mange ressurser tilgjengelig for å hjelpe deg få oversikt over både tilgjengelig midler og ressurser for bedriftsrådgivning/mentorships. Etter ti år har man nok en forventning om at du skal navigere dette selv.

Når du kommer til kort her så ville jeg strukket ut en hånd til næringslivforeningen din lokal, eller begynt med å google næringsliv+din kommune, sannsynligvis vil du da komme til kommunens hjemmeside for næringsliv og kan finne ressurser, telefonnummer og mailadresser til aktuelle tjenester. Noen ganger har de rådgivningstjenester, næringsfond etc man kan søke på - men det er jo ingen garantier, og man må ha en god og bærekraftig plan. 

Noen ganger tror jeg det kan være vanskligere med enk, enn as eller om man har ansatte - og det forstår jeg.

Har man et enk som ikke går rundt kan man tidvis måtte være ansatt for å holde liv i bedriften sin. Veldig mange i feks kultursektor jobber deltid på lager, i butikk eller barnehage fordi enk i periodevis ikke vil gi nok inntekter. Det er bare sånn det er, og det er helt riktig av nav å ønske å sende deg på jobbsøk om det stemmer for din bedrift/bransje.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette er riktig. 

Kommunen kan gi god veiledning og hjelp på dette området. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så i den forbindelse så kan de oppfordre til å finne arbeid, og de kan også kreve at folk selv jobber for å finne løsninger slik at de klarer seg selv

Hva er forskjellen på å finne en jobb hos en arbeidsgiver eller å finne et oppdrag hos en (eller flere) kunde(r)?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Etter ti år er det ironisk nok litt vanskligere å få hjelp, enn om du var nyoppstartet.

Som nyoppstartet gründer er det relativt mange ressurser tilgjengelig for å hjelpe deg få oversikt over både tilgjengelig midler og ressurser for bedriftsrådgivning/mentorships. Etter ti år har man nok en forventning om at du skal navigere dette selv.

Når du kommer til kort her så ville jeg strukket ut en hånd til næringslivforeningen din lokal, eller begynt med å google næringsliv+din kommune, sannsynligvis vil du da komme til kommunens hjemmeside for næringsliv og kan finne ressurser, telefonnummer og mailadresser til aktuelle tjenester. Noen ganger har de rådgivningstjenester, næringsfond etc man kan søke på - men det er jo ingen garantier, og man må ha en god og bærekraftig plan. 

Noen ganger tror jeg det kan være vanskligere med enk, enn as eller om man har ansatte - og det forstår jeg.

Har man et enk som ikke går rundt kan man tidvis måtte være ansatt for å holde liv i bedriften sin. Veldig mange i feks kultursektor jobber deltid på lager, i butikk eller barnehage fordi enk i periodevis ikke vil gi nok inntekter. Det er bare sånn det er, og det er helt riktig av nav å ønske å sende deg på jobbsøk om det stemmer for din bedrift/bransje.

Du må starte med å finne ut hvor du skal begynn om hjelp. Det er så klart vanskelig om du bruker masse energi på å prøve å få hjelp  fra feil etat. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er forskjellen på å finne en jobb hos en arbeidsgiver eller å finne et oppdrag hos en (eller flere) kunde(r)?

Det er ikke forskjell på det, det viktigste er jo at du finner arbeid. 

Men for å få sosialhjelp så må du jo også fylle andre kriterier, dvs ikke ha penger til mat og hus 

Og om du har det, er du ikke i målgruppen for sosialhjelp. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen tusen takk for hjelpen!!! Det er det jeg trenger! 

Jeg kan prøve som du sier og sjekke om jeg finner næringsliv-noe i kommunen her.

Det er greit for meg hvis jeg kan få litt fast jobb ved siden av. Men hvis jeg ikke får lov å fortelle NAV hva jeg gjør, hvordan det går med egen bedrift, kan de også ikke forstå hvorfor jeg trenger deltidsjobb, bare 1 dag i uke på lørdager og ikke fast jobb 40t/u. Hvis jeg må ta fulltidsjobb blir bedriften ødelagt, mens problemet er bare midlertidlig og lite egentlig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det vet jeg ikke.  Jeg gikk til nav til å spørre om hjelp, de vet kanskje hva som er mulig i slike situasjoner.

Det er ikke noe man får opplæring i som Nav-ansatt nei (særlig ikke i sosialtjenesten, som jeg antar du har hatt kontakt med). Du kan jo være heldig og møte på en ansatt som faktisk er kjent med næringsutvikling og som har oversikt over hvem det er lurt å kontakte, men da er det sannsynligvis kunnskap vedkommende har fått utenom jobben.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen tusen takk for hjelpen!!! Det er det jeg trenger! 

Jeg kan prøve som du sier og sjekke om jeg finner næringsliv-noe i kommunen her.

Det er greit for meg hvis jeg kan få litt fast jobb ved siden av. Men hvis jeg ikke får lov å fortelle NAV hva jeg gjør, hvordan det går med egen bedrift, kan de også ikke forstå hvorfor jeg trenger deltidsjobb, bare 1 dag i uke på lørdager og ikke fast jobb 40t/u. Hvis jeg må ta fulltidsjobb blir bedriften ødelagt, mens problemet er bare midlertidlig og lite egentlig.

Jeg lurer nå litt på om det kunne vært aktuelt for deg å søke dagpenger 

Dersom det er sånn at du har et firma som ikke har oppdrag og ikke tjener penger så kan man i noen tilfeller ha rett på det. 

Du bør ti ge kontaktsenteret og få drøfte situasjonen din med dem og de om det er noe du kan ha rett på. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

For en god idé! ENK-en min har ingen grunn til å bli en AS, og noen måneder mangler jeg et par tusen kr.
Men kanskje kan jeg nå betale  35 000 for å gjøre ENK til en AS, som bare øker selskapets kostnader.

:stjerneslått:

Hvis du noen mnd innimellom mangler  et par tusen , så ville jeg meldt meg som tilkallingsvikar i et vikar -byrå , barnehage eller sykehjem . Fins ingen kommunale ordninger  ( såvidt jeg vet ) som dekker sporadiske hull i økonomien . Nødhjelp eller lignende har du vel som alle andre rett,  på når situasjonen er prekær . 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...