AnonymBruker Skrevet 14. september #21 Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan banken hjelpe deg, hvis du bare mangler et par tusen per mnd? Og bare noen mnd ikke hver mnd. Anonymkode: 6b189...cc7 Du bestemmer jo selv hvor stort lån du vil ta. Anonymkode: 355be...be9 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. september #22 Skrevet 14. september Virrevirrevapp skrev (6 minutter siden): Jeg forventet ikke at NAV skulle bryte egne regler for meg. Litt respektløst å si. Ingen ber om det. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du bestemmer jo selv hvor stort lån du vil ta. Man får ikke lånn når man ikke har fast inntekt. Et lån koster penger. Det bør man ikke ta for lett på. Det kan fort føre til flere problemer. Problemer man kan unngå hvis man får litt hjelp. Anonymkode: 6b189...cc7
AnonymBruker Skrevet 14. september #23 Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hvis du hadde lest nøye, ville du ha forstått at det ikke er det det handler om. Det er greit at de vil vite hva du har på kontoen din. Men det er dumt at de ikke ser på hele situasjonen din. Du kan faktisk ha en inntekt som dekker alt, men bare ikke nok til å skape en buffer. Som noen ganger kan føre til problemer med store eller uventede regninger. Det er midlertidig og kan løses relativt enkelt. Det er en helt annen situasjon enn å ikke ha noen inntekt i det hele tatt og at du derfor (logisk nok) trenger en jobb. Anonymkode: 6b189...cc7 Mener du Nav sal hjelpe deg så du får en buffer. Har du inntekt så er det ditt ansvar å sørge for deg selv. Og går ikke firma ditt rundt så får u skaffe deg en jobb som gir deg fast inntekt. Ikke forvente at staten skal dekke for deg. Sånt blir for dumt å lese. Hva trodde du? At du kan sitte på ræva og motta penger fordi du ikke tjener nok i eget firma, eller vil bruke av hav du har på konto? Anonymkode: 10571...dc0 7 3
Daria Skrevet 14. september #24 Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kan banken hjelpe deg, hvis du bare mangler et par tusen per mnd? Og bare noen mnd ikke hver mnd. Anonymkode: 6b189...cc7 Men du forventer at Nav skal gjøre det? Kan du ikke leve av firmaet ditt hver måned, alle måneder, må du få deg annen inntekt - i tillegg eller i stedet. Du kan ikke basere deg på at Nav (eller andre instanser) skal steppe inn hver gang regnestykket ikke går opp. 4 2
AnonymBruker Skrevet 14. september #25 Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Litt respektløst å si. Ingen ber om det. Man får ikke lånn når man ikke har fast inntekt. Et lån koster penger. Det bør man ikke ta for lett på. Det kan fort føre til flere problemer. Problemer man kan unngå hvis man får litt hjelp. Anonymkode: 6b189...cc7 Tror du penger fra NAV er gratispenger fra en bunnløs pengesekk? Anonymkode: 355be...be9 8 2
AnonymBruker Skrevet 14. september #26 Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mener du Nav sal hjelpe deg så du får en buffer. Har du inntekt så er det ditt ansvar å sørge for deg selv. Og går ikke firma ditt rundt så får u skaffe deg en jobb som gir deg fast inntekt. Ikke forvente at staten skal dekke for deg. Sånt blir for dumt å lese. Hva trodde du? At du kan sitte på ræva og motta penger fordi du ikke tjener nok i eget firma, eller vil bruke av hav du har på konto? Anonymkode: 10571...dc0 Har du lest HI? Det handler om at man ikke bare kan trekke konklusjoner uten å sette seg inn i situasjonen. Og hva gjør du? Ingen ber NAV om hjelp til å fylle en buffer. Jeg ber ikke NAV ikke engang om penger, men det er alt NAV gjør. De gir penger eller presser deg inn i en jobb. Jeg ber NAV om hjelp med et mindre økonomisk problem. Som dere har lest i tidligere innlegg, spør jeg om de kan hjelpe meg ved å gi meg råd for bedriften min, eller henvise meg til noen som kan det. Slik at jeg kan styrke min egen virksomhet og tjene pengene selv. Uten å belaste NAV eller arbeidsmarkedet. Det er nettopp fordi de ikke gjør dette, at NAV skaper større problemer. Det NAV gjør, er å gi penger (symptombehandling) eller presse noen inn i jobb (ikke den beste i noen situasjoner), mens det jeg ber om er litt hjelp med bedriften min, for å løse det virkelige problemet på lang sikt. Og når det gjelder å søke mer jobb eller småjobber eller annet jobb selv, så vet du ikke hva noen har gjort selv. Men jeg kan forsikre deg at jeg har søkt (og send søknad) til langt mer jobber og oppdrag enn jeg ville blitt pålagt å gjøre gjennom NAV. Ikke snakk om noe du ikke vet noe om. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror du penger fra NAV er gratispenger fra en bunnløs pengesekk? Nei. Man må bruke sunn fornuft. Det er veldig dumt, men dessverre helt vanlig i Norge og for nordmenn, å fokusere på kortsiktige løsninger som på lang sikt fører til større problemer, i stedet for å se på situasjonen og finne reelle løsninger som faktisk løser det egentlige problemet. Anonymkode: 6b189...cc7
AnonymBruker Skrevet 14. september #27 Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du lest HI? Det handler om at man ikke bare kan trekke konklusjoner uten å sette seg inn i situasjonen. Og hva gjør du? Ingen ber NAV om hjelp til å fylle en buffer. Jeg ber ikke NAV ikke engang om penger, men det er alt NAV gjør. De gir penger eller presser deg inn i en jobb. Jeg ber NAV om hjelp med et mindre økonomisk problem. Som dere har lest i tidligere innlegg, spør jeg om de kan hjelpe meg ved å gi meg råd for bedriften min, eller henvise meg til noen som kan det. Slik at jeg kan styrke min egen virksomhet og tjene pengene selv. Uten å belaste NAV eller arbeidsmarkedet. Det er nettopp fordi de ikke gjør dette, at NAV skaper større problemer. Det NAV gjør, er å gi penger (symptombehandling) eller presse noen inn i jobb (ikke den beste i noen situasjoner), mens det jeg ber om er litt hjelp med bedriften min, for å løse det virkelige problemet på lang sikt. Og når det gjelder å søke mer jobb eller småjobber eller annet jobb selv, så vet du ikke hva noen har gjort selv. Men jeg kan forsikre deg at jeg har søkt (og send søknad) til langt mer jobber og oppdrag enn jeg ville blitt pålagt å gjøre gjennom NAV. Ikke snakk om noe du ikke vet noe om. Nei. Man må bruke sunn fornuft. Det er veldig dumt, men dessverre helt vanlig i Norge og for nordmenn, å fokusere på kortsiktige løsninger som på lang sikt fører til større problemer, i stedet for å se på situasjonen og finne reelle løsninger som faktisk løser det egentlige problemet. Anonymkode: 6b189...cc7 Men hvorfor i alle dager tenker du at det er NAV sin jobb? Anonymkode: 355be...be9 10 1
AnonymBruker Skrevet 14. september #28 Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Kan banken hjelpe deg, hvis du bare mangler et par tusen per mnd? Og bare noen mnd ikke hver mnd. Anonymkode: 6b189...cc7 Hørt om lån? Ev kontokreditt. Veldig vanlig for firma med kontokreditt. Så gå til banken din. Er det faktisk midlertidig er bankene villige til å låne deg penger. Anonymkode: a1353...df1 2 1
Virrevirrevapp Skrevet 14. september #29 Skrevet 14. september (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Litt respektløst å si. Ingen ber om det. Man får ikke lånn når man ikke har fast inntekt. Et lån koster penger. Det bør man ikke ta for lett på. Det kan fort føre til flere problemer. Problemer man kan unngå hvis man får litt hjelp. Anonymkode: 6b189...cc7 Jo, indirekte ber man om det. Nav har jo regler å følge. Når man starter egen bedrifter tar man egen risiko. So. Flert har påpekt, er heller banken riktig instans om man trenger mer kapital til en bedrift som på sikt vil gi mer overskudd. Man kan selvfølgelig bruke av dagpengene til å drifte bedriften, om man samtidig aktivt søker lønnet jobb. Endret 14. september av Virrevirrevapp 1
AnonymBruker Skrevet 14. september #30 Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hvorfor i alle dager tenker du at det er NAV sin jobb? Er ikke NAV der for å hjelpe når man har økonomiske problemer? Hvis de ikke kan hjelpe, vet de kanskje hvor man kan få hjelp? Men hvis nav ikke kan det, greit, hvor kan man få hjelp da? Uten å betale 2500kr for lunsj 4 ganger per året som er interessant/gøy men ikke hjelper i slike situasjoner? Det er 2025, det er veldig mange som har egen bedrift. Og økonomiske problemer er ikke alltid personens eller bedriftens feil. Men det er ingenting ordnet her for disse bedriftene, selv om vi betaler masse skatt. Og du kan ikke bare si: «Slutt bedriften, skaff deg en jobb.» Hvis det er den eneste måten du kan løse problemer på, sier det mye om deg. Denne måten å tenke på koster samfunnet unødvendig masse penger. Anonymkode: 6b189...cc7
AnonymBruker Skrevet 14. september #31 Skrevet 14. september Hvorfor kan du ikke ha sidejobb ved siden av firmaet ditt? Hvis firmaet har så stor variasjon i inntekt er det en risiko du må ta høyde for og legge en plan for. Hvorfor skal samfunnet (NAV) betale for det, og ta ansvar for det, hver gang det er dårlige tider for ditt firma? Anonymkode: 39d03...37c 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. september #32 Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er ikke NAV der for å hjelpe når man har økonomiske problemer? Hvis de ikke kan hjelpe, vet de kanskje hvor man kan få hjelp? Men hvis nav ikke kan det, greit, hvor kan man få hjelp da? Uten å betale 2500kr for lunsj 4 ganger per året som er interessant/gøy men ikke hjelper i slike situasjoner? Det er 2025, det er veldig mange som har egen bedrift. Og økonomiske problemer er ikke alltid personens eller bedriftens feil. Men det er ingenting ordnet her for disse bedriftene, selv om vi betaler masse skatt. Og du kan ikke bare si: «Slutt bedriften, skaff deg en jobb.» Hvis det er den eneste måten du kan løse problemer på, sier det mye om deg. Denne måten å tenke på koster samfunnet unødvendig masse penger. Anonymkode: 6b189...cc7 Banken, som sagt. Og er det så dårlig stilt med bedriften din at du ikke får lån så må du faktisk finne på noe annet å gjøre. Anonymkode: 355be...be9 6 1
AnonymBruker Skrevet 14. september #33 Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er ikke NAV der for å hjelpe når man har økonomiske problemer? Hvis de ikke kan hjelpe, vet de kanskje hvor man kan få hjelp? Men hvis nav ikke kan det, greit, hvor kan man få hjelp da? Uten å betale 2500kr for lunsj 4 ganger per året som er interessant/gøy men ikke hjelper i slike situasjoner? Det er 2025, det er veldig mange som har egen bedrift. Og økonomiske problemer er ikke alltid personens eller bedriftens feil. Men det er ingenting ordnet her for disse bedriftene, selv om vi betaler masse skatt. Og du kan ikke bare si: «Slutt bedriften, skaff deg en jobb.» Hvis det er den eneste måten du kan løse problemer på, sier det mye om deg. Denne måten å tenke på koster samfunnet unødvendig masse penger. Anonymkode: 6b189...cc7 Du spør om ikke NAV er der for å hjelpe når folk får økonomiske problemer, men har ikke folk også et eget ansvar for å prøve å unngå økonomiske problemer? Hvis ikke folk tar noe ansvar selv, så vil alle ta altfor høy risiko. Hva skapte økonomiske problemer i dag, og hva må gjøres for å unngå at det samme skjer igjen og igjen? Hvis firmaet har for usikker inntjening bør man finne andre inntektskilder (ved siden av, eller bytte helt). Anonymkode: 39d03...37c 5 1
AnonymBruker Skrevet 14. september #34 Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor kan du ikke ha sidejobb ved siden av firmaet ditt? Hvis firmaet har så stor variasjon i inntekt er det en risiko du må ta høyde for og legge en plan for. Anonymkode: 39d03...37c Det er en mulig løsning. Jeg har prøvd å få det selv og det hjelper men ikke nok. Så..... da spør man vel nav for hjelp? Eller?! Men da hjelper det hvis nav er villig til å se litt på din situasjon for å forstå det litt bedre. Anonymkode: 6b189...cc7
AnonymBruker Skrevet 14. september #35 Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Har du lest HI? Det handler om at man ikke bare kan trekke konklusjoner uten å sette seg inn i situasjonen. Og hva gjør du? Ingen ber NAV om hjelp til å fylle en buffer. Jeg ber ikke NAV ikke engang om penger, men det er alt NAV gjør. De gir penger eller presser deg inn i en jobb. Jeg ber NAV om hjelp med et mindre økonomisk problem. Som dere har lest i tidligere innlegg, spør jeg om de kan hjelpe meg ved å gi meg råd for bedriften min, eller henvise meg til noen som kan det. Slik at jeg kan styrke min egen virksomhet og tjene pengene selv. Uten å belaste NAV eller arbeidsmarkedet. Det er nettopp fordi de ikke gjør dette, at NAV skaper større problemer. Det NAV gjør, er å gi penger (symptombehandling) eller presse noen inn i jobb (ikke den beste i noen situasjoner), mens det jeg ber om er litt hjelp med bedriften min, for å løse det virkelige problemet på lang sikt. Og når det gjelder å søke mer jobb eller småjobber eller annet jobb selv, så vet du ikke hva noen har gjort selv. Men jeg kan forsikre deg at jeg har søkt (og send søknad) til langt mer jobber og oppdrag enn jeg ville blitt pålagt å gjøre gjennom NAV. Ikke snakk om noe du ikke vet noe om. Nei. Man må bruke sunn fornuft. Det er veldig dumt, men dessverre helt vanlig i Norge og for nordmenn, å fokusere på kortsiktige løsninger som på lang sikt fører til større problemer, i stedet for å se på situasjonen og finne reelle løsninger som faktisk løser det egentlige problemet. Anonymkode: 6b189...cc7 De er da ikke et rådgivningsfirma. Starter du eget så er det jo ditt ansvar å søke hjelp om du trenger det i forbindelse med ditt eget firma. Hva tror du Nav er eller hva de har tid og anledning til å gjøre. Starter du eget er det på egen risiko, og du bør jo ha sjekket grundig for at det du starter kan gi deg inntekt. Skulle Nav sittet med kunnskap om alt av hav folk finner på å fjøre med egne seløskap skulle de jammen meg hatt en de flere ansatt. Anonymkode: 10571...dc0 6 1
AnonymBruker Skrevet 14. september #36 Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Banken, som sagt. Og er det så dårlig stilt med bedriften din at du ikke får lån så må du faktisk finne på noe annet å gjøre. Jeg tenker at du ikke vet noe om det. Når man har ENK får man nesten aldri lån, selv om du tjener bra. Men lett å si slike ting og gjøre om man vet alt om det, mens man aldri har vært i slik situasjon. Og hvis man har masse penger, trenger man ikke lån. Anonymkode: 6b189...cc7
AnonymBruker Skrevet 14. september #37 Skrevet 14. september Hei, Deg er jo ikke nav som er riktig instans for deg. Hvor lenge har du hatt bedriften din? Er det et enkeltmannsforetak? As? Har du ansatte? Anonymkode: a233a...1bd 1 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 14. september #38 Skrevet 14. september Ikke alle gründer-idéer er like gode. Ikke alle småbedrifter har livets rett. NAV er ikke en forening som gir ut sponsormidler til oppstartsbedrifter og gründere med interessante idéer. Det er riktig at noen mottar lønnstilskudd som en del av et varig tilrettelagt arbeid, men jeg antar at du og bedriften din ikke oppfyller kriteriene for dette. 5 1
AnonymBruker Skrevet 14. september #39 Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De er da ikke et rådgivningsfirma. Starter du eget så er det jo ditt ansvar å søke hjelp om du trenger det i forbindelse med ditt eget firma. Hva tror du Nav er eller hva de har tid og anledning til å gjøre. Starter du eget er det på egen risiko, og du bør jo ha sjekket grundig for at det du starter kan gi deg inntekt. Skulle Nav sittet med kunnskap om alt av hav folk finner på å fjøre med egne seløskap skulle de jammen meg hatt en de flere ansatt. Så nav har ikke kunnskap om kommunens tjenester? Reagerer dere også slik når folk blir syke eller mister jobben? Nei, det er ikke deres feil og min situasjon er ikke min feil. Men vi alle trenger hjelp fra nav for å få hjelp med å finne jobb (fast, midlertidig eller oppdrag) eller for å få hjelp med økonomisk situasjon (pengestøtte, rådgiving osv) Hva betaler jeg skatt for egentlig? Anonymkode: 6b189...cc7
AnonymBruker Skrevet 14. september #40 Skrevet 14. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker at du ikke vet noe om det. Når man har ENK får man nesten aldri lån, selv om du tjener bra. Men lett å si slike ting og gjøre om man vet alt om det, mens man aldri har vært i slik situasjon. Og hvis man har masse penger, trenger man ikke lån. Anonymkode: 6b189...cc7 Refinansier eksisterende lån. Meld deg opp i fag og ta studielån. Gjør innkjøp med betalingsutsettelse (du sier jo at dette kun er et midlertidig problem, så da har du nok penger ved forfall). Anonymkode: 355be...be9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå