AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #1 Skrevet 15 timer siden Hvorfor ser ikke NAV på din personlige situasjon? Hvis du ikke har nok inntekt, vil de gjøre alt de kan for å tvinge deg, manipulere deg og mer til å ta på seg arbeid. Selv om dette går på bekostning av helsen din og du ender opp i en (mye) verre situasjon. Selv om du har ditt eget firma, som faktisk går bra. Men som opplever (midlertidige) økonomiske utfordringer på grunn av eksterne problemer (f.eks. korona eller økonomisk krise i et land) og tjener derfor litt for lite eller for uregelmessig? Jeg forstår at NAV ikke kan finne kunder til bedriften din, det trenger også ikke. Men NAV kan sette deg i kontakt med kommunale tjenester som hjelper folk som ønsker å starte eller allerede har en bedrift, for å se på situasjonen din og se om de har noen tips eller noe du kan forbedre eller prøve. Eller NAV-ansatte kan lytte til situasjonen din, kanskje har de, som medmennesker, noen ideer, ting du kan prøve. Men NAV vil ikke høre om bedriften din eller hvordan det går med økonomien i bedriften din. Hvis du vil fylle ut CV-en din på NAV nettsted, er det ikke plass til å angi at du har eller har hatt din egen bedrift, hva du har gjort, eller at du er tilgjengelig for nye oppdrag. Det er ofte mye enklere (selv om det kan være vanskelig) å få nye oppdrag enn å få fast jobb. På denne måten kaster NAV og samfunnet bort viktige muligheter. Spesielt hvis du har helseproblemer, er det noen ganger enklere å ha ditt eget firma enn en fast jobb, fordi du lettere kan ta hensyn til helsen din i ditt eget firma. NAV ser ikke på en langsiktig løsning, men en kortsiktig løsning, med alle de konsekvenser det medfører. NAV har ikke som mål å hjelpe deg ut av din økonomiske situasjon (uansett hvordan). NAV sin eneste formål er å presse deg inn i en jobb. Selv om du noen ganger har større sjanse for å miste jobben igjen og ikke alltid har rett til dagpenger eller sosialhjelp. Men med din egen virksomhet, tjener du "alltid" penger, selv om det (midlertidig) ikke er nok. Jeg forstår at dette ikke fungerer i alle situasjoner; det finnes også mange selskaper som rett og slett ikke fungerer bra, osv. Men man må først være villig til å se på og lytte til den individuelle situasjonen før man kan vite hva er best i denne situasjon Man kan være villig til å jobbe og det man kan for å få mer inntekt, men du kan ikke knipse med fingrene for å få helseproblemene dine til å forsvinne. Eller si 'ja' til en jobb som setter deg i en verre situasjon eller høyere risiko enn den du er i nå. Dette kan få alvorlige konsekvenser for alle som går til NAV. Alternativet er å ikke spørre hjelp fra NAV og havne i trøbbel, hvis du vil beskytte seg mot uakseptabel oppførsel fra NAV-ansatte. Denne typen dumme tunnelsyn-holdning koster samfunnet mye penger. Anonymkode: 6b189...cc7
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #2 Skrevet 15 timer siden Om det får alvorlige konsekvenser for deg å gå til Nav, så er det vel bare å la være. Ingen tvinger deg til å gå til Nav. Du kan kanskje gå til en bank neste gang? Anonymkode: cc29b...57f 21 3
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #3 Skrevet 15 timer siden NAV har et regelverk å forhold seg til, og der er det ikke rom for å utvise skjønn. Anonymkode: 355be...be9 7 4
Kålrota Skrevet 15 timer siden #4 Skrevet 15 timer siden Nå er ikke NAV et ensartet monster som det beskrives her. Dette er da din oppfatning. Jeg har absolutt erfaring med at de ser på personlig situasjon og helheten. Aldri opplevd annet enn forståelse. Store systemer må nødvendigvis ha regler og disse kan ikke tilpasses enhver situasjon. Da må det vurderes av mennesker og mennesker kan også gjøre feil. Disse reglene er jo også for å beskytte fellesskapets penger mot misbruk. 21
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #5 Skrevet 14 timer siden Kålrota skrev (8 minutter siden): Nå er ikke NAV et ensartet monster som det beskrives her. Dette er da din oppfatning. Jeg har absolutt erfaring med at de ser på personlig situasjon og helheten. Aldri opplevd annet enn forståelse. Store systemer må nødvendigvis ha regler og disse kan ikke tilpasses enhver situasjon. Da må det vurderes av mennesker og mennesker kan også gjøre feil. Disse reglene er jo også for å beskytte fellesskapets penger mot misbruk. Dette er da din oppfatning. Erfaring. Kanskje det er forskjellig fra NAV til NAV. Jeg opplever virkelig mye manipulasjon, press, hersketeknik, mange feil i rapporteringen som de nekter å rette opp, og at de ikke lytter til deg eller stiller spørsmål om din situasjon. Ikke en gang om din økonomisk situasjon. Kun hva du har på konto. Anonymkode: 6b189...cc7 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #6 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er da din oppfatning. Erfaring. Kanskje det er forskjellig fra NAV til NAV. Jeg opplever virkelig mye manipulasjon, press, hersketeknik, mange feil i rapporteringen som de nekter å rette opp, og at de ikke lytter til deg eller stiller spørsmål om din situasjon. Ikke en gang om din økonomisk situasjon. Kun hva du har på konto. Anonymkode: 6b189...cc7 Og sånn må det selvsagt være. De kan ikke dele ut fellesskapets midler til noen med masse penger på konto, det sier seg jo selv. Anonymkode: 355be...be9 10 5
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #7 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og sånn må det selvsagt være. De kan ikke dele ut fellesskapets midler til noen med masse penger på konto, det sier seg jo selv. Anonymkode: 355be...be9 Hvis du hadde lest nøye, ville du ha forstått at det ikke er det det handler om. Det er greit at de vil vite hva du har på kontoen din. Men det er dumt at de ikke ser på hele situasjonen din. Du kan faktisk ha en inntekt som dekker alt, men bare ikke nok til å skape en buffer. Som noen ganger kan føre til problemer med store eller uventede regninger. Det er midlertidig og kan løses relativt enkelt. Det er en helt annen situasjon enn å ikke ha noen inntekt i det hele tatt og at du derfor (logisk nok) trenger en jobb. Anonymkode: 6b189...cc7
Virrevirrevapp Skrevet 14 timer siden #8 Skrevet 14 timer siden Det stemmer at NAV i liten grad gir bidrag og hjelp til å drive egen bedrift. Du får heller ta en lønnet jobb, og så drive med bedrifter når du har råd og kontakter. 10 2
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #9 Skrevet 14 timer siden Nav kan jo ikke begynne å gi tilskudd til bedrifter som ikke tjener nok penger. De hjelper på andre måter,sykepenger, folk på tiltak, kjøper tjenester o.l Anonymkode: 5b71a...482 5 2
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #10 Skrevet 14 timer siden Om du ikke klarer å få firmaet ditt til å få en omsetning du kan leve av, så er ikke det NAV sin oppgave og hjelpe deg med det. Det bør du heller prøve å få hjelp til i andre kanaler, de fleste kommuner har næringslivsforeninger, grunderforum el som du kan søke råd/hjelp hos. Evt. må du innse at bedriften din ikke er liv laga for å skape et levebrød og du må finne deg en vanlig jobb for å få mat på bordet, og ha bedriften din som hobby/tilleggsjobb inntil du har den ordentlig opp å stå. Anonymkode: 235dc...522 13
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #11 Skrevet 14 timer siden Om du ikke klarer å få firmaet ditt til å få en omsetning du kan leve av, så er ikke det NAV sin oppgave og hjelpe deg med det. Det bør du heller prøve å få hjelp til i andre kanaler, de fleste kommuner har næringslivsforeninger, grunderforum el som du kan søke råd/hjelp hos. Evt. må du innse at bedriften din ikke er liv laga for å skape et levebrød og du må finne deg en vanlig jobb for å få mat på bordet, og ha bedriften din som hobby/tilleggsjobb inntil du har den ordentlig opp å stå. Anonymkode: 235dc...522
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #12 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis du hadde lest nøye, ville du ha forstått at det ikke er det det handler om. Det er greit at de vil vite hva du har på kontoen din. Men det er dumt at de ikke ser på hele situasjonen din. Du kan faktisk ha en inntekt som dekker alt, men bare ikke nok til å skape en buffer. Som noen ganger kan føre til problemer med store eller uventede regninger. Det er midlertidig og kan løses relativt enkelt. Det er en helt annen situasjon enn å ikke ha noen inntekt i det hele tatt og at du derfor (logisk nok) trenger en jobb. Anonymkode: 6b189...cc7 Det er selvsagt ikke NAV sin oppgave å hjelpe folk med å spare opp en buffer, ærlig talt. Anonymkode: 355be...be9 16 4
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #13 Skrevet 14 timer siden Høres ut som du bare vil surre rundt med ditt og at andre skal fikse alt for deg. Er ikke firmaet ditt levedyktig, må du rett og slett finne deg noe annet å gjøre, uansett årsak. Du kan ikke mene at du da bare skal få penger av NAV? Anonymkode: b14a3...706 9
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #14 Skrevet 14 timer siden Her har du nok et litt spesielt perspektiv ut fra egen situasjon, der NAV ikke har noen retningslinjer å forholde seg til. Som selvstendig næringsdrivende selv gjennom nesten hele arbeidslivet, har jeg skjønt at man står helt på egne ben, selv om man betaler (veldig mye!) skatt, man har jo ikke engang minstefradraget, og ikke har man andre goder og beskyttelse man har som ansatt i Norge. Her er Norge helt baklengs, systemene er bygget opp rundt at man er ansatt, en slags «barneposisjon» synes jeg det er for mange mennesker, altså alle som trenger at andre tilrettelegger for at de skal kunne gjøre en jobb. Vi som skaffer vår egen arbeidsplass, jobber mye, trenger ingen hjelp eller ansettelse for å holde oss selv og familien i drift, skaper arbeidsplasser, vi har ingen eller få rettigheter som andre tar helt for gitt. Ikke kan man være sykmeldt, heller, ihvertfall ikke i min bransje. Men dette er jo også selvvalgt, og noe jeg lett svelger så lenge jeg slipper å være ansatt og ha en sjef noensinne igjen. Har klart det i 30 år og tjener bra, så klarer det nok i tiden som er igjen også. Men å regne med noe fra det offentlige Norge har jeg helt sluttet med. Bruker nesten bare private tjenester selv, for både helse og skole. Bruker veier, da. Anonymkode: aac69...e95 3
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #15 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om du ikke klarer å få firmaet ditt til å få en omsetning du kan leve av, så er ikke det NAV sin oppgave og hjelpe deg med det. Det bør du heller prøve å få hjelp til i andre kanaler, de fleste kommuner har næringslivsforeninger, grunderforum el som du kan søke råd/hjelp hos. Evt. må du innse at bedriften din ikke er liv laga for å skape et levebrød og du må finne deg en vanlig jobb for å få mat på bordet, og ha bedriften din som hobby/tilleggsjobb inntil du har den ordentlig opp å stå. Anonymkode: 235dc...522 Selskapet kan gå bra og ha vært lønnsomt i årevis. Men en økonomisk krise eller korona pandemien er et midlertidig problem. Det er synd å kaste bort en god bedrift på grunn av et midlertidig problem. Da kaster man bort mye penger og verdi. Det betyr ikke at noen ikke vil jobbe eller ikke er villige til å gjøre hva som helst for å få en høyere inntekt. Men noen ganger trenger man litt hjelp med det. En jobb kan føre til at kunder avslutter samarbeidet. Hvis du må ta en jobb bare fordi du mangler noen få tusen kroner i måneden, mens det ødelegger bedriften din, da koster det mer enn at det gir deg. Og hvis du mister jobben din (nedbemannin f.eks,) står du tomhendt, fordi tryggheten av inntekt fra selskapet er borte. Du kan ofte bare jobbe for ett selskap, eller kanskje to. Mens når du har firma, kan du jobbe for mange bedrifter. Og derfor er du faktisk tryggere og mer sikker at du "alltid" har inntekt, selv om det noen ganger er for lite. Anonymkode: 6b189...cc7 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #16 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Og sånn må det selvsagt være. De kan ikke dele ut fellesskapets midler til noen med masse penger på konto, det sier seg jo selv. Anonymkode: 355be...be9 Ehhhmm…Dagpenger? Anonymkode: d04d4...623 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #17 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er selvsagt ikke NAV sin oppgave å hjelpe folk med å spare opp en buffer, ærlig talt. Anonymkode: 355be...be9 Jeg tror du må lese litt nøyere. 1) Ingen spør om Nav kan fylle på bufferen og 2) Det er Nav som er dum her, for de ser ikke på hele inntekten, men bare på hva som står på kontoen. Noen har kanskje 100 kr på kontoen sin og en god kundebase som kan bringe inn mer penger "i morgen" det er bare at man ikke alltid vet det på forhånd når man har egen bedrift. 3) Nav bruker også mye tid og innsatts til å presse noen i jobb, mens personen kanskje har bare et lite midlertidig problem, som kan løses mye enklere og mer effektivt med litt hjelp. Anonymkode: 6b189...cc7
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #18 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg tror du må lese litt nøyere. 1) Ingen spør om Nav kan fylle på bufferen og 2) Det er Nav som er dum her, for de ser ikke på hele inntekten, men bare på hva som står på kontoen. Noen har kanskje 100 kr på kontoen sin og en god kundebase som kan bringe inn mer penger "i morgen" det er bare at man ikke alltid vet det på forhånd når man har egen bedrift. 3) Nav bruker også mye tid og innsatts til å presse noen i jobb, mens personen kanskje har bare et lite midlertidig problem, som kan løses mye enklere og mer effektivt med litt hjelp. Anonymkode: 6b189...cc7 Da er det banken som er riktig instans, ikke NAV. Anonymkode: 355be...be9 5 4
Virrevirrevapp Skrevet 14 timer siden #19 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg tror du må lese litt nøyere. 1) Ingen spør om Nav kan fylle på bufferen og 2) Det er Nav som er dum her, for de ser ikke på hele inntekten, men bare på hva som står på kontoen. Noen har kanskje 100 kr på kontoen sin og en god kundebase som kan bringe inn mer penger "i morgen" det er bare at man ikke alltid vet det på forhånd når man har egen bedrift. 3) Nav bruker også mye tid og innsatts til å presse noen i jobb, mens personen kanskje har bare et lite midlertidig problem, som kan løses mye enklere og mer effektivt med litt hjelp. Anonymkode: 6b189...cc7 Nav må følge reglene. Jeg ville starte opp en bedrift som hadde potensialet, men jeg kunne kun få dagpenger i 3 mnd, og jeg ville ikke rukket å få nok kunder på så kort tid. Så jeg gikk over til å søke lønnede jobber og etterhvert ta videreutdanning på deltid via Lånekassen og egen lommebok/lønnsarbeid. Jeg forventet ikke at NAV skulle bryte egne regler for meg. 3
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #20 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Da er det banken som er riktig instans, ikke NAV. Kan banken hjelpe deg, hvis du bare mangler et par tusen per mnd? Og bare noen mnd ikke hver mnd. Anonymkode: 6b189...cc7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå