Gå til innhold

Har mistanke om mugg i boligen.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er ett hus hvor det var påvist fukt i vegg når jeg kjøpte det. Det er en ganske stram kjellerlukt i hele huset. Lukter gammelt og innestengt.Dette er en borretslags bolig. Har hørt med styret og de bagatelliserer det.
Hvordan kan jeg avdekke om det er mugg i vegger? Uten å rive opp veggene. Er det mulig å avdekke problemet uten å rive alle veggene?  

Anonymkode: 3449a...e0e

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes hunder som er trent til å lukte mugg. Om det finnes der du bor, vet jeg ikke. 

Anonymkode: 0cbde...3bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.9.2025 den 2.25):

Det er ett hus hvor det var påvist fukt i vegg når jeg kjøpte det. Det er en ganske stram kjellerlukt i hele huset. Lukter gammelt og innestengt.Dette er en borretslags bolig. Har hørt med styret og de bagatelliserer det.
Hvordan kan jeg avdekke om det er mugg i vegger? Uten å rive opp veggene. Er det mulig å avdekke problemet uten å rive alle veggene?  

Jeg ville fått testet litt med en muggsporer test o.l. først. + Måle fuktighet mm FØR du gjør noen tiltak som økt lufting o.l. For tiltakene kommer du ikke unna, du blir jo syk av å bo der sånn som det er pr nå. 

Nå er denne linken ganske gammel men noe er fortsatt relevant enda. 

https://www.nrk.no/nyttig/syk-av-ditt-eget-hjem_-1.1312778

Ellers kan du søke selv "måle muggsopp i hus" via Google o.l. 

Skrevet

Eller hva med å bare selge boligen igjen? Ikke forhold deg til dette, flytt istedenfor! 

Skrevet

Jeg ville tenkt det er lurt å engasjere en takstmann for å se på saken. Enkelte boligforsikringer har slikt innbakt i boligforsikringen, så man kun betaler egenandelen. Ring og hør hva de sier. Eller les forsikringspapirene

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Jeg ville tenkt det er lurt å engasjere en takstmann for å se på saken. Enkelte boligforsikringer har slikt innbakt i boligforsikringen, så man kun betaler egenandelen. Ring og hør hva de sier. Eller les forsikringspapirene

Jeg bor i borettslags leilighet . Jeg viste om litt fukt i vegg når jeg kjøpte det. Informerte styret om det men de bare bagatelliserer det og mener det vil koste for mye å gjøre noe. 

Jeg tegnet boligkjøperforsikring. Men hvis det er fukt så er det jo borettslaget ansvar. Burde jeg høre med boligkjøperforsikringen? Og ikke ringe en takstmann selv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg bor i borettslags leilighet . Jeg viste om litt fukt i vegg når jeg kjøpte det. Informerte styret om det men de bare bagatelliserer det og mener det vil koste for mye å gjøre noe. 

Jeg tegnet boligkjøperforsikring. Men hvis det er fukt så er det jo borettslaget ansvar. Burde jeg høre med boligkjøperforsikringen? Og ikke ringe en takstmann selv. 

Du kan ikke klage til boligkjøperforsikring om du visste at det var et avvik da du kjøpte. Den bruker du når det dukker opp noe uventet

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

kontakt anticimex og få målt luftverdiene. De kan sjekke alt innen inneklima og gi deg råd videre i tillegg til konkrete svar.

Anonymkode: 3f732...3e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...