AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:58 #1 Skrevet lørdag kl. 19:58 Jeg skiftet fastlege for en tid tilbake, grunnet flytting. Har forøvrig aldri byttet før. Hun nye kjenner ikke meg og min historie i det hele tatt, hun har tydeligvis ikke lest noe i journalen min heller. Hun lytter ikke og avbryter hele tiden, synes hun er nedlatende og nesten litt oppgitt for at jeg i det hele tatt kommer. Gav henne noen timer sjanse, men det blir ikke bedre. Jeg snakker rolig og saklig, men når liksom ikke fram. Har tenkt på det i ettertid at det kunne vært nyttig med en slags bli-kjent samtale. Jeg har uansett nå bestemt å bytte, tror ikke legen og jeg har noe som helst kjemi. Hvordan har det vært for dere å bytte, ville legen bli kjent med deg og din helse? (Tenker ikke på dere som er hos legen typ hvert 10.år) Anonymkode: 44cc9...a7f 2 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:00 #2 Skrevet lørdag kl. 20:00 En bli kjent-avtale har de neppe tid til, de har nok å gjøre som det er. Anonymkode: 47385...6dd 15 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:01 #3 Skrevet lørdag kl. 20:01 Jeg hadde ikke noe bli kjent samtale. Det var ikke nødvendig. Den nye legen er helt vanlig grei ok Anonymkode: e4de7...537 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:06 #4 Skrevet lørdag kl. 20:06 Det er vel strengt tatt manko på legetimer så tipper de ikke har bli-kjent time. Når det er sagt så merker man veldig fort om man har kjemi med lege/helsepersonell. Kan du ikke bytte? Anonymkode: 80ea0...581 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:11 #5 Skrevet lørdag kl. 20:11 Eneste gangene jeg har hatt jevnlig oppfølging av lege har vært i forbindelse med graviditet. Fikk ny fastlege i starten av første graviditet, hun var sykemeldt i andre graviditet så da fikk jeg en annen lege på kontoret som fast vikar. Begge brukte tid første time på å bli kjent med meg og min helsehistorie. Om de ville gjort det uansett vet jeg ikke, men det er jo en del som er viktig i forbindelse med graviditet. Fastlegen min stiller for øvrig alltid spørsmål om min generelle helse og spør alltid om hvordan det går med barna. Uansett hvorfor jeg er der. Anonymkode: 8a766...af7 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:19 #6 Skrevet lørdag kl. 20:19 Bortkastet tid for legen. Tenk på at fastlegen har ofte 800-1200 pasienter på sin liste, det er umulig for vedkommende å huske detaljer om alle pasientene sine. Bruk de første minuttene på din neste time til å fortelle om det som er relevant for hvorfor du er hos legen. Anonymkode: 00f6c...6d3 5 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:22 #7 Skrevet lørdag kl. 20:22 Bytt på nytt da. Du kan bytte to ganger hvert kalenderår, mulig du har et tredje bytte i år siden du har flyttet, men husker ikke reglene for det. Du kan finne ut av det på helsenorge.no Anonymkode: e70cb...6f2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:28 #8 Skrevet lørdag kl. 20:28 Ja jeg skal bytte!! Jeg har forsøkt å si raskt om hvorfor jeg er der, men blir avbrutt og overkjørt. Så dette gidder jeg ikke mer. Bare lurte på hva dere andre har erfart vedr at ny legen ønsker å vite litt om din helse. Hos meg er helsen litt sammensatt, som jeg ville kunne kjapt forklart iløpet av et par min. Hvis hun slapp meg til. Anonymkode: 44cc9...a7f 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:40 #9 Skrevet lørdag kl. 20:40 Det er ikke vanlig med en slik samtale nei. Fastlegen må fakturere, både pasient (før frikort) og deretter stat (alle andre), og da skal du ha en god begrunnelse for faktura. Husk på at det du ikke betaler for den legetimen betaler alle andre skattepliktige i Norge for. Og man skal ha høy terskel og god begrunnelse for å legge denne betalingsplikten på andre. Anonymkode: f0d7d...f17 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:43 #10 Skrevet lørdag kl. 20:43 Jeg har kun hatt dårlige erfaringer med kvinnelige fastleger, har hatt 3 stk. Har kvinnelig nå, og hun er arrogant og gidder ikke lytte. Jeg skal bytte til mannlig fastlege. Jeg er forøvrig kvinne. Anonymkode: 85bd9...c2e 1
Mezzosoprena Skrevet lørdag kl. 20:45 #11 Skrevet lørdag kl. 20:45 Hadde du noe konkret å ta opp med legen da? For en bli-kjent-samtale er ikke vanlig.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:46 #12 Skrevet lørdag kl. 20:46 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke vanlig med en slik samtale nei. Fastlegen må fakturere, både pasient (før frikort) og deretter stat (alle andre), og da skal du ha en god begrunnelse for faktura. Husk på at det du ikke betaler for den legetimen betaler alle andre skattepliktige i Norge for. Og man skal ha høy terskel og god begrunnelse for å legge denne betalingsplikten på andre. Anonymkode: f0d7d...f17 Hva mener du? Kan legge til at «timen» hos legen er på 20 min, jeg er ute av legekontoret før det har gått 5 min. Da anser hun timen for over, og jeg har enda fått fortalt alt, fordi hun overkjører og avbryter. Er det greit at jeg skal betale for 20min, når jeg får max 5? Anonymkode: 44cc9...a7f
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:50 #13 Skrevet lørdag kl. 20:50 Mezzosoprena skrev (1 minutt siden): Hadde du noe konkret å ta opp med legen da? For en bli-kjent-samtale er ikke vanlig. Ja jeg hadde det. Det var nødvendig å fortelle litt for å forklare sammenhengen til det jeg skulle ta opp. Og dette er hun null interessert i tydeligvis. Anonymkode: 44cc9...a7f
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:52 #14 Skrevet lørdag kl. 20:52 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har kun hatt dårlige erfaringer med kvinnelige fastleger, har hatt 3 stk. Har kvinnelig nå, og hun er arrogant og gidder ikke lytte. Jeg skal bytte til mannlig fastlege. Jeg er forøvrig kvinne. Anonymkode: 85bd9...c2e Jeg hadde også mann sist. Lyttet alltid! Forøvrig eneste fastlege jeg har hatt til hun her. Ja kanskje det ville vært lurere med en mann, takk for innspill. Anonymkode: 44cc9...a7f 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:58 #15 Skrevet lørdag kl. 20:58 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja jeg hadde det. Det var nødvendig å fortelle litt for å forklare sammenhengen til det jeg skulle ta opp. Og dette er hun null interessert i tydeligvis. Anonymkode: 44cc9...a7f Da hjelper det neppe med noen sånne "bli kjent-samtaler" eller noe. Denne oppførselen fra helsepersonell slipper man neppe vekk fra uansett... Anonymkode: eb74b...693
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:59 #16 Skrevet lørdag kl. 20:59 Hadde byttet lege til en jeg hadde kjemi med. Som kronisk syk kan man da ikke kaste bort tiden på tullprat eller sitte å høre på et menneske som ikke en gang har lest journalen din før du kommer. Anonymkode: a763f...07c 1
Mezzosoprena Skrevet lørdag kl. 21:09 #17 Skrevet lørdag kl. 21:09 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ja jeg hadde det. Det var nødvendig å fortelle litt for å forklare sammenhengen til det jeg skulle ta opp. Og dette er hun null interessert i tydeligvis. Anonymkode: 44cc9...a7f Du begynner alltid med akkurat den tingen du er der for, og så fyller man på med informasjon etter hvert som er viser seg nødvendig. Jeg hopper litt mellom leger om dagen fordi det ikke finnes ledige fastleger her jeg bor, og nevner bevisst ikke hoveddiagnosen min når jeg har time, tar bare opp den konkrete grunnen til at jeg er der. Og vet du hva, vi oppdaget at jeg hadde en tilstand som ikke har noe med grunnsykdommen min å gjøre, og som lett lar seg behandle som vi startet med umiddelbart. Det som er skummelt i dette tilfellet er at symptomene også ligger i symptomslista på grunndiagnosen min også, og hadde sannsynligvis bare blitt avfeid som en del av denne hvis det var det jeg hadde startet hele greia med. 2 2
katties Skrevet lørdag kl. 21:50 #18 Skrevet lørdag kl. 21:50 Min nåværende lege (god lege, men kanskje litt distré i det siste) hadde en slags "bli kjent" samtale på vår første time. Den bestod av at han spurte hva som fikk meg til å bytte fra min forrige fastlege og hvorfor jeg valgte han. Deretter snakke vi om det jeg kom for.
AnonymBruker Skrevet i går, 06:20 #19 Skrevet i går, 06:20 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja jeg skal bytte!! Jeg har forsøkt å si raskt om hvorfor jeg er der, men blir avbrutt og overkjørt. Så dette gidder jeg ikke mer. Bare lurte på hva dere andre har erfart vedr at ny legen ønsker å vite litt om din helse. Hos meg er helsen litt sammensatt, som jeg ville kunne kjapt forklart iløpet av et par min. Hvis hun slapp meg til. Anonymkode: 44cc9...a7f Da kan du ta det første gang du er hos legen for en grunn, det er totalt bortkastet tid å bruke en hel legetime for p fortelle om deg selv som my pasient. Overfør journalen din når du bytter, de aller fleste vil ta kjapp kikk der før første time. Anonymkode: 36384...962 1
AnonymBruker Skrevet i går, 06:22 #20 Skrevet i går, 06:22 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hva mener du? Kan legge til at «timen» hos legen er på 20 min, jeg er ute av legekontoret før det har gått 5 min. Da anser hun timen for over, og jeg har enda fått fortalt alt, fordi hun overkjører og avbryter. Er det greit at jeg skal betale for 20min, når jeg får max 5? Anonymkode: 44cc9...a7f Det at timen er 20 min betyr ikke at du får 20 min med legen. Det skal inkludere at legen slår opp i journalen og hvorfor du er kommet og journalskriving etter timen. Det høres ut som dere kommuniserer dårlig og du uansett bør bytte. Men en bli kjent samtale er ikke vanlig. Normalt inkluderes det i den normale samtalen når du er der med et problem/sykdom. Det tar tid å finne rytmen med en ny lege, om man har komplekse problemstillinger. Anonymkode: d2f96...750 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå